Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko niin, että jotkut vanhemmat tuhlaavat kaikki lapsilisät?

Vierailija
07.11.2012 |

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me, jotka pystymme ne halutessamme vaikka säästöön laittamaan, emme niitä tarvi. Minua ainakin ihan hävettää ottaa vastaan moista lisää, kun tienataan yhteensä 8000 euroa kuussa miehen kanssa. Tällaisten tukemiseen sitten valtio tuhlaa.

Vierailija
42/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla, 19v äidillä on varaa laittaa lapsilisästä aina vähintään 20€ lapselle säästöön? Käyn töissä, olen yksin lapsen kanssa, ruoan teemme itse, on kaikki tarvittava pojalla. Ja minulla vielä huono palkkainen työ eikä asumistukea tule, vuokraan menee yli puolet palkasta ja silti säästän lapselleni tulevaisuutta varten. Tingin omista menoista, koska lapsi menee minulla aina kaiken edelle.

Hienoa, että nuoresta iästäsi huolimatta elät lapsi edellä. Lapsesi on kuitenkin pakosti aika pieni. Jos lapsia on enemmän ja ne ovat vanhempia, on kulutkin varsin paljon suuremmat kuin yhdellä pienellä. Ymmärrät varmaan tämän. Että siten ei välttämättä kaikilla ole varaa säästellä.

Täällä 25-vuotias äiti ja pystyisin minäkin laittamaan 20€/kk sivuun ja niin teenkin, mutta arvaappas. Ne säästöt on meille molemmille. Viimeksi jouduin maksamaan niistä hammaslääkärin. Edelliskerralla pesukoneen korjauksen jne. Huomaa, ettei tälle 19-vuotiaalle äidille ole tullut eteen vielä mitään suurempaa menoerää.

minä olen 18v opiskelija, jolla vauva. Mietin, että miten olet ehtinyt pitää äitiysloman ja palata kouluun, että olet 19 vuotiaana töissä.. Vai oletko niin raha ahne, ettet viitsinyt käydä koulua loppuun. Minä käyn välillä töissä ja vanhemmat auttaa rahallisesti, mutta silti ne rahat menee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku aiemmin ketjussa siis totesi, ettei ymmärrä miksi lapsille pitäisi säästää rahaa. Siihen takerruin, koska se kuulostaa jotenkin typerältä. meillä on rahan säästäminen aina ollut tärkeää ja isovanhemmat on aikoinaan tukeneet omia vanhempia taloudellisesti helpottaen näin perheen perustamista, opiskelua ja asunnon hankintaa. Nyt omat vanhemmat tekevät saman meille ja kyllähän se helpottaa elämää merkittävästi. Vanhemien säästämien rahojen avulla pystyn itse kerryttämään varallisuuttani nopeammin ja juuri ostamaan esimerkiksi asunnon.

Koita siis ymmärtää, että kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Osa on joutunut lähtemään lapsuudenkodistaan saamatta yhtään mitään taloudellista tukea lähdön hetkellä tai sen jälkeen. Yritä laajentaa ajatusmaailmaasi !

Vierailija
44/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me, jotka pystymme ne halutessamme vaikka säästöön laittamaan, emme niitä tarvi. Minua ainakin ihan hävettää ottaa vastaan moista lisää, kun tienataan yhteensä 8000 euroa kuussa miehen kanssa. Tällaisten tukemiseen sitten valtio tuhlaa.

Onneksi on paljon hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka ottavan ihan mielellään lahjoituksia vastaan, myös rahallisia.

Vierailija
45/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa tai halua ne säästää, ei niitä tarvitse. Tämän takia lapsilisää ei tarvitsisi ihan jokaiselle tässä maassa maksaa..

Me saatiin lapsille opiskelurahat säästöön. Voihan tässä saivarrella, että ne säästettiin pienistä palkoista, mutta säästettiin silti.

Kyse on pitkälti valinnoista. Me asuimme suht ahtaasti kerrostalohuoneistossa. Jos olisimme hankkineet omakotitalon, niin sinne nekin rahat olisivat menneet. Aikuinen voi valita senkin, pitääkö auton olla uusinta vuosikertaa vai kelpaako muutaman vuoden vanha, pitääkö olla hiusten- ja ripsienpidennykset, geelikynnet, aina viimeisen muodin mukaisia vaatteita vinot pinot jne.

Lapset oli iältään 10+ v, kun kysyimme heiltä, olisiko omakotitalo kiva vai matkustellaanko ja säästetään opiskeluihin. Lapset valitsivat matkustelun ja säästämisen, se kävi myös meille vanhemmille hyvin.

Vierailija
46/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten se kun jotkut vanhemmat antavat koko lapsilisän lapselle vapaaseen käyttöön ''kuukausirahana''? Onko mielestänne ok että nuori käyttää koko lapsilisän esim 100 e kuussa ja ostelee kaikkea turhaa?

Vierailija
47/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästää lapsilisistä. Todellisuudessa tämän hetken keskiverto-suomiperhe elää velalla. Tilillä on rahaa mutta vähemmän kuin velkaa. Kaikki eivät tajua että se on velaksi elämistä. Kolmisenkymmentä vuotta sitten perheet eivät kerskuneet ottaneensa asuntolainaa sillä se oli velkaa joka Suomessa oli tuolloin pahasta. Ei sitä tarvinnut toki hävetäkään.

Ihan hienoa jos joku pystyy nykyään säästämään lapselleen opiskelurahaa OMISTA RAHOISTAAN mikä tarkoittaisi sitten sitä että lapselle pistetään sivuun ENEMMÄN kuin se 200 euroa kuukausi. Lapsilisä on perheille myönnetty tukimuoto joka minunkin mielestäni pitäisi myöntää harkinnanvaraisesti.

Vierailija
48/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on paljon hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka ottavan ihan mielellään lahjoituksia vastaan, myös rahallisia.

Ja lahjoitan sen lasten hyväksi, jotka eivät ole yhtä onnekkaita kun omani.

Jos en sitä saisi en myöskään pystyisi kohdentamaan sitä sellaisille, jotka sen tarvitsee. Valtio meinaa tuhlaa niin paljon huonompii kohteisiin kuin lapsiin.

Eikä muuten elämässä sitä ennustettavuutta ole, mutta siihen tämä kuluttamaan tottunut sukupolvi onkin varautunut, ettei sellaista päivää tule, että lapsilisä onkin tarpeellinen perheetoimeeen tulemiseksi.

Vierailija
49/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten se kun jotkut vanhemmat antavat koko lapsilisän lapselle vapaaseen käyttöön ''kuukausirahana''? Onko mielestänne ok että nuori käyttää koko lapsilisän esim 100 e kuussa ja ostelee kaikkea turhaa?

Olen 15-vuotiaan pojan yksinhuoltaja äiti, jonka lapsi saa käyttöönsä elatukset, minun osuuden elatukseta ja lapsilisän käyttöönsä.

Tämä ihan siksi, että hän iässä joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Taloudellinen vastuu on myös osa sitä.

Hän vastaa omista juoksevista menoistaan, mopon kuluista, netin/puhelin kuluista, vaatteista jne. ihan kivasti hän on saanut rahaa säästöönkin.

Mutta, jos kaikkea turhaa ostelisi koko summalla järjestely ei olisi käytössä.

Vierailija
50/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän mennessä (lapsi 4v) pakko käyttää ne elämiseen. Pian päästään varmaan tilanteeseen, jossa voidaan laittaa ainakin osa lapsen tilille.

Kummisetä ja toinen mummo laittavat joka kk lapsen tilille rahaa, joten säästöjä karttuu.

Vierailija
51/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästää lapsilisistä. Todellisuudessa tämän hetken keskiverto-suomiperhe elää velalla. Tilillä on rahaa mutta vähemmän kuin velkaa. Kaikki eivät tajua että se on velaksi elämistä. Kolmisenkymmentä vuotta sitten perheet eivät kerskuneet ottaneensa asuntolainaa sillä se oli velkaa joka Suomessa oli tuolloin pahasta. Ei sitä tarvinnut toki hävetäkään. Ihan hienoa jos joku pystyy nykyään säästämään lapselleen opiskelurahaa OMISTA RAHOISTAAN mikä tarkoittaisi sitten sitä että lapselle pistetään sivuun ENEMMÄN kuin se 200 euroa kuukausi. Lapsilisä on perheille myönnetty tukimuoto joka minunkin mielestäni pitäisi myöntää harkinnanvaraisesti.

...milloin ei enää myönnettäisi?! Tai pitäisi harkita ettei perhee olisi tukee oikeutettu.

Vierailija
52/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa lapselle säästämisessä ja pennin venyttämisessäkin on oltava joku tolkku. Minusta koko perheen ei tarvitse elää säästeliäästi sen takia että lapsi tulee jossain vaiheessa olemaan aikuinen! Minä ainakin pystyin tekemään töitä opiskelujen ohessa ja olisi tuntunut kyllä ihan oudolta jos vanhemmat olisivat kustantaneet nuo vuodet. Toki sain rahaa joskus mutta en jotain tiliä johon olisi säästetty vuosia.

Yritin jossain vaiheessa seurustella pojan kanssa, jolla oli kaikki. Oli valmiina asunto (vanhemmat maksoivat vastikkeen), auton, kaikki mitä vain tarvitsi. Kun muut menivät töihin illalla niin tämä hengaili ja tuhlasi ja kävi jossain skeittaamassa ja snoukkaamassa. Kavereita tietysti riitti kun oli aina taskut täynnä rahaa. Kermaperse-elämä oli kivaa, mutta ei hänestä itsenäistä kyllä tullut!

Vierailija
53/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, mutta jo tuo aloitus oli aika hauskasti muotoiltu..

Kyllä me vanhempina käytämme ihan surutta kaikki viiden lapsemme lapsilisät juuri niiden lapsiemme elinkustannusten maksamiseen. Itseasiassa kulutamme niiden lisäksi vielä lainarahaakin elämiseemme, jotta lapsillamme on mukava lapsuus eikä tarvitse risaisissa vaatteissa tms. kulkea.

Sitten kun olemme kahdestaan tulomme riittävät kepeästi elämiseen ja kertyneet lainat kuittaamme perinnöillä, joita tiedämme olevan tulossa (toivottavasti ei kovin pian kuitenkaan).

Omat vanhempamme ovat tienanneet aikoinaan hyvin ja me teimme toisenlaisen valinnan panostamalla enempi aikaa perheelle ja vähempi uralle.

Vierailija
54/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syntynyt kultalusikka suussa vaan säästeliäästä perheestä. Itse olen hankkinut rahani työllä lukiosta asti jotain suurempia hankintoja lukuunottamatta.

Tietysti ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollista säästää lapsilisästä, sehän on selvää. Olen myös samaa mieltä siitä, ettei suurituloisimmat välttämättä tarvitsisi koko lapsilisää.

Omat vanhempani näkivät vaivaa, että saivat meille säästettyä, ei se varsinaisesti mitään ylimääräistä tuloa ollut. Yritin vain tuoda esiin näkökulman siitä, miten lapsilisät voi käyttää hyödyksi toisellakin tavalla.

Vierailija
55/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli normaaleihin hankintoihin, ei mihinkään säästöön

Mutta toisaalta taas, kyllä meillä myös säästetään lapsille. Meillä on käytössä ihan perinteinen säästöpossu, joka täytyttyään viedään pankkiin ja summa laitetaan kristillisesti puoliksi lasten tileille. Omalta tililtäni siirtyy automaattisesti 10 € joka kuukausi kummankin lapsen tilille. Ja jos saavat rahaa esim. synttärilahjaksi, niin tilille laitetaan myös ne. Rahastotkin lapsilla oli, mutta niistä luovuttiin, kun tuotto oli viidessä vuodessa satasen luokkaa. Nytpä on sitten nekin rahat tilillä odottelemassa, josko keksittäisiin jokin kiinnostavampi sijoitusvaihtoehto.

Itse olen sitä mieltä, että joku pieni pesämuna on hyvä olla olemassa kun lapsi muuttaa kotoa pois. Itselläni taisi aikoinaan olla siinä vaiheessa tilillä 5000 markkaa, joka riitti hyvin paikkaamaan opintotukea parikin vuotta, kunnes löysin töitä opintojen ohessa. En kuitenkaan ole koskaan ajatellut, että lapsilisä olisi jotain, mikä pitäisi suoraan siirtää säästöön lapsille. Kyllä meillä tarvitaan sitä ihan elämiseen.

Vierailija
56/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voisit sitten ratsastaa myös Sherwoodin metsissä Jutan kanssa.

Jokainen euro valtion kassassa on toki tärkeä, mutta jos vajeesta loppujen lopuksi vastuun kantaa jo nyt suuri keskiluokka, suomessa kun on niin pirun vähän rikkaita, että omista sinä olisit luopumassa.

Vierailija
57/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eipä siitä kamalasti säästellä...5-vuotiaalla on vajaa tonni säästettynä enkä tiedä, milloin saadaan tililleen lisää. Enkä kyllä välitäkään, pidän vaan huolen että siellä on sen verran teinivuosia varten että autokouluun pääsee, opiskelut onnistuu ja oman asunnon takuuvuokran maksettua.

Vierailija
58/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin, ettei lapselle jää säästöön mitään millä esim.voisi kustantaa opiskeluja? Kuulostaa hurjalta. Lapsen tilille voisi säästää vähänkin. 20e/kk olis jo 18 vuodessa aika paljon.

valtio ei anna lapsille lahjoja vaan auttaa kattamaan välttämättömiä menoja. Olen täysin samaa mieltä että jos niistä riittää säästöön niin pois. MInä en verovaroista halua kustantaa lastesi säästöjä. Säästöjä tulee kun ITSE TIENAA niin että jää säästöön laitettavaa. Ehkä toisaan pitäis tarkistaa näitä tukia, kun monella niiden tarkoitus on jo näin hämärän peitossa!! Ap joku toinen tarvitsisi ne sun säästörahat välttämättömiin menoihinsa...

Vierailija
59/132 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syntynyt kultalusikka suussa vaan säästeliäästä perheestä. Itse olen hankkinut rahani työllä lukiosta asti jotain suurempia hankintoja lukuunottamatta.

Tietysti ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollista säästää lapsilisästä, sehän on selvää. Olen myös samaa mieltä siitä, ettei suurituloisimmat välttämättä tarvitsisi koko lapsilisää.

Omat vanhempani näkivät vaivaa, että saivat meille säästettyä, ei se varsinaisesti mitään ylimääräistä tuloa ollut. Yritin vain tuoda esiin näkökulman siitä, miten lapsilisät voi käyttää hyödyksi toisellakin tavalla.

mitään toisia näkökulmia yrittänyt tuoda vaan provosoit muka itsestäänselvyydellä omasta paremmuudestasi ja muiden huonoudesta. Tekopyhää ptemistä, etkö muilla pääse pätemään kuin lapsilisillä..? Lue uudestaan aloitukseni, se ei ollut mikään asiallinen keskustelunavaus.

Vierailija
60/132 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on varaa säästää, ei niitä tarvitsekaan.