Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olenko köyhä? tuloni:

Vierailija
18.11.2012 |

tuloni yhteensä (lapsilisät, elarit ym. siis kaikki!) yksinhuoltajana ja kahden ala-asteikäisen huoltajana on asumiskulujen jälkeen 1132€??

Pärjäisitkö näillä hyvin? Tarvitsisiko turvautua ruoka-apuun vai pystyisitkö jopa matkustella?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisiksi määritellään yleensä henkilöt, joiden kotitalouden kulutusyksikköä kohden lasketut käytettävissä olevat tulot ovat alle 60 prosenttia mediaanitulosta.

Hetemäki myöntää, että kaikki pienituloiset eivät välttämättä ole köyhiä. Hetemäen mukaan toimeentulotuen tarve saattaa kertoa köyhyydestä enemmän kuin pienituloisuus, vaikka sekään ei kerro koko totuutta.

Vierailija
2/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä itse olet mieltä? Ajattele nuo tulot itsellesi+ lapsillesi kuukaudeksi. Pitäisikö jostain tinkiä vai jäisikö rahaa säästöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole myöskään yh.. ja tajusin just kuinka helppoa minulla loppujen lopuksi on.

Itselläni jää nettona 2800€/kk ja miehelläni noin kuutisen tonnia. Luulen, että alkuun tekisi todella tiukkaa ja henkinen puoli varmasti olisi koetuksilla! Huomisesta ei koskaan tiedä, joten sen takia "säästössä" käyttötilillä on reilu 40 000 euroa ja asunto on melkein velaton. Suosittelen kaikille, jotka tienaa sen verran, että säästöön on mahdollista laittaa!

Jo pelkästään jos jäisin yh;ksi muuttaisi aika paljon..

Niin ja köyhähän on aika suhtellinen asia.. sinullakin on varmaan kuitenkin katto pääsi päällä, mahdollisuus ruokaan, vaattita ja huonekalujan löytyy? Ja lapsilla ilmainen koulu. Et siis mielestäni ole missään tapauksessa köyhä, vähävarainen kylläkin.

Vierailija
4/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asumiskulut on miinustettu

Pärjäisin

Vierailija
5/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin (mitä se edes tarkoittaa), mutta pärjäisin jos täytyisi. Ei tarvisi mitään ruoka-apuja.

Mulla tosin menee 300 € työmatkakuluihin kuussa, mutta tässä tapauksessahan niitä ei olisi. :) Muuten yleensä kuljen jalkaisin ruokakauppaan, postiin, kirjastoon, kaikkialle. Hyvin usein liikkumiseen menisi kuukaudessa 0 €.

Muihin laskuihin... Oma känny ja netti 30 € kuussa. Tarvittaessa voisin nipistää tuosta skypettämäl enemmän. Lasten puhelimiin 10-20 € kuussa. Hygieniatuotteet saisin nuukana varmaan 40 € kuussa, ja siihen atoopikkona ostan Lidlin ihovoiteitakin. Oletan et alakoululaiset ei vielä tarvi meikinpoistoaineita tms, muuten tuo 40 € ei varmaan riittäisi. Mitään jatkuvia lääkityksiä mulla ei ole, oletan ettei lapsillakaan?

Jäisi siis reilu tonni ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin.... Miksei sillä pärjäisi?

Vierailija
6/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmekä näytä köyhiltä. Koko perhe harrastaa ja koti on kauniisti sisustettu. Todellisuudessa käteen jää nyt reilu 500€/kk useamman kk ajan. (Ostin kodinkoneita ym. hajonneiden tilalle) Mietin saisinko jouluksi sossusta (?) 50€ lahjakortin ruokakauppaan/lahjarahaa lapsile. (joskus kuullut jostain tälläisestä) ruokajonoon en pääse seisomaan keskellä päivää, iltaisin kyllä onnistuisi.

Vierailija
7/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin (mitä se edes tarkoittaa), mutta pärjäisin jos täytyisi. Ei tarvisi mitään ruoka-apuja.

Mulla tosin menee 300 € työmatkakuluihin kuussa, mutta tässä tapauksessahan niitä ei olisi. :) Muuten yleensä kuljen jalkaisin ruokakauppaan, postiin, kirjastoon, kaikkialle. Hyvin usein liikkumiseen menisi kuukaudessa 0 €.

Muihin laskuihin... Oma känny ja netti 30 € kuussa. Tarvittaessa voisin nipistää tuosta skypettämäl enemmän. Lasten puhelimiin 10-20 € kuussa. Hygieniatuotteet saisin nuukana varmaan 40 € kuussa, ja siihen atoopikkona ostan Lidlin ihovoiteitakin. Oletan et alakoululaiset ei vielä tarvi meikinpoistoaineita tms, muuten tuo 40 € ei varmaan riittäisi. Mitään jatkuvia lääkityksiä mulla ei ole, oletan ettei lapsillakaan?

Jäisi siis reilu tonni ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin.... Miksei sillä pärjäisi?

Vastaan, että kyllä todellakin pitäisi tinkiä nykyisestä elintasostani, mutta pärjäisin kyllä. Muutenkin ostan tavaroita lähinnä tarpeeseen, joten saattaisin hyvinkin pysyä nykyisessä elintasossani tavaroiden suhteen. Mutta varmasti jäisi tekemättä neljä vuosittaista ulkomaanmatkaani, kuukausittainen kallis kampaajakäyntini ja yksityisten terveydenhuoltopalvelujen käyttö. Tosin pitäisinkin aika kohtuuttomana, jos yhteiskunnan avustuksien varassa elävien elintaso niihin riittäisi. :)

Vierailija
8/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn palkkatyössä ja saan lapsilisät! elarit tulee miniminä isältä joka ei muussa auta eikä edes ota lapsia luokseen.

Vierailija
9/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn palkkatyössä ja saan lapsilisät! elarit tulee miniminä isältä joka ei muussa auta eikä edes ota lapsia luokseen.

Sulla on varmaan sitten tosi isot asumismenot? Olisin hyvin voinut kuvitella,että sun tulosi on joku päiväraha/opintotuki+ lapsilisät korotettuna + elatusapu + asumistuki +päälle vielä jotain toimeentulotukea.

T. Se yhteiskunnan tuista maininnut

Vierailija
10/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmaan sitten tosi isot asumismenot? Olisin hyvin voinut kuvitella,että sun tulosi on joku päiväraha/opintotuki+ lapsilisät korotettuna + elatusapu + asumistuki +päälle vielä jotain toimeentulotukea.

T. Se yhteiskunnan tuista maininnut

sitten vielä työmatkakuluja?

Minusta olisi ihana "metsästää" vaatteita kirpputoreilta, jos en olisi töissä. Mut työelämän ohessa tulee käytyä kirpillä tosi harvoin, kun ei sitä rajallista vapaa-aikaa siihen paljoa halua laittaa. Lisäksi meillä päin kirppikset on sunnuntaisin kiinni.

Vierailija
11/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais kuolla kysymykseen ap:n työstä? ;) oletan, että sitä ei sitten ihan oikeasti ollutkaan?

Vierailija
12/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, että kyllä todellakin pitäisi tinkiä nykyisestä elintasostani, mutta pärjäisin kyllä. Muutenkin ostan tavaroita lähinnä tarpeeseen, joten saattaisin hyvinkin pysyä nykyisessä elintasossani tavaroiden suhteen. Mutta varmasti jäisi tekemättä neljä vuosittaista ulkomaanmatkaani, kuukausittainen kallis kampaajakäyntini ja yksityisten terveydenhuoltopalvelujen käyttö. Tosin pitäisinkin aika kohtuuttomana, jos yhteiskunnan avustuksien varassa elävien elintaso niihin riittäisi. :)

yhteiskunnan perustoimeentulolla eläessäni voisin vielä pienentää menojani. Enhän mä mitään kropparasvoja Lidlistä ostaisi, vaan kävisin ostamassa ne apteekin 8x kalliimpina perusvoiteina. Minähän saisin ne reseptillä pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon, ja sossu maksaisi sekä kalliit rasvat että terkkarikäynnin. Samoin ostan aina reseptivapaat allergia- ja särkylääkkeet, mutta nehän saisi myös reseptilääkkeinä sossusta takaisin. Ja sossustahan saa silmälasitkin, hyvin mulle kelpaisi halvemmatkin pokat. :)

Jos olisin kotona päivät, niin olisi kiva tehdä myös enemmän pitkää kypsytystä vaativia uuniruokia. Vaatteita ostan lähinnä tarpeeseen nytkin, mutta varmaan montaa vaatekappaletta "kehtaisi" käyttää pitempään ilman työelämää. Kyllä työpaikalta ainakin mulle tulee vähän sosiaalista painetta ulkonäöstä. :)

Vierailija
13/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7h/pv. aloitus koskee aivan muuta kuin työtäni. Nyt ketju alkaa paisua ohi aiheen!

Alkuperäinen viesti oli pärjäisitkö ("kärsimättä") reilu 1000€/kk asumiskulujen jälkeen jos elätettävänä kaksi lasta. Ja samalla kyselin ruoka-apua ym apua jota olisi mahdollista saada muulloin kuin keskellä päivää?

Vierailija
14/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tilillä ei makoile rahoja, myös lasten tilit tarkistetaan.

Ruoka-apua tuskin on jaossa muutoin kuin päivisin. Sosiaalitoimistoon saattaa riittää kirjallinen hakemus, johon liität kaikki tarvittavat selvitykset. Kannattaa kysyä vaikka jouluksi, niin saat lapsille järjestettyä kunnon joulun.

Aika vähän sinulle jää rahaa työstä. Pelkät lapsilisät ja elatusmaksut pitäisi tehdä yhteensä liki 600 euroa.

Vierailija
15/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää asumiskulujen jälkeen. Sitten et todennäköisesti saa toimeentulotukea. Tuon rahanhan pitäisi riittää, vaikka pienituloinen toki olet.

Vierailija
16/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tilillä ei makoile rahoja, myös lasten tilit tarkistetaan.

Ruoka-apua tuskin on jaossa muutoin kuin päivisin. Sosiaalitoimistoon saattaa riittää kirjallinen hakemus, johon liität kaikki tarvittavat selvitykset. Kannattaa kysyä vaikka jouluksi, niin saat lapsille järjestettyä kunnon joulun.

Aika vähän sinulle jää rahaa työstä. Pelkät lapsilisät ja elatusmaksut pitäisi tehdä yhteensä liki 600 euroa.

Itselläni jää pikkasen enemmän kuin ap:lla rahaa vuokran jälkeen ja toimeentulotukinormit menee "reippaasti" yli. Minulla myöskin 2 ala-asteikäistä lasta.

Vierailija
17/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilistä jää käteen asumiskulujen ja lainanlyhennysten jälkeen 300e. Elarit ja lapsilisät tuovat 500e. Ei paljoa hampaita naurata.

Vierailija
18/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta ja meillä on ehkä tuon verran ENNEN vuokran maksua. Eli tuollaiset tulot tännekin, kiitos!

Vierailija
19/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisi odella hyvin säädtöönkin.

Olen yh ja tuloni asumiskulujen jälkeen on 700€/kk. Siitä maksan myös päivähoitomaksun jota ilmeisesti sinulla ei olii.

Vierailija
20/26 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja tuloni asumiskulujen jälkeen on 700€/kk. Siitä maksan myös päivähoitomaksun jota ilmeisesti sinulla ei olii.

Minäkin käyn töissä. Olen sairaanhoitaja, käyn päivätöissä. Tuloni ovat pslkkani, lapsilisä sekä elatusmkulpsen isältä. Asun omistusasunnossa josta maksan linaa ja yhtiövastiketta. Niiden jälkeen jää käteen 700€kk. On toki oma valintani maksaa niin paljon lanaa pois, mutta minulle ja 5 vuotiaalle lapselleni tuo 700€/kk on ihan riittävä raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan