Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?

Vierailija
07.11.2012 |

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen se meillä menee. Emme säästä lapsille vaan käytämme sen rahan tässä ja nyt.

Vierailija
82/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rahoja lapsi tarvitsee opiskellessaan? Minä annan ruokaan ja muuhunkin 100 euroa kuussa noille opiskelijoille. Tosin tekevät työtäkin opiskelujen ohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi opiskeluja varten pitää säästää rahaa.

Opiskelu on Suomessa ilmaista ja elämisen voi maksaa opintotuella ja työnteolla. Itse olen tehnyt säännöllisesti töitä lukion 2.luokasta lähtien (asuin tällöin vielä lapsuudenkodissa).

Koskaan ei ole ollut vaikeuksia työllistymisen kanssa, uskon, että osittain juuri siksi että olen kartuttanut työkokemusta jo nuoresta lähtien.

Hyvin vieras ajatus, että vanhempien pitäisi elättää täysi-ikäistä opiskelijaa.

Vierailija
84/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään korvamerkata, mutta säästöön meillä jää rahaa joka kuukausi. Toivottavasti tilanne jatkuu tämmöisenä, jolloin voidaan antaa lapselle tarpeen mukaan rahaa opiskelujen edistyessä.

Vierailija
85/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että nyt eletään. Sitten kun lapset lähtevät opiskelemaan niin varmasti meillä on enemmän rahaa, ja asuntolainaakin huomattavasti vähemmän.

Vanhin on jo opiskellut pari vuotta, ja opintolainaa on ottanut, kuten minäkin aikoinani, koska halusi muuttaa yksin asumaan. Autetaan kyllä sitten häntäkin kun laina tulee maksuun.

Olisihan se kiva laittaa rahaa säästöön, mutta niin se vaan on mennyt että kolmevuotiailla on tilit, mutta saldo 0€

Myös heidän saamat lahjarahat ovat menneet käyttöön lähes heti, kaskosille kun aina pitää ostaa kaikkea kaksi, niin se tulee yllättävän kalliiksi, eikä ole mitään isommilta sisaruksilta perittyjä tavaroita tai edes vaatteita.

Vierailija
86/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että sun raha-asiat on jopa noinkin hyvin. Mutta kaikilla ei ole totakaan vähää. Meillä säästetään lasten säästöpossuun kaikki vähäkin mitä pystytään säästään. Näin se on että Hyvä antaa vähästäänkin, paha ei anna paljostaankaan.

Vierailija
87/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ne ole lapsen rahoja, vaan vanhemmalle tarkoitettua tukea lapsen elatukseen. Ja mitäpä noita jollekin tilille tallettelemaan inflaation syötäväksi.

Autamme sitten rahallisesti, kun sen aika on.

Vierailija
88/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein tiedä, miksi lapselle pitäisi säästää rahaa. Ymmärrän kyllä, että omia lapsia auttaa.

Vierailija
89/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viestini oli tarkoitettu numerolle 14. Vähän peukalo keskellä kämmentä tämän sivuston kanssa.

Vierailija
90/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varaa säästää, ei niitä tarvitsekaan.

on sinun mielipiteesi.

Minä ostin ensimmäiset osakkeeni lapsilisärahoilla 10-vuotiaana. Mukava oli säästöillä ostaa mopo ja bensaa osingoilla...

Nyt aikuisena on vaan salkun arvoon tullut nollia lisää.

Vierailija
91/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se päivä kun koko lapsilisä järjestelmä poistuu on tulossa.

Lapsilisä on lapsen elatukseen tarkoitettu eikä säästettäväksi.

Meillä koko raha käytetään vaikka koko summan voisi säästää.

Vierailija
92/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on tarkoitettu lapsiperheen kasvaneisiin elinkustannuksiin. Tää on just se syy miksi jotkut haluaisivat lapsilisät poistettaviksi, kun jotkut leuhkivat niiden olevan sitä ylimääräistä minkä voi säästää lapselle tai käyttää perheen lomamatkoihin.

Monet nähtävästi säästävät lapsilisän lapsilleen ja sen alkuperäinen ajatus menee noin aivan persuksilleen.

Vierailija
93/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap varmasti palauttaa ne rahat valtiolle, koska et niitä lapsen elatukseen tarvitse. Jää kaikille tarvitseville enemmän, kun kultalusikka suussa syntyneet eivät ahnehdi.

Vierailija
94/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.

Hienoa, että nuoresta iästäsi huolimatta elät lapsi edellä. Lapsesi on kuitenkin pakosti aika pieni. Jos lapsia on enemmän ja ne ovat vanhempia, on kulutkin varsin paljon suuremmat kuin yhdellä pienellä. Ymmärrät varmaan tämän. Että siten ei välttämättä kaikilla ole varaa säästellä.

Vierailija
95/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään lapsilisiä säästelty. Kyllä vanhemmat voivat sitten tarvittaessa auttaa. En säästele lapsen tilille mitään, lapsella ei edes ole tiliä.

Meillä on velaton talo siinä vaiheessa, kun lapsi opiskelee.

Vierailija
96/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua varten. Olenkin siitä vähän katkera. Nyt opintojeni päättyessä on 10 000 velkaa. Mieluusti olisin potin velottanut säästöistä. Olen päättänyt, että oman lapseni lapsilisiin en koske. Tuen sitten kunnolla, kun meinaa opiskelut aloittaa. Aion muutenkin painottaa säästämisen tärkeyttä. Pienistä puroista kasvaa vuolas joki.

En todellakaan usko, etteikö ihan jokaisella olosi varaa sen 20e/kk lapselleen säästää. Aivan taatusti on, se on vaan valintakysymys. Monet mutsit pistää röökiin ja siideriin enemmän kuussa rahaa ja silti valittavat olevansa köyhiä. Ei uppoo!

ap

Vierailija
97/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin säästän lapsilisät lapsen opiskeluja varten. (Sijoitan rahat). Jos joku tätä paheksuu, niin ihan samahan se on laitsnko sen 104e palkastani vai suorasn lapsilisän säästöön.

Omatkin vanhempani sijoittivat minun lapsilisäni ja sain ne käyttöön kun hankin ensimmäistä omistusasuntoani (30 000e niitä siinä vaiheessa oli) Osinkoja oli toki tullut sijoituksista jo vuosikausia.....

Vierailija
98/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi esim. kuolee 10-vuotiaana.

Käytetäänkö säästetyt lapsilisät hautajaisiin vaikka varaa olisi omastakin pussista?

Vai säästetäänkö ja käytetään omiin tai sisarusten tarpeisiin myöhemmin?

Vierailija
99/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin! Tänään pärjäävät parhaiten ne, joille sossu kustantaa kaiken. Toiseksi parhaiten ne, joiden vanhemmat kykenevät kustantamaan kaiken.

Heikoimmassa asemassa ovat omillaan toimeentulevat keskituloiset. He eivät ole oikeutettuja mihinkään ylimääräisiin tukiin, mutta lapsilisiin sentään.

[/quote]

Ylläoleva on totta. Me kuulumme juuri tuohon viimeisenä mainittuun joukkoon.

Vierailija
100/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisiä ajatellen minua. Ajattelivat varmaan, että sitten kun muutan omilleni, että voin käyttää sen kaikkeen järkevään. Noh, kun olin parikymppinen pistin kaiken menemään vuodessa tai kahdessa biletykseen, vaatteisiin, kenkiin jne.. Samoin tekivät sisarukseni. Nyt kaduttaa järjettömästi. Aivan pahaa tekee ajatella. Paljon parempaan tarkoitukseen olisi mennyt varmasti silloin, kun vanhempani olisivat käyttäneet ne aikanaan.

Nyt kun itse saan lapsestani lapsilisää käytän sen yleisiin menoihin, koska olemme toistaiseksi vielä pienituloisia opiskeluni vuoksi. Yritän silti laittaa vähän säästöön lapselleni. Ja sitten kun sen aika tulee, niin tulen valvomaan niiden käyttöä. Sama järjettömyys ei saa nimittäin toistua enää.