Suurin osa "hajusteyliherkistä" on luulotautisia.
On varmaan ihmisiä, jotka voivat herkistyä jollekin huuhteluaineelle ja saada siitä ihottumaa, mutta sitten on nämä "yliherkät", jotka isoon ääneen aivastelevat bussissa, kun täti on kehdannut laittaa dödöä, tai valittavat teatterissa saavansa migreenin, kun vieruskaverilla on hajuvettä.
Samat tyypit ovat allergisia myös sähkölle.
Kommentit (119)
miksi näin käy.
Lueppa se jonkun linkittämä lääkärilehden juttu tässä ketjussa vähän ylempänä, ehkä ymmärät sen paremmin.
No entäs sitten hormonaaliset ärsykkeet? Jos tulee kuukautisten aikaan migreeni, onko sekin siis mielisairaus?
Tai mitäs silloin, kun migreeni tulee varoittamatta, ilman mitään selkeää syytä vaikka mielikin on rauhallinen ja hyvä?
Huh, enpä tiennytkään ennen tätä päivää olevani mielisairas.
No ei tietenkään vika ole korvien välissä jos puolet keuhkoista ei toimi.
Mä en kestä, miten voikin joka ketjuun tulla tyyppejä selittämään että "mulla on astma, kyllä mua oikeasti ahdistaa vaikkapa koirat joille olen muuten allerginenkin..."
Tässä ketjussa puhutaan ihmisistä joilla ei ole MITGÄÄN FYYSISTÄ VIKAA paitsi se hajusteyliherkkyys- Siitä on kyse. Ei ihmisistä joilla on oikeasti joku sairaus.
Kyllä on typerää porukkaa, ensin rinnastaa migreenin ja epilepisian, monta astmaatikkoa vinkuu samoin kuin allergikot ja nyt vielä joku jolla ei ole puolia keuhkoista käytössä... voi voi ja ihmisen typeryys!
Vähän sama kuin väittäisi, että kaikki jotka väittävät potevansa sokeritautia ovat luulotautisia. Siis eihän se sokeritautikaan näy päällepäin, mitä nyt saattavat väittää tulevansa huonovointiseksi jos niille syöttää voimakkaasti sokeripitoista ruokaa.
Eniten oireita ainakin itselle aiheuttaa, jos käytän hajuvettä itse. Vaikka yleensä silloin kun kokeilin kestäisinkö joitain tuoksuja niin laitoin tuoksua esim. housun lahkeeseen alaosaa ettei ole suoraan oman nenän alla. Niin silti kun pitkään oleskelee hajustetussa tilassa, hengitys menee ahtaalle. Pakko lähteä pois hajun lähteen luota. Se on helpompaa jos hajustetta on käyttänyt joku outo ihminen eikä itse. Mutta paikoissa joissa ei voi lähteä tuoksuja karkuun ja joutuu olemaan tilassa pitempään niin on mielestäni oikeutettua pyytää muita ihmisiä välttämään hajusteiden käyttöä tai ainakin käyttään niitä vähän.
ihan sama asia :D :D :D
Sokeritautiahan ei voida todeta millään mittauksilla, ei voida hoitaa lääkkeillä eikä ole sairaus... EIKUN :O
Hei, seuraavaksi voidaan rinnastaa hajusteyliherkkyys vaikkapa amputaatioon tai ebolaan :D :D
On olemassa ihmisiä jotka yhtenä päivänä luulevat sairastavansa syöpää, toisena sydänsairautta, kolmantena allergiaa.
Mun mielestä on tosi ikävästi heitetty että hajusteyliherkät olisi automaattisesti luulosairaita tai jotenkin muuten mieleltään sairaita. Varmasti heidänkin joukkoonsa muutama luulosairas kuuluu, mutta hajusteyliherkkyys ei ole luulosairaus.
Meidän perheessä on 2 hajusteyliherkkää. Toiselle tulee kosketuksesta hajusteiden kanssa ihottumaa ja toiselle pitkäaikaisesta altistuksesta hajusteiden hajulle tulee hengenahdistusta(tämän pystyy mittaamaan lääketieteellisesti keuhkojen toimintaa mittaamalla).
ihan oikein allergisia eikä vain hajusteyliherkkiä?
kun laitan kasvoihin ,tulee yökkäis tuoksusta. Tytär toi Lontoosta, varmaan halpaa naturalgollection värivoidetta. Eipä yökötä ,sen tuoksu? Kysyn onko noita tuotteita Suomessa?
kuten esim. pesuaineiden hajut. Siksi meille ei hajustetut pellet tule, koska sitten sohva yms. haisevat myös pesuaineelle. Hyvin ovat ymmärtäneet.
et vain pidä sen tuoksusta ja siksi se tekee pahaa ja yökkäät.
En minäkään ja moni muu olla herkistyneitä kaatopaikan tai paskalaitoksen hajuille vaan se on ihan rehellinen kuvotus hajua kohtaan.
Joistan hajuist apitää, joista ei ja jotkut ovat niin epämiellyttäviä että oksentaa. Ei siinä ole kyse mistään hajusteyliherkkyydestä jos sellaista edes oikeasti on.
allergian kaltaisia oireita. Jostainhan se tuoksu tulee, ei se ole pelkkää tyhjyyttä. Siinä on jotain "ainetta" vaikka se ei meidän silmillämme näykään. Miksei nämä kemikaalit voi aiheuttaa oireita joutuessaan kehoomme keuhkojen kautta? Onko se sitten luulosairautta jos keho oikeasti reagoi sinne joutuneeseen kemikaaliin?
Minun hajusteyliherkkyyteni tarkoittaa sitä, että hajusteista (ei hajuista) tulee reaktioita (nenä ja silmät vuotaa ja pidemmällä altistuksella se luulotautisten migreeni). Oireet tulevat hajuvesistä, pesuaineiden hajusteista, voiteiden hajusteista, hiuslakoista, jne.
Mutta en ole yliherkkä hajuille. Voin aivan hyvin lapioida lantaa koko päivän. Voin olla hyvinkin hikisessä seurassa, eikä haittaa. Voin lenkkeillä kaatopaikan sivuitse, eikä ahdista. Tietenkään kaatopaikka, lanta tai hiki ei ole minunkaan lempihajujani, mutta ei niistä tule sen kummempia oireita kuin muillekaan.
Minä ymmärrän hajusteyliherkkyyden liittyvän nimenomaan hajusteisiin eli niissä käytettäviin kemikaaleihin. Jos joku oksentelee tavallisille luonnon hajuille, niin silloin on kyse aivan eri ilmiöstä.
Ihminen laittaa hajuvettä ja lähtee kaupungille. Joku saa tästä päänsäryn. Suurin osa ei saa. Missä vika?
Koska sen yhden mieli reagoi siihen hajuun tietyllä tavalla. Tajuatko vai haenko lisää ratakiskoa?
Ihminen menee lähelle hevosta, saa kohtauksen, suurin osa ei saa. missä vika?
Ampiainen pistää, ihmisen kurkku turpoaa umpeen ja ihminen kuolee, suurin osa ei, MISSÄ VIKA? No korvien välissä tietenkin.
Olet tyhmempi kuin vasemman jalan saapas.
sun vertaukset oli typeriä, vai että ampiainen :)
täällä muutenkin tuntuu että menee sekaisin hajusteyliherkkyys ja se ettei pidä jostain hajuista.
ja kertokaa se miksi missään muualla maailmassa ei ole näin hajusteyliherkkiä ihmisiä kuin täällä?
Suosittelen, että tutustus aiheeseen.
Mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän luulet.
"Tuoksuyliherkkyys ei ole allerginen tai muu määritelty fysiologinen reaktio tuoksuville aineille. Sen katsotaan olevan sukua muutamalle muulle huonosti määritellylle oireyhtymälle, kuten krooniselle väsymysoireyhtymälle (chronic fatique syndrome), sairasrakennusoireyhtymälle, fibromyalgialle ja jopa paniikkihäiriölle. Edellä mainitun diagnoosin tai leiman saaneet henkilöt ovat psyykkisesti tavallista herkempiä."
Kumma juttu että ne joilla on muutakin "pikkuvikaa" päässä sairastaa myös tätä hajusteyliherkkyyttä :D Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että se on korvien välissä...
"Tuoksuyliherkkyys ei ole allerginen tai muu määritelty fysiologinen reaktio tuoksuville aineille. Sen katsotaan olevan sukua muutamalle muulle huonosti määritellylle oireyhtymälle, kuten krooniselle väsymysoireyhtymälle (chronic fatique syndrome), sairasrakennusoireyhtymälle, fibromyalgialle ja jopa paniikkihäiriölle. Edellä mainitun diagnoosin tai leiman saaneet henkilöt ovat psyykkisesti tavallista herkempiä."
Kumma juttu että ne joilla on muutakin "pikkuvikaa" päässä sairastaa myös tätä hajusteyliherkkyyttä :D Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että se on korvien välissä...
Joillakin on tuonkaltaista hajusteyliherkkyyttä, eikä varmasti tunnu kivalta kun oireet ovat ihan todellisia mutta sinun kaltaisesti irvailijat vähättelevät.
Joillakin on allergioita, ja allerginen voi olla ihan yleisesti käytetyille ainesosille hajusteissa, mikä käytännössä tekisi ihmisestä "hajusteyliherkän".
Joillakin on migreeniä, jonka saattaa laukaista ulkopuoliset ärsykkeet - KUTEN voimakkaat hajut. Saat ihan rauhassa pitää migreeniä mielisairautena, mutta se on ihan todellinen häiriö aivojen toiminnassa. Kyllä, mielentila vaikuttaa aivojen toimintaan, aivan kuten mielentila vaikuttaa esimerkiksi sykkeeseen. Se ei tarkoita, että kyseessä olisi paniikkihäiriöön verrattavissa oleva sairaus.
Ja vaikka sinulla meni migreeni ohi kun pääsit ärsyttävästä ukosta eroon, valitettavasti kaikki meistä eivät ole niin onnekkaita. Terveisin nimimerkki "kärsinyt 13-vuotiaasta lähtien migreeneistä riippumatta mistään ulkoisista stressitekijöistä ja ilman muita vikoja korvien välissä."
Ei minulla ainakaan ole kipua, kun hengitystiet turpoavat umpeen. Ihan vain ahdistaa muuten, kun ei saa ilmaa sisäänsä. Ja jos ihan tutkimuksissa on havaittu, että kas, verenkierto on loppunut puolessa keuhkossa ja keuhkokudos on kuollut, niin ei se silloin ihan siellä korvien välissä se vika ole. Toisaalta, olen perinyt isältäni migreenin, mutta koska sairastan epilepsiaakin (kiitos, äiti), en voi kauheasti syödä eri lääkkeitä sekaisin. Migreenin iskiessä on vain maattava pimeässä hiljaa ja yritettävä pärjätä ketorinin voimin.
En ole viitsinyt sen kummemmin lääkäreillä ravata. Tiedän varoa voimakkaita hajusteita - miksi tarvitsisin siihen lääkäriä sanomaan sen saman? Muita vaivoja en tiedä itselläni olevan. Minua ei kiinnosta ruveta syömään vielä lisääkin jotain lääkettä, joten yritän viimeiseen asti vältellä lääkäriä ja tilanteita, joiden takia päätyisin lääkäriin tai sairaalaan. Se ei kai vaikuta muiden elämään mitenkään enkä siitä suurta meteliä pidä, mutta osaan kyllä elää itse niin, etten tahallisesti aiheuta itselleni haittaa.