Miksi kaikki sossupummit haluaa kaiken aina uutena?
Pesukoneet saa huutonetistä alle 200e:lla, vaatteet kirpparilta, huonekalut kierrätyksestä jne. Miksi sossu antaa rahaa uutena hankittuun tavaraan? En käsitä.
Muutenkin tuntuu, että sossupummeja yhdistää laiskuuden lisäksi tyhmyys. Ostetaan valmisruokaa, eikä edes leipiä osata tehdä itse. Pienillä käytännönkonsteilla säästää pitkän pennin, mut ei nää pummit sitä tajua. Säästäminen on niille kirosana ja kaikki on saatava hetijustnyt, vaikka siihen ei olis varaakaan.
köyhät! Jos te olette köyhiä, niin eläkää sen mukaan, älkääkä olettako että sossu tekee teistä keskiluokkaisia. Uuden krääsän hankkiminen ei ole ihmisoikeus.
Kommentit (58)
ei kannata hankkia käytettyä pesukonetta,ne hajoaa todella nopeasti. käyttää sitten vähän enemmän rahaa uuteen jossa on takuutakin. me köyhät usein myös huomaamme että se epäterveellinen on myös halvinta. kai joku köyhempi leipookin? mutten minä. enkä usko että sossu kenestäkään keskiluokkaista. ja koska sä et tiedä köyhyydestä mitään,niin se kituuttaminen on henkisesti raskasta. myös me haluamme nauttia arjesta ja saada joskus jotain kivaakin elämään. rahanpuutteesta huolimatta.
Käytetty menee todennäköisemmin rikki, kuin uusi. Sitten ollaan taas alkupisteessä.
Köyhät säästää niissä päivittäismenoissa jotta ne saa laatua joka kestää.
Mikä sä muuten olet haukkumaan ketään pummiksi. Sut on yhteiskunta kouluttanut ja vanhempas elättänyt varmaan ekat 20 vuotta.
Meillä on 5 henkinen perhe ja leipään menee 89 senttiä päivässä, ei todellakaan kannata itse alkaa leipoa. Eli ei köyhänkään kannata.
600€ maksaneen pesukoneen hinnalla vanhoja koneita huuto.netistä olisi ostanut n. 6. Jos jokainen kone olisi kestänyt vain vuoden, olisi tällä rahalla pesty pyykkiä kuitenkin 6 vuotta. Uusi kone tuskin kestää tuota (nykyiset koneet eivät ole tehty näin pitkäikäisiksi). Edellinen koneeni jonka ostin vanhana kesti 5v. Ostin vuosi sitten jälleen käytetyn pesukoneen sadalla eurolla huuto.netistä ja se on pessyt perheeni pyykkejä nyt miltei vuoden.
Se, että köyhällä ei ole varaaa ostaa halpaa, on ihan kukkua. Jos haluaa elämäänsä luksusta, säästää ja menee töihin. Köyhä, jolla on MITÄÄN moraalia, ei hanki 600€:n pesukonetta ja iPhonea. Köyhä, joka välittää lapsistaan, laittaa kyseiset rahat lastensa hyvinvointiin.
No mietitään nyt vaikka perhe E:n pesukonehankintaa
Unohdit matkakulut ja romun hävityksen. Vanhat koneet myös painaa joten tarvittais apua kantoon.
Miten pitkä matka sulla on kaatikselle ja onko sulla paku? Onko köyhällä?
Eli ei toimi toi sun perustelu, sorry vaan.
Ton kokosessa perheessä sitä pyykkiä siunaantuu joten jos kone on viikon pois käytöstä, sekin aiheuttaa ongelmia.
Tekivät oikean ratkaisun ja se ei edes sulle mitenkään kuulu.
No mietitään nyt vaikka perhe E:n pesukonehankintaa
Unohdit matkakulut ja romun hävityksen. Vanhat koneet myös painaa joten tarvittais apua kantoon.Miten pitkä matka sulla on kaatikselle ja onko sulla paku? Onko köyhällä?
Eli ei toimi toi sun perustelu, sorry vaan.
Ton kokosessa perheessä sitä pyykkiä siunaantuu joten jos kone on viikon pois käytöstä, sekin aiheuttaa ongelmia.
Tekivät oikean ratkaisun ja se ei edes sulle mitenkään kuulu.
Esim toimittaa pesukonetta kaatopaikalle kerran esim kolmessa vuodessa? Kun vanhan koneen ostaa, saa usein sovittua apua sen kuljetukseen ja itse sitten nostelee... Jos köyhä jaksaa/viitsii ;) Niinhän me muutkin teemme. Ja vaikka se ei minulle kuuluisi (vaikka miksi ei kuulu, kun televisiossa oikeen asiaa läpi käytiin), niin kyllä siinä vanhan koneen ostossa voitolle jää vaikka vanhan/uuden toimituksesta joutuisikin maksamaan.
Täysin eri asia on tietysti sellainen ihminen joka on sairas. Perhe E oli kuitenkin täysissä voimissaan. Kyla kai kaksi aikuista yhden pesukoneen jaksaa kantaa.
"Ai kävittekö te SIELLÄ syömässä? Mua ei sais sellaiseen junttipaikkaan raahattua millään", totesi kun koukkasimme nälkäisinä ABC:n kanssa matkalla hänen luokseen.
Olin esikoisen syntymän jälkeen minimiäitiyspäivärahalla ja tuskastelin rahojen riittämistä, anoppi alkoi oikein kisaamaan siitä että HÄNELLÄ on varmasti kurjempaa kun eläkekin on pieni jne. No joo, laitettiin summat peliin ja kävi ilmi, että anopille jäi yksin tuhlattavaksi melkein tuplasti se, millä minä elätin perhettäni.
Vaatteet pitää ostaa uutena, mitään ei voi lainata tai vuokrata, pitää hankkia omaksi.
Ei sossusta saa uutena juurikaan mitään, paitsi hyvistä ja perustelluista syistä joskus. Kodinkoneet ym. ovat tarveharkintaisia, eivät automaattisia, tuettavia. Muusta tekstistäsi olen aika lailla samaa mieltä, liian moni vaan heittäytyy yhteiskunnan avustettavaksi eikä jaksa enää itse miettiä eikä tehdä mitään - ja valitettavasti meillä on jo useita sukupolvia sossun elättejä, jotka eivät tiedä, että elanto pitäisi oikeasti ansaita itse ja että päivisin voi tehdä muutakin kuin hengailla baareissa ja kavereiden nurkissa..
koska yhteiskunta on totuttanut ne siihen, että hankitaan uudet kamppeet sossun varoin.
Tosi kestävää kehitystä sanon mä.
Ennen sentään köyhä otti mitä sai ei valkannut, ettei muu kun paras kelpaa.
Niin miksei käytetty kelpaa. Se luultavasti kestää kuiteskin useamman vuoden. Moni voi joutua vaihtamaan hyvänkin koneen, jos muuttaa ja vanha ei mahdukaan uuteen tilaan (kuten meillä). Tai haluaa ostaa kuivaustornin.
Eikö voi ajatellla, että parempi sekin on. Tilanne luultavasti 3 vuoden kuluttua on toinen, mies töissä yms.
Vai olettavatko kaikki että tuilla mennään koko elämä?
Mutta ei myöskään markkinoiden kalleimmasta päästä olevaa erikoisvarusteltua kodinkonetta tarvitse hankkia.
Myös ruokakaupassa olen kiinnittänyt huomiota että kotona olevat,työttömyystuilla/toimeentulotuilla ja sossun avustuksilla elävät ostavat paljon valmisruokia, valmiiksi viipaloitua juustoa, juustoraastetta jne. Eli köyhyys on usein myös itseaiheutettua ja omasta laiskuudesta / kotoa opituista malleista johtuvaa
esim. vaatteita lapselta toiselle.
Mä en osta koskaan mitään kätettynä, koska olen köyhä ja sen minkä ostan, ostan uutena ja niin hyvää kuin vähillä rahoillani saan. Näin toimien mun ei tarvitse olla koko ajan ostamassa ja tavarani kestävät pitkään.
Pesukoneet saa huutonetistä alle 200e:lla, vaatteet kirpparilta, huonekalut kierrätyksestä jne. Miksi sossu antaa rahaa uutena hankittuun tavaraan? En käsitä.
Muutenkin tuntuu, että sossupummeja yhdistää laiskuuden lisäksi tyhmyys. Ostetaan valmisruokaa, eikä edes leipiä osata tehdä itse. Pienillä käytännönkonsteilla säästää pitkän pennin, mut ei nää pummit sitä tajua. Säästäminen on niille kirosana ja kaikki on saatava hetijustnyt, vaikka siihen ei olis varaakaan.
köyhät! Jos te olette köyhiä, niin eläkää sen mukaan, älkääkä olettako että sossu tekee teistä keskiluokkaisia. Uuden krääsän hankkiminen ei ole ihmisoikeus.
Mikähän paskanjauhaja,katkera,hyypiö siellä huutelee?anna ihmisten olla mitä on,se ei sulta ole pois,vai oletko,joku sossupummi,joka ei saanutkaan sossusta pyykkikonetta,kun siitä tuollalailla keuhkoot??Pysy sinäkin vaan siellä lestissäsi.
Mikähän paskanjauhaja,katkera,hyypiö siellä huutelee?anna ihmisten olla mitä on,se ei sulta ole pois,vai oletko,joku sossupummi,joka ei saanutkaan sossusta pyykkikonetta,kun siitä tuollalailla keuhkoot??Pysy sinäkin vaan siellä lestissäsi.
Ymmärrätkö että ihmiset ovat yhteiskunta? Jos joku elää yhteiskunnan tuella muut joutuvat elättämään hänet. Joten se on pois kaikilta.
Ikivanha kone, mutta huollettu. Toiminut 3 vuotta nyt. En taatusti osta uutta romua pesukonetta ennen kuin takuut ovat 5-10 vuoden luokkaa. Vaikea löytää pesukonetta jossa yli 1v takuu. Ennen viitsittiin koneista rakentaa kestävämpiä.
"Pesukoneet saa huutonetistä alle 200e:lla, vaatteet kirpparilta, huonekalut kierrätyksestä jne. Miksi sossu antaa rahaa uutena hankittuun tavaraan? En käsitä. Muutenkin tuntuu, että sossupummeja yhdistää laiskuuden lisäksi tyhmyys. Ostetaan valmisruokaa, eikä edes leipiä osata tehdä itse. Pienillä käytännönkonsteilla säästää pitkän pennin, mut ei nää pummit sitä tajua. Säästäminen on niille kirosana ja kaikki on saatava hetijustnyt, vaikka siihen ei olis varaakaan. köyhät!"
Miksi ei saisi ostaa uutta pesukonetta? Uusi pesukone maksoi kuljetuksineen ja asennuksineen 350 euroa. Ja itse säästettiin -toimeentulotuesta kylläkin. Sossu ei nimittäin myönnä pesukoneita kuin pitkäaikaisille toimeentulotukiasiakkaille, edellyttäen lisäksi, ettei taloyhtiössä ole yleistä pesutupaa ja perheessä on pieniä lapsia.
Olisi sossulle aika homma kytätä, ettei köyhät osta mitään uutena. Miten haluaisit tämän järjestää? Palkattaisiinko jokaiselle toimeentulotukiasiakkaalle oma kyttääjä mukaan kauppareissulle varmistamaan, ettei uutta osteta? Rahaa tulee tietyn verran, tähän vaikuttaa perheenjäsenten lukumäärä ja ikä. Miksi sillä ei saisi ostaa mitä haluaa, uutena tai käytettynä?
Pesukoneet saa huutonetistä alle 200e:lla, vaatteet kirpparilta, huonekalut kierrätyksestä jne. Miksi sossu antaa rahaa uutena hankittuun tavaraan? En käsitä. Muutenkin tuntuu, että sossupummeja yhdistää laiskuuden lisäksi tyhmyys. Ostetaan valmisruokaa, eikä edes leipiä osata tehdä itse. Pienillä käytännönkonsteilla säästää pitkän pennin, mut ei nää pummit sitä tajua. Säästäminen on niille kirosana ja kaikki on saatava hetijustnyt, vaikka siihen ei olis varaakaan. köyhät! Jos te olette köyhiä, niin eläkää sen mukaan, älkääkä olettako että sossu tekee teistä keskiluokkaisia. Uuden krääsän hankkiminen ei ole ihmisoikeus.
Itse työssäkäyvänä ja vapaamatkustajia elättävänä ihmisenä nyppii pahasti tuo elätettävien puolella oleva perusasioiden(kin) ymmärtämättömyys. Kuvittelevat, että sossun jakama raha tulee jostain loputtomasta kaivosta. Uutinen teille: Se sossun jakama raha on muiden ihmisen omalla työllään tienaamastaan palkasta veroina maksettua rahaa.
Ikivanha kone, mutta huollettu. Toiminut 3 vuotta nyt. En taatusti osta uutta romua pesukonetta ennen kuin takuut ovat 5-10 vuoden luokkaa. Vaikea löytää pesukonetta jossa yli 1v takuu. Ennen viitsittiin koneista rakentaa kestävämpiä.
Itseäni lainaten, ja jatkaen... Sitten kun tuo kone lopulta hajoaa, ostan toisen käytetyn ja huolletun koneen. Teen tämän vaikka vuoden välein, tosin tuttavilla on yli 5v vanhoja kirppiskoneita. Ihan sama. Maksan ennemmin 100e vuodessa (8,33e/kk) käytetystä pesukoneesta kuin 200 euroa (tai enemmän) uudesta romusta joka leviää 2 vuoden käytön jälkeen. Koska vitutus on pienempi.
10v päästä, jos tarpeeksi vittuunnun tästä, saatan itse rakentaa oman pesukoneen. Siinä oliskin projektia.
Niissä perheissä, kuten meilläkin, missä oltiin työelämässä, oli kaikilla käytetyt vaunut.
Uudet vaunut oli vain sossunasiakkailla. Heille kun ei kelvannut käytetyt. Lapselle kun piti olla parasta, sossun tuella tietenkin.
"Ymmärrätkö että ihmiset ovat yhteiskunta? Jos joku elää yhteiskunnan tuella muut joutuvat elättämään hänet. Joten se on pois kaikilta."
Ymmärrän, ymmärrän. Mutta kuinka moni ymmärtää, että lähes kaikki ihmiset Suomessa ovat yhteiskunnan elättejä? Vanhuksen palvelutalopaikka maksaa noin 4000 euroa/kk + lääkkeet. Päivähoitopaikka maksaa 800-1200 euroa/kk. Mitä maksaa koulu? Entä tieverkosto? Ambulanssi? Poliisi? Palokunta? Hallinto?
Valtaosa työssäkäyvistä maksaa niin vähän veroja, etteivät ne riitä kattamaan edes heidän oman perheensä käyttämiä paveluita (mm. tieverkosto, poliisin/palokunnan/sairaalan valmius, lasten koulut ja päivähoito, hallinto mm. eduskunta).
Valtio on rahoitettu tehtaiden, yritysten yms. maksamilla veroilla. Ei millään palkkaveroilla.
halpaa ja huonoa vaan aina parasta laatua koska se tutkitusti kestää käytössä kauimmin ja tulee pitemmässä juoksussa halvemmaksi myös tukea antavalle yhteiskunnalle.