Hävettää imettää 1 v 8 kk ikäistä lasta
Onko muita samoin tuntevia taaperoimettäjiä? Häpeily imetyksestä on tullut tässä vasta lähiaikoina ja varsinkin tuttujen ja tuntemattomienkin päivittelyt että vieläkö imetän, saavat minut häpeämään asiaa entisestään ja hävettää sekin, kun lapsi osaa jo itse pyytää tissiä ja tulee repimään paitaa. Häpeän tunne on tehnyt myös sen, että en imetä julkisilla paikoilla enää. Imetyskertoja on kotioloissa vielä useita päivässä.
Olen kyllä saanut kannustustakin asian kanssa, mutta hävettää silti. Olen vaan ajatellut, että menen imetyksen kanssa lapsentahtisesti ja kun lapsi edelleen tissiä haluaa, olen ajatellut sen olevan hänelle vielä tärkeä juttu.
Mitä mieltä olette tilanteesta? Toinen osa itsestäni sanoo, että voita häpeän tunne ja jatka ylpeästi imetystä, mutta taas toinen yrittää vakuutella, että häpeilystä pääset lopettamalla imetyksen.
Kommentit (62)
Imetän 1,5 vuotiasta ja hävettää välillä. Kotona tai ystävillä voin imettää mutta julkisesti en enää. Suunnitelmissa on vieroittaa ettei enää kaksi vuotiaana syö tissiä mutta katsotaan miten onnistuu. :)
Mielestäni ei kannata lopettaa vain sen takia, että koet painostusta ulkopuolisilta. Imettää kannattaa niin kauan, kuin se tuntuu molemmista hyvältä ja lapsesi on kuitenkin vielä kovin nuori. Voithan myös opettaa lapsellesi, että rintamaitoa saa vain kotona. Jos lopettaa vain toisten painostuksesta, voi katua myöhemmin päätöstään.
Itse imetän 1v. 3kk vanhaa taaperoa vielä 3-10 krt/vrk. Meillä lapsi harvoin enää pyytelee maitoa kaupassa yms. mutta kyläpaikoissa ja kotona, vaikka olisi vieraita, imetän kyllä ihan luontevasti, vaikka joku saattaakin ihmetellä. Itselleni ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista, mutta kyllähän joidenkin ihmisten katseista huomaa, että he eivät voi ymmärtää. Silloin se on heidän ongelmansa, ei minun! Meillä ainakin imetyshetket ovat todella tärkeitä sekä äidille että lapselle. Meillä imetyksestä on ollut todella suuri hyöty sairasteluiden aikana. Imetettävä lapsi ei välttämättä ole sairastunut ollenkaan, vaikka muu perhe on ollut sairaana tai on saanut tartunnan paljon lievempänä. Myöskään kuivumista ei ole tarvinnut pelätä, koska rintamaito on aina kelvannut lapsille vatsataudissakin ja usein on ollut ainut neste, mikä on pysynyt sisällä. Hampaita tehdessä taaperomme on saattanut hyvinkin elellä pari päivää ihan rintamaidon voimalla, kun kiinteän syöminen on tehnyt kipeää.
Olen imettänyt myös isompia lapsiani yli vuoden, esikoista 1v. 2kk ja keskimmäistä 1,5v. ja tämän kolmannen imetyksen lopettaminen ei ole vielä käynyt mielessäkään. Välillä voi tulla hetkiä, että nyppii koko imetys, mutta itse ainakin olen aina päässyt hyvin nopeasti näistä tunteista ja jatkanut taas hetken päästä tyytyväisenä.
Toivotan aloittajalle tsemppiä ja voimia tehdä niin kuin parhaalta tuntuu!!
Minä imetän itse saman ikäistä poikaani kun aloittaja... Välillä hävettää kun ei halua jossain tilanteessa (keskustelu kesken tai vääränlainen paita päällä itselläni ja joutuisin paljastamaan itseni ) imettää, mutta hän kyllä ymmärtää ja odottaa tai alkaa touhuamaan jotain muuta jos rinta kielletään... Julki-imetän jos koen, että se on minulle helpompaa (esim. poika väsynyt ja minulla joku tilanne kesken) tai jos poika todellakin sitä tarvitsee (eli on nälkäinen ja ei ole juotavaa tai ruokaa muuta tarjolla)
Iltaisella syödään tissua ja joskus aamulla ja joskus päivällä...
Tsemppiä imettämiseen ja tee niin kuin itse näet parhaaksi.. Suosittelen tuota taaperoimetys ryhmää facebookissa :D
Oli kuin lukisi omia ajatuksiaan. Lapseni on kyllä vähän nuorempi, mutta olen huomannut, että ihmiset kummastelee, jos imettäää yli vuoden vanhaa lasta.
Itseänikin jokus hävettää, kun taapero repii kaula-aukkoa ja vaatii "tätä" yleisillä paikoilla. Minäkään en imetä julkisilla paikoilla.
Jossain vaiheessa olin saanut vähennettyä imetyskertoja kolmeen päivässä, mutta nyt jostain syystä tyttö on vähän väliä kinuamassa rinnalle pääsyä, niin että n. 5 kertaa päivässä olen imettänyt.
Voi olla, että imetys ei ole enää ravitsemuksellisesti välttämätöntä yli vuoden ikäiselle, mutta emotionaalisesti lapselle varmasti tärkeää. Ja onhan imetyksestä edelleen hyötyä fyysiselle terveydellekin. Veikkaan esim. että lapseni on säästynyt ainakin yhdeltä flunssalta, jonka minä sairastin, koska sai äidinmaidon kautta siihen vastustuskykyä. En näe mitään järkiperäistä syytä lapsen väkisin vieroittamiseen. 1 v 8 kk vanhakin on vielä kovin pieni ja saa kaipaamaansa läheisyyttä käpertyessään äidin syliin imetettäväksi.
Itse olen jo alkanut haaveilla toisesta lapsesta ja imetys vähentänee raskaaksi tulon mahdollisuuttani, se vähän harmittaa. Mutta voihan olla, että suurempi ikäero on vain hyväski.
Oletko muuten lukenut imetystukilista.net -sivustoa? Siellä on tietoa imetyksen hyödyistä ja mahdollisuus liittyä imettävien äitien vertaistukisähköpostilistalle. Et ole ainoa taaperoa imettävä. :)
Sano niille, että joo, eikö olekin hienoa?! Äidinmaidon hyödyt eivät häviä mihinkään, vaikkei se enää olekaan lapsesi ainutta ravintoa. Ihmislapselle iän mukaan räätälöity, vasta-aineita ja entsyymejä pursuava superruoka peittoaa lehmänmaidonkin mennen tullen. Tähän aikaan vuodesta voisit myös perustella, että flunssa-aikaan on vähän huono lopettaa, antaa lapsen saada vielä vasta-aineita maidosta. ;)
Ihmisen luonnollinen (biologisesti perusteltu, kulttuurisista tekijöistä riippumaton) vieroittumisikä on jossain 2,5 ja 7(!) vuoden välilä. Enemmistö maailman lapsista myöskin saa äidinmaitoa näin kauan. Kun äidinmaito tutkitusti laskee mm. syöpien, diabeteksen, korvatulehduksen, flunssan ja monen muun taudin riskiä lapsella ja (ainakin) rinta- kohtu- ja munasarjasyövän sekä sydänsairauksien riskiä äidillä, minusta on sääli lopettaa hyvin sujuva imetys ennen aikojaan. Sopiva aika on sitten, kun äiti, lapsi tai molemmat on sitä mieltä - ulkopuolisten ei pitäisi siihen sekaantua.
Itselläni on kaksi lasta, joista nuorempi 1v4kk. Aion lopettaa lapsentahtisesti kuten esikoisenkin kanssa. Häntä imetin "julkisesti" öö, varmaan 2,5-vuotiaaksi asti - kunnes hän alkoi osata odottaa, kunnes päästiin kotiin tai muuhun sopivaan paikkaan. Minulla on ollut se onni, että myös moni äitikavereistani imettää pitkään, joten tämä on siinä mielessä ollut helppoa. Muuten taas, mitä enemmän minulla on tietoa pitkän imetyksen hyödyistä, sitä varmempi olen imetyksemme kanssa. Toisaalta myös se painaa, että äidinmaito on lapsilleni niin tärkeää ja imetys sujuu hyvin. En yksinkertaisesti näe syytä lopettaa. Ulkopuolisten mielipiteet eivät paina vaa'assa niin paljon.
Mitä tahansa päätätkin, onnittelut jo näin pitkästä imetystaipaleesta! :)
Vielä lisäys äskeiseeni: hirmu usein kuulee vähäteltävän, ettei maidolla olisi enää lapselle ravitsemuksellista merkitystä 1v jälkeen. Kyllä hyvinkin on. Se näkyy esimerkiksi sairaana, hampaiden tullessa tai nirsoilukausina - kun mikään muu ei kelpaa, äidinmaito yleensä kelpaa. Ystäväni lapsi eli n. 1,5 vuoden iässä kolme kuukautta käytännössä äidinmaidolla hampaidentulon takia. Hyvin kasvoi ja paino nousi - merkillistä, jos maito on sokerilitkua niinkuin väitetään. ;)
WHO:n mukaan myös esim. painoindeksin pitäisi olla alle 25, monikos mammoista siihen pääsee?
Indekseistä en tiedä enkä jaksa nyt laskea; painoa 51 kiloa, pituutta 157cm :)
Olen numero 14, 2-vuotiaaksi imettänyt.
Suurin piirtein samoihin aikoihin painiskelin itsekin tuon julki-imetystilanteiden nolouden kanssa. Oikeastihan hommassa ei olisi mitään hävettävää, mutta vaikea sitä on itselleen vakuuttaa kun taapero roikkuu paidan helmassa vaikka kirjastossa. Jos ei halua olla huomion keskipiste ja taaperoimetyksen normalisoija, voi tuntua tosi kaamealta ajatus imettää julkisesti. Ei siinä mitään, kannattaa opettaa lapselle että tissiä saa kotona, ja muuten mieluummin muuta evästä.
Pitkän imetyksen hyödyt sekä lapselle että äidille ovat aivan PÄRÄYTTÄVÄT! Äidinmaidon ravintoarvo on niin hyvä, että ei kukaan äiti olsaa keittiössään kokata mitään sille kilpailevaa ruokaa. Lisäksi on vielä kaikki vastustuskykyyn ym. liittyvät seikat. Mahtava juttu siis, että haluat imettää lapsentahtisesti. Se on hieno päätös ja hyvä tavoite. Tsemppiä siihen.
Et ole yksin näiden ajatusten kanssa. Totta kai teet itse oman ratkaisusi, mutta kannustan kuitenkin voittamaan häpeän (esim lopettamalla julki-imetykset) ja jatkamaan muuten samaan tapaan. Imetys on nimittäin niin iso juttu.
En muista tiedä mutta imetys on ollut mulle tehokkain dieetti ikinä.
Vetelen voita ja kulutusmaitoa, ja poskipäät vaan terävöityy :/
Vielä lisäys äskeiseeni: hirmu usein kuulee vähäteltävän, ettei maidolla olisi enää lapselle ravitsemuksellista merkitystä 1v jälkeen. Kyllä hyvinkin on. Se näkyy esimerkiksi sairaana, hampaiden tullessa tai nirsoilukausina - kun mikään muu ei kelpaa, äidinmaito yleensä kelpaa. Ystäväni lapsi eli n. 1,5 vuoden iässä kolme kuukautta käytännössä äidinmaidolla hampaidentulon takia. Hyvin kasvoi ja paino nousi - merkillistä, jos maito on sokerilitkua niinkuin väitetään. ;)
ravintoaineiden saanti on taas toinen juttu.
Siinä on reilusti myös rasvaa, proteiineja, kalsiumia, vitamiineja jne.
ehkä korkeintaan lihoo. Lihasmassan kasvuun tarvitaan kuitenkin proteiinia, eikä ne luutkaan ole sokerista tehty. ;)
saada rinnoista maitoa herumaan vaikka viime imetyksestä aikaa 16 vuotta?
Voisin alkaa lypsämään tai imettäjämummoksi,koska haluan laihtua pari kiloa.
ehkä korkeintaan lihoo. Lihasmassan kasvuun tarvitaan kuitenkin proteiinia, eikä ne luutkaan ole sokerista tehty. ;)
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=603&lang=fi
Kasvuikäisen proteiinintarve on noin 1,1g painokiloa kohti vuorokaudessa. Puolesta litrasta äidinmaitoa (eli pari kunnon imetystä) kertyy liki puolet 15-kiloisen lapsen päivittäisestä proteiinintarpeesta.
huomioon se,että yksi vuotiaan lapsen rintamaito ei ole koostumukseltaan samanlaista kuin alle puolivuotiaan. Olen osallistunut äidinmaitotutkimukseen joten tiedän että koostumus muuttuu. Silloin kun luovutin äidinmaitoa, niin sitä sai luovuttaa vain puolivuotta, sen yli menevää maitoa ei äidinmaitokeskus huolinut,koska ei niin ravitsevaa. Joten ei sillä oikeasti ole ravitsemuksellista merkitystä imettää yli vuoden,lapsi saa kyllä kiinteästä ruuasta sen mitä tarvitsee. Mutta onhan siinä se läheisyys ym.
huomioon se,että yksi vuotiaan lapsen rintamaito ei ole koostumukseltaan samanlaista kuin alle puolivuotiaan. Olen osallistunut äidinmaitotutkimukseen joten tiedän että koostumus muuttuu. Silloin kun luovutin äidinmaitoa, niin sitä sai luovuttaa vain puolivuotta, sen yli menevää maitoa ei äidinmaitokeskus huolinut,koska ei niin ravitsevaa. Joten ei sillä oikeasti ole ravitsemuksellista merkitystä imettää yli vuoden,lapsi saa kyllä kiinteästä ruuasta sen mitä tarvitsee. Mutta onhan siinä se läheisyys ym.
* yksivuotiaan lapsen äidin rintamaito, eikä lapsen rintamaito.
Käys aloittaja facen Taaperoimetysryhmässä vilkuilemassa, josko se häpeä katoaisi :)