Suurin osa "hajusteyliherkistä" on luulotautisia.
On varmaan ihmisiä, jotka voivat herkistyä jollekin huuhteluaineelle ja saada siitä ihottumaa, mutta sitten on nämä "yliherkät", jotka isoon ääneen aivastelevat bussissa, kun täti on kehdannut laittaa dödöä, tai valittavat teatterissa saavansa migreenin, kun vieruskaverilla on hajuvettä.
Samat tyypit ovat allergisia myös sähkölle.
Kommentit (119)
Ehkä tällaisiin aloituksiin ei edes kannattaisi vastata. Niin totaalista tietämättömyyttä ap ja kaltaisensa "hajusteyliherkkyydet ovat vain luulotautisten omassa päässä" -kirjoittelijoiden jutut osoittavat.
Tässä nyt kuitenkin pähkinä ap:lle: Minkä diagnoosin sinä kaikessa visaudessasi sitten antaisit kaltaiselleni henkilölle, joko tykkäisi haistella vahvojakin tuoksuja (ei nyt silti kuitenkaan sellaisia tyyppiä halvat hajuvedet ja ilman"raikastimet"), mutta saa niistä valitettavasti allergisia oireita (nenä alkaa valua, yskittää, ihoa polttelee ja pitemmän altistumisen tuloksena iskee päänsärky)?
Eli en siis suinkaan inhoa tuoksuja, kaikkea muuta. Kehoni ei niitä valitettavasti vain siedä. Ja huom! tuo kyvyttömyyteni sietää vahvoja tuoksuja/hajusteita näkyy myös allergiatesteissä.
Ehkä tällaisiin aloituksiin ei edes kannattaisi vastata. Niin totaalista tietämättömyyttä ap ja kaltaisensa "hajusteyliherkkyydet ovat vain luulotautisten omassa päässä" -kirjoittelijoiden jutut osoittavat.
Tässä nyt kuitenkin pähkinä ap:lle: Minkä diagnoosin sinä kaikessa visaudessasi sitten antaisit kaltaiselleni henkilölle, joko tykkäisi haistella vahvojakin tuoksuja (ei nyt silti kuitenkaan sellaisia tyyppiä halvat hajuvedet ja ilman"raikastimet"), mutta saa niistä valitettavasti allergisia oireita (nenä alkaa valua, yskittää, ihoa polttelee ja pitemmän altistumisen tuloksena iskee päänsärky)?
Eli en siis suinkaan inhoa tuoksuja, kaikkea muuta. Kehoni ei niitä valitettavasti vain siedä. Ja huom! tuo kyvyttömyyteni sietää vahvoja tuoksuja/hajusteita näkyy myös allergiatesteissä.
ja loput luulotautisia. Vai tajusinko väärin?
ei sitä voi feikata =D
en ole allerginen sähkölle
välissä miski tulee fyysisiä oireita. ne vaivat hoidetaan psykiatrilla. Joku siinä tuoksussa/hajussa laukaisee jonkun mielleyhtymän joka aiheuttaa kipua.
Psyykkeen sairaus.
välissä miski tulee fyysisiä oireita. ne vaivat hoidetaan psykiatrilla. Joku siinä tuoksussa/hajussa laukaisee jonkun mielleyhtymän joka aiheuttaa kipua.
Psyykkeen sairaus.
... luulotauti on kamala, kun se ilmenee migreenin muodossa.
En taatusti enää koskaan jää istumaan keskelle suurta salia jonkun migreenihajustetta löyhkäävän haisulin viereen, en vaikka olisi millainen suorana lähetyksenä televisioitava tilaisuus ja joku merkkihenkilö juuri saapumassa sisään.
Kerran olen jäänyt, ja siitä seurasi kolmen päivän jysäri.
Suomessa on muotia olla hajuyliherkkä, täällä Saksassa siitä ei kukaan ole kuullukaan mutta ääniyliherkkyyttä podetaan paljonkin. Työkaverini meinasi kuolla nauruun kun kerroin tuosta "tuoksuvapaasta naistenvessasta"!!! Edellisessä asuinmaassani etelä-Euroopassa taas oli yleistä olla yliherkkä tietynlaisen koilistuulen puhallukselle. Kova päänsärky ja migreeni tuli monille yliherkille siellä, kun koilistuuli alkoi puhaltamaan.
Olen hajusteiden takia muutaman kerran joutunut sairaalan päivystykseen hajusteiden aiheuttaman astmakohtauksen takia. Silloin eivät enää omat lääkkeet eikä työterveysaseman keinot auttaneet. Minulla tämä yliherkkyyden aiheuttaman luulotaudin lääkärit kuulevat stetoskoopilla keuhkoista. Sen lisäksi luulotauti näkyy mm. valtimoverinäytteestä.
Voi vitsi, että olen iloinen, että olen pystynyt piristämään sinun ja työkaverisi päivää. Tulkaapas joskus tänne Suomeen, ties vaikka pääsisitte kanssani päivystykseen, niin saisitte ihan tooooosi isot naurut :DDDDDD
ihan testein, että ei se nyt ihan huuhaata ole. Mä väitän, että hajusteyliherkkyyttä on paljon enemmän ja niitä teeskentelijöitä todella vähän. Se vain on kamalaa, kun joku on uinut hajuvedessä ja joutuu samaan tilaan sen ihmisen kanssa. Naurettavaahan se on loppupäivä kärsiä migreeninkaltaisesta päänsärystä, hah hah haaa.
harrastuksestaan ja kuljettiin teatterin lämpiön läpi. Siihen oli ehtinyt kerääntymään vasta kymmenkunta mummoa, mutta haju oli jo aivan hillitön. Onneksi pääsin pian raittiiseen ilmaan, jos olisi teatteriesitykseen joutunut, olis tullut migreeni ja oksennus :-(
Jos vastaavia tilanteita on, joihin on pakko mennä, vetäsen kunnon lääkityksen ennen tilaisuutta ja pärjään yleensä ihan hyvin.
harrastuksestaan ja kuljettiin teatterin lämpiön läpi. Siihen oli ehtinyt kerääntymään vasta kymmenkunta mummoa, mutta haju oli jo aivan hillitön. Onneksi pääsin pian raittiiseen ilmaan, jos olisi teatteriesitykseen joutunut, olis tullut migreeni ja oksennus :-(
Jos vastaavia tilanteita on, joihin on pakko mennä, vetäsen kunnon lääkityksen ennen tilaisuutta ja pärjään yleensä ihan hyvin.
hajusteet on kemikaaleja. Monet niistä ovat haitallisia ihmisille ja eläimille ja altistus voi kehittää yliherkkyyden. Hajut laukaisevat myös herkästi migreenin. Mitäs luulotautista siinä on?
Mäkin käytin hajusteita, mutta vähän yli kakskymppisenä aloin saada omasta hajuvedestäni päänsärkyä. Sitten oon hiljalleen jättänyt hajusteet pois, kun niistä on mulle vain haittaa.
Suomessa on muotia olla hajuyliherkkä, täällä Saksassa siitä ei kukaan ole kuullukaan mutta ääniyliherkkyyttä podetaan paljonkin. Työkaverini meinasi kuolla nauruun kun kerroin tuosta "tuoksuvapaasta naistenvessasta"!!! Edellisessä asuinmaassani etelä-Euroopassa taas oli yleistä olla yliherkkä tietynlaisen koilistuulen puhallukselle. Kova päänsärky ja migreeni tuli monille yliherkille siellä, kun koilistuuli alkoi puhaltamaan.
Uskon kyllä että yliherkkyydestä voi subjektiivisesti ihan oikeasti kärsiä ja se voi madaltaa elämänlaatua tietyiltä osin, mutta toisaalta yliherkkyydet kyllä ovat ihan siellä korvien välissä, psykosomaattista oirehdintaa.
Osassa ADD:n muotoja on hajuyliherkkyys, samoin sitä esiintyy muissa neurologisissa poikkeavuuksissa. Jos 7%:lla väestöstä on ADD niin hajuyliherkkiä on minimissään muutama prosentti, koska niitä toisesta syystä neurologisesti yleis-aistiyliherkkiä on n. 2% väestöstä. Esim. 5% vois olla siis mahdollinen määrä populaation tasolla Saksassa siinä missä muuallakin.
Ja ne eivät ole psykosomaattista oirehdintaa, ne voidaan osoittaa aivokuvantamisella aivan helposti. Syy miksi niitä ilmenee näillä henkilöillä on looginen ja liittyy kokonaisoireistoon joka ei ole pelkästään negatiivinen (voisin listata pitkän listan henkilöitä Einsteinista ja Bill Gatesista tai Steve Jobbsista alkaen joilla ADD, toinen maailmasotakin olisi mahdollisesti päätynyt Saksan voittoon ilman brittien Churchillia jne).
Eli se mitä halusit sanoa on että uskot, että ihmisten pitää olla kuten sinä ja muu on luulottelua. Kaikki mitä sinun elimistössäsi on, on se mitä maailmassa on olemassa, ja muu on keksittyä tai vain muiden ihmisten päässä. Kaikki kehot reagoivat kuten omasi. Joko olet provo kuten täällä vissiin on tapana, tai sitten kannattaa laajentaa vähän ajattelua.
Ja ei, en ole itse hajuyliherkkä.
sairaus? Ja ettei mikään haju oikeasti kenenkään päässä pitäisi aiheuttaa kipua?
Tuoksu ei ole yhtä kuin kipu.
Se on psykosomaattinen oire, jostain syystä mieli yhdistää tietyn hajun aivojen kipukeskukseen ja näin aiheutuu päänsärky. Miksi näin tapahtuu on hyvä selvittää vaikka terapeutilla koska tuoksut ja hajut itsessään ei aiheuta kipua kenellekkään eikä päässä ole mitään migreenisuonta joka alkaa tykyttämään sen vuoksi.
Syynä on siis mielen ongelma.
Tämä selittää myös sen miksi jossain maassa se koillistuuli aiheuttaa migreeniä. Eihän tuuli aiheuta itsessää kenellekkään kipua tai paina jotain suonta päässä niin että särkee. Sekin on mielen ongelma.
Ihan sama kuin jos riitelee jonkun kanssa niin moni sanoo että kyllä nyt särkee päätä... eihän se riitely aiheuta päänsärkyä vaan mieli.
harrastuksestaan ja kuljettiin teatterin lämpiön läpi. Siihen oli ehtinyt kerääntymään vasta kymmenkunta mummoa, mutta haju oli jo aivan hillitön. Onneksi pääsin pian raittiiseen ilmaan, jos olisi teatteriesitykseen joutunut, olis tullut migreeni ja oksennus :-( Jos vastaavia tilanteita on, joihin on pakko mennä, vetäsen kunnon lääkityksen ennen tilaisuutta ja pärjään yleensä ihan hyvin.
Mitä lääkkeitä otat? Mä en meinaa kestää noita tilaisuuksia millään?
Otan sellaisia sinisiä pillereitä :-D Miranax ehkä? Vai sekoitanko nyt johonkin toiseen... Jos ei ole saatavilla, niin mulla auttaa ihan 100mg ketoriinikin. Mutta mun migreeni on kivuiltaan suht lievä vaikkakin ikävä, mutta oksennan silti herkästi.
On varmaan ihmisiä, jotka voivat herkistyä jollekin huuhteluaineelle ja saada siitä ihottumaa, mutta sitten on nämä "yliherkät", jotka isoon ääneen aivastelevat bussissa, kun täti on kehdannut laittaa dödöä, tai valittavat teatterissa saavansa migreenin, kun vieruskaverilla on hajuvettä.
Samat tyypit ovat allergisia myös sähkölle.
kun tällaisia mietit? Ettet vain itse olisi vaikeasti luulovammainen, kun kokemusta tai muuten hankittua tietoa sulla ei taida olla. Luulet vain. Itselläni on todella herkkä nenä, olen siedättänyt ja karaissut itseäni ja joskus se auttaakin, mutta kun on paljon ärsykkeitä ja esim pakkanen jolloin limakalvot kuivuvat, saan allergiaoireita ja sietämätöntä aistiärsytystä milloin mistäkin. On olemassa ihmisiä jotka eivät ole herkkiä millekään. Eivät ole tietoisia edes ryhtinsä tilasta. On selvää että jos itse ei tunne eikä aisti mitään, ei voi ymmärtää että on paljon ylipäätään herkempiä ihmisiä. Ja sitten on se junttiosasto erikseen.
kun käsitin, että olis jotain ennaltaehkäisevää lääkettä. Itse käytän nasonexia ja kortisonia nenään ja allergialääkkeitä, jos joudun koko illaksi altistumaan tai pidemmäksi aikaa. Migreenilääkehän on ainakin mulla ainoa, joka auttaa siihen hajusteista tulleeseen päänsärkyyn, mutta ei sitä voi ennen ottaa.
Täällä on siksi pajon hajusteyliherkkiä, kun suomalaisella naisella tai miehellä ei ole varaa ostaa kunnon luonnonmukaisia hajusteita, vaan kaikki on kemikaalikamaa, johon ihmisen luontainen hajuaisti ei ole tottunut vaan pitää sitä vieraana aineena.
Wikipedia:
Allergia on immunologisen järjestelmän häiriö, jossa elimistö käynnistää IgE-välitteisen immunologisen reaktion jollekin elimistön ulkopuoliselle mutta sinänsä vaarattomalle aineelle. Tällaista ainetta kutsutaan allergeeniksi; allergeeni toimii siis antigeeninä immunologisen reaktion käynnistyessä. Huomaa että termit allergia ja yliherkkyys eivät ole toistensa synonyymejä. Yliherkkyys (engl. hypersensitivity) kattaa laajan joukon erilaisia immunologisella mekanismilla välittyviä haitallisia reaktioita, kun taas allergia tarkoittaa vain IgE-välitteisiä, B-lymfosyyttien aktivaation seurauksena ilmeneviä reaktioita (tyypin I yliherkkyys).
Sen sijaan tunnen muutamia hajusteyliherkkiä jotka eivät pidä mitään meteliä vaivastaan, enkä tosiaan usko mihinkään luulotauteihin.