Miksi kaikki sossupummit haluaa kaiken aina uutena?
Pesukoneet saa huutonetistä alle 200e:lla, vaatteet kirpparilta, huonekalut kierrätyksestä jne. Miksi sossu antaa rahaa uutena hankittuun tavaraan? En käsitä.
Muutenkin tuntuu, että sossupummeja yhdistää laiskuuden lisäksi tyhmyys. Ostetaan valmisruokaa, eikä edes leipiä osata tehdä itse. Pienillä käytännönkonsteilla säästää pitkän pennin, mut ei nää pummit sitä tajua. Säästäminen on niille kirosana ja kaikki on saatava hetijustnyt, vaikka siihen ei olis varaakaan.
köyhät! Jos te olette köyhiä, niin eläkää sen mukaan, älkääkä olettako että sossu tekee teistä keskiluokkaisia. Uuden krääsän hankkiminen ei ole ihmisoikeus.
Kommentit (58)
soskun asiakas ja minäkin maksan veroja aika paljon. Joka kuukausi menee monta sataa eli me kaikki maksamme maksukykymme mukaan.
maksaa teidän sossutuet. On se nyt vähän eri asia maksaa veroja 5000e/kk kuin 500e/kk. Olisitte edes kiitollisia, että jotkut ovat olleet ahkeria.
"kannattaa muuttaa ajattelutapaa ja asennetta. Miksi ette opettelisi nauttimaan halvoista huveista."
Mulla ainakin on halvat huvit. Esim. kun sain lahjaksi isovanhemmilta uudet lastenvaunut, kerroin uteliaille naapureille, että sossu maksoi ne. Ja ilmeet venähti, seläntakana supistaan. Mua naurattaa niin rankasti. Miten helposti toiset ovat vedätettävissä? Miten kateellisia! Miten tietämättömiä! Samaa taktiikkaa käytän kaikkeen muuhun uuteen (esim. kummien lapselle ostama kallis maastopolkupyörä).
Ruokapankkiin tulee usein ajettua firman autolla. Pomo on luvannut, että samalla kun ajelen firman juoksutyttönä hakemassa sitä sun tätä upouudella Audilla, voin hakea ruokakassit ja myös viedä ne kotiin. Ja taas joidenkin naamat venähtää, ja lehdessä lukee kommentteja, miten varakkaat hakevat köyhien ruoat.
Rikkaiden kateus ja ahneus on köyhän halpa huvi!
"Olen soskun asiakas ja minäkin maksan veroja aika paljon. Joka kuukausi menee monta sataa eli me kaikki maksamme maksukykymme mukaan."
Mä maksan myös veroja. Itseasiassa täsmälleen saman verran kuin saan toimeentulotukea. Mitä järkeä? Verotusta pitäisi muuttaa, tälläinen systeemi on kallis, raha kiertää sossun kautta, ja tämähän maksaa!
Mutta kun olen tässä katsellut paikallisten narkkisten ja mamujen yhdistelmärattaita, niin ei varmaan 600 euroa ole riittänyt, on meinaan todella hienoja vehkeitä joilla mukuloitansa työntävät. Omassa tuttavapiirissäni on tosi paljon pienituloisia, jotka ostivat alle satasen käytetyt vaunut/rattaat ja ihan hyvin ovat kestäneet ja asiansa ajaneet ja useimmista jäänyt vielä eteenpäin annettavaksikin.
Että joskus ihmetyttää, miksi tosi köyhillä ei ole varaa halpaan, mutta perusköyhillä on? Enkä siis ole kateellinen, mutta ihmettelen vain eikö hieman halvemmatkin kävisi. Tai vaikka niin, että sossusta annettaisiin satanen rattaisiin ja jos haluaa kuudensadan rattaat, niin sitten pitää laittaa itse viisi sataa lisää.
tyttösen, jonka äiti hankki hänelle ystävänsä kautta kaikilla herkuilla olevat yhdistelmävaunut 60€:lla, että ei ollut kalliit vai?
Ja mitä paikallisella ostarilla katselen, niin ei mamuilla ole yhtään sen hienompia vaunuja kuin mullakaan, on jopa huonompia.
esim. vaatteita lapselta toiselle.
Mä en osta koskaan mitään kätettynä, koska olen köyhä ja sen minkä ostan, ostan uutena ja niin hyvää kuin vähillä rahoillani saan. Näin toimien mun ei tarvitse olla koko ajan ostamassa ja tavarani kestävät pitkään.
Minä taasen olen ollut töissä aina ja ostan paljonkin käytettynä. Lundia ei mene miksikään, eivät myöskään kirjat. Kaikki lasten sängyt ja pöydät on hankittu käytettynä, polkupyörät, luistimet ja sukset myös. Matoista osa on vanhoja, mökillä miltei kaikki tavarat myös moottorityökaluja lukuun ottamatta. Ainoat asiat joita ostan aina uutena ovatt lasten kengät ja alusvaatteet, omat myös. Peitot ja tyynyt myös.
meidänkin Miele-pesukone maksoi tonnin enkä olisi muuta huolinut. Se kestää. Tosin kone hankittiin itsetienatuilla rahoilla. Omilla rahoilla saa hankkia onneksi just sellaista mitä itse haluaa:)
Meilläkin on mennyt todella heikosti vuosia sitten. Molemmilla oli koulut kesken, pätkätöitä ei saanut mistään, minä taistelin kaupan kassalla pienillä määrillä vuoroja, ja tiukkaa teki. Ennen kauppahommien saamista haimme apua sossusta. Oli niin ilkeä ja pahansuopa täti, eivätkä myöntäneet mitään apua. Vaimoni muutaman satasen rahasto olisi pitänyt likvidoida ennen avun saamista (rahastosta ei voinut edes nostaa, eikä se tuottanut käytännössä mitään, olisi pitänyt lakkauttaa koko roska). Myös asuntomme oli muka liian iso. Noh, halvempi asunto olisi tarkoittanut kolminkertaista matkaa kouluihin, joihin silloin pääsimme pyörillä. Ja järki on missä?
Onneksi tajusimme että se oli perseestä, ja päätimme vain puskea ja taistella.
Nyt jo yksinään minun tuloni ovat n. 100ke/vuosi, ja asumme ulkomailla.
Se on valinnoista kiinni. Jos niitä pentuja pitää suoltaa kuin tehtaan liukuhihnalta, niin ei voi syyttää kuin itseään jos ei ole talous ja elämä hollillaan. Jos ei kouluttautuminen kiinnosta, niin sitten on turha valittaa. Ahdingostamme ei ole aikaa älyttömän kauaa, alle kymmenen vuotta, mutta päätimme tehdä asialle jotain.
Elämässä on vain pakko kuolla ja maksaa veroja. Loppu on itsestään kiinni, jos vain on tahtoa ja halua. Kaikilla on loppujen lopuksi samanlaiset mahdollisuudet lukea lääkäriksi tai juristiksi jos vain tahtoa riittää.
ei kannata hankkia käytettyä pesukonetta,ne hajoaa todella nopeasti. käyttää sitten vähän enemmän rahaa uuteen jossa on takuutakin. me köyhät usein myös huomaamme että se epäterveellinen on myös halvinta. kai joku köyhempi leipookin? mutten minä. enkä usko että sossu kenestäkään keskiluokkaista. ja koska sä et tiedä köyhyydestä mitään,niin se kituuttaminen on henkisesti raskasta. myös me haluamme nauttia arjesta ja saada joskus jotain kivaakin elämään. rahanpuutteesta huolimatta.
onko sinulla oikeus nauttia arkea helpottavasta materiasta toisten verorahoilla? Jos mielestäsi on, niin miksi minä en saa mitään ilman vaikka teen 40 h viikossa töitä ja olisin minäkin ansainnut hieman arjesta nauttimista.
Meilläkin on mennyt todella heikosti vuosia sitten. Molemmilla oli koulut kesken, pätkätöitä ei saanut mistään, minä taistelin kaupan kassalla pienillä määrillä vuoroja, ja tiukkaa teki. Ennen kauppahommien saamista haimme apua sossusta. Oli niin ilkeä ja pahansuopa täti, eivätkä myöntäneet mitään apua. Vaimoni muutaman satasen rahasto olisi pitänyt likvidoida ennen avun saamista (rahastosta ei voinut edes nostaa, eikä se tuottanut käytännössä mitään, olisi pitänyt lakkauttaa koko roska). Myös asuntomme oli muka liian iso. Noh, halvempi asunto olisi tarkoittanut kolminkertaista matkaa kouluihin, joihin silloin pääsimme pyörillä. Ja järki on missä? Onneksi tajusimme että se oli perseestä, ja päätimme vain puskea ja taistella. Nyt jo yksinään minun tuloni ovat n. 100ke/vuosi, ja asumme ulkomailla. Se on valinnoista kiinni. Jos niitä pentuja pitää suoltaa kuin tehtaan liukuhihnalta, niin ei voi syyttää kuin itseään jos ei ole talous ja elämä hollillaan. Jos ei kouluttautuminen kiinnosta, niin sitten on turha valittaa. Ahdingostamme ei ole aikaa älyttömän kauaa, alle kymmenen vuotta, mutta päätimme tehdä asialle jotain. Elämässä on vain pakko kuolla ja maksaa veroja. Loppu on itsestään kiinni, jos vain on tahtoa ja halua. Kaikilla on loppujen lopuksi samanlaiset mahdollisuudet lukea lääkäriksi tai juristiksi jos vain tahtoa riittää.
Tuo aika mitä elit vaimosi kanssa ei ollut se toivoton köyhyysloukku, joka johtaa todennäköisesti syrjäytymiseen. Se on normaalia ja sille on oma nimi: opiskeluaika.
Kiitos ja hei.
esim. vaatteita lapselta toiselle. Mä en osta koskaan mitään kätettynä, koska olen köyhä ja sen minkä ostan, ostan uutena ja niin hyvää kuin vähillä rahoillani saan. Näin toimien mun ei tarvitse olla koko ajan ostamassa ja tavarani kestävät pitkään.
mutta ostan silti lasten vaatteita myös käytettynä. Näin kaikki lapset saavat omat vaatteet (eikä sisaruksen vanhoja) ja heti kun ne jäävät pieneksi voin myydä ne eteenpäin. Usein saan niistä jopa enemmän kuin olen itse maksanut, ainakin saman summan. Uusina ostamistani vaatteista en saa samaa summan minkä niistä maksoin.
Te olette köyhiä juuri sen takia, että olette noh, vähän vedätettävissä ja yksinkertaisia.
Kyllä se on ihan paskapuhetta, että olisi järkevintä taloudellisesti ostaa joku 600€ pesukone uutena. Huutonetissä on pesukoneita á 50€ ja minä ole 100% varma, että 12 kpl sellaista kestää varmuudella kolme kertaa niin pitkään kuin se yksi uusi. Haloo vittu siinä uudessä koneesssa on ehkä 2v takuu. Ei paljon lämmitä.
En mä jaksa vääntää. Laiskat ja uusavuttomat on köyhiä, ei järki pelaa. Mitään ei osata kuunnostaa ja nähdään asiat vain viikon päähän.
Köyhän ei kannata hankkia huonoa. Käytetty menee todennäköisemmin rikki, kuin uusi. Sitten ollaan taas alkupisteessä. Köyhät säästää niissä päivittäismenoissa jotta ne saa laatua joka kestää. Mikä sä muuten olet haukkumaan ketään pummiksi. Sut on yhteiskunta kouluttanut ja vanhempas elättänyt varmaan ekat 20 vuotta. Meillä on 5 henkinen perhe ja leipään menee 89 senttiä päivässä, ei todellakaan kannata itse alkaa leipoa. Eli ei köyhänkään kannata.
ei kannata hankkia käytettyä pesukonetta,ne hajoaa todella nopeasti. käyttää sitten vähän enemmän rahaa uuteen jossa on takuutakin. me köyhät usein myös huomaamme että se epäterveellinen on myös halvinta. kai joku köyhempi leipookin? mutten minä. enkä usko että sossu kenestäkään keskiluokkaista. ja koska sä et tiedä köyhyydestä mitään,niin se kituuttaminen on henkisesti raskasta. myös me haluamme nauttia arjesta ja saada joskus jotain kivaakin elämään. rahanpuutteesta huolimatta.
Köyhät yksinkertaisia ja tyhmiä?? Olen 19-vuotias, köyhä ja joudun valitettavasti hakemaan sossusta rahaa elättääkseni itseni ja puolisoni. Itse olen hankkinu aina vaatteeni kirpparilta tai sitten saanut kavereilta/sukulaisilta. On ollut erittäin harvinaista jos on pystyny jotain uutena ostamaan. Mutta silloinkin vaatekappale ei ole maksanu yli 10e. Itse leivon leipää ja muita leivonnaisia ja mieheni tekee parhaansa makaroonista ja alennusjauhelihasta. Eli ei mitään luksuselämää tämä köyhän elämä ole enkä ymmärrä miten joku voi oikeasti haluta sitä että juosta kuukaudesta toiseen sossussa ruinaamassa rahaa. Itse olisin tälläkin hetkellä mielummin töissä jos se olisi mhdollista. Minusta on erittäin loukkaavaa että yleistetään että ''sossupummit'' ovat kaikki tyhmiä, laiskoja, alkoholi/huumeriipuvaisia ja että kaikki tarvitsisi saada uutena. Ei se vain mene niin. Toki on niitä jotka täyttävät yllämainitut kriteerit ja itseäni harmittaa että he lokaavat kaikkien väliaikaisesti apua tarvitsevien maineen. Toivon vain ettei ihmiset yleistäisi...
"Kaikilla on loppujen lopuksi samanlaiset mahdollisuudet lukea lääkäriksi tai juristiksi jos vain tahtoa riittää."
Ihanko tosi? Entäpä ne lapset, jotka eivät koskaan opi esim. puhumaan vaikean vammansa vuoksi? Selviävät mielestäsi kuitenkin lääkiksestä tai oikeustieteellisestä, jos vain haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi jotain asiaa niin olisit voinut aloittaa uuden keskustelun. Olisi vaatinut vähän tekstiä, ongelman esiintuontia ja vähän perusteluita näihin. Nyt vain kaavit jonkun vanhan ketjun ylös joka on vanhojen keskusteluohjelmistojen ajalta joten alkupään teksteistä, omaasi lukuunottamatta puuttuu joitan pätkiä epäyhteensopivuudesta johtuen.
Jaa, oliko tällä keskustelulla joku aihekin? En jaksanut lukea otsikkoa.
Ei sinun tietenkään kuulu saada sossusta mitään , jos sinulla on säästöjä. Minkä vuoksi ihmiset keräävät säästöjä? - No sen vuoksi, että pystytään itse kampeamaan suosta pahana päivänä, niin sen ainakin pitäisi mennä. Nykyään juostaan sossunluukulle. Sossunluukku on "isinlompakon" vastine ihmisille, jotka eivät jaksa ottaa vastuuta elämästään.
Vaikka aloitusotsikkooni lipsahti "kaikki" sana kahteen kertaan, en silti halua yleistää. Taatusti on olemassa sossupummeja, jotka ovat olosuhteiden uhreja. Näillä tarkoitan lähinnä mielentervyspotilaita ja/tai fyysisesti sairaita. Terveiden tulisi huolehtia itsestään.
Ja köyhille, jotka haluavat väkisten törsätä kaikki rahansa "koska täytyy köyhälläkin iloja olla", sanoisin, että kannattaa muuttaa ajattelutapaa ja asennetta. Miksi ette opettelisi nauttimaan halvoista huveista. JA käyttäkää niitä kirppareita ja huutonettiä ja kierrätyskeskuksia. Esim. jälkimmäisistä löytyy täyspuisia HYVIÄ huonekaluja murto-osahinnalla Ikean lastulevyhirvityksistä (joita köyhien kodit ovat pullollaan).
Nyt oikeesti se järki käteen!
ap