Siis kuinka kauan yksi imetyskerta kestää?
Minulla ei ole mitään käsitystä. Luulin, että vauva hörppäisi maidot jossain 10-15 minuutissa.
Mutta nyt olen saanut vihiä, että se yksi imetyskerta voi kestää pitkäänkin. En kehdannut kysyä, kun tunsin itseni niin tyhmäksi kavereiden mammakeskustelun keskellä. :)
Kommentit (81)
luin, laitoin ruokaa, luin isommille lapsille, kävin kaupassa jne. Kantoliinassa imettäminen onnistui huomaamatta, eikä rajoittanut elämää.
mutta esikoisen imettäminen kesti kauan, ehkä 30 minuuttia per kerta. Kyllä sitten vähän isompana, 5-6kk hörppäsi vähän nopeammin. Ongelma ihan vastasyntyneenä oli, että vauva nukahti HETI rinnalle mutta sitten kun nosti pois rinnalta, heräsi ja itki nälkäänsä. Piti pumpata pulloon ja siitä jaksoi juoda reippaammin. Mutta aikaa siihen pumppaamisrumbaankin meni.
Kuopuksen kohdalla imettäminen sujui paremmin ja nopeammin.
Meidän lapsen imetyskerta saattoi kestää monta tuntia. Niin kauan, että ei siinä paljon ehtinyt väliä olla, kun jo taas piti uudelleen alkaa syöttämään. Oli pieni ja alussa piti syöttää, oliko se nyt kolmen vai neljän tunnin välein. Elämä oli siis pelkkää imetystä. Onneksi sitä sitten kesti vain kuukauden.
joka muutem syö nytkin... 1 kerta on mitä vain 5 minuutista pariin tuntiin. iltaisin tyttö syö yleemsä 2-3h putkeem, kun tankkaa yötä varten. yöllä taas saattaa syödä vain pari minuuttia
Meidän lapsen imetyskerta saattoi kestää monta tuntia. Niin kauan, että ei siinä paljon ehtinyt väliä olla, kun jo taas piti uudelleen alkaa syöttämään. Oli pieni ja alussa piti syöttää, oliko se nyt kolmen vai neljän tunnin välein. Elämä oli siis pelkkää imetystä. Onneksi sitä sitten kesti vain kuukauden.
3-4h olisi jo todella pitkä väli päiväsaikaan! :D
2-3 tunnin imetys putkeen? Kuulostaa, anteeksi nyt vaan, kamalalta. Nyt alan ymmärtää, miksi lähipiirissä niin monet antavat vauvalle ruoan pullosta.
Mitä sinä aikana voi tehdä? Pystyykö lukemaan kirjaa? Itse en tykkää katsoa telkkaria.
että meillä imetykset ovat kestäneet 5-20 min. En ole onneksi kokenut mitään tuntien sessioita!
mun vauva 2kk syö 5 minuuttia yhteensä kerrallaan, molemmat puolet ehtii siinä ajassa. Päivällä useammin, yöt nukkuu. Päivälläkään ei kyllä mitenkään liian usein, 2-3h välein.
Yksi hörppäs nopeasti, yksi roikku tississä koko ajan kiinni ja yksi joi suhteellisen nopeasti.
Imettäessähän voi tehdä vaikka mitä. Lukea kirjaa, katsoa telkkaria, surffata netissä, tehdä ruokaa yms.
Ruokaa tehdessä on kyllä hyvä olla se liina, että saa molemmat kädet vapaiksi :)
Voi vaikka kesken shoppailureissun imettää kun vauva on liinassa eikä sitä näe kukaan. Huomaavat vain, että vauva on kantoliinassa.
mikä tarkoittaa sitä, että pikkuvauvan kans saa varautua 2h "putkeen", tosin saattaahan siinä ehtiä vaik välillä kävästä vessassa tai hoidella jonku isomman sisaruksen jutun, mutta voi sanoa, että 3 ekaa vkoa menee vauva rinnalla. Sitä myöten ku vauvan voimat kasvaa, lyhenee imetyspätkätkin..
Ite oon lukenu, neulonu, virkannu.. oon imettäny pikkuvauvaa myös kantoliinassa neuvolaan kävellessä... Mutta sitten on niitäkin, jotka ei saa imetystä onnistumaan kuin pitkällään ja se rajoittaa sitä, mitä voi samalla tehdä.. Ite oon hyödyntäny tyynyjä yms..
mulla on viisi lasta ja kaikki olleet alkuun hitaita imijöitä, neljännellä meni hermot, ku heti ei tullu tarpeeks maitoa ja tarvi siksi lisämaitoa sairaalassa.. imetyksessäkin näkyy lasten temperamenttierot :)
3-4h olisi jo todella pitkä väli päiväsaikaan! :D
Tarkoitankin aikaa imetyksen alusta seuraavan kerran alkuun.
Kun vauva on ihan pieni, niin hän imee pitkään. Itse muistan katsoneeni lapsi rinnalla yhden Housen jakson melkein kokonaan boksilta, eli saattoi syödä joskus pisimmillään 45 minuuttia. Isompana homma hoitui 5-10 minuutissa. Olen imettäessäni myös surffannut netissä puhelimella sängyllä maate ja lukenut lehteä tai kirjaa pöydän ääressä ja sohvalla. Minusta se oli ihanan rentouttava lepohetki myös itselle. Koin imetyksen helppona tapana ruokkia vauvaa. Vauva ison huivin alle vaikkapa kahvilassa ja voin samalla istua leivoksen ääressä kaverin kanssa.
Tsemppiä. Näet sitten millainen vauva teille tulee ja miten teillä sujuu. Et voi päättää sitä vielä etukäteen, joten ei kannata liikaa suunnitella eikä jännittää. Muista, että noissa mammakeskusteluissa usein äidit hakevat vertaistukea niihin asioihin, jotka kokevat juuri sillä hetkellä uuvuttaviksi tai vaikeiksi. Harva kehtaa aloittaa keskustelun, jonka aihe on miten helppoa ja ihanaa meillä on. Vaikka sellaistakin aika monella lapsiperheellä on.
2-3 tunnin imetys putkeen? Kuulostaa, anteeksi nyt vaan, kamalalta. Nyt alan ymmärtää, miksi lähipiirissä niin monet antavat vauvalle ruoan pullosta.
Mitä sinä aikana voi tehdä? Pystyykö lukemaan kirjaa? Itse en tykkää katsoa telkkaria.
yleensä koneella kuten tälläkin hetkellä. ei ole kamalaa, rasittavaa löhinnä jos itselle tulrr nälkä tai pitää päästä vessaan tms
oli syntyessään tuollainen maratonsyöjä, saattoi mennä sen kolmekin tuntia... Ja minähän imetin ja imetin ja imetin... Aika nopeasti tajusin kuitenkin että multa herui maito huonosti, poika ei saanut mahaansa täyteen ja kyllähän se turhautuikin hommaan jossain vaiheessa. Aloin sitten tekemään niin, että imetin puolisen tuntia ja korviketta päälle. Tällä lailla poika oli selvästi tyytyväisempi/nukkui paremmin ja varmaan itsellekin henkisesti helpompaa, kun maito sitten yllättäen pojan ollessa jo useamman kuukauden, alkoi herumaan kunnolla ja pääsin takaisin täysimetykseen. Imetysfanaatikoille siis vihjeenä että se imetyksen järjetön korostaminen ja korvikkeen pakonomainen välttäminen voi kääntyä itseään vastaankin ja maito vähenee, kun äiti väsyy.
Toiselle lapselle maitoa tulikin selvästi paremmin, näin jopa eka kerran kun rinnasta tuli maitoa ilman että sitä imettiin. Toinen lapsi söi kerrallaan n. 15-30 min.
Yleensä vastasyntynytkin syö pääosan maidostaan ensimmäisen vartin aikana. Moni vauva viihtyy rinnalla ja rinta toimii myös "tuttina" vauvan nukkuessa. Vauvat tosiaan välillä tankkaavat enemmän ja tilaavat lisää maitoa. Monelle tuntuu helpommalta pitää tankkaamisvaiheessakin aina taukoa jolloin rinnat ja nännit saa levähtää ja vauvakin voi röyhtäistä. Imetystä jatketaan tarvittaessa hetken kuluttua mutta ei sitä imetystä ole pakko tunteja putkeen tehdä.
mikä tarkoittaa sitä, että pikkuvauvan kans saa varautua 2h "putkeen", tosin saattaahan siinä ehtiä vaik välillä kävästä vessassa tai hoidella jonku isomman sisaruksen jutun, mutta voi sanoa, että 3 ekaa vkoa menee vauva rinnalla. Sitä myöten ku vauvan voimat kasvaa, lyhenee imetyspätkätkin..
Ite oon lukenu, neulonu, virkannu.. oon imettäny pikkuvauvaa myös kantoliinassa neuvolaan kävellessä... Mutta sitten on niitäkin, jotka ei saa imetystä onnistumaan kuin pitkällään ja se rajoittaa sitä, mitä voi samalla tehdä.. Ite oon hyödyntäny tyynyjä yms..
Mahtaisinkohan hajota tuohon...
Mulle alkaa tulla vähän sellainen olo, että mua ei ole tarkoitettu äidiksi. En ollut koskaan aiemmin ajatellut, että siihen imettämiseen tärvääntyisi tuollainen aika. Luulin, että se vauva syö ehkä 4-5x/pvä ja joku max 15 minuuttia kerrallaan. Ja siihenkin kyllä jo tuhraantuu aikaa.
Mulle oli pari vuotta sitten yllätys sekin, että vauvat herää yöllä syömään. :D Siis ihan säännöllisesti. Luulin, että ihan satunnaisesti vaan.
Koulussa tai missään ei kyllä puhuta tarpeeksi siitä, millaista elämä vauvan kanssa on. Mäkin olen jo 35v ja silti ihan tietämätön.
Yllätys oli että maitoa tuleekin monesta pienestä reiästä nännissä, eikä yhdestä....! :D
Minusta imetys on alussa puuduttavaa ja tylsää ja kivuliastakin kun vauva asuu rinnalla. Esikoinen nukkui paljon joten imetysten välissä ehdin puuhailla omiani, mutta kuopus nukkui vain lyhyitä aikoja ja oli rinnalla jopa tunnin putkeen. Hänellä oli enemmän vatsavaivoja ja ehkä lievää refluksiakin, joten imi tissiä varmaan ihan läheisyyden ja lohdun takiakin.
Esikoinen oli osittaisimetyksellä ja kuopus täysimtyksellä. Liputan kyllä täysimetyksen puolesta, ainakin näiden kahden kokemuksen perusteella. Kuopus nukkui pitkään perhepedissä, ja opin nukahtamaan heti kun hän sai tissin suuhun. Eli kun vauva heräsi yöllä, saimme heti nopeasti taas unta, kun pulloruokinnassa taas piti ottaa pullo ja korvike esiin ja istua juottaassa sitä pulloa vauvalle unenpöpperössä.
Ekat pari kuukautta olivat minusta hieman rasittavia kun heruminen sattui, mutta sen jälkeen imetys on ollut todella helppoa. Imetys on minusta tärkeä myös lohdutuksen ja tunnesiteen luomisen kannalta. Esikoisen syntymä oli rankka kokemus, eikä tunneside syntynyt helpolla. Imetysvaikeudet olivat stressaavia myös, ja osittaisimetin vain 4kk. Kuopusta kohtaan äidinrakkauden tunteet synntyivät paljon nopeammin ja syvemmin...uskon että täysimetyksellä on siihen vaikutusta.
Suosittelen tekemään töitä imetyksen eteen, koska loppujen lopuksi siitä on etua moneenkin asiaan.
Niin, en todellakaan halua tuomita pulloruokkijoita, mutta yritäpäs ajatella asiaa niin, että kun imetät, et tee palvelusta vain vauvalle, vaan teille molemmille. Tunneside välillänne vahvistuu ja siitä tulee positiivinen kierre, hormonit toimivat niinkun on tarkoitettu...!
En ole itsekään kovin hoivaava luonne, enkä tosiaankaan tuntenut äidinrakkautta heti kun esikoinen syntyi. Hoidin häntä hellästi, mutta lähinnä velvollisuudentunteesta. Kuopuksen kanssa kaikki oli helpompaa kun en stressannut turhaan. Ja kyllä vauvoissakin on eroja, toiset ovat valppaita ja terhakoita imemään, toiset taas uneliaita tapauksia.
Vauva tarvitsee paljon läheisyyttä ja syliä, ja imettäessä hoituu moni tarve!
Itse imetin alussa paljon kyljeltään sängyllä, vauvan takana pidin puyyhkeestä tai viltistä rullattua pötkylää, että hän pysyi siinä hyvin ja että sain lepuuttaa kättäni ja toista jalkaa sen pötkylän päällä. Katsoin myös istuessani imettämässä paljon digiboksilta ohjlemia ja elokuvia, ja pyörin netissä.
Tsemppiä, älä stressaa liikaa, anna asioiden mennä mahdollisimman luonnollisesti ja koita ajatella että ekat pari kuukautta on nopeasti ohi. Ne pari kuukautta ovat sinun elämässä lyhyt aika, mutta pitkä aika vastasyntyneelle.
luin, laitoin ruokaa, luin isommille lapsille, kävin kaupassa jne. Kantoliinassa imettäminen onnistui huomaamatta, eikä rajoittanut elämää.