Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää imettää 1 v 8 kk ikäistä lasta

Vierailija
30.10.2012 |

Onko muita samoin tuntevia taaperoimettäjiä? Häpeily imetyksestä on tullut tässä vasta lähiaikoina ja varsinkin tuttujen ja tuntemattomienkin päivittelyt että vieläkö imetän, saavat minut häpeämään asiaa entisestään ja hävettää sekin, kun lapsi osaa jo itse pyytää tissiä ja tulee repimään paitaa. Häpeän tunne on tehnyt myös sen, että en imetä julkisilla paikoilla enää. Imetyskertoja on kotioloissa vielä useita päivässä.

Olen kyllä saanut kannustustakin asian kanssa, mutta hävettää silti. Olen vaan ajatellut, että menen imetyksen kanssa lapsentahtisesti ja kun lapsi edelleen tissiä haluaa, olen ajatellut sen olevan hänelle vielä tärkeä juttu.

Mitä mieltä olette tilanteesta? Toinen osa itsestäni sanoo, että voita häpeän tunne ja jatka ylpeästi imetystä, mutta taas toinen yrittää vakuutella, että häpeilystä pääset lopettamalla imetyksen.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä sille lapselle on tuosta imetyksestä enää tuossa vaiheessa? Eikö se ole jo haitallistakin? Vai laihdutatko tuon voimalla?

Vierailija
22/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettää puhumaan oppinutta lasta. Esikoista imetin 1v1kk, hän puhui sujuvasti lauseita 1,5vuotiaana ja kuopusta 1v11kk. Tuossa iässä kuopus pyysi "tittiä" ja sanoi "titos" imetyksen lopuksi vaikkei juuri vielä muuten puhunut. Molemmilla imetyksen lopetus tuntui luontevalta ja meni helposti. Ymmärsivät kun sanoi että "loppu". Isompina en imettänyt lapsia julkisesti, joivat ja söivät jo muutakin ja imetys oli vain lisänä lähinnä aamuisin ja iltaisin.

Itsestänikin tuntuu vähän oudolta jos näkee kävelevän ja ison lapsen äitinsä paitaa repimässä vaikka ajattelenkin myönteisesti myös taaperoimetyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä sille lapselle on tuosta imetyksestä enää tuossa vaiheessa? Eikö se ole jo haitallistakin? Vai laihdutatko tuon voimalla?

Imetyksen edut eivät katoa mihinkään, haittaa siitä ei ole milloinkaan niin kauan kuin sekä äiti että lapis tekevät sitä vapaaehtoisesti. WHO:n suositus on 2v imetystä ja se todellakin koskee myös kehittyneitä maita. Ihan tutkimustietoon perustuu tuo suositus eikä mihinkään perittyyn mutuun.

AP: mieti, miksi imetys on sinulle tärkeää, mitä etuja siitä on lapselle ja perheellenne ja tee päätös. Lopeta tai jatka ylpeänä.

Vierailija
24/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi kaveri on jo neuvonut lopettamaan imetyksen. Vähän aikaista oli neuvoa, en ollut edes ajatellut koko asiaa.

Ravinnon kannalta imetys ei kait olisi tälle meidän pipanalle enää tarpeellista, mutta tissi on se ainoa joka auttaa kaikkiin kolhuihin ja suruihin. Lopetus lienee ajankohtainen sitten kun saadaan toi lohdutus hoitumaan ilmankin.

Vierailija
25/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisit hiljakseen vieroittamaan lasta tissistä vähentämällä imetyskertoja? Maito alkaisi varmaan myös vähetä ja imetys loppuisi luontevasti. Pyrkisitte lopettamaan vaikkapa ennenkuin lapsi täyttää 2. Hienoa, että olet jaksanut imettää noin pitkään, mutta enää se ei ole lapselle ravitsemuksellisesti merkittävää ja selvästi sinä olisit valmis lopettamaan.

Vierailija
26/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tämäkin ole vain yksi niistä monista asioista, joista kaikki neuvovat oman tietämyksensä mukaan, vaikka se on jokaisen henkilökohtainen asia vanhempana? Seuraavaksi vertaillaan sitten vaipoissa, kävelyn opettelussa, ruokatavoissa, puheenkehityksessä, vaatevalinnoissa jne. loputon suo :P

Vierailija
27/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamaito ei muutu sokerilitkuksi ekan vuoden jälkeen, puolesta litrasta saa merkittävän paljon energiaa, proteiinia, vitamiineja ym. päivittäistarpeesta. Se vahvistaa lapsen immuniteettia ja on psyykkisesti tärkeää lapselle. Immuunisuoja kehittyy täyteen tehoonsa suunnilleen samaan aikaan kun maitohampaat alkavat lähteä (eli n. 5-7-vuotiaana), kuten myös psyykkisen kehityksen isoimmat muutokset ennen murrosikää ovat tapahtuneet. Jos imetys jatkuu tämän jälkeenkin, niin voisi epäillä, että taustalla on jotain poikkeavaa. Mutta nyt puhutaan alle 2-vuotiaasta. Mistä olet saanut käsityksen, että tuon ikäisen imetys olisi haitallista?

Ap: minusta sinä voit hyvin jatkaa imetystä, luultavasti häpeä johtuu kommenteista. Monelle on vain iskostunut päähän käsitys että lasta ei tule imettää yli yksivuotiaaksi, joko kulttuurinormien tai suoranaisen väärän tiedon takia. Eikö se ole silloin kommentoijan oma häpeä? Toki tuonikäistä voi jo opettaa siihen, milloin ja miten sitä rintaa on sopivaa pyytää.

Vierailija
28/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi kaveri on jo neuvonut lopettamaan imetyksen. Vähän aikaista oli neuvoa, en ollut edes ajatellut koko asiaa.

Ravinnon kannalta imetys ei kait olisi tälle meidän pipanalle enää tarpeellista, mutta tissi on se ainoa joka auttaa kaikkiin kolhuihin ja suruihin. Lopetus lienee ajankohtainen sitten kun saadaan toi lohdutus hoitumaan ilmankin.

koska ei 9kk vauvalle voi vielä antaa lehmänmaitoa.

Vierailija
29/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän oppii moisen. Toki kannattaa imettää, mutta ehkä ei julkisesti enää noin isoa.

Omakin imettämiseni päättyi 2-vuotissynttäreihin vain ja ainoastaan ympäristön painostuksen vuoksi. Vieläkin harmittaa :(

Vierailija
30/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisit hiljakseen vieroittamaan lasta tissistä vähentämällä imetyskertoja? Maito alkaisi varmaan myös vähetä ja imetys loppuisi luontevasti. Pyrkisitte lopettamaan vaikkapa ennenkuin lapsi täyttää 2. Hienoa, että olet jaksanut imettää noin pitkään, mutta enää se ei ole lapselle ravitsemuksellisesti merkittävää ja selvästi sinä olisit valmis lopettamaan.

sitä mieltä, että äidinmaito on parempaa lapselle kuin lehmänmaito.

Mäkään en imetä julkisella paikalla omaa yli 1-vuotiastani, koska mielestäni sille ei ole tarvetta. En ole yleensä niin kauaa julkisella paikalla, että se olisi tarpeellista. Voisin kyllä imettää, jos lapsi sitä erityisesti kaipailisi.

Muuten:

Meidän kylällä on semmoinen emäntien yhdistys, jonka kahvitilaisuuksissa käyn aina siloin tällöin. Siellä joskus mainitsin siitä, että ilmeisesti on olemassa ihmisiä, jotka jotenkin paheksuvat julkista imettämistä ja vähän isomman vauvan tai taaperon imettämistä. Vanhat tädit ja mummot olivat aivan ihmeissään, että kuinka voi olla! Ilmeisesti tämä imetyksen kummasteleminen ja paheksuminen on jotenkin aika tuore juttu.

Vierailija
31/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin sinulle ja lapsellesi on parasta. Yritä unohtaa muut ihmiset, heillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta sinun päätöksiisi.

Mä imetän 1v4kk ikäistä, ja vielä välillä ihan julkisestikin. Nyt flunssassa imetys on todella hyvä apu, kun oikein mikään muu ei kelpaa ja lapsi on itkuinen. Tissi rauhoittaa ja ravitsee. Ruokaa saan syömään vain panadolin ottamisen jälkeen.

Varmaan itsekin alan tuntea häpeää jossain vaiheessa, mutta yritän ajatelle ettei häpeä saa vaikuttaa, koska lopetus on täysin oma asiani. Aion olla taaperoimetyksennpioneeri niin pitkään kun se meille sopii, enkä lopeta ympäristön vuoksi.

Vierailija
32/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin lapsiani 2-vuotiaiksi. Lopussa tosin vaan 3-4krt/vrk kotona tai kaverilla. Mulle ei tultu paljoa kommentoimaan. Pari ihmistä tuli. Saivat sitten aimo annoksen tutkittua imetystietoutta. Varmaankin pitivät jonain fanaatikkona, aivan sama. Pointti on kuitenkin se, että itsetuto auttaa häpeään. On ihan sama mitä muut ajattelevat, jos tiedät tekeväsi oikein. Ja kunnon tujauksella imetystietoa saa ne taivastelijat näppärästi hiljaiseksi ;)

Vierailija
33/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee AP niin kun SINUSTA parhaalta tuntuu! Älä anna muiden ihmisten mahdollisten ilkeiden kommenttien, paheksunnan ja varsinkaan ikävien nettikommenttien vaikuttaa päätökseesi!

T: äiti, joka imettää 1v9kk ikäistään. Imetysluottamus on aika hyvin pysynyt kohdillaan, ts. mina ei yleensä ole hävettänyt imettää kodin ulkopuolellakaan, mutta täytyy sanoa, että ikäviä nettikirjoitteluja luettuani tämä varmuuteni on vaarassa heikentyä:( Toisaalta olen saanut valtavasti tukea toisilta taaperoimettäjiltä netin kautta, heidän kanssaan viesteillessäni saan kokea etten olekaan kummallinen harvinaisuus. Ja muutamia kertoja on sattumalta ollut muita taaperoimettäjiä samaan aikaan julkisella paikalla ja nämä tilanteet ovat erityisesti voimaannuttaneet minua. Niinpä olen itsekin ajatellut edelleen jatkaa myös kodin ulkopuolella imettämistä, koska se on minulle ihan luontevaa ja näytän mallia muille epäröiville taaperoimettäjille.

Vierailija
34/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silloin kun lapsi oli vähän yli vuoden sovimme että tissillä käydään vain kotona. Ihan hyvin tuo ymmärsi tilanteen vaikkei osannut edes vielä puhua kuin muutaman sanan. Mulla oli vähän samanlainen tilanne kuin monella muullakin eli hävetti ja pelkäsin ympäristön kritiikkiä. Lisäksi asun maassa jossa keskimääräinen imetysaika on alle kaksi kuukautta, joten voitte kuvitella sen kauhistelun määrän.

Kesälomareissulla Suomeen annoin tissiä lentokoneessa jotta poika rauhoittuisi. Hän oli silloin n. 1,5-v.

Vajaa 2-v lopetimme yöimetyksen myös keskustelemalla ja hyvin meni ilman itkuja.

Vierailija
35/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissi on yhä alle kaksivuotiaalle tärkeä ravinnon- ja vasta-aineiden lähde. Unohtamatta rinnallaolon suomaa läheisyyden ja turvallisuuden tunnetta. Imettämällä niin pitkään kuin lapsi tahtoo/äiti jaksaa, sä annat lapsellesi parasta, mitä voit sille ikinä antaa!

WHO suosittaa imetystä 2v YLI. Suomessa homma on kääntynyt väärin päin. Lapsia imetetään max 2v, mielellään vähemmän, että lapset saadaan irti vauvoista. Pitkään imettävistä leimataan perverssejä insestejä, kun se syöttää lapsiaan. Mä luulen, että näillä omatunto kolkuttaa ja imettävän äidin haukkuminen on niiden tapa puolustaa itseään. Toisaalta tietotaitoakaan ei nykynaisilla ole, kun ei sitä neuvolastakaan saa.

Pitkä imetys on täysin luonnollista, sekä suuresti lapsen edun mukaista.

Suosittelen Tiina Kaitaniemen kirjaa 'Luonnollinen Lapsuus', jos et jaksa tutkimuksia alkaa koluta. Siinä kerrotaan tiivistetysti imetyksen eduista; kuinka se vaikuttaa lapsen fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen.

Vierailija
36/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän jo yli 2v lasta. Ja imetän julkisesti missä vaan. Oon tutustunut imetyksen hyötyihin ja tiedän, että se on parasta lapselleni vaikka hän onkin jo taapero. Jos josku kehtaa tulla kommentoimaan, niin omapa tosiaan on häpeänsä ja kehtaa tunnustaa tyhmyytensä! Totta kai itsellekin tulee välillä niitä hetkiä, että tekisi mieli lopettaa, mutta lapsen takia jaksaa jatkaa

Vierailija
37/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei yleisesti tiedetä imetyksen hyödyistä ja suosituksista! Suosituksien mukaan täysimetystä jatketaan 6kk asti ja lapsen pääasiallisena ravintona äidinmaito on vielä 12kk-ikään asti muun ruoan ohessa, tuon jälkeen suositellaan jatkettavan osittaisimetystä aina 2-6v asti, tämä suositus on Maailman terveysjärjestön WHOn, ja koskee koko maailmaa, myös pohjoismaita Suomea myöten!

Itse imetän tällä hetkellä taaperoa 2,5v, imetän enään 2x päivä, päivä- ja yöunille, saa siitä kaikken tarpeellisen, oman ruokansa ohessa. Samalla se on sopiva rauhoittumis hetki, sillä rauhoittumista tarvitaan uhmaisten päivien keskelle.. En itsekkään ole 1,5v jälkeen imettänyt julkisesti ja opetin lapsen saamaan maitoa vain kotona. Ihmiset eivät ymmärrä tämän tarpeellisuutta ja paheksuvat, vailla mitään tietämystä imetyksen hyödyistä. Terveys ennen kaikkea!

Voimia sinulle, muista että lapsesi ja sinä olette tärkeimpiä, älä anna huonojen neuvojen painaa itsetuntoasi, imetä niin pitkään kun se itsestäsi tuntuu luontevata, Äiti, kyllä sinä sen hetken sitten huomaat!

Vierailija
38/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n mukaan myös esim. painoindeksin pitäisi olla alle 25, monikos mammoista siihen pääsee?

Vierailija
39/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä on myös äidille hyötyä.

Paino pysyy paljon paremmin kurissa ja myös rintasyöpäriski vähenee mitä pidempään imettää.

Aika monet taaperoimettäjät ovat normaalipainoisia :)Mullakin painoindeksi hyvinkin alle 25.

Vierailija
40/62 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan