Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?

Vierailija
07.11.2012 |

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ehdään se määrä kuin heitä pystytään elättämään ja opinnot kustantamaan. Eilen oli eeri meinkini. Tänään on tämä!

Väärin! Tänään pärjäävät parhaiten ne, joille sossu kustantaa kaiken. Toiseksi parhaiten ne, joiden vanhemmat kykenevät kustantamaan kaiken.

Heikoimmassa asemassa ovat omillaan toimeentulevat keskituloiset. He eivät ole oikeutettuja mihinkään ylimääräisiin tukiin, mutta lapsilisiin sentään.

Heikoimmassa asemassa ovat omillaan juuri ja juuri toimeen tulevat PIENITULOISET. Keskituloiset tienaavat enemmän....

Vierailija
22/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se päivä kun koko lapsilisä järjestelmä poistuu on tulossa. Lapsilisä on lapsen elatukseen tarkoitettu eikä säästettäväksi. Meillä koko raha käytetään vaikka koko summan voisi säästää.

Lapsesi kiittävät varmaankin sua sitten kun he aloittaat opinnot ja hattu kourassa joutuvat menemään lainaluukulle, jotta saisivat ostettua eilisen ranskiksen Siwasta.

Lapsia ehdään se määrä kuin heitä pystytään elättämään ja opinnot kustantamaan. Eilen oli eeri meinkini. Tänään on tämä!

Mun 3. lapsi joka nyt opiskelee parhaillaan tekee ihan omaksi ilokseen 2 työtä kun sitä tarjolla on. Valmistuu silti tänäkeväänä eli 3 vuodessa. Syö hyvin, matkustelee, ostelee mitä haluaa ja nauttii elämästä. Ja osaa arvostaa kaikkea saamaansa enemmän kun se on itse ansaittu eikä papalta saatu!

Ei ole vielä hattu kourassa nähty missään....:)

Eikai kukaan lopeta kouluaan 3 vuoteen? Sitten mennään korkeakouluun ja sieltä lisäkoulutuksiin. Opiskellaan kunnolla (siis oikeasti kunnolla) englanti ja myös Ruotsi. Jotta se kunnon työkin saadaan. Ilman että joutuu elämään kädestä suuhun 35 vuotiaaksi tai olemaan isoissa veloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesta lapsesta kaksi on jo opiskelemassa ja panemme heidän tileilleen 400 euroa joka kuukausi. Olemme mksaneet ajokortit ja ostamme ruokaa heille aina käydessämme.

Nytkö olemme huonoja vanhempia kun emme säästäneet lapsilisiä, vaan tuemme reaaliajassa nuoriamme :D

Ps. heidän ei ole tarvinnut lainaa ottaa

se päivä kun koko lapsilisä järjestelmä poistuu on tulossa. Lapsilisä on lapsen elatukseen tarkoitettu eikä säästettäväksi. Meillä koko raha käytetään vaikka koko summan voisi säästää.

Lapsesi kiittävät varmaankin sua sitten kun he aloittaat opinnot ja hattu kourassa joutuvat menemään lainaluukulle, jotta saisivat ostettua eilisen ranskiksen Siwasta.

Vierailija
24/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ym muuta lapsen ylläpitotarvikkeita.

Vierailija
25/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät menee meillä ihan lasten kuluihin, vaippoihin, vaatteisiin jne. Eli ei niitä mihinkään tuhlata, hassu ajatuskin..!

Ne on tarkoitettu lasten menoihin, mutta ap ei taida edes lapsisiä tarvita jos ne jää säästöön. Pärjäisimme mekin varmaan ilmanlkin, mutta kun olen kahden lapsen kanssa kotihoidontuellla, niin kyllä ne tarpeeseen tulevat!

Itse en voi yhtään laittaa säästöön tällä hetkellä, kun maksan asuntolainaa silloin kun pystyn ja arjen kuluja.

Sinulla on asuntolaina, mutta olet kodinhoidontuella? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Laina pitää saada maksettua mahdollisimman nopeasti pois. Mahdollisimman suuret kuukausierät, jotta kokonaiskorot ei kasva liian suuriksi

Vierailija
26/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille säästetyt rahat auttoivat meidät oman elämämme alkuun, joten haluamme tarjota omille lapsillemme samaa, vaikka se tiukkaa välillä tekikin.

ihan ominpäin elämäsi alkuun, miksi ne vanhempien rahat piti olla siinä tukena?

Meillä oli ainakin opiskeluaikoina tapana mennä töihin ja rahoittaa opiskeluja eikä käydä vanhempien kukkaroilla. Kermaperseet oli sitten oma rotunsa.

Vierailija
27/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3. lapsi joka nyt opiskelee parhaillaan tekee ihan omaksi ilokseen 2 työtä kun sitä tarjolla on. Valmistuu silti tänäkeväänä eli 3 vuodessa. Syö hyvin, matkustelee, ostelee mitä haluaa ja nauttii elämästä. Ja osaa arvostaa kaikkea saamaansa enemmän kun se on itse ansaittu eikä papalta saatu!

Ei ole vielä hattu kourassa nähty missään....:)

Eikai kukaan lopeta kouluaan 3 vuoteen? Sitten mennään korkeakouluun ja sieltä lisäkoulutuksiin. Opiskellaan kunnolla (siis oikeasti kunnolla) englanti ja myös Ruotsi. Jotta se kunnon työkin saadaan. Ilman että joutuu elämään kädestä suuhun 35 vuotiaaksi tai olemaan isoissa veloissa.

Valmistuu tosiaan 3 vuodessa - eikä edes aio tohtoriksi. Aineinaan mm kasvatustiede, johtaminen ja yrityspsykologia. Jotkut on vain nopeita oppimaan ja suorittamaan vaaditut kurssit. Noita voi hyödyntää hyvin mm rekrytoinnissa, henkilöstöhallinnossa, konsultoinnissa jne vaikka onkin ollut opiskeluajan pankkimaailmassa (ei pankkineitinä) töissä, sielläkin on hyviä paikkoja tarjolla.

Puhuu sujuvasti ruotsia (toinen kotikieli) ja englantia, auttavasti myös kiinaa (arkisanasto, ensimmäiset 1000 sanaa ja niiden käyttö), ranskaa sen mitä koulusta ja matkoiltaan on oppinut.

Ei ole elänyt koskaan kädestä suuhun eikä ole ottanut penniäkään lainaa opiskeluun. Asuntoon joutuu jokainen tekemään velkaa. Vasta osti Vuittonin laukun (johon äidillään ei olisi ollut varaa) omilla rahoillaan....

Vierailija
28/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varaa säästää, ei niitä tarvitsekaan.

Ei ne ole tarkoitettu säästettäväksi! Mitä järkeä siinä olisi että valtion rahoista maksettaisiin lasten säästötilille rahaa vaikka ajokorttia ja opiskelua varten?????

Vierailija
29/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että säästäisin hänelle jonkin ison potin rahaa, jonka saa kerralla käyttöön. Asunnon ostamista pidän myös melko kyseenalaisena, vaikka se on toki parempi vaihtoehto kuin kuiva käteinen. Tai jos rahaa haluaa antaa, niin sitten joku 25v ikä tms että lapsi on varmasti aikuistunut ja järkeä on päässä.

Minä olen kolmikymppinen ja jos vanhempani nyt antaisivat minulle säästämänsä lapsilisät (joita ei siis ole) niin ymmärtäisin kyllä niiden arvon ja tulisivat varmasti hyvään käyttöön, mutta en ole ollenkaan niin varma olisiko niin käynyt kymmenen vuotta sitten. Toki ne olisivat varmaan silloinkin asuntoon tms menneet mutta rahan arvoa tuskin olisin oppinut tuolloin arvostamaan.

Opiskeluaikoina tehdessäni ns. paskaduuneja rahoittaakseni elämäni opin hyvin konkreettisesti myös koulutuksen merkityksen, sen että mitä enemmän itse ponnistelen sitä paremmin omassa elämässäni pärjään. Ne samanikäiset ystäväni, jotka saivat kaiken vanhemmiltaan kultatarjottimelta, eivät ole vieläkään valmistuneet vaan roikkuvat yliopiston listoilla ikuisina opiskelijoina tehden silloin tällöin jotain pientä hanttihommaa kattaakseen sen osan kuluistaan joita vanhempansa eivät maksa. Itse olen hyvin palkatussa, kiinnostavassa työssä ja uranäkymät ovat hyvät myös tulevaisuudelle.

Satunnainen avustus on tietenkin täysin ok, itsekin sain aikanani vanhemmiltani pari kymppiä melkein joka kuukausi ruokaostoksiin yms juokseviin kuluihin. He maksoivat myös ajokorttini, mistä olen kiitollinen.

Vierailija
30/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain jää palkoista joka kuu säästöön, mutta ne on vanhempien omaa rahaa joka säästetään, ei lapsen.

Sitten opiskellessa voidaan itse tukea lasta jos on mahdollisuus ja tarve, esim maksaa vuokra tms. Ei minusta lapselle tarvitse mitään rahaa kerätä.

Vierailija
31/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan itselleni vaatteita, meikkejä, sidukkaa. Mutta sitten laitan säästötilille omasta palkastani 100 e/kk.

Vierailija
32/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käytämme ne tavalliseen elämiseen. Tosin juuri tuon 20 euroa säästän pojan tilille joka kuukausi. Paitsi hoitovapaan aikana ei ole siihenkään varaa. Myös äitini säästää pojalle 20 euroa kuussa. Poika on nyt 9 kk vanha ja olemme pystyneet säästämään nyt 400 euroa, eli välillä jäänyt enemmänkin säästöön. Suunnitelmana olis, että sieltä voitais kustantaa ainakin osa ajokortista, ehkä mopo tms, tämmösiä isompia juttuja.

Vierailija
33/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi nuori aikuinen, jolle vanhemmat säästivät tunnollisesti melkein kaikki lapsilisät.

Kyse ei ensimmäkään ollut siitä, että rahaa olisi ollut ylimääräistä, tiukkaa oli auntolainojen ja pienten lasten kanssa.

Vajaat 10 000e ei musta ole mikään pikkuraha. Tili siirtyi omaan omistukseen kun täytin 18 ja sieltä siirin ne rahastoon. Nyt oman työuran alussa suunnittelen ensimmäisen asunnon ostoa johon tuo 10 000e menee käsirahaksi.

Miten joku voi sanoa, että rahan säästämien on turhaa?? Ei mulla ainakaan olisi toivoakaan mistään omasta asunnosta vielä pitkään aikaan ilman noita rahoja ja kovasti olen niistä kiitollinen.

Vierailija
34/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että säästäminen on turhaa?

En ole huomannut tuota.

Mutta tällä hetkellä pankkitilille tai sukanvarten säästäminen on turhaa. Sijoíttaminen sitten eri asia.

Vierailija
35/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy muuttaa muualle opiskelmaan. vuokra maksaa ja mulla ei ainakaan tullut tukia jos ei ottanut lainaa, ja silti tuet kattoivat vain vuokran, kotiin halusin mennä vk.lopuiksi, ikää 16v. niin matkakulut yhteen sunntaan 80e. ruokaan sain kotoa rahaa joka ma ja perhe maksoi muutenkin kaikki kulut.

meillä ei ei ainakaan perheellä ollut varaa säästää lapsilisiä, mutta kun lähdin kouluun ei vanhemmat mitää rutiköyhiäkään ollut, keskiluokkaa.

itsellä tällä hetkellä kotihoidontuella, odotan äitiyslomaa niin miehen tulot sen varran pienet ettei lapsilisästä vo säästää.

Vierailija
36/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku aiemmin ketjussa siis totesi, ettei ymmärrä miksi lapsille pitäisi säästää rahaa. Siihen takerruin, koska se kuulostaa jotenkin typerältä.

meillä on rahan säästäminen aina ollut tärkeää ja isovanhemmat on aikoinaan tukeneet omia vanhempia taloudellisesti helpottaen näin perheen perustamista, opiskelua ja asunnon hankintaa. Nyt omat vanhemmat tekevät saman meille ja kyllähän se helpottaa elämää merkittävästi.

Vanhemien säästämien rahojen avulla pystyn itse kerryttämään varallisuuttani nopeammin ja juuri ostamaan esimerkiksi asunnon.

Vierailija
37/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa tai halua ne säästää, ei niitä tarvitse. Tämän takia lapsilisää ei tarvitsisi ihan jokaiselle tässä maassa maksaa..

Eli ne on tarkoitettu lapsen kulutukseen, harrastuksiin, vaatteisiin jne. Tasoittamaan vanhemmuudesta tulevia kuluja. Ei todellakaan mihinkään säästötilille!

Vierailija
38/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut erikseen säästää opiskeluja varten, kun ei ole likviditeettiongelmia :)

Kukin tehköön lapsilisillään niinkuin parhaaksi näkee. Jotkut ostavat lapsille ruokaa, vaatteita ja harrastusvälineitä, toiset kai sitten säästävät tulevaisuuden taskurahoiksi. What's the difference?

Vierailija
39/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin jos ne on varaa pistää säästöön, on ne aivan turhaa koko perheelle annettu!

Ei meillä ainakaan ole yhtään varaa pistää säästöön lapsilisistä eikä mistään muualtakaan. Toisaalta me matkustelemme jonkin verran, mutta uskon, että siitä on lapsille enemmän iloa kuin säästössä olevista rahoista.

Lapsemme tekevät sitten itse töitä ja säästävät itselleen pesämunaa tuleville vuosille. Omat työrahansa saavat tietysti pitää itse! (mainoskeikkoja/näyttelijän töitä)

Vierailija
40/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostavat lapsilisillä esim. lapselle ruokaa, vaatteita ym. Jos siitä on varaa laittaa vielä säästöön, niin ei se raha tule silloin oikeaan tarpeeseen.