Tuli taas niin katkera fiilis kaverin fb-kirjoittelusta, että päätin tilastoida.
Siis selvitystä siitä, että on hengaillut ja kutonut sukkaa koko päivän, ja että sellainen toiminta sopii hänelle erityisen hyvin...
(Ei käy säännöllisessa työssä, joskus vähän jotain pientä...)
Ja sittenpä päätin tehdä tilaston fb-ystävistäni, ja totesin että vain kolmannes on työssä, johon kuluu 8 tuntia tai enemmän päivästä aikaa.
Loput saatana hengaa, virkkaa, leipoo, taiteilee, opiskelee hitusen jotain turhanpäiväistä, poimii sieniä metsästä, juo viinaa tai matkustelee. Ja saa yhteiskunnalta tulonsiirtoja.
Ja kuten varmaan huomasitte, mä kuulun itse niihin työssäkäyviin veronmaksajiin, ja olen aivan vitun väsynyt ja kypsä. Mäkin ehkä tahtoisin vaan vetää lonkkaa sohvalla, mutta en kehtaa. Joo, no oma moka toki, mitäs käyn töissä...
Kommentit (65)
Rahanahneutta käydä kokopäivätöissä? Kyllä se on mulla ainakin pakko ettei talous kaadu ihan kokonaan. Ylimääräistä rahaa ei ole, joten en voi tehdä osa-aikaista työtä. Ei silti, ei sitä ole tarjollakaan.
En kävisi ollenkaan töissä ellei olisi taloudellinen pakko. Mielelläni virkkailisin päivät pitkät.
Jos on kaksi ihmistä perheessä jakamassa kuluja niin juuri sitä rahanahneuttahan se loppujen lopuksi on. Tai elämänhallinnan puutetta, jos ei osata rahaa käyttää. Ja tähän on turha tulla kellään sanomaan, että hyvähän se on jos rikas mies. Mies on alle keskitulojen ja minun palkka on todella surkea ja vielä osa-aikainen. Pari muksua ja kivasti kerrytettiin säästöjä ja nyt rakennutettiin pieni omakotitalo. Valintoja, valintoja =)
mua niin ottaa päähän nää leppostamisen mainostajat. Se et käy 8h/5pvää viikossa töissä, ei ole mikään oravanpyörä, vaan ihan normaalia elämää. Arvostan ihmisiä, jotka hoitavat meillä sairaat, sammuttavat tulipalot, pyörittävät yrityksiä ym. Tietty jokainen voi tehdä myös vähemmän töitä, mutta mitään hienoa siinä ei mielestäni ole. Samat ihmiset naukuvat kuinka esim terveydenhuoltoon pitäisi saada resursseja ym (esim Kaarina Davis).
Sä et ensinnäkään maksa heidän kutomistaan, he maksavat itsekin veroja tuistaan.
maksaako he enemmän veroja kuin saavat rahaa??? En tiedä miten on mahdollista?
Kyllä se yleensä taitaa niin olla, että niitä yksinkertaisia on loppujen lopuksi muut. Toiset valitsee kalliin asumismuodon, autolainat, visat, lehdet, tupakat, viinat, kalliit vaatteet jne, vaikka valintoja voisi tehdä monenlaisia. Sitten itketään, kun on "pakko" tehdä sitä ja tätä, vaikka oikeasti on kyse siitä, että ollaan saavutettu tietty elintaso josta ei haluta tinkiä. Ja siinä ei ole tietenkään mitään pahaa, mutta se on pötypuhetta, että sitten olisi "pakko" tehdä hulluna töitä. Tiedän, että olemme fiksuja rahankäyttäjiä ja meidän valinta ärsyttää monia, mutta jokaisella on siihen mahdollisuus =) Helpompaa tietenkin alkaa minua haukkumaan yksinkertaiseksi kuin todeta, että ehkä itse voisi jotain muuttaa.
mutta mitään hienoa siinä ei mielestäni ole. i]
Sun mielestä ei ole hienoa viettää aikaa lastensa kanssa enemmän kuin ne pari tuntia päivässä? Ei ole hienoa, että luonnonvaroja ehkä säästyy säästäväisemmän elintavan myötä? Arvovalintojahan nämä pitkälti ovat.
se on yhteiskuntaan osallistumista.
mutta mitään hienoa siinä ei mielestäni ole. i] Sun mielestä ei ole hienoa viettää aikaa lastensa kanssa enemmän kuin ne pari tuntia päivässä? Ei ole hienoa, että luonnonvaroja ehkä säästyy säästäväisemmän elintavan myötä? Arvovalintojahan nämä pitkälti ovat.
onko sun mielestä ok kutoa sukkaa ja loikoilla vuodesta toiseen toimeentulotuella? Ei ole edes niitä lapsia häiritsemässä, niin voi rauhassa keskittyä vain kaikkeen mukavaan, jonka veronmaksajat sponssaa?
onko sun mielestä ok kutoa sukkaa ja loikoilla vuodesta toiseen toimeentulotuella? Ei ole edes niitä lapsia häiritsemässä, niin voi rauhassa keskittyä vain kaikkeen mukavaan, jonka veronmaksajat sponssaa?
Vastasin jo ekassa viestissäni (hankalaa toki ilman nikkiä) että jos tekee omalla rahallaan niin ei luulisi kenenkään persettä kutittavan. En hyväksy sitä, että oma-aloitteisesti maataan kotona ja kulutetaan tukia.
Edelleen, jos itse elämisensä kustantaa niin miksi pitäisi tehdä 8 tuntia töitä 5 päivänä viikossa? Miksi työ on arvokkaampaa kuin esim. lasten kanssa oleminen?
Kyllä se yleensä taitaa niin olla, että niitä yksinkertaisia on loppujen lopuksi muut. Toiset valitsee kalliin asumismuodon, autolainat, visat, lehdet, tupakat, viinat, kalliit vaatteet jne, vaikka valintoja voisi tehdä monenlaisia. Sitten itketään, kun on "pakko" tehdä sitä ja tätä, vaikka oikeasti on kyse siitä, että ollaan saavutettu tietty elintaso josta ei haluta tinkiä. Ja siinä ei ole tietenkään mitään pahaa, mutta se on pötypuhetta, että sitten olisi "pakko" tehdä hulluna töitä. Tiedän, että olemme fiksuja rahankäyttäjiä ja meidän valinta ärsyttää monia, mutta jokaisella on siihen mahdollisuus =) Helpompaa tietenkin alkaa minua haukkumaan yksinkertaiseksi kuin todeta, että ehkä itse voisi jotain muuttaa.
Olen varmaan valinnut aikanaan laman, sairaudet, korkojen nousun 17:ään prosenttiin jne. Fiksumpaa toki olisi ollut valita toisin. Tyhmä minä!
Edelleen, jos itse elämisensä kustantaa niin miksi pitäisi tehdä 8 tuntia töitä 5 päivänä viikossa? Miksi työ on arvokkaampaa kuin esim. lasten kanssa oleminen?
Eli jos hyvinkoullutettu laskee kulutustaan ja mahd. työaikaa, niin ei ole riittävän hyvä veronmaksaja.
Minusta voisi ennemmin puuttua vaikka yritysten harjoittamaan (lailliseen) veronkiertoon.
Mua puolestaan kismittää, kun opintotukikuukautensa loppuun kuluttanut ikiopiskelija 30+, joka ei ole koskaan tehnyt töitä, on katkerana mulle siitä, että mä saan Kelalta jokusen hassun satasen kuussa ihan vain siksi kun tein lapsen. (Olen hoitovapaalla.)
Siis, ensin opiskelin tutkinnon ja sitten tein vuositolkulla töitä niska limassa ja maksoin veroja. Ja kun sitten sain lapsen ja hyppäsin hetkeksi oravanpyörästä elämään omilla säästöilläni, niin voi byääh, miten epistä, että yhteiskunta tukeekin vielä tällaista laiskottelua! Lapseton sinkku ikiopiskelija 30+ sentään käy luennoilla jo toista vuosikymmentä eikä halua mennä duuniin ja juo paljon punaviiniä tupakkaa poltellen, joten hänkin ansaitsisi lisää tukea. Tai sitten ei.
No, mä nukun aamuisin pitkään taaperon kanssa, hengaan leikkipuistoissa, käyn vaunukävelyillä, sekä virkkaan ja leivon, jos lapsenhoidolta ehdin. Hyvällä omatunnolla.
Kaikki eivät kuuluta facessa tai muuallakaan, mistä rahat elämiseen tulevat - ehkä juuri mahdollisten kateellisten takia.
Mäkin kerron facessa sienisaaliista ja syyskävelyistä, niiden välissä hakkaan konetta kotona ja ansaitsen yrittäjänä sen verran, että veroja menee 40 000 vuodessa. Moni kaveri luulee kuitenkin, että olen työtön työnhakija.
Olen varmaan valinnut aikanaan laman, sairaudet, korkojen nousun 17:ään prosenttiin jne. Fiksumpaa toki olisi ollut valita toisin. Tyhmä minä!
Tiedät itsekin, että 20 vuoden takainen lama-aika ja koron nousut on poikkeuksia? Ikävää toki niille, jotka joutuivat silloin kärsimään mutta ei sen kaikkien rahatilannetta selitä. Minä olen myös läpikäynyt vaikean sairauden ja toivun siitä erilleen ja juuri se on saanut miettimään elämää uudelta kantilta.
Mun mielestä ei ole sen huonompi ihminen, joka makaa toimeentulotuella, kuin sellainen, joka makaa osinkotuilla, bahamalla.
ne osinkotulot on saatu koska joku kännykänkuoria tekevä tai hm vaatetta tai peak performance tai esprit vaatetta tai versace laukkua tekevä saa 2 euroa kuussa palkkaa ja pyörtyilee työpaikallaan ja näkee nälkää ja ottaa velkaa jotta saa ostaa ruokaa, vaikka tekee töitä 70 tuntia viikossa, myrkkyjen keskellä..
ja kumpi mun mielestä on huonompi ihminen. no se joka kuluttaa enemmän.
kukaan ei tänne ole tuonut syntyessään mitään. kaikki on yhteisistä luonnonvaroista pois. se joka kulluttaa vähiten on paras.
niin, eli ne osinkotulot on verellä ostettu, toiset kuolevat 20-vuotiaana, nähtyään koko elämän nälkää, kärsittyään sisäisistä verenvuodoista ja muista sairauksista, koska tekee meille liian halvalla yhteisistä luonnonvaroista tavaraa ja ruokaa.
Huonoin ja saastaisin ihminen=kuluttaa eniten, aivan sama onko perinyt, eli onko isänsä ja äitinsä riistänyt muita, vai onko ite tienannut. vain työllä voi rikastua mutta ei kukaan rikastu omalla, peklästän hyväksikäyttämällä muita, osta halvalla myy kalliilla, vedä välistä, älä maksa orjille palkkaa. tämä on läpi historian ollut ainoa keino rikastua, jos ei oteta sitä että vaikka laulaa tai näyttelee ja tyhmät palvovat.
ansiosiodonnaista nautin hyvällä omalla tunnolla, käteen jää verojen jälkeen lähes 2000eur/kk.
Lapset on nyt tehty ja töissä olen ollut ennen viimeistä lasta 12 vuotta. Maksanut veroja siinä missä muutkin.
Minulla on yliopistotutkinto ja pitkätyökokemus mutta ei se paljoa paina kun ei ole töitä tarjolla. Tai no joo avoimia paikkoja on aina silloin tällöin mutta lähtöpalkka on 2000 max 2500 kuussa.
Kerrohan ap miksi ihmeessä menisin töihin 2000bruttopalkalla ja maksaisin siitä vielä lastenpäivähoitopaikat yms työssäkäymisestä aiheutuvat kulut.
Nostan päivärahaa sen 500 päivää jos en saa työtä josta maksetaan vähintään 3000eur/kk..vasta sen jälkeen lähden orjatöihin.
Mä en tunne ketään läheistä, joka kotona työttömänä. Tunnen kyllä opiskelijoita, työssäkäyviä, eläkeläisiä, hoitovapaalaisia.
Mutta eniten luulen, että fb:hen kirjataan vaan niitä kivoja juttuja. Kuka kirjoittaisi "haluan töihin, en jaksa enää kutoa sukkaa kotona"??
ansiosiodonnaista nautin hyvällä omalla tunnolla, käteen jää verojen jälkeen lähes 2000eur/kk. Lapset on nyt tehty ja töissä olen ollut ennen viimeistä lasta 12 vuotta. Maksanut veroja siinä missä muutkin. Minulla on yliopistotutkinto ja pitkätyökokemus mutta ei se paljoa paina kun ei ole töitä tarjolla. Tai no joo avoimia paikkoja on aina silloin tällöin mutta lähtöpalkka on 2000 max 2500 kuussa. Kerrohan ap miksi ihmeessä menisin töihin 2000bruttopalkalla ja maksaisin siitä vielä lastenpäivähoitopaikat yms työssäkäymisestä aiheutuvat kulut. Nostan päivärahaa sen 500 päivää jos en saa työtä josta maksetaan vähintään 3000eur/kk..vasta sen jälkeen lähden orjatöihin.
en menisi minäkään sinun sijassasi töihin pienemmällä palkalla kuin ansiosidonnainen. Käsität varmaan termit ANSIO ja SIDONNAINEN, ja kuten sanoit, olet verojakin maksellut.
Mitä yhtäläisyyttä sä näet tilanteessasi ihmiseen, joka on jo 15 vuotta ollut vain käsi ojossa yhteiskunnalle, takaisinpäin on vähän antanut siitä minkä on juuri saanut? Julistaa virkkuun ja viinanjuonnin nimeen ja pitää sitä itselleen täydellisenä olemismuotona? Eikä ole edes niitä kuuluisia uusia veronmaksajia kasvattanut tähän maahan...
-ap-
Sä et ensinnäkään maksa heidän kutomistaan, he maksavat itsekin veroja tuistaan.