Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.

Vierailija
30.10.2012 |

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kommentit (253)

Vierailija
201/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis ego kestää.

asian ydin piilee. Ei kehtaa pysäköidä pientä käytettyä romua naapurin ökymaasturin viereiseen ruutuun.

Hassua, miten eri tavalla voi asioita nähdä, minun mielestäni isojen autojen omistajat ovat lähinnä säälittäviä, kun tarvitsevat kulkuvälinettä itsetuntonsa pönkittimeksi.

Vierailija
202/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tähän ketjuun uskominen, niin vanhoissa ja halvoissa autoissa ilmenee vikoja todella harvoin, enpä usko että tämä on ihan totta käytännössä. Meidän tutut ajelee lähemmäs 20 vuotta vanhalla autolla ja viimeksi kun olin kyydissä niin uskokaa tai älkää minun käskettiin pitää mutkissa ja kääntyessä ovestani kiinni kun se kuulemma saattaa aueta, juu ei kiitos meille näitä ihanuuksia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos rattijuoppo tulee päälle.

Mutta paras turva on kaikesta huolimatta huolellinen ajotyyli. Lapsiasi ei pelasta mikään siltä jos et osaa ajaa. Tai siltä, että rekka jyrää päälle jos et osaa ryhmittyä kääntyessäsi.

Hassua, että noilla vanhoilla autoilla selvittiin ennenkin hyvin hengissä. Miten te nykyään ajatte niin huonosti, että heti lapsesi kuolisivat jos joutuisivat vanhempaan autoon sisälle.

Todellisuudessahan autojen turvallisuus (ainahan se uusi auto on "turvallisempi" kuin se pari vuotta sitten hankittu...) on sosiaalisesti hyväksyttävä tekosyy hankkia se egonjatke.

Vierailija
204/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältävät uudempaa tekniikka joka etenkin kolaritilanteissa saattaa pelastaa ihmishenkiä, esim. airbagit yms. Ja ehkäpä tässä nyt ei vertailla keskenään uutta ja pari vuotta vanhaa autoa, vaan uudehkoa vastaan parikymmentä vuotta vanhaa.

Vierailija
205/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päähän se, että uudempi auto olisi automaattisesti iso tai isompi auto, voi pyhä yksinkertaisuus sentään.

Vierailija
206/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa vm 74 farmarivolvo päihittää kolaritilanteessa uuden vastaavan??

Vierailija
207/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisaasti ja ottaa oman ilonsa tästä elämästä. Oikein paljon ihailuja sulle!!!

Vierailija
208/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältävät uudempaa tekniikka joka etenkin kolaritilanteissa saattaa pelastaa ihmishenkiä, esim. airbagit yms. Ja ehkäpä tässä nyt ei vertailla keskenään uutta ja pari vuotta vanhaa autoa, vaan uudehkoa vastaan parikymmentä vuotta vanhaa.

jotkut ihmiset kuvittelevat, että ajotavalla ei olisi niin paljoa merkitystä, ja tuudittautuvat vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen.

Huom! Sanoin jotkut, eivät kaikki. Sitten niitä jotkuja näkee tuolla esimerkiksi talven yllättäminä toisten autojen puskureissa ja mutkissa ulos suistuneina.

Vierailija
209/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudempi autokanta niin se säästäisi myös ihmishenkiä monissa kolaritilanteissa.

Vierailija
210/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä en halua huonontaa selviämismahdollisuuksiani mahdollisessa kolaritilanteessa matkan tai muun vastaavaan vuoksi. Sen takia minä en aja työmätkaani (70 km) millään tonnin räppänällä.

Vierailija
211/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuuden harrastaa ja kunnon vaatteita. Lisäksi mahdollisuuden käydä kaverisynttäreillä ja järjestää itse synttäreitä. Ja ihan sitä tavallista elämää, mitä lapsetkin haluaa.

Onko siinä mitään järkee pihistää kaikesta 50 viikkoo vuodessa, että pääsee kahdeksi viikoksi reissuun vuodessa? Veikkaisin vielä, etteivät ap:n matkat ole mitään pistetään kaikki sileeksi luxus lomia vaan silloinkin pihistellään.

Mä mieluummin ajan kunnollisella (=turvallisella)autolla, ostan kaupasta mitä lystään, enkä vaan tarjouksia ja suon pientä luksusta itselleni viikottain. (kampaaja, kosmetolgi, teatteri, ravintolakäynti...)

Vierailija
212/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän säästäväisyyteen?

Oletko miettinyt, että hän saattaisi haluta muita harrastuksia, merkkifarkkuja, tekniikkaa...

mutta ei edes pyydä, koska olette toitottaneet, että lehdet ja merkkivaatteet ovat turhuutta ja harrastuksiin ei ainakaan rahaa laiteta.

Oletko edes koskaan ajatellut asiaa syvällisemmin?

Korvaako Lanzaroten loma oikeasti lapselle sen, että ei saa koskaan mitään samoja asioita kuin kaverit?

Sitten se lapsi kasvaa ja haluaa harrastuksen, muotivaatteita, lukiokirjoja, lapsilisä loppuu ja opintotukea ei tule. Mutta joo, toki pääsee halvalla kun asumisesta ei tarvitse maksaa ja perheessä on kaksi pihiä. Itse en haluaisi elää noin. Tuhlaan sumeilematta lehtiin ja lasten harrastuksiin, kulttuuriin ja kirjoihin myös vaikka muuten olen aika ekologinen. kesämökkikin vie aika siivun vuodessa. Mutta on se sen arvoista. t.yh

No se lapsi on nyt 13-vuotias, eikä vieläkään ole halunnut muotivaatteita, vaan käy ihan tavalliset vaatteet, H&M jne. joita kavereillakin on. Koulukirjat on peruskoulussa ilmaiset, mutta toki sitten jossain vaiheessa saattaa kirjojen ostoa tulla, riippuen siitä mihin menee.

Asumisesta maksamme 900€ kuussa + sähköt ja vakuutukset päälle, kuten tuossa ekassa viestissä kerroin.

Lehtiä meillä ei kukaan kaipaa. Lapselle tuli Pelaaja-lehti mutta ilmoitti itse, että sen saa lopettaa kun ei kiinnostanut enää. Hän käy liikkumassa, sählyssä joka on ilmainen ja sitten kavereiden kanssa liikkuu pyöräillen. Uimahallissa käydään mutta sitä en nyt erikseen tuohon laittanut kun ei käydä säännöllisesti. Se toki maksaa joka kerta.

ap

Vierailija
213/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis on vain minun mielipiteeni. Pojat ovat nyt 11v.

Perhe on todella ankea. Kun siellä menee käymään, tarjottavat ovat jotain lihakeittoa ja 30prosentin alennuksella karjanlanpiirakoita. Toki siellä syödään itsekalastettuja ahvenia ja puikkupottuja yms.

Tyttö heillä on 18 ja häipyi kotoaan heti kun kynnelle kykeni. Välit on totaalisesti poikki äitiinä. Esim tässä yksi tarina. Tyttö tarvitsi uudet silmälasit. Äiti ärähti tytön kuullen, että joutaa hakemaan jostain tarjouksesta. Maksaa vain 40 euroa ne lasit. Ei se mitään ohennuksia ja muita muotilaseja tarvi. Turhaan pitäis tuhlata muka ulkonäköön. Kävi todella tyttöä sääliksi. Tyttö oli 16 v ja juuri herkässä iässä.

Tyttö kävi meiltä lainaamassa dvd-levyjä,koska ei heillä saanut sellaisia edes joululahjaksi, saati että olisi saanut tuhlata rahaa vuokraamiseen.

Tietokonetta ei perheeseen hankittu vasta kun lukiosta ilmoitettiin, että pitäisi tehdä kotona tehtäviä.

No siitä pojasta. Pojan joulujahjoja ovat olleet esim. villasukat ja pulkka ja sukset. Kuuntelin aika öönä kun äitinsä selitti, että mitä oli laittanut lahjaksi. Pulkka maksaa 10 euroa ja niitä on meillä tuossa pihalla aika monta. Sukset on ostettu ihan perustarpeiksi. Jouluna saadaan ylellisyyttä ja yllätyksiä ja jotain kivaa. Ei perustarpeita.

No poika laski sillä pulkalla kiveen. Ei saanut uutta (siis sitä 10 euron pulkkaa) kun saa oottaa ens jouluun, että pukki tuo.

Kävin viemässä meidän yhden pulkan pojalle...

Vaatteet on kirpparilta tai sitten tyyliin numeron liian pienet kuomat.

Poika on meillä ihan hepakassa kun meillä on pelejä ja leluja. Nykyään olen kuullut juttuja, että kuulemma varastelee kavereiltaan. Ei käy meillä enää kun tuli riita meidän pojan kanssa. Tällä kaverille on tullut jos minkälaista häiriökäyttäytymistä. Eli sellaista, että ui puoleen jokeen näyttääkseen, että on kovis yms. Eli yrittää kompensoida sitä ikuista säästämistä ja pihistämistä sillä, että uskaltaa tehdä huikeampia juttuja kuin muut pojat. ELi ajaa keskellä tietä pyörällä viime tinkaan kun tulee autoja. Ui keskellä jokea. Kävelee radalla. Varastelee yms.

No, rahaa on varmaan pariskunnalla tilillään ja kaksi halpaa kotteroa pihalla ja talokin varmaan maksettu ja teneriffalla käydään kerran vuodessa. Mutta lapset on tosi onnettomia kun eivät pääse mihinkään, eikä niitä raskita käyttää missään ja mitään ei saa harrastaa, mihin menee rahaa.

No esikoinenhan sieltä ankeasta elämästä jo häippäsi.

Vierailija
214/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki eivät voi asua niin halvalla seudulla että asuntomenoista pääsisi tuolla summalla, varsinkin jos täytyy kuten meidän asua pk-seudulla. Itse en viitsisi myöskään tuommoisilla vanhoilla autonritsoilla ajella, minulle on tärkeää auton luotettavuus ja se ettei tarvi koko ajan pelätä että koska jättää tien päälle tai tulee joku vika. Nuorena tuli semmoisilla ajeltua, ei enää ikinä kiitos.

Pk-seudulla on ihan toinen meininki. Pikkupaikkakunnilla ei ole paikkoja, mihin rahaansa syytää. Kun kävelee Aleksia pitkin töihin joka päivä, on houkutuksia paljon. Aleksilla ei myöskään kävellä rupuvaatteissa... Eikä kaikkien työpaikoilla riitä "crocksit, farkut ja tukka ponnarilla..."

Nämä ovat kaksi AIVAN eri maailmaa. Jo työnteosta ja sen kiireestä lähtien.

Been there seen that!

Kyllähän se työpaikkakin vaikuttaa paljon. Jos on tosiaan sellaisessa työssä että voi vaan tukka ponnarilla ja farkut jalassa mennä sinne joka aamu. Verrattaen taas että vaaditaan bisnes pukeutumista, hiukset pitää leikkauttaa ja värjätä säännöllisesti, kynnet ja hampaat pitää olla huoliteltu. Aika paljon voi joutua laittamaan itseensä rahaa työn vuoksi. Vaikka siinä nyt puhelinetu ja lounarit tulisikin niin ei se kompensoi niitä omia menoja.

Asumisessa tosiaan eri lähtökohdat myös riippuen kaupungista missä on.

Vierailija
215/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän säästäväisyyteen?

Oletko miettinyt, että hän saattaisi haluta muita harrastuksia, merkkifarkkuja, tekniikkaa...

mutta ei edes pyydä, koska olette toitottaneet, että lehdet ja merkkivaatteet ovat turhuutta ja harrastuksiin ei ainakaan rahaa laiteta.

Korvaako Lanzaroten loma oikeasti lapselle sen, että ei saa koskaan mitään samoja asioita kuin kaverit?

Sitten se lapsi kasvaa ja haluaa harrastuksen, muotivaatteita, lukiokirjoja, lapsilisä loppuu ja opintotukea ei tule. Mutta joo, toki pääsee halvalla kun asumisesta ei tarvitse maksaa ja perheessä on kaksi pihiä. Itse en haluaisi elää noin. Tuhlaan sumeilematta lehtiin ja lasten harrastuksiin, kulttuuriin ja kirjoihin myös vaikka muuten olen aika ekologinen. kesämökkikin vie aika siivun vuodessa. Mutta on se sen arvoista. t.yh

No se lapsi on nyt 13-vuotias, eikä vieläkään ole halunnut muotivaatteita, vaan käy ihan tavalliset vaatteet, H&M jne. joita kavereillakin on. Koulukirjat on peruskoulussa ilmaiset, mutta toki sitten jossain vaiheessa saattaa kirjojen ostoa tulla, riippuen siitä mihin menee.

Asumisesta maksamme 900€ kuussa + sähköt ja vakuutukset päälle, kuten tuossa ekassa viestissä kerroin.

Lehtiä meillä ei kukaan kaipaa. Lapselle tuli Pelaaja-lehti mutta ilmoitti itse, että sen saa lopettaa kun ei kiinnostanut enää. Hän käy liikkumassa, sählyssä joka on ilmainen ja sitten kavereiden kanssa liikkuu pyöräillen. Uimahallissa käydään mutta sitä en nyt erikseen tuohon laittanut kun ei käydä säännöllisesti. Se toki maksaa joka kerta.

ap

Jos olet yhtään lukenut aikaisempia viestejäni, olen kertonut, että yritettiin lasta esim. jääkiekkoon aikanaan, mutta ei ole halunnut. Samoin tuo pelaaja-lehti, se tuli hänelle mutta sanoi itse että ei enää huvita sitä lukea. Kyseessä on siis teini-ikää lähestyvä poika, joka paljon mieluummin pyörii kavereiden kanssa ja pelaa pleikkaa ym. kuin käy monta kertaa viikossa harrastuksissa. Pleikkari ja x-box löytyy, samoin tänä vuonna ostettu Samsungin xcover-kännykkä (puoliksi ostettiin isovanhempien kanssa), eli ei tarvitse noita hävetä kavereiden seurassa.

Merkkifarkkuja ei ole kertaakaan kaivannut, eikä muitakaan merkkivaatteita. Kaverit jotka meillä käy, pukeutuvat ihan vastaavasti kuin meidän poikammekin, eli ei varmasti ole ongelma.

Onnellinen iloinen lapsi tuntuu olevan, paljon kavereita on ja murrosiän kiukuttelut ei ole vielä puskeneet päälle :)

ap

Vierailija
216/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te säästeliäästi eläjät aina unohdatte ne isovanhemmat mainita, että ostavat puoliksi kännyköitä ja muita lapsillenne.

Me muut maksamme kaikki itse ja ihmettelemme, miksi emme saa säästöön. Teillä säätäjillä löytyy loppujen lopuksi aina se isovanhempi, joka ostaa kännykän, ettei tarvi lapsen hävetä. Me muut maksamme sen 200 euroa itse siihen kännykkään. Se isovanhempi on varmaan maksanut aika paljon muutakin, ettei lasten tarvi hävetä.

Me muut maksamme kaikki nämä lapsille itse.

Eli ap paljastui kultalusikka perseessä syntyneeksi mammaksi, kenelle isovanhemmat kustantaa elämää ja mamma brassailee muka hyvillä säästötaidoillaan.

teidän säästäväisyyteen?

ap

Jos olet yhtään lukenut aikaisempia viestejäni, olen kertonut, että yritettiin lasta esim. jääkiekkoon aikanaan, mutta ei ole halunnut. Samoin tuo pelaaja-lehti, se tuli hänelle mutta sanoi itse että ei enää huvita sitä lukea. Kyseessä on siis teini-ikää lähestyvä poika, joka paljon mieluummin pyörii kavereiden kanssa ja pelaa pleikkaa ym. kuin käy monta kertaa viikossa harrastuksissa. Pleikkari ja x-box löytyy, samoin tänä vuonna ostettu Samsungin xcover-kännykkä (puoliksi ostettiin isovanhempien kanssa), eli ei tarvitse noita hävetä kavereiden seurassa.

Merkkifarkkuja ei ole kertaakaan kaivannut, eikä muitakaan merkkivaatteita. Kaverit jotka meillä käy, pukeutuvat ihan vastaavasti kuin meidän poikammekin, eli ei varmasti ole ongelma.

Onnellinen iloinen lapsi tuntuu olevan, paljon kavereita on ja murrosiän kiukuttelut ei ole vielä puskeneet päälle :)

ap

Vierailija
217/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelaa siis paljon mieluummin pleikkaa kuin käy harrastuksissa, minä puuttuisin kyllä tuollaiseen. Ennemmin sitten vaikka kalliit harrastukset kuin lihominen ja aivojen tylsyminen pleikkakoneen äärellä..

Vierailija
218/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelaa siis paljon mieluummin pleikkaa kuin käy harrastuksissa, minä puuttuisin kyllä tuollaiseen. Ennemmin sitten vaikka kalliit harrastukset kuin lihominen ja aivojen tylsyminen pleikkakoneen äärellä..

Joo, minä ap teen kaiken väärin. Muiden perheet on täydellisiä, ja meidän on ihan kamala ja lapsi kärsii. Jos se ei kärsi tekniikan puutteesta niin sitten siitä tekniikasta :) Voi hyvänen aika teidän kanssanne :)

ap

Vierailija
219/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun 13v poika vain pelaisi niin yrittäisin todella saada johonkin harrastukseen, enkä ostattaisi isovanhemmille lisää pelikoneita ja olisi onnellinen, että lapsi ei tuhlaa kun mähöttää koneen ääressä ja pelaa.

Vierailija
220/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minä ap teen kaiken väärin. Muiden perheet on täydellisiä, ja meidän on ihan kamala ja lapsi kärsii. Jos se ei kärsi tekniikan puutteesta niin sitten siitä tekniikasta :) Voi hyvänen aika teidän kanssanne :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän