Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?

Vierailija
07.11.2012 |

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran vuodessa laitan kympin pari lapsen tilille.

Mutta muuten menee normaaliin elämiseen kaikki rahat mitä tuleekin.

Vierailija
62/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varaa säästää, ei niitä tarvitsekaan.

Kyllä ne meillä menee ihan välttämättömään elämiseen. Isovanhemmat sitten laittavat lapsen tilille rahaa merkkipäivinä, kyllä siitäkin pesämunaa kertyy. Heillä kun on siihen varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun omat säästöt eivät riittäneet. Vaan hyvinpä he auttoivat minua tarvittaessa myös opiskellessani.

Vierailija
64/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät menevät kyllä lähes sentilleen lasten tarpeisiin kuukausittain. Viime kuun lapsilisät meni kolmen lapsen talvitamineisiin, sitä edellisen kuun lisät meni kahden lapsen lahjoihin ja synttärijuhliin.

Vierailija
65/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan hyvin olen elämässäni pärjännyt, vaikka mitään pesämunaa ei ollutkaan minua odottelemassa kun omilleni muutin.

Vierailija
66/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran vuodessa laitan kympin pari lapsen tilille.

Mutta muuten menee normaaliin elämiseen kaikki rahat mitä tuleekin.

Silloin tällöin yritetään saada lasten tileille edes kympin ja tietysti myös koko talouden säästötilille, jotta on pieni puskuri jos jotakin sattuu.

Eli tuskin tulee lapsilla olemaan kauheita summia kun lähtevät opiskelemaan.

Vierailija
67/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin tilille vaan osakerahastoon. Lapsi on nyt 12v ja säästössä 2500e. Kaikki synttäri- ja joululahjarahat on pankkitilillä, about saman verran sielläkin. Rahoihin ei kosketa vielä vuosiin.

Vierailija
68/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoitettu avuksi lapsen elatukseen. Kukin päättäköön omalta kohdaltaan miten tekee, jos ei ole varaa säästää niin mikä pakko se on. On sitä ihmiset kautta aikojen joutuneet kustantamaan opintonsa ja elatuksensa aikuisena ihan itse.

Vierailija
69/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini oli yh ja opiskeli itselleen uuden ammatin, kun olin teini-ikäinen. Silloin oli kyllä rahasta tiukkaa. Äitini siis "tuhlasi" rahani ihan elämiseen. Minulla oli teini-ikäisenä mieleinen harrastus, jota harrastin monta vuotta, en koe, että varat käytettiin silloin aikanaan väärin.

Vierailija
70/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan, vaatteisiin, mihin nyt vaan sattuu tililtä menemään. Lapsilisää ei ole korvamerkitty.

Välillä jää säästöön jotain ja silloin siirretään lasten tileille. Mutta jos ei jää niin ei jää. Me ollaan niitä ihmisiä, joille lapsilisä on tärkeä ja tarpeellinen raha, se raha on tarkoitettu lapsen elatukseen.

Vierailija
71/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.

Vierailija
72/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee peruselämiseen, joskin elintaso on jollain mittarilla "korkea". Todennäköisesti lasten aikuistuessa meillä on rahatilanne hyvä, nyt makselemme isoja lainoja. Toistaiseksi ei ole laitettu tilille säästöön rahaa lapsille yhtään mitään, mutta toisaalta kaikki liikenevä raha sijoitetaan omaisuuden kartuttamiseen.

Eikös se lapsilisä ole juuri kuluihin tarkoitettu?

Vierailija
73/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elellään sillä rahalla kuin säästetään ja kituutetaan.

Vierailija
74/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli normaaleihin hankintoihin, ei mihinkään säästöön

Vierailija
75/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varaa säästää, ei niitä tarvitsekaan.

Ymmärrän täysin, ettei kaikilla ole varaa säästää lapsilleen, mutta oletko nyt aidosti sitä mieltä, ettei lapsilisiä saa maksaa kenellekään, jolla on varaa laitaa vaikka 20 euroa säästöön.

Ajattelepa vaikka perhettä, joka on ostanut asunnon kun korot olivat 5 % ja mitoittaneet lainan niin, että saavat sen maksettua. Korkojen laskiessa rahaa on jäänyt yli ja osa tästä on laitettu lapsille säästöön. Olisiko heitlä pitänyt ottaa lapsilisät pois heti korkojen laskiessa vai eikö niitä olisi pitänyt antaa alunperinkään, koska lapsiperheellä ei saa olla varaa asua omistusasunnossa?

Oscar.

Vierailija
76/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei jää tällä hetkellä lapsilisistä mitään säästöön. Minimi äitiyspäiväraha ja mies valmistuu vasta ensi kesäksi. Lähihoitajana hän kyllä varmaan saa töitä, eli siitä lähtien saamme varmaan säästettyä jonkin verran. Pojalla on jo oma säästötili ja säästöpossu, jonne pistämme molemmat 50 cnt - 1 € joka viikko viikkorahaa.

Vierailija
77/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkaan vanhempani eivät säästäneet

Ja ihan hyvin olen elämässäni pärjännyt, vaikka mitään pesämunaa ei ollutkaan minua odottelemassa kun omilleni muutin.

Vierailija
78/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi sitten luopua lapsilisistä.

Vierailija
79/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä etteikö olisi varaa (palkkatulot nettona n. 4500€/kk) vaan siitä, että en ymmärrä mitä hyötyä on säästää vuosikausia ja lopputuloksena lapsella on vaivaiset pari tonnia tilillä kun on täysi-ikäinen.

Meillä lapsilisät käytetään ihan normaliin elämiseen. Lapset saavat harrastaa mitä haluavat, on kaikki tarpeelliset vempeleet, kunnolliset vaatteet ja varusteet ja matkustelemme jonkun verran.

Vierailija
80/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on tarkoitettu lapsiperheen kasvaneisiin elinkustannuksiin. Tää on just se syy miksi jotkut haluaisivat lapsilisät poistettaviksi, kun jotkut leuhkivat niiden olevan sitä ylimääräistä minkä voi säästää lapselle tai käyttää perheen lomamatkoihin.

Lapsilisä voisi olla tulosidonnainen. Eli sen saisi ne joiden tulotaso on sen verran matala, että taatakseen lapselle riittävän elintason tarvitsee tukea. Tällöin ne perheet jotka tarvitsee saisivat vaikka tuplat nykyiseen verrattuna.