Jos EI SAISI rahaa lapsiin liittyen, olisitko punkenut emättimestäsi noin monta lasta?
Jos ei olisi olemassakaan lapsilisää, sisaruslisää, kotihoidontukea, ei yhtään mitään lisärahaa lapsiin liittyen! Niin olisitko saanut yhtä monta lasta kuin sinulla on nyt? Olisitko jättänyt lapset tekemättä jos et saisi valtiolta rahaa?
Kommentit (50)
tukia niin sieltä emättimestä putkahti helposti 5-10 nassikkaa mutta sillon ei miehet ollut vielä keksineet niitä miehenvastaisia välineitä ja tabuja.
Mutta olisin joutunut palaamaan töihin aiemmin.
Nyt niitä on 4. Kiitos yhteiskunta tuesta! Nyt veroina makselen tukia pois.
ainoastaan päivähoidon tukeminen olisi voinut katkaista haaveet, koska olisi pitänyt miettiä, onko varaa maksaa yhden ihmisen palkkaa täysin itsellä.. tosin olisi sen voinut puolittaa hakemalla "kaveriperheen", jolloin molempien muksut olisivat samalla hoitajalla ja maksut menisi puoliksi.. Hirmu kalliiksi tämäkin olisi tullut tosin.
Mutta siis lapsilisä, kodinhoidontuki tmv ei olisi katkaissut aikeita. Ja äitiyspäivärahan puuttuessa olisin pitinyt vain miniäippälomat.
Pärjätty olisi säästöillä + lainanmaksu koroille. Ja toki miehen tuloilla.
Koska ei olisi ollut varaa jäädä lasten kanssa kotiin pariksi vuodeksi. Toisin sanoen heidät olisi pitänyt laittaa hoitoon heti 8kk:n iässä.
Lapsilisä on vain mukava lisä mutta jos kotiin jäämisen mahdollisuutta ei olisi ollut, olisi lapset jääneet tekemättä. Ei sen takia, että lapset olisivat tekosyy kotona ololle vaan koska pidän 8kk:n ikäistä ihan vauvana ja siten liian pienenä hoitoon laitettavaksi.
Eli kaksi. Tosin jos päivähoitomaksu olisi jotain tyyliin tonnin kuussa, tuskin yhtäkään. Paitsi ehkä palkkojenkin olisi oltava parempia? Mikä on sisaruslisä?
Lapsilukuni olisi vähintään sama ilman lapsilisiä.
taidan olla väsynyt kun nauroin otsikolle. että emättimestä pykännyt lapsia, no mistäs sitten, korvastako?
mitään tukia lapsia saadessani:DDD Ensinnäkin tuet ovat aivan mitättömän pieniä, niillä on mitään käytännön merkitystä vasta kun on pienituloinen, toisekseen olen aina pitänyt lasta ja lapsuutta elämän merkittävimpänä asiana, jota ei voi mitenkään rahassa mitata. Että olen hankkinut lapseni ihan rakkaudesta. Mulla on kaksi lasta, koska heille pystyn antamaan sen mitä he tarvitsevat. Enempää en hankkisi vaikka siitä maksettais mitä.
Ensimmäiseen kymmeneen vuoteen äitinä en edes tiennyt minkä suuruinen on lapsilisä kun se meni miehen tilille. Ja sulle ap; saatko jotain kiksejä puhumalla lasten saamisesta noi rumasti?
taidan olla väsynyt kun nauroin otsikolle. että emättimestä pykännyt lapsia, no mistäs sitten, korvastako?
mutta sitten huomasin, että tässä on porsaanreikä. Tai siiis keisarinleikkaushaava/aukkko. Ne nimittäin varmaankin sitten sais lapsilisät yms.?
mutta sitten huomasin, että tässä on porsaanreikä. Tai siiis keisarinleikkaushaava/aukkko. Ne nimittäin varmaankin sitten sais lapsilisät yms.?
mutta kiitti kun huomautit. joo hyvä idea, keisarinleikkausella synnyttäville tuplana kaikki lisät lapsensa emättimen kautta puskevat saa tyytyä kettuiluun ja ilkeilyyn. Korvan kautta synnyttäville kunniamerkki.
siis jos vanhempainrahaakaan ei saisi. Lapsilisä nyt ei ole mikään houkutin edes minulle, vaikka olenkin 21v opiskelija, nyt äippälomalla
Minulla ei olisi yhtään lapsia, jos niistä ei saisi mitään tukia. Olen ollut toki töissä suurimman osan aikuisiästäni, muttei minulla ole ikinä ollut huikeita säästöjä. Eikä myöskään hyvätuloista miestä lasteni vauva-aikana. Näillä näkymin voisin tehdä ensimmäisen lapsen ehkä 35-40-vuotiaana, jos pitäisi olla täysin omavarainen.
...ne saadaan! Onneksi minulle suotu useampi! En ole ajatellut asiaa, mutta vähillä rahoilla sitä tullaan toimeen, vaikka lapsilisää tuleekin. Surkea on avustus, mutta olen kiitollinen edes siitä!
joo, 2 lasta on tehty, niistä saamme noin 200 euroa lapsilisää. veroja maksamme monta kertaa enemmän.
minusta kaikki palvelut pitäisi tuottaa niin että ihmiset kustantavat ne itse. lopettaa kaikki ja lopettaa veronmaksu myös.
En ole tyhmeempää koskaan kuullutkaan!
Kyllä varmasti olisin nämä 3 lasta tehnyt, vaikkei rahaa siitä saisi senttiäkään. En ole kertaakaan ajatellut, että hei, teenpäs lapsen jotta saan rahaa. Äly hoi älä please jätä! -_-
taholta suorastaan houkuteltiin vanhempia lastenhankintaan ja tuolloin kotihoidontuki oli todella suuri. Itselläni oli aika hyvä palkka parikymppiseksi, kotihoidontuki oli tätäkin suurempi, muistaakseni parempi, kuin mieheni palkka. Parikymppisten äidit varmaan muistavat?
Sitten kun valtava määrä äitejä saatiin jäämään kotiin, tulikin lama, jonka mukana menivät myös työpaikat.
Jotain vastuuta laittaisin myös silloisille päättäjille köyhyyden jatkumisen kierteestä ja siitä, että lapsia tuli saatua enemmän, kuin ilman tukia olisi pystynyt elättämään.
rahoista, saati, että olisin tiennyt niiden määrän. Joten, kyllä 2 lasta olisin tehnyt joka tapauksessa.
Vasta lasten syntymän jälkeen mulle selvisi mitä rahaa saa ja mikä mitäkin maksaa.
jälkeen tulin raskaaksi ja ihan sama olisiko saanut mitään tukia tai ei , perään tuli 10v sisällä 2 muuta lasta rikastuttamaan elämää.
Eli vastaus on , että kyllä, joka lapsi olisi ollut yhtä tervetullut ilman sentinkään tukia. Elämä olisi ollut hieman niukempaa, mutta kun en ole kotiäitinä ollut kuin äitiysloma-ajat , oleimme kyllä pärjänneet.
Olisi saattanut jäädä yhteen. Luultavasti olisimme silti hankkineet kaksi lasta, hieman pidemmällä välillä vain, että olisi ehtinyt käydä töissä ja säästää vähän etukäteen. Aika hyvin pärjätään nytkin pelkillä miehen tuloilla, mitään ylimääräisiä tukia emme saa, joten se muutaman satasen puuttuminen ei kaataisi taloutta.