Suurin osa "hajusteyliherkistä" on luulotautisia.
On varmaan ihmisiä, jotka voivat herkistyä jollekin huuhteluaineelle ja saada siitä ihottumaa, mutta sitten on nämä "yliherkät", jotka isoon ääneen aivastelevat bussissa, kun täti on kehdannut laittaa dödöä, tai valittavat teatterissa saavansa migreenin, kun vieruskaverilla on hajuvettä.
Samat tyypit ovat allergisia myös sähkölle.
Kommentit (119)
varmaan ap:n mielestä kaikki muutkin allergiat ovat siis vain korvien välissä? Esim. koirille allerginen oikeasti vain inhoaa koiria ja kehittää sen takia allergiaoireita?
Minulla on hajusteyliherkkyys. Sen takia olen sanonut ennakkoon asiakaskunnalleni, että tapaamisiin ei sovi laittaa vahvasti hajusteita, tai muuten joudumme palaveeraamaan ulkona, oli ilma millainen tahansa (ja kerran todellakin olemme olleet ulkona paukkupakkasessa). Työpaikkaruokalan ovelta joudun kääntymään joskus heti takaisin, kun siellä on joku hajuvettä päälleen kaatanut. Kauppojen leipäosastot ovat sellaisia, että juoksen niiden läpi henkeä pidätellen ja nappaan leipäpussin ohi kiitäessäni.
Minulla vahvat hajut aiheuttavat hengitysteiden voimakkaan supistumisen, ja jos joudun viipymään hajun läheisyydessä, iskee migreeni, joka vaivaa useita päiviä. Yliherkkyys on kehittynyt vasta aikuisiällä, nuorena käytin itsekin hiukan hajuvettä. Yliherkkyys on pahentunut pikkuhiljaa. Keuhkoni ovat jo ehtineet vioittua ja nykyisin ne toimivat vain puoliteholla, joten joudun olemaan hajusteiden ja hajujen kanssa tarkkana.
mutta ymmärrän siitä aiheutuneen ärsytyksen, jonka ovat aiheuttaneet nämä hajusteyliherkkyyttä teeskentelevät.
Mitä on hajuvedessä kylpeminen, partaveden lotraaminen yms? Onko 1-2 suihkausta sellaista? Ja mikä on teidän oikeasti yliherkkien mielestä liikaa, vai pitäisikö olla käyttämättä mitään?
Ehkä tällaisiin aloituksiin ei edes kannattaisi vastata. Niin totaalista tietämättömyyttä ap ja kaltaisensa "hajusteyliherkkyydet ovat vain luulotautisten omassa päässä" -kirjoittelijoiden jutut osoittavat.
Tässä nyt kuitenkin pähkinä ap:lle: Minkä diagnoosin sinä kaikessa visaudessasi sitten antaisit kaltaiselleni henkilölle, joko tykkäisi haistella vahvojakin tuoksuja (ei nyt silti kuitenkaan sellaisia tyyppiä halvat hajuvedet ja ilman"raikastimet"), mutta saa niistä valitettavasti allergisia oireita (nenä alkaa valua, yskittää, ihoa polttelee ja pitemmän altistumisen tuloksena iskee päänsärky)?
Eli en siis suinkaan inhoa tuoksuja, kaikkea muuta. Kehoni ei niitä valitettavasti vain siedä. Ja huom! tuo kyvyttömyyteni sietää vahvoja tuoksuja/hajusteita näkyy myös allergiatesteissä.
Ärsyttää, kun löydän jonkun mieleiseni hajuveden, mutta alkaa pian aivastuttaa. On myös lempparihajuvesiä, joita onnistun käyttämään jopa viikkoja, kunnes yllättäen kurkkuu alkaa punoittaa ja turvota, ja täytyy ottaa Clarityn.
Allergiathan ei ole mitään kiveen kirjoitettuja asioita, vaan joskus voi pystyä taas sietämään entisiä allergianaiheuttajia, ja joskus herkistyä aineille joille ei ennen ollut allerginen. Minulla tämä hajusteherkkyys vaihtelee aika paljon yleisen terveydentilan ja stressitason mukana. Eikä ole omassa päässä tämä juttu, vaan esimerkiksi siitepölyillekin (joille olen ihan testatusti allerginen - koivu, pujo, heinä) en ole yhtään niin herkkä silloin, kun tunnen oloni hyväksi ja terveeksi. Pahimmillaan taas olen joutunut päivystykseen allergiakohtauksen takia.
Voi olla, että osa on oikeasti allergisia ja osa luulotautisia (näinhän on kaikkien allergioiden kanssa) mutta Suomessa on ihan oikeasti todella paljon allergisia ihmisiä.
esim. pari suihkausta mietoa hajuvettä tai partavettä, mutta jos sitä on enemmän tai haju on muuten pistävä tai "tahmea", en kestä. Hiuslakan kestän, jos sitä on laitettu aamulla ja tapaan ihmisen iltapäivällä, mutta juuri ennen tapaamista laitettu hiuslakka salpaa hengen. Samoin tupakanhaju heti tupakoinnin jälkeen on liikaa, mutta hetken kuluttua pahimman huurun haihduttua jo siedän ihmistä, jonka vaatteista huokuu tupakanhajua.
En kestä äitiäni, kun hän suihkauttaa jotain Chanel vitosta itseensä, vaikka siitä olisi jo kulunut tunteja. Se on aivan liian pistävä haju. Kerran kotipuolessa ollessani sekä isä että minä painuimme ovesta ulos, kun äiti tuli vessasta ja oli siellä juuri suihkautanut ko. hajuvettä. En pysty myöskään ajamaan äitini autoa hänen lempihajuvetensä takia.
Onko se psykosomaattista vai ihan fyysistä, kun tulee paha olo jostain hajusta. Itseäni ei yleensä häiritse muiden käyttämät hajusteet, mutta omat häiritsee. Julkisilla paikoilla toisen läheisyydessä ei tarvitse ollaa niin kauaa että se minulle aiheuttaisi oireita. Kokeilen ainavälillä käyttää hajuvesiä ja totean joka kerran jälkeen että ei ne mulle sovi. Joku raikas tuoksu voisi sopiakin, ehkä vielä kerran löydän mieluisen. CK One on sellainen, mutta se on jotenkin liian miehekäs tuoksu. -olisko vinkkejä raikkaista hajuvesistä?
Olen täysin samaa mieltä! Ja minulle on muuten tullut allergioiden myötä myös ihan selkeästi korvien välissä olevaa "yliherkkyyttä", eli joku voimakas mutta periaatteessa miellyttävä tuoksu alkaa ärsyttää ja oksettaa ja haluan sen lähistöltä pois. Ei, se ei ole "allergiaa", mutta ei se silti mukavalta tunnu.
Vinkki todella raikkaasta ja ihanasta tuoksusta, joka ei ainakaan vielä aiheuta minulle mitään oireita (koputan puuta):
http://ecodeal.com/fi/parfyymit/210620000-teepuutarha-jardin-des-thes-e…
Tosin haihtuu aika nopeasti, mutta ei haittaa minua. Tykkään muutenkin tuoksuista jotka ovat vain mietoja häivähdyksiä.
mutta ymmärrän siitä aiheutuneen ärsytyksen, jonka ovat aiheuttaneet nämä hajusteyliherkkyyttä teeskentelevät.
Mitä on hajuvedessä kylpeminen, partaveden lotraaminen yms? Onko 1-2 suihkausta sellaista? Ja mikä on teidän oikeasti yliherkkien mielestä liikaa, vai pitäisikö olla käyttämättä mitään?
Se vähän riippuu. Jotain todella voimakasta tai pistävää tuoksua voi se 1-2 suihkaustakin olla liikaa. Sitten on näitä ihmisiä, kuten oma armas äitini, jotka suihkauttelevat ihan rutiininomaisesti noin kymmenen kertaa ja se on heidän mielestään "ihan vähän". Äitini saa raikkaat ja miedotkin tuoksut haisemaan hajuvedessä kylpemiseltä.
Oma nokka ei välttämättä haista, mikä on liikaa. Sen lisäksi kannattaa muistaa, että jokainen tuoksu tuoksuu erilaiselta eri käyttäjän yllä. Moni periaatteessa raikas tuoksu muuttuu esimerkiksi minun ihollani tunkkaiseksi ja pistäväksi.
Vaatteisiin ei myöskään kannata ruiskutella, koska se haju yleensä jämähtää kankaaseen ja alkaa haista kamalalta sen sijaan että haihtuisi luonnollisesti, kuten iholta.
Käytän sitä hajuvettä yhden max 2 suihkausta, hajuvedet yleensä raikkaita tuoksuja (toki poikkeuksiakin on), hiuslakkani yms laitan aamulla ja vain tarpeen tullen korjailen. Toki saatan käyttää tuoksuvia vartalovoiteita, mutta nekin illalla. Ja pyykkini pesen ilman huuhteluaineita, omaan nenääni hajuttomalla pesuaineella. Enkä tupakoi.Välillä voin haista hielle kun hikoilen esim. jännittäessä todella voimakkaasti.
Olenko siis hajusteyliherkälle siedettävä hajusteidenkäyttäjä?
Käytän sitä hajuvettä yhden max 2 suihkausta, hajuvedet yleensä raikkaita tuoksuja (toki poikkeuksiakin on), hiuslakkani yms laitan aamulla ja vain tarpeen tullen korjailen. Toki saatan käyttää tuoksuvia vartalovoiteita, mutta nekin illalla. Ja pyykkini pesen ilman huuhteluaineita, omaan nenääni hajuttomalla pesuaineella. Enkä tupakoi.Välillä voin haista hielle kun hikoilen esim. jännittäessä todella voimakkaasti.
Olenko siis hajusteyliherkälle siedettävä hajusteidenkäyttäjä?
Minulle varmaan olisit, jollekin muulle ehkä et :)
Oikeasti se oma kroppa vaikuttaa todella paljon siihen, miltä ne tuoksut tuoksuvat. Ja omaan nenään ne tuoksuvat erilaiselta kuin muiden nenään.
Toisin sanoen kertomasi mukaan et varmaan ärsytä kovin monia julkisissa tiloissa, jossain ahtaammissa ehkä joitakin.
varmasti onkin ainakin siinä mielessä, ettei todellakaan pidä tuoksuista. Sama se nyt minulle mikä syy takana on. Itsekin ahdistun helposti omista hajuista :D eli jos laitan aamulla hajuvettä, alkaa se päivän mittaan oksettamaan minua. Päänsärkyäkin saan vaikka ja mistä, mutta en tiedä niinkään hajuista. En koe olevani hajusteyliherkkä.
Poikani taas on sillä viisiin hajusteyliherkkä, että saa hajustetuista pesuaineista kokovartaloihottumaa. En ole tosin enää pitkään aikaan kokeillut, mutta muutamaan otteeseen on saanut päälleen hajustetulla pesuaineella pestyn vaatteen, ja tuloksena on ollut sitten nokkosrokko kaulasta ranteisiin ja nilkkoihin. Viimeksi niin kävi keväällä, kun muuton yhteydessä päätin käyttää loppuun jotain anopin meille tuomia hajustettuja huuhteluaineita ajattelematta sen kummemmin.
varmaan ap:n mielestä kaikki muutkin allergiat ovat siis vain korvien välissä? Esim. koirille allerginen oikeasti vain inhoaa koiria ja kehittää sen takia allergiaoireita?
Minulla on hajusteyliherkkyys. Sen takia olen sanonut ennakkoon asiakaskunnalleni, että tapaamisiin ei sovi laittaa vahvasti hajusteita, tai muuten joudumme palaveeraamaan ulkona, oli ilma millainen tahansa (ja kerran todellakin olemme olleet ulkona paukkupakkasessa). Työpaikkaruokalan ovelta joudun kääntymään joskus heti takaisin, kun siellä on joku hajuvettä päälleen kaatanut. Kauppojen leipäosastot ovat sellaisia, että juoksen niiden läpi henkeä pidätellen ja nappaan leipäpussin ohi kiitäessäni.
Minulla vahvat hajut aiheuttavat hengitysteiden voimakkaan supistumisen, ja jos joudun viipymään hajun läheisyydessä, iskee migreeni, joka vaivaa useita päiviä. Yliherkkyys on kehittynyt vasta aikuisiällä, nuorena käytin itsekin hiukan hajuvettä. Yliherkkyys on pahentunut pikkuhiljaa. Keuhkoni ovat jo ehtineet vioittua ja nykyisin ne toimivat vain puoliteholla, joten joudun olemaan hajusteiden ja hajujen kanssa tarkkana.
Allergia on diagnosoitavissa ja siis todennettavissa lääkärin tutkimuksissa, pelkkä hajusteyliherkkyys ei. Hajusteallergia on aivan eri asia kuin itse diagnosoitu hajusteyliherkkyys. Hajusteallergikko sitä paitsi yleensä kärsii kosketusallergiasta, eli hajusteet iholla aiheuttavat allergiaoireita (esim. hajustettu pesuaine aiheuttaa ihottumaa).
Astmaatikolle hajusteet saattavat laukaista astmakohtauksen, eli astmasta kärsivä saattaa herkistyä hajusteille. Astmaatikoille hajusteet saattavat siis olla todellinen ongelma, mutta aika harvalla hajusteista valittajalla taitaa olla astmadiagnoosia. Tässäkin ketjussa hajusteista valittavista vain pari kertoo sairastavansa astmaa.
Samoin migreenin kanssa. Hajusteet voivat laukaista joillain ihmisillä migreenin, ihan kuin itselläni kirkkaat valot tekevät. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki päänsärky ei ole migreeniä. Migreeniin on saatavissa tehokas lääkitys, jolla kohtauksen voi joko kokonaan estää tai sen saa menemään nopeasti ohi. Yleensä ei ole mitään syytä kärsiä marttyyrinä migreenistä päiväkausia.
Joillekin siis hajusteet voivat olla todellinen ongelma, mutta jotenkin minulla on sellainen käsitys, että ne hajusteista eniten kärsivät eivät pidä itsestään eniten meteliä...
Allergia on diagnosoitavissa ja siis todennettavissa lääkärin tutkimuksissa, pelkkä hajusteyliherkkyys ei. Hajusteallergia on aivan eri asia kuin itse diagnosoitu hajusteyliherkkyys. Hajusteallergikko sitä paitsi yleensä kärsii kosketusallergiasta, eli hajusteet iholla aiheuttavat allergiaoireita (esim. hajustettu pesuaine aiheuttaa ihottumaa).Astmaatikolle hajusteet saattavat laukaista astmakohtauksen, eli astmasta kärsivä saattaa herkistyä hajusteille. Astmaatikoille hajusteet saattavat siis olla todellinen ongelma, mutta aika harvalla hajusteista valittajalla taitaa olla astmadiagnoosia. Tässäkin ketjussa hajusteista valittavista vain pari kertoo sairastavansa astmaa.
Samoin migreenin kanssa. Hajusteet voivat laukaista joillain ihmisillä migreenin, ihan kuin itselläni kirkkaat valot tekevät. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki päänsärky ei ole migreeniä. Migreeniin on saatavissa tehokas lääkitys, jolla kohtauksen voi joko kokonaan estää tai sen saa menemään nopeasti ohi. Yleensä ei ole mitään syytä kärsiä marttyyrinä migreenistä päiväkausia.
Joillekin siis hajusteet voivat olla todellinen ongelma, mutta jotenkin minulla on sellainen käsitys, että ne hajusteista eniten kärsivät eivät pidä itsestään eniten meteliä...
Minä kyllä ajattelen niin, että jos minulle tulee hajuvesistä päänsärky, niin se on ihan yks ja hailee onko se migreeniä vai jotain muuta. Ja jos rupeaa aivastuttamaan ja silmät vuotamaan hajusteista, niin se on ihan sama onko se "oikeaa" allergiaa vai ei. Ja jos rupeaa hajusteet oksettamaan niin ei minua ainakaan kiinnosta ruveta tarkemmin analysoimaan siihen syitä, ellei kyseessä ole mikään vakavampi sairaus.
Ei se mukavalta tunnu silti. Ja muistetaan sekin, että kaikenlaisia hajusteita on nykyään joka puolella paljon enemmän kuin nykyään - sekin on ihan perusteltua jos ei yksinkertaisesti haluaisi haistaa koko ajan jotain voimakkaita tuoksuja. Harva ihminen sietää jatkuvalla ryöpytyksellä kovia ääniäkään ja kirkkaita valoja.
Minä kyllä ajattelen niin, että jos minulle tulee hajuvesistä päänsärky, niin se on ihan yks ja hailee onko se migreeniä vai jotain muuta. Ja jos rupeaa aivastuttamaan ja silmät vuotamaan hajusteista, niin se on ihan sama onko se "oikeaa" allergiaa vai ei. Ja jos rupeaa hajusteet oksettamaan niin ei minua ainakaan kiinnosta ruveta tarkemmin analysoimaan siihen syitä, ellei kyseessä ole mikään vakavampi sairaus.
Ei se mukavalta tunnu silti. Ja muistetaan sekin, että kaikenlaisia hajusteita on nykyään joka puolella paljon enemmän kuin nykyään - sekin on ihan perusteltua jos ei yksinkertaisesti haluaisi haistaa koko ajan jotain voimakkaita tuoksuja. Harva ihminen sietää jatkuvalla ryöpytyksellä kovia ääniäkään ja kirkkaita valoja.
Että aika moni sekoittaa hajusteyliherkkyyden, hajusteallergian, astman jne ja vielä migreenin ja tavallisen päänsäryn.
On minusta aika hölmöä olla "analysoimatta" omia vaivojaan, jos ne niin kovasti vaivaavat. Kanssaihmisillekö ollaan valmiita esittämään vaatimuksia, mutta itse ei kiinnosta tehdä omalle voinnilleen mitään? Kuulostaa erikoiselta.
Jos on kyse todellisesta vaivasta, se on lääkärillä todennettavissa ja siihen on saatava ainakin edes jonkinlaista helpottavaa lääkitystä. Allegiaan saisi allergialääkkeet ja varsinkin migreenistä kärsivän on syytä hakeutua hoitoon. Migreeni kun on monella täysin estettävissä estolääkityksellä tai täsmälääkkeillä alkavan kohtauksen saa kuriin. Jokainen, joka oikeasti kärsii migreenistä, tietää, että se ei todellakaan ole yksi hailee onko kyseessä migreeni vai tavallinen päänsärky.
Onko miehillä hajusteyliherkkyyttä?
esim. mun mies saa hajusteista päänsärkyä ja nenä alkaa vuotaa.
Muuten, nää stereotyypit "hajusteyliherkistä" on niin vääriä. Esim. naapurini, eläkkeellä oleva maatilan emäntä, on hajusteyliherkkä, hän saa päänsärkyä hajusteista, on saanut jo monta kymmentä vuotta.
Mulla hajuista alkanut migreeni on ollut jo viimiset 30v. Kunpa olisin älynnyt, ettei se ollut silloin vielä muodissa, olisin säästynyt monelta kohtaukselta.
Että aika moni sekoittaa hajusteyliherkkyyden, hajusteallergian, astman jne ja vielä migreenin ja tavallisen päänsäryn.On minusta aika hölmöä olla "analysoimatta" omia vaivojaan, jos ne niin kovasti vaivaavat. Kanssaihmisillekö ollaan valmiita esittämään vaatimuksia, mutta itse ei kiinnosta tehdä omalle voinnilleen mitään? Kuulostaa erikoiselta.
Jos on kyse todellisesta vaivasta, se on lääkärillä todennettavissa ja siihen on saatava ainakin edes jonkinlaista helpottavaa lääkitystä. Allegiaan saisi allergialääkkeet ja varsinkin migreenistä kärsivän on syytä hakeutua hoitoon. Migreeni kun on monella täysin estettävissä estolääkityksellä tai täsmälääkkeillä alkavan kohtauksen saa kuriin. Jokainen, joka oikeasti kärsii migreenistä, tietää, että se ei todellakaan ole yksi hailee onko kyseessä migreeni vai tavallinen päänsärky.
No häh, en minä ainakaan esitä vaatimuksia kanssaihmisilleni. Välttelen itse voimakkaita tuoksuja enkä käytä niitä. Siinä kaikki.
Enkä ole sanonut, että on yksi hailee onko kyseessä migreeni vai tavallinen päänsärky (minulla on ihan migreenilääkityskin, joten erotan kyllä nuo kaksi toisistaan). Enkä sitä, että pieni aivastelu ja vakava hengenahdistus olisivat sama asia. Pointtini oli, että se on loppujen lopuksi yksi hailee aiheuttaako hajusteet migreeniä vai normaalia päänsärkyä - ihan yhtä lailla niitä tulee silti vältettyä, ja se ihmisille suotakoon.
Kummallisia ketjuja täällä. Ihmisten pitäisi syödä ruokia jotka oksettavat ja oppia nauttimaan tuoksuista joista tulee huono olo, ihan vain siksi että muille tulisi siitä parempi mieli.
Enkä millään pysty olemaan sellaisen ihmisen vieressä esim. teatterissa. Olen yliherkkä myös useille kasviksille/hedelmille raakana, kurkku turpoaa umpeen kun syö esim. appelsiinin. Mä tosin varmaan kuvittelen vaan :P
Pesuaineisa en ole eroa huomannut, periaatteesta yleensä käytän hajusteettomia, minusta puhdas ei saa haista/tuoksua.
Moni ei halua luopua kaikista hajusteista sen takia, että joku voi olla hajusteyliherkkä. Ikävä sitä olisi etsiä kaikki hajusteettomat tuotteet ja lopettaa hajuvesien käyttö. Monesti ne hajusteettomat on aika pahan tuoksuisia.
Saan migreenin, jos jollakin on myskihajuvettä. Tuoksuu ensi nuuhkaisulla ihan hyvälle, mutta muutama minuutti ja alkaa silmissä vilistä.
Pyykkituvassa käydessäni saan ihottumaa, kun siellä on niin voimakas pesuaineen haju.
Tupakanhaju on ällö, mutta siitä ei ole toistaiseksi seurannut mitään.
Töissä olen tekemisissä välillä äidinmaidon kanssa, jos se on käsittelemätöntä siis suoraan lypsettyä saan hajusta migreenin ja koskettamisesta ihottuman. Keväällä meillä on paljon pieniä vauvoja, joten maidon käsitteleminen lisääntyy arvatkaa vaan mitkä kutinat käsissä vaikka käytän hanskoja.
Enkä muuten ole sähkölle allerginen, enkä amalgaamille. Mutta liika dödö tai hajuvesi ym. aiheuttaa hengenahdistusta ja päänsärkyä. Mutta nyt mä tiedän, että ei niitä oikeesti ole, mä vaan kuvittelen ne. Kiitos kun kerroit!