Onko mielestäsi hyväksyttävää vai pitäisikö olla laki suitsimassa tällaista?
Mies ja nainen, n. 40-vuotiaat. Nainen käynyt vain peruskoulun, senkin ns. apukoulussa (siihen aikaan niitä sillä nimellä sanottiin). On erittäin heikkolahjainen, ei kykene normaaliin työntekoon, on ollut lyhyitä aikoja ns. kuntouttavassa työtoiminnassa. Mies on ollut nuoresta saakka eläkkeellä mt-ongelmien vuoksi.
Tämä pariskunta on hankkinut jo 7 lasta. Nainen on itse sanonut, että hänelle on monta kertaa neuvolassa "tuputettu" ehkäisyä, mutta hän ei suostu. Lapset ovat eriasteisesti oppimisvaikeuksista kärsiviä, käytöshäiriöisiä ja 3 heistä asuu jo sijoitusperheissä. Tuskin yhtäkään näistä lapsista odottaa kovin ruusuinen tulevaisuus.
Pitäisikö mielestäsi lain puuttua tällaiseen toimintaan? Vai onko mielestäsi ihan ok ja suositeltavaa lisääntyä tuohon malliin noilla rahkeilla?
Kommentit (51)
Ettekö ole oppinut historiasta mitään. Kohta vaaditte lapsen tappamista, jos vanhemmat on heikkolahjaisia.
Muuten mä oon yli 40 vuotias ja silloin kun mä kävin koulua ei ollut mitään apukouluja. Oli peruskoulu, jota kävi kaikki. Noin kymmenen oppilasta isosta kaupungista kävi erityiskoulua ja ne oli todellakin ne sopeutumattomat. Tunnen noita henkilöitä ja ihan kohtalaisesti ovat elämässä pärjänneet.
Tämä av on jännä paikka,
tuollainen holtiton lasten kehtiyksen vaarantava lisääntyminen on ihan ok, eikä sitä saisi millään tavalla hillitä. Mutta toisaalta ollaan hirveän jyrkästi tuomitsemassa, jos jollakin ei ole varaa tarjota jokaiselle lapselle omaa huonetta tai kalliita harrastuksia.
Tämä av on jännä paikka,
tuollainen holtiton lasten kehtiyksen vaarantava lisääntyminen on ihan ok, eikä sitä saisi millään tavalla hillitä. Mutta toisaalta ollaan hirveän jyrkästi tuomitsemassa, jos jollakin ei ole varaa tarjota jokaiselle lapselle omaa huonetta tai kalliita harrastuksia.
ei pakkokeinoja! Ja ONNEKSI tuollaisia tapauksia jotka noin paljon hankkivat lapsia jos niitä ei ole voimavaroja hoitaa, on tosi vähän.
Mun mielestä taas on tosi PALJON näitä tyyppejä jotka vaan tekee lapsia vaikkei ole voimavaroja eikä ylipäätään edellytyksiä kasvattaa niistä yhteiskuntakelpoisia... Vai miksi muka tehdään niin paljon huostaanottoja, lapset häiriköi ja on väkivaltaisia, ihan sairaita mieleltään?
Että kyllä meillä täällä menisikin hyvin, kun vain ne muut saataisiin kuriin syömästä meidän rahoja. Yhteiskunnassa kaikki on jäseniä eli "meitä".
Jos lapsia hoidetaan huonosti, niin asianmukaiset seuraamukset ja apu, tarvittaessa huostaanotto. Sijoitus kodin ulkopuolellehan voi olla sitäkin, että vanhemmat pärjäävät pikkulastensa kanssa, mutta ongelmallisten teini-ikäistensä kanssa eivät enää pärjää. Jos kerran vain osa on huostaanotettu.
että kyllä tuollainen linjanveto on ihan paikallaan. Varmasti tähän on vastanneet ihmisoikeuksia puoltavasti juuri ne samat, jotka edellyttää että kaikille lapsille oltava omat huoneet ja viihdekeskukset ja etelänmatkat ja lätkätreenit...
Ettekö ole oppinut historiasta mitään. Kohta vaaditte lapsen tappamista, jos vanhemmat on heikkolahjaisia. Muuten mä oon yli 40 vuotias ja silloin kun mä kävin koulua ei ollut mitään apukouluja. Oli peruskoulu, jota kävi kaikki. Noin kymmenen oppilasta isosta kaupungista kävi erityiskoulua ja ne oli todellakin ne sopeutumattomat. Tunnen noita henkilöitä ja ihan kohtalaisesti ovat elämässä pärjänneet.
Vaan sterilisointia niille, jotka pykäävät lapsia jatkuvalla syötöllä mutta eivät osaa/viitsi hoitaan yhtään heistä. Ei tämä ainakaan niiden lasten edun mukaista ole.
Minäkin olen yli 40 v ja ainakin minun koulussani oli apuluokka. Sen luokan oppilaitaa kutsuttiin yleisesti apukoululaisiksi. Sitten oli vielä erikseen tarkkislaiset. Olikohan sen luokan virallinen nimi tarkkailuluokka.
Ehkä niitä apu- ja tarkkailuluokkia ei ollut kaikissa kouluissa. Eihän nykyäänkään kaikissa kouluissa ole starttiluokkia tai starttiluokkia tai pienryhmiä.
lehmät tai koirat hoitamatta, niin hän saa eläintenpitokiellon ja rangaistuksen. Mutta IHMISLAPSIA saa kyllä hankkia aina vaan, aina vaan ja aina vaan... &%¤%¤#¤#%&!!
niin silloin ei mitään rajaituksia. Jos vanhemmat elävät sossun rahoilla ja suurin osa niistä menee aikuisten huvituksiin eli kaljaan ja tupakkaan ja lapset kulkevat rääsyissä, ei ole mitään liikuntatavaroita kouluun, ei kotiintuloaikoja jne. silloin mun mielestä pitäisi olla jokin lapsiraja mitä ei saa ylittää.
lehmät tai koirat hoitamatta, niin hän saa eläintenpitokiellon ja rangaistuksen. Mutta IHMISLAPSIA saa kyllä hankkia aina vaan, aina vaan ja aina vaan... &%¤%¤#¤#%&!!
henkihieverissä olevia lapsia pois, että mitään sanktioita ei tule? Huhhuu. Ero lasten ja eläinten hoidon ja hoidon valvonnan välillä on Suomessa (onneksi?) valtavan suuri lasten eduksi. Luuletko että joku eläintenpitokielto on oikeasti este pitää eläimiä, ja luuletko että sellaista kieltoa tai muutakaan rangaistusta eläimen huonosta hoidosta tulee helposti? Toivoisin kyllä, että olisi matalampi kynnys ottaa ihmisiltä pois huonosti hoidettuja eläimiä ja tarkistaa yleensäkin eläinten oloja, mutta näin ei ole.
Sille ei voi mitään, että ihmiset lisääntyy. Jos vanhemmilla ei olisi edellytyksiä lapsiaan hoitaa, lapset saadaan kyllä tarvittaessa hyvään hoitoon ja niin pitää ollakin. Ja taaskin muistetaan että suurin osa perheistä on jossain välimaastossa, ei huostaanoton tarpeessa mutta jotain muuta apua tarvittaisiin, ja sitä apua pitäisi sitten myös olla.
olen joskus itsekin miettinyt, mitäs iitä tulee, kun tavallaan ns. löysämieliset tekevät lapsia.
ja tarkoitan niitä, jotka ovat lähes kehitysvammaisia.
Olen pienen ikäni ihmetellyt tuttavaani. Hän on - kummallinen. En osaa määritellä sitä. Aina en tiedä, ymmärtääkö hän oikein ja onko hänellä esim. huumorintajua. On kuitenkin ylioppilas ja ihan ok, käy töissä jne.
Lapset ovat ihan ns tavallisia ja normaaleja, ja toinen lapsista lähes matemaattinen nörttiälykkö.
tai onkin sitä.
Outo hänkin, menee huippulahjakkuuden piikkiin.
Sitten selvisi, että hänen äitinsä on erittäin heikkolahjainen.
Agraariyhteiskunnassa on riittänyt, että tekee talon työt ja hyvin.
Enää sillä ei pärjää.
Mutta silloin ei vaikuttanut tyhmältä, kun ei ollut edes mahdollisuuksia käydä kouluja, ja sitten mennään naimisiin, saadaan ihan ok koulusta selviävä lapsi ja niin edelleen., suuntaan tai toiseen.
Jos vanhemmat elävät sossun rahoilla ja suurin osa niistä menee aikuisten huvituksiin eli kaljaan ja tupakkaan ja lapset kulkevat rääsyissä, ei ole mitään liikuntatavaroita kouluun, ei kotiintuloaikoja jne. silloin mun mielestä pitäisi olla jokin lapsiraja mitä ei saa ylittää.
..oikein lapsilukuraja? Helvata miten naiivia. Mikähän se raja olisi? Jos yhden lapsen jättää hoitamatta, ei siinä vielä mitään, toisen heitteillejätetyn kohdalla voidaan jo vähän nostaa sormea että "soosoo, koitas nyt vähän harrastaa sitä vanhemmuutta"?
Tämä on hirveän vaikea kysymys.
Ensimmäisenä tuli mieleen näiden hmisten vanhempien vastuu, se on mielestäni ensisijainen, ei viranomaisten tai lainsäätäjien. Eli jos eivät lapset itse kykene huolehtimaan ehkäisystä, mahdollisesta sterilisaatiosta tms. niin heidän vanhempiensa on huolehdittava siitä, että lapset ymmärtävät näiden asioiden tärkeyden.
Mutta todella vaikea kysymys - kuka on kelvollinen päättämään kenenkään lisääntymisestä? Jos joku pari ei luontaisesti saa lasta heillä on lain suoma oikeus lapsettomuushoitoihin. Millä oikeudella?
miten sossun elätteihin suhtaudutaan. Johanna-ketjussa haukuttiin, tässä nautittiin suloisesta sossuperheestä.
miten sossun elätteihin suhtaudutaan. Johanna-ketjussa haukuttiin, tässä nautittiin suloisesta sossuperheestä.
jos ap olisi muotoillut viestin kertomaan itsestään ja 7 mukulastaan.
Kehitysvammaisia tyttöjä ja naisia joutuvat helposti seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Eikä seksuaalisuus häviä, vaikka henkilö olisikin kehitysvammainen. Pakkosterilisaatio ei mielestäni ole nykyaikaan sopiva. On olemassa pitkäaikaisvaikutteisia ehkäisyvälineitä kutenkierukka ja ihon alle asetettava kapseli. Varsinkin viimeksimainittu sopisi näille tytöille ja naisille, koska ei tarvitse ottaa pillerit joka päivä, ja kierukka taas voi aiheuttaa terveysongelmia. Vakavasti kehitysvammaisille pitäisi olla holhooja, joka heidän puolestaan voisi päättää ehkäisyasiasta. Vaikea kysymys, mutta sterilisaatio ei kuulu nykypäivään muuten kuin vapaaehtoisena toimenpiteenä.
Kotona olevat lapset tarvitsevat ulkopuolista tukea. Henkilön, johon he voivat turvautua ja johon voi luottaa. Jonka mielipiteet ja käytös eivät ailahtele sinne sun ränne. En tiedä onko Suomessa n.s. tukiperheitä ja tukihenkilöitä kuten täällä Ruotsissa. Eräs ruotsalainen nainen on kirjoittanut järkyttävän kuvauksen lapsuudestaan kodissa, jossa äiti oli kehitysvammainen ja isä jätti perheen. Jos tarhassa tai koulussa huomataan, että lapsen vanhemmat ovat kehitysvammaisa, tai että lapsista ei huolehditaan kunnolla, pitäisi esim. opettajien kiinnitää erityistä huomiota näihin lapsiin. Sosiaaliviranomaiset ovat yleensä tietoisia tilanteesta, mutta jos eivät ole, on ainakin Ruotsissa velvollisuus tehdä ilmoitus asiasta. Kirjan kirjoittanut nainen elää nykyään normaalia elämää. Erittäin vaikeista olosuhteista olevat lapset voivat saada ihan hyvän elämän. Sen sijaan kuin että otettaisiin esille pakkosterilisaation, pitäisi meidän kaikkien huolehtia toisistamme. Kysyä tarvitseeko tällainen perhe apua.
Kotona olevat lapset tarvitsevat ulkopuolista tukea. Henkilön, johon he voivat turvautua ja johon voi luottaa. Jonka mielipiteet ja käytös eivät ailahtele sinne sun ränne. En tiedä onko Suomessa n.s. tukiperheitä ja tukihenkilöitä kuten täällä Ruotsissa. Eräs ruotsalainen nainen on kirjoittanut järkyttävän kuvauksen lapsuudestaan kodissa, jossa äiti oli kehitysvammainen ja isä jätti perheen. Jos tarhassa tai koulussa huomataan, että lapsen vanhemmat ovat kehitysvammaisa, tai että lapsista ei huolehditaan kunnolla, pitäisi esim. opettajien kiinnitää erityistä huomiota näihin lapsiin. Sosiaaliviranomaiset ovat yleensä tietoisia tilanteesta, mutta jos eivät ole, on ainakin Ruotsissa velvollisuus tehdä ilmoitus asiasta. Kirjan kirjoittanut nainen elää nykyään normaalia elämää. Erittäin vaikeista olosuhteista olevat lapset voivat saada ihan hyvän elämän. Sen sijaan kuin että otettaisiin esille pakkosterilisaation, pitäisi meidän kaikkien huolehtia toisistamme. Kysyä tarvitseeko tällainen perhe apua.
...mutta Ruotsissa ollaankin paljon sivistyneenpiä ja fiksumpia näissä asioissa kuin Suomessa :-)
Olen 110% samaa mieltä kanssasi.
Hei Saul S, tai kuka lienetkään! Enpä usko että onnistuu.Raha ei ratkaise kaikkea, niinkuin monet uskovat. Miten raha voisi saada esim. kehitysvammaisen ajattelemaan ehkäisyä? Tai henkilön, joka on väärinkäyttäjä. Se ykkösehdotus ei siis onnistu. Kakkosehdotus kuulosti paremmalta, kunnes mukaan tuli yhteiskunnan kustannukset. Mutta kehitysvammainen ei ymmärrä tästäkään hölynpölyä, ajattelee ehkä ertä kiva vaan kun saa rahaa, mikäli ymmärtää siitä jotain. Väärinkäyttäjille enemmän hoitopaikkoja, ja silloin jos onnistuu pysymään selvin päin, voi sterilisaatiosta keskustella, ja se voi tapahtua vapaaehtoisesti. En todella usko, että n.s. epäkelvot tehtailevat lapsia tukien toivossa. Niitä vaan tulee. Tärkeintä on että suomalainen juomakulttuuri normalisoidaan. Huumeet ovat myös täällä jäädäkseen. Tärkeintä on taistella yhteiskunnallisia epäkohtia vastaan. 7