Tuttava tuli 4v tytön kanssa leikkitreffeille. Tytöllä oli päällään disneyn prinsessakostyymi...
... joka piti laittaa haalareiden päälle myös pihalle. Kysyin miksi ja vastaus oli "koska se halusi". Ei hanskoja eikä pipoa (vain korvaläpät). Kysyin miksi ja vastaus oli "koska se ei halunnut.
Kuka kysyy 4v:ltä? AAAAARGH! Siinä sitten muut selittelee omilleen miksi niiden on pidettävä hanskoja vaikka yhden prinsessan ei tarvitse ja miksi meidän perheessä ei voi lähteä prinsessamekossa lätäkköleikkeihin.
Kommentit (23)
Ymmärtääkseni ei ole turvallisuusuhka.
Ja ne hanskat. lapsi ei siitä kuole, jos saa laittaa ne hanskat vasta ulkona. Päiväkodissa, jossa on paljon lapsia, on asia tietenkin eri, mutta yksi lapsi oman aikuisen kanssa, ei voi olla niin haastavaa, etteikö voisi niitä hanskoja laittaa sitten kun tulee tarve.
Ja ne hanskat. lapsi ei siitä kuole, jos saa laittaa ne hanskat vasta ulkona. Päiväkodissa, jossa on paljon lapsia, on asia tietenkin eri, mutta yksi lapsi oman aikuisen kanssa, ei voi olla niin haastavaa, etteikö voisi niitä hanskoja laittaa sitten kun tulee tarve.
tulee vielä isoja ongelmia. Mitä jos lapsi ei halua päiväkotiin? Tai kouluun? Mitä jos lapsi ei halua tehdä läksyjä? Mitä jos lapsi ei tahdo syödä muuta kuin suklaavanukasta?
tulee vielä isoja ongelmia. Mitä jos lapsi ei halua päiväkotiin? Tai kouluun? Mitä jos lapsi ei halua tehdä läksyjä? Mitä jos lapsi ei tahdo syödä muuta kuin suklaavanukasta?
Jospa kyseessä nyt vaan oli sekä äidin että lapsen mielestä hauska juttu sillä kertaa?
lapsi ilmaisee milloin on esim. päässä tai käsissä liian kuuma? Itselleni tuli jo lapsena suunnatonta kutinaa, jos pää tai kädet hiostuivat.
Prinsessapukukin on varmasti täysin lapsen omaisuutta, joten en näe siinä mitään pahaa, että päättää tuosta puvustaan, jos sen pesu ei vanhempaa haittaa.
Päiväkotiasiat, koulu, läksyt ym. ovat täysin eri kaliiperia. Suklaavanukastakaan ei tarvitse sinne kotiin ostaa.
Yleensä ne lapset, jotka ovat saaneet tehdä omia päätöksiään ja kokeilujaan, hyväksyvät paljon paremmin esim. erityista tukea tarvitsevat, joilla voi olla hieman eri sääntöjä kuin muilla ( esim. saavat aina olla opettajan kädessä parijonossa, helpommat tehtävät, enemmän opettajan huomiota). Tämän olen koulutyössäni opettajana huomannut. Osaavat myös sovitella riitoja ja keksiä ongelmiin ratkaisuja kokeilemalla.
Eri asia on sitten, jos lapsen annetaan pomottaa muita lapsia, vanhempiaan, annetaan käyttäytyä väkivaltaisesti, annetaan käyttää huonoa kieltä, kiusata, rikkoa paikkoja, ostetaan kaikki mitä lapsi haluaa jne. Nämä lapset ovatkin sitten pulassa koulussa. Mutta sellainen, joka saa pitää prinsessamekkoa tai jonka korvat suojataan kylmältä korvaläpillä, oppii vain joustavuutta. Ainakaan ap:n aloituksessa ei mainita muita asioita. Ja aloituksen tekstin pohjalta vastaan.
Ap:n lasten on myöskin hyvä huomata, että eri perheissä tehdään asiat eri tavoin. Hän olisi voinut käyttää tilannetta kasvatuksellisesti ja puhua siitä, millaiset säännöt heidän perheessään ovat. Kun käydään sääntöjä lävitse, niin monesti huomataan, että omassa perheessä ovat jotkin asiat löysemmin ja jotkin kireämmin kuin naapurissa.
Ne vaanii ja odottaa hetkeä, jolloin vanhemman auktoriteettiasema säröilee ja hyökkäävät armottomasti. Siinä ei sitten auta enää mikään. Perhe ja talo ovat siitä lähtien lapsen vallassa. Yhden kerran kun lapsi saa päättää ottaako sinisen vai punaisen mukin, on perhe tuhoon tuomittu. Diih.
Voisin itse vastata samalla tavalla ystävälleni joka tivaisi miksi sitä ja miksi tätä. Ja juu, kyllä meillä aikuinen päättää isot asiat mutta pienissä lapsi saa valita.
Uskoisin että 4-vuotias osaa sanoa kun käsiä palelee.
Jospa kyseessä nyt vaan oli sekä äidin että lapsen mielestä hauska juttu sillä kertaa?
Kerran kun oli pakkasta, yritti saada tytölle paksuja sukkahousuja jalkaan vaikka tyttö halusi "ne valkoset juhlasukkikset". Pari kertaa komensi, lapsi heittäytyi huutamaan, äiti laittoi juhlasukkikset. Lapsi kulkee rattaissa koska tahtoo. Jopa parin sadan metrin matkan leikkipuistosta kotiin.
Mua niin kakoo koko puuha, tekisi mieli vetää äiti keskusteluun syrjemmälle. Mutta en mä voi. AAARGH!
voi lähteä prinsessamekon kanssa lätäkköleikkeihin?
Piposta ja hanskoista voi sanoa lapselle, että ilmiselvästi toiselle ei tule niin helposti kylmä kuin teille. Siinä helppo selitys. Ja olisiko se niin paha asia, että lapsi kokisi kylmän ja haluaisi itse laittaa käsineet ja päähineen päähänsä?
Jos sen alla kerran on haalari.
Meillä on lämpöasteita yli 5, joten korvaläpät ja huppu riittävät ihan mainiosti, jos ei ole tarkoitus tuntitolkulla ulkona kykkiä. Enkä usko, että hanskattomuus on sekään turmioksi, koska asiantuntijat väittävät, että kylmettymisellä ja flunssalla ei ole yhteyttä toisiinsa.
Jos teillä ei saa prinsessamekkoa lätäkköleikkeihin, ei se tarkoita, että kukaan muukaan ei saa sitä asua päälleen pukea. Meillä voisi varsin hyvin olla noin ja marmattavalle äitikaverille sanoisin, että meillä on meidän tavat, teillä teidän tavat, kaiva herne nenästäsi ja anna lasten nauttia.
lätäkköleikkeihin, jos on haalarit päällä? Kyllä meillä tytöillä on ollut pukeutumisvaiheita ja ovat saaneet olla prinsessoista haamuihin. Toki hanskat ja pipo on laitettava, jos on kylmä, mutta ei niillä aluvaatteilla niin ole väliä, jos on kunnon ulkovaatteet.
Odotahan kun se kasvaa, siitä tulee täysin sietämätön! Kun se ei halua olla siedettävä ;-)
Naapurissamme asuu juuri tuollainen tyttö, joka on nyt neljännellä. Raivostuttava tapaus.
sitä lajia, joka ei ymmärrä elämän poikkeuksia, siinä jää paljosta paitsi.
Vaikka marraskuun arkea Suomessa on mennä rumissa kurahaalareissa paskalätäkköön läträämään, niin siihen voi toki tehdä poikkeuksia, ilman että lapsi menee piloille tai vanhemmuus hukkuu yhtään minnekään.
Mutta ei, kun kerran vähän antaa lapsen hassutella, niin se kertoo jotain tosi perustavanlaatuista äidistä, perheestä ja lapsen tulevasta kohtalosta... ja siitä täytyy tehdä psykoanalyysi, kertoa miehelle (kunhan mies tulee kotiin) ja sitä ennen kun ei pääse miehelle vielä kertomaan vaikka niin kihelmöi, pitää kirjoittaa tänne jos sais vertaistukea psykoanalyysilleen...
Ehkö tuo, että lapsi sai kiukuttelemalla laitta ne sukkahousut jalkaansa ei ole ihan täysin vanhemmuuden mukaista. Toisaalta moni vanhempi erottaa lapsensa äänestä kiukuttelun ja toisaalta erittäin syvän toiveen ja halun. Minulle tulee mieleen ( en tiedä pitääkö paikkaansa), että nuo paksummat sukkahousut olisivat olleet tuolle lapselle liian kuumat. Tähän tulokseen tulen sen perusteella, että lapsi ei halua käyttää sitä pipoa tai hanskojakaan. Lämmönsäätelyissä on suunnattomia eroja.
Toisaalta on tilanteita, jolloin lapsen kikuttelullekin voi antaa periksi: väsymys, suru, jne, jotta saataisiin tehdyksi se suurempi asia, mitä vanhempi haluaa. Tuskin tuossa ulkoilussa juhlasukkisten kanssa tuli lapselle kylmä? Jos olisi tullut, niin ap olisi kyllä sen jo maininnut.
Itse muistan kuinka mukavaa oli istua isonakin lapsena rattaissa. Voitti mennen tullen kaikki huvipuistot. Ilmaista huvia ja päivittäin. Minäkin sain sellaisesta nauttia ja silti minusta tuli aikoinaan SM-tasolla kilpaillut urheilija.
Kerran kun oli pakkasta, yritti saada tytölle paksuja sukkahousuja jalkaan vaikka tyttö halusi "ne valkoset juhlasukkikset". Pari kertaa komensi, lapsi heittäytyi huutamaan, äiti laittoi juhlasukkikset. Lapsi kulkee rattaissa koska tahtoo. Jopa parin sadan metrin matkan leikkipuistosta kotiin.Mua niin kakoo koko puuha, tekisi mieli vetää äiti keskusteluun syrjemmälle. Mutta en mä voi. AAARGH!
eikä minua ahdista lainkaan, vaikka joka päivä haluaisi sellaisen ulkoleikkeihin haalarinsa päälle.
Taidan olla curling-vanhempi kun en ymmärrä, että vanhemmuudessa tärkeintä on saada äidin oma tahto toteutumaan.
Kaikki muut lapset hommaa ainakin ihmettelevät. Varsinkin silloin, kun tyttö saa kyllä lainata muiden leluja koska haluaa, edes kädestä viemiseen ei äiti puutu, mutta tytön leluihin ei saa koskea. Ja se "kiva kokeilu" sen prinsessamekon kanssa päätyi niin, että tyttö alkoi huutaa, koska leikki lätäkössä ilman hanskoja, sormet jäätyivät ja mekko meni hirveän likaiseksi.
Mutta joopa joo, kyllä kannattaa antaa kaikki periksi. Over and out.
ap
ulkona käyttää?
Omien lasten pph on tehnyt hoitoonsa supersankaripuvut, jotka poikavaltainen ryhmä saa laittaa ulos. Eivät sisällä viitoja tms. joka voisi olla turvallisuudelle riski.
Onko nyt omien poikienikin kouluelämä täysin pilalla, kun leikkivät hämistä ja mustanaamiota yms. ulkonakin? :(
Kuten olet huomannut, niin suurimmasta osasta ei ole puvun käyttäminen ulkona kamalaa. Moni on maininnut, että ne ovat ne muuta asiat, jotka tekevät lapsesta hankalan.
Kädestä ei saa ottaa. Jos itse lainaa toisten leluja, niin on myös annettava toisten käyttää omiaan. Tämä on asia, jonka voit ottaa lapsen äidin kanssa puheeksi, jos osaat sen sivistyneesti tehdä.
Se, että lapsen sormet jäätyy, kun ei ole niitä hanskoja, on vain tilanne, jonka voi käyttää kasvatuksellisesti. Silloin on lapsen kanssa helpompi perustella sen jälkeen, että niitä hanskoja on käytettävä, jos halua, että tulee kylmä. Varmaan sen prinsessamekonkin voi pestä...
Kaikki muut lapset hommaa ainakin ihmettelevät. Varsinkin silloin, kun tyttö saa kyllä lainata muiden leluja koska haluaa, edes kädestä viemiseen ei äiti puutu, mutta tytön leluihin ei saa koskea. Ja se "kiva kokeilu" sen prinsessamekon kanssa päätyi niin, että tyttö alkoi huutaa, koska leikki lätäkössä ilman hanskoja, sormet jäätyivät ja mekko meni hirveän likaiseksi.
Mutta joopa joo, kyllä kannattaa antaa kaikki periksi. Over and out.
ap
Eikä mua haittaa selittää omille, miksi meillä tehdään toisin. On ihan hyvä opetella perustelemaan kieltonsa ym. lapselle sillä niitä kieltoja tulee ja ne on perusteltava aina vaan paremmin mitä isommaksi lapsi kasvaa. Meillä tehdään näin ja näin ja siksi koska... Muut tekee asiat niinkuin itse haluavat, eikä se vaikuta meidän elämään. Eikä mulla ole tarvetta tingata muilta miten ja miksi pukevat lapsensa, jos joku laittaa prinsessapuvun lapsensa päälle ja antaa lapsen ilman hanskoja niin siitä vaan, ei kuulu mulle.
Yhtä hyvin vois kysyä, että onko sun vanhemmuus hukassa jos se tuntuu noin vaikealta kaverin eritavalla tekemisen takia?
Mutta siinähän on oiva opetustilanne sille äidille, kun sinä topakasti selität omalle lapsellesi, miksi tämä on asianmukaisesti puettuna ulkona.