Olen töissä kv. firmassa osastolla
jossa on seuraavia kansallisuuksia:
-suomalaisia
-kiinalaisia
-ruotsalaisia
-intialaisia
-virolaisia
-kanadalaisia
-englantilaisia
-slovakialaisia
Noi on siinä järjestyksessä, miten paljon mitäkin ryhmää on. Pakko sanoa, että ahkerimpia ovat ja parasta tulosta yksikön sisällä tekevät kiinalaiset, intialaiset ja virolaiset. He siis tekevät, duunaavat asiat heti kunnolla loppuun asti.
Ruotsalaiset pyrkivät loputtomiin diskuteeraamaan asioista, mutta päätöksenteko on vaikeaa.
Kanadalaiset ja britit pitävät tappiin asti kiinni muodollisista säännöistä. Tekevät sen mitä sanotaan, mutta miettivät muita asioita tarkasti, että onko sallittua vai ei.
Suomalaisten tekemistä leimaa näennäisahkeruus (luen joukkoon myös itseni) ja jos vaan on mahdollista niin suomalainen jättää työn tekemättä ja syyttää siitä muita. Työmoraali on suomalaisilla joukon huonoin, kieltämättä.
Noi pari slovakkia on onnellisia työstä ylipäätään joka heidän mittapuunsa mukaan on suorastaan miljonääritasoa.
Kommentit (24)
töihin ja vievät työpaikkoja suomalaisilta? Eikö ne voi pysyä kotimaassaan ja sillä tavalla osallistua Suomen työllisyystilanteen edistämiseen? tuskin saavat edes samaa palkkaa kuin suomalaiset joten kyse on silkasta firman ahneudesta.että alalla on valtava pula hyvistä työntekijöistä. Kun suomalaisia ei ole tarjolla tarpeeksi, palkataan sitten kiinalaisia ja intialaisia. Mutta olen kyllä itsekin kuullut monen valittavan intialaisten heikkoa tasoa. Ihan perusasiatkin - kuten aliohjelmien käyttäminen järkevästi toistuvien tehtävien tekemisessä - ovat monilla hakusessa. Tuskin tässä on kuitenkaan kysymys siitä, että kaikki intialaiset ohjelmoijat olisivat huonoja, vaan siitä, että niiden hyvien ei tarvitse lähteä Suomeen töihin.
Ihan sama kokemus on kyllä niistä Intiassa asuvista intialaisista. Alihankintana teetetään vaikka kuinka paljon, spaksien on oltava niin tarkat että speksaajan kannattaisi tehdä jo homma itse.
AMK:sta valmistuneita IT-alan insinöörejä voi kyllä ollakin työttömänä, mutta yliopistoista valmistuneita tosi vähän. Heistäkin yleensä suurin osa on sellaisia, jotka ovat vuosikaudet toimineet yhdenlaisissa tehtävissä ja sitten yli 40-vuotiaina jääneet työttömiksi. Kieltämättä tässä työnantajilla on vähän asenneongelmaa: ei oikein uskota, että sen yli 40-vuotiaan voi vielä kouluttaa koodaamaan sovelluksia kielellä X ympäristöön Y, jos hän on tähän asti 15 vuotta koodannut kielellä Z ympäristöön K.
Minä en ole ainakaan koskaan kuullut, että intialaisille tai kiinalaisille koodareille (silloin kuin he työskentelevät Suomessa) maksettaisiin huonommin kuin Suomessa. Alalla on vain kova työvoimapula (ainakin yliopistotason tutkinnon suorittaneista).
IT-alalla työskentelevä
Yliopistotukintoa ei koodaukseen tarvitsekaan, tiedän helvetin hyviä koodareita, joilla ei ole mitään tutkintoa.
IT-alalta poistuu 3T:n mukaan tänä vuonna 16 000 työpaikkaa, enkä ihan tällä istumalla usko, että kaikki nuo työttömiksi jäävät olisivat amamttitaidottomia. Eikä muuten koko IT-ala ole yhtä kuin koodaus. Itse asiassa aika pieneltä osin loppujen lopuksi. Koodari on se eka homma johon koulusta valmistumisen jälkeen mennään.
ja sanoo ihan samaa eli että suomalaiset on niin helvetin laiskoja ja saamattomia työpaikalla. Sanoo aina, että ovat kyllä tekevinään mutta mitään ei hoideta huolellisesti eikä vastuuta oteta tehdyistä tai tekemättömistä asioista.
Joka on muuten raksalla duunissa oleva suomalainen.
Meillä töissä myös suomalaiset silmittömästi arvostelevat kaikkia ulkomaan kollegoja, ovat laiskoja, epäpäteviä, jne. Muualla vain tuhlataan aikaa diskuteeramiseen ja kahvitaukoihin ja me Suomessa ollaan ainoita, jotka oikeasti tekee töitä.
Samaan aikaan unohdetaan laskea kuinka paljon aikaa itse käytetään näihin käytäväsupinoihin ja juoruiluun - ja voin sanoa, että sitä tehokasta työaikaa menee tähän paljon. Mua yököttää tää itseriittoisuus ja kaksinaamaisuus. Kaipa sitä sitten on itsetunto niin huono ja takaraivossa pelko ettei olekaan tarpeeksi hyvä, ja sitä sitten yritetään kompensoida muita mollaamalla.