Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?
Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.
Kommentit (132)
niin ja tottakai isommat lapset (koululaiset) syövätkin ja se maksaa ja kaikki on lähes saman hintaista kuijn aikuisella, leffat, ravintolasyömingit,
ei se lapsen huonekaan ihan ilmainen ole, maksaa VÄHINTÄÄN 150-200 euroa se ylimääräinen huone jonka teini viimeistään tarvitsee, oli se sitten maksua lisäää vuokrassa tai lainassa.
KYLLÄ ME NYT RIKASTUTAAN KUN SAADAAN 100 EUROA PER LAPSI (MEILLÄ KAKSI LASTA)
KYLLÄ KUULE KOULULAISEN MENOT ON 10-KERTAISET LAPSILISÄSÄN VERRATTUNA, JOS LAPSI HARRASTAA KUNNOLLA JOTAIN HARRASTUSTA (VÄHIINTÄÄN PARI KERTAA VIIKKO)
Totta se on, sillä Suomessa on eri tukijärjestelmä opiskeluun. Todellisuudessa kai hyvin harva nykyaikana joutuu luopumaan kykyjensä mukaisista opiskelumahdollisuudesta varojen puutteen vuoksi.
Jotenkin amerikanmalli tuntuu juurtuneen muihinkin kuin juhliin, eli opiskella pitäisi vanhempien säästöillä, sairauksia hoitaa yksityisesti omilla vakuutuksille ym.
Ongelma voi olla todellinen opiskeluaikana sellaisilla nuorilla, jotka eivät ole tottuneet tulemaan vähällä toimeen, vaan aina on oltava uusin puhelinmalli, uusi tietokone, uusi auto eikä mistään menoista ole tarvinnut tinkiä. Ehkä heille vanhempien keräämät säästöt tulevat tarpeeseen, kun köyhempi saa opiskella omillaan.
Ja ainakin omalla kohdallani aion tehdä niin, että molemmat lapset saavat tilinsä käyttöön täyttäessään 21 vuotta. Tileillä on silloin rahaa yhteensä noin 40 000e.
Jos et ole, niin lapsesi saavat tileihinsä täydet oikeudet, kun he täyttävät 18 vuotta. Vaikka et kertoisi lapsillesi tilien olemassaolosta, niin pankki ilmoittaa heille siitä, kun he tulevat täysi-ikäisisksi.
kustantaa nuo kalliimmat hankinnat. Ei siihen mitään lapsilisärahoja ja säästötilejä tarvita, jos vanhemmat oikeasti ovat varakkaita!
Totta se on, sillä Suomessa on eri tukijärjestelmä opiskeluun. Todellisuudessa kai hyvin harva nykyaikana joutuu luopumaan kykyjensä mukaisista opiskelumahdollisuudesta varojen puutteen vuoksi. Jotenkin amerikanmalli tuntuu juurtuneen muihinkin kuin juhliin, eli opiskella pitäisi vanhempien säästöillä, sairauksia hoitaa yksityisesti omilla vakuutuksille ym. Ongelma voi olla todellinen opiskeluaikana sellaisilla nuorilla, jotka eivät ole tottuneet tulemaan vähällä toimeen, vaan aina on oltava uusin puhelinmalli, uusi tietokone, uusi auto eikä mistään menoista ole tarvinnut tinkiä. Ehkä heille vanhempien keräämät säästöt tulevat tarpeeseen, kun köyhempi saa opiskella omillaan.
On kuule vähän eri asia, jos perheessä on isompia lapsia, joiden pelkät harrastuskulut ovat isot, puhumattakaan muista kuluista! Jotkut meistä haluavat tarjota lapsille sitä elämisen laatua jo ennen kotoa lähtemistäkin, esimerkiksi mahdollisuutta harrastaa sitä lapselle "omantuntuista" harrastusta, vaikka se maksaisi enemmänkin.
Lapsen menoja voi maksaa muuten isompanakin muutenkin kuin ottamalla rahat lapsilisätililtä.. Minulle ei lapsilisiä koskaan säästetty, mutta vanhemmat maksoivat silti esimerkiksi ajokortin ja antoivat rahallista tukea opiskeluaikana. Näin teemme mekin nyt omille lapsillemme. En oikein ymmärrä miksi juuri lapsilisät pitäisi jotenkin korvamerkitä - ne on tarkoitettu lapsen elatukseen.
Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.
Peesi. Onko huonompi vanhempi jos tukee opiskelevaa lasta ihan omasta palkkapussista joka kuukausi muutamalla satasella kuin sellainen joka antaa sen lapsilisistä säästetyn muutaman tonnin kouraan kun lapsi lähtee kotoa?
Ei se minusta tuhlaamista ollut. Itse kyllä teininä tuhlasin omat lapsilisäni, kun ne sain käyttöön. Kustantaa opiskeluja, hmm... Parempi että oli rahaa elämiseen silloin kun lapset olivat pieniä. Uskon että pystymme kyllä sitten tulevaisuudessa auttamaan jonkin verran.
Ja ainakin omalla kohdallani aion tehdä niin, että molemmat lapset saavat tilinsä käyttöön täyttäessään 21 vuotta. Tileillä on silloin rahaa yhteensä noin 40 000e.Jos et ole, niin lapsesi saavat tileihinsä täydet oikeudet, kun he täyttävät 18 vuotta. Vaikka et kertoisi lapsillesi tilien olemassaolosta, niin pankki ilmoittaa heille siitä, kun he tulevat täysi-ikäisisksi.
Kyllä on tehty aivan kristallin kirkkaudella selvät paperit ja oikeudet on tarkistettu. Esim. minulla ja miehellä ei ole heidän tileihinsä mitään asiaa.
Toisaalta köyhät vanhemmat on noloja. Ihan kuin menenkään talous olisi muutamasta satasesta kiinni....odotetaan kieli pitkällä lapsilisiä kun ei muuten ole edes maitopurkkiin varaa.
Muutama satanen kuussa sinne tänne! Melkoista suurpiirteisyyttä :D
Meillä on ihan hyvät nettotulot, viitisen tuhatta euroa kuussa. Kustannetaan niillä sitten lapsen opinnot.
20 euroa kuussa ei paljoa kartuta, nykyisillä koroilla. Siitähän kertyy vain 240 euroa vuodessa eli 4320 euroa 18 vuodessa, aika vähän minusta.
Mieluummin kuin säästän sitä nyt, maksan sen sitten kahdeksan vuoden päästä 8jolloin kuopuskin 18 v), jolloin meidän taloudellinen tilanteemme on vielä nykyistäkin selvästi parempi.
Lisäksi en oikein tajua, mihin 18-vuotias tarvitsisi kertarysäyksellä yli neljää tonnia. Hupenisi aika nopeasti vaikkapa matkoihin tai muuhun hubaan. Mieluummin maksan sitten aikanaan vaikkapa opiskelijan kuukausittain vuokraa ja ruokarahaa.
mutta meillä lapsilisän laitan lapsen tilille. Sieltä sitä joko jää säästöön tai ei, sillä kustannetaan lapsen hankinnat, vaatteet yms mitä nyt eteen tulee. Onhan sitä rahaa säästössä, meinaan sinne menee myös sukulaisilta lapselle tulleet rahat. Ja ei lapsen hankintoihin kuitenkaan 100 e kuukaudessa mene, mutta lapsi kun täytti vuoden hommattiin lapselle sänky hänen säästörahoillaan, lisäksi pyörän taakse menevä kärry hommattiin, toppapuvut on hommattu niillä rahoilla.
Ja me ei todellakaan olla hyvätuloisia.
Käytännössä voisi varmaan laskea, että ne kuluvat aika tarkkaan juurikin lasten harrastuksiin ja vaatteisiin /kk.
Emme siis säästä lapsilisiä. Omat lapsilisäni sain
Olen ajatellut, että olisi hienoa, jos voisimme ostaa lapsiamme varten asunnot Helsingistä ( yksiöt ), jotka siis laittaisimme siksi aikaa vuokralle, kun lapset ovat pieniä - ja kun lapset haluavat muuttaa pois kotoa, voisimme myydä tämän okt-talomme ( joka sijaitsee tämäkin Helsingissä ), ostaa itselleemme pienemmän kodin ja maksaa silloin samalla osan jäljellä olevista yksiöiden lainoista pois.
Olettaen, että yksiöt löytyisivät kivalta alueelta ja silti edullisesti...taitaa olla utopiaa...
että en saa mitään pesämunaa vanhemmilta eivätkä vanhemmat tue opiskelujani taloudellisesti. Muutin opiskelupaikkakunnalle yo-kirjoitusten jälkeen 19-vuotiaana, ja sen jälkeen elin sitten opintotuella, opintolainalla ja kesätöistä saamillani rahoilla. Niin tekivät lähes kaikki opiskelukaverinikin. En tiedä juuri ketään, joka olisi saanut merkittävää tukea vanhemmiltaan.
En ole asiasta yhtään katkera. Päinvastoin, minusta oli vain opettavaista tulla toimeen omillaan. Ja sen kymmpitonnin (euroissa) opintolainankin olen maksanut takaisin yli 15 vuotta sitten.
Aivan liian usein olen kuullut niistä tapauksista, joissa vanhempien keräämä pesämuna on lapsen aikustuttua mennyt juhlintaan ja huvituksiin.
Nykyisessä perheessämme meidän vanhempien bruttotulot ovat yhteensä yli kymppitonnin kuukaudessa, mutta emme näe silti järkeväksi säästää lapsille pesämunaa.