Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?

Vierailija
07.11.2012 |

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alun alkaenkaan tarkoitettu säästötileille tai osakkeisiin. Se joka niin tekee niin voi luopua niistä, eikös vain? Me käymme töissä, asumme vuokralla emmekä saa asumistukea tai muita tukia. Lapsilisät menevät siihen mihin ne on tarkoitettu eli lapsiemme hyvinvointiin.

Itse asiassa asuntovelalliset saavat enemmän tukia kuin me, jotka itse maksamme vuokramme. Meillehän ei tule verohelpotuksia niinkuin teille.

Vierailija
102/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ei töissä, ei muita tuloja kuin lapsilisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pane röökiin enkä siideriin, mutta ei meillä silti rahoissa kylvetä. Mä kyllä panen jonkin verran säästöön kuukaudessa, mutta en lapselle. Kyllä me tarvitaan niitä säästöjä ihan koko perheelle.

Vierailija
104/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa itse olla ongelmia, katkera ettei vanhemmilla ole ollut antaa rahaa opintoihin ja nyt opintolaina painaa päälle. Itse en ole vanhemmilleni katkera, miksi olisin, ei heidän tule mua aikuisena elättää, vaan ovat kasvattaneet minut todella hyvin eli pärjäämään itse. itse otin myös lainaa ja tein töitä opiskeluaikana jotta pärjäsin ja lainaa oli enemmän kuin sulla. mutta maksettu kaikki on itse ja hyvin pärjään. lapsilleni aion myös opettaa selviämään itse

Vierailija
105/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.

Hienoa, että nuoresta iästäsi huolimatta elät lapsi edellä. Lapsesi on kuitenkin pakosti aika pieni. Jos lapsia on enemmän ja ne ovat vanhempia, on kulutkin varsin paljon suuremmat kuin yhdellä pienellä. Ymmärrät varmaan tämän. Että siten ei välttämättä kaikilla ole varaa säästellä.

Täällä 25-vuotias äiti ja pystyisin minäkin laittamaan 20€/kk sivuun ja niin teenkin, mutta arvaappas. Ne säästöt on meille molemmille. Viimeksi jouduin maksamaan niistä hammaslääkärin. Edelliskerralla pesukoneen korjauksen jne. Huomaa, ettei tälle 19-vuotiaalle äidille ole tullut eteen vielä mitään suurempaa menoerää.

Vierailija
106/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äideillä yleensä omat vanhemmat sponsoroi sen verran ettei ole vielä mitään käsitystä siitä kuinka paljon rahaa menee jos tarvitsee kaikki maksaa omasta pussistaan..

Vierailija
107/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille säästetyt rahat auttoivat meidät oman elämämme alkuun, joten haluamme tarjota omille lapsillemme samaa, vaikka se tiukkaa välillä tekikin.

ihan ominpäin elämäsi alkuun, miksi ne vanhempien rahat piti olla siinä tukena?

Meillä oli ainakin opiskeluaikoina tapana mennä töihin ja rahoittaa opiskeluja eikä käydä vanhempien kukkaroilla. Kermaperseet oli sitten oma rotunsa.

Kuten sanottu, olimme teinivanhempia. Meille säästetyt lapsilisät mahdollistivat sen, että pystyimme opiskelemaan normaaliajassa tai jopa nopeammin, ja pääsemään tienaamaan perheellemme kunnollista elantoa. Molemmat meistä vanhemmista opiskelimme yliopistotutkinnot, mutta säästöjen ansiosta vain toisen tarvitsi käydä osa-aikaisesti töissä. Olemmekin ikuisesti kiitollisia noista säästöistä. Toisaalta niiden ansiosta voimme laittaa hyvän kiertämään ja turvata omien lastemme opiskelumahdollisuuksia, esim ulkomailla.

MIksi asia kiukuttaa sinua noin kovasti, että tarvitsee nimitellä?

Vierailija
108/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua varten. Olenkin siitä vähän katkera. Nyt opintojeni päättyessä on 10 000 velkaa. Mieluusti olisin potin velottanut säästöistä. Olen päättänyt, että oman lapseni lapsilisiin en koske. Tuen sitten kunnolla, kun meinaa opiskelut aloittaa. Aion muutenkin painottaa säästämisen tärkeyttä. Pienistä puroista kasvaa vuolas joki. En todellakaan usko, etteikö ihan jokaisella olosi varaa sen 20e/kk lapselleen säästää. Aivan taatusti on, se on vaan valintakysymys. Monet mutsit pistää röökiin ja siideriin enemmän kuussa rahaa ja silti valittavat olevansa köyhiä. Ei uppoo! ap

Mutta silti on varaa laittaa rahaa lapselle säästöön. Niin kauan kun sinulla on velkaa tai joudut sitä ottamaan ei sinulla oikeasti ole varaa antaa sitä rahaa lapselle säästöön.

Vierailija
109/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAPSILISÄ ON VALTION TARJOAMA TULONSIIRTO, JOLLA PYRITÄÄN TASAAMAAN EROJA LAPSETTOMIEN JA LAPSELLISTEN IHMISTEN VÄLILLÄ.

Se ei ole mikään köyhäinapu minkä toinen ansaitsee ja toinen ei.

Vierailija
110/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teemme kerran vuodessa miehen kanssa ulkomaanmatkan niillä rahoilla.

Vierailija
111/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai lapsille opetetaan säästämisen tärkeyttä niin, että hänelle säästetään rahaa :) On kuule nähty näitä joille on säästetty lapsilisät yms. kun ne sitten saa täysi-ikäisenä käyttöönsä niin suurin osa niistä rahoista kulahtaa kurkusta alas. Väittäisin että tällä tavoin ei ainakaan opi mitään säästämisen tärkeydestä..

Vierailija
112/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti vanhemmat osti esimerkiksi opiskeluajaksi asunnon käyttöön. Äiti sijoitti lapsilisät aikanaan kuten kaiken muunkin ylimääräisen ja ovat nyt varakkaita. Olen saanut takaisin ne puuttuvat lapsilisäsäästöt monikertaisena ennakkoperintöinä.

Vierailija
113/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muulle perheelle on ollut tuhlaamista?

Vierailija
114/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule vähän eri asia, jos perheessä on isompia lapsia, joiden pelkät harrastuskulut ovat isot, puhumattakaan muista kuluista! Jotkut meistä haluavat tarjota lapsille sitä elämisen laatua jo ennen kotoa lähtemistäkin, esimerkiksi mahdollisuutta harrastaa sitä lapselle "omantuntuista" harrastusta, vaikka se maksaisi enemmänkin.

Lapsen menoja voi maksaa muuten isompanakin muutenkin kuin ottamalla rahat lapsilisätililtä.. Minulle ei lapsilisiä koskaan säästetty, mutta vanhemmat maksoivat silti esimerkiksi ajokortin ja antoivat rahallista tukea opiskeluaikana. Näin teemme mekin nyt omille lapsillemme. En oikein ymmärrä miksi juuri lapsilisät pitäisi jotenkin korvamerkitä - ne on tarkoitettu lapsen elatukseen.

Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.

Vierailija
115/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kolme ja kaksi jo harrastaakin, eli ei ihan pieniä enää. Kyllä ne menee kaikki ihan hein tarpeisiin. Meillä ei ole sponssaavia rikkaita isovanhempiakaan. (tai toiset olisi, muttei ne sponssaa).

Mutta kun se aika tulee, niin kustannamme lapsille ajokortin ja ehkä halvan ensiauton, tosin jouduimme molemmat itse ottamaan lainaa pankista molempia asioita varten ja se oli oikeastaan ihan opettavaista.

Ehkei kaikkea tarviikaan saada niin helposti.

Vierailija
116/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää lapsilisiä, kun siitä joutuu kait maksamaan lahjaveron, jos antaa ne rahat lapselle kun se on aikuinen.

Ja se voi vaikuttaa tukiin (esim. toimeentulotuki) kun tulee tiukka paikka.

Toisaalta köyhät vanhemmat on noloja. Ihan kuin menenkään talous olisi muutamasta satasesta kiinni....odotetaan kieli pitkällä lapsilisiä kun ei muuten ole edes maitopurkkiin varaa.

Vierailija
117/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

juu tuhlataan kaikki 100 euroa per lapsi. Tosin lapsen harrastaminen maksaa noin 700/kk matkoineen ja tarkoitus on auttaa taloudellisesti opiskelua.

Vierailija
118/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voihan sitä rahaa lahjoittaa ja isoja kuluja maksaa muutenkin, myöhemmässäkin vaiheeessa! Me esimerkiksi maksoimme lasten ajokortit ja kaikki isot hankinnat + kalliimmat harrastus- ym. kulut opiskeluaikoina.

Vierailija
119/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää lapsilisiä, kun siitä joutuu kait maksamaan lahjaveron, jos antaa ne rahat lapselle kun se on aikuinen.

Ja se voi vaikuttaa tukiin (esim. toimeentulotuki) kun tulee tiukka paikka.

Toisaalta köyhät vanhemmat on noloja. Ihan kuin menenkään talous olisi muutamasta satasesta kiinni....odotetaan kieli pitkällä lapsilisiä kun ei muuten ole edes maitopurkkiin varaa.

kun haluaa saada lapsilleen ruokaa. Mitäs pienestä nälästä, ei muuta kuin etsimään marjoja, oli sitten syksy tai kevät...

Vierailija
120/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joudu, jos maksat 100e kuussa yhden lapsen tilille, ei summa yltä siihen, mistä lahjaveroa pitä maksaa.

Ja ainakin omalla kohdallani aion tehdä niin, että molemmat lapset saavat tilinsä käyttöön täyttäessään 21 vuotta. Tileillä on silloin rahaa yhteensä noin 40 000e. Toivottavasti olen saanut kasvatettua lapsistani järkeviä, ajattelevia aikuisia, jolloin he sitten ehkä osaavat sijoittaa rahat ensiasuntoon tai opiskeluun vaikka ulkomailla.

Ei kaikkien varakkaiden tai edes keskituloisten lapsista kasva kaljaa kittaavia toimeentulotukiasiakkaita.