Tuli taas niin katkera fiilis kaverin fb-kirjoittelusta, että päätin tilastoida.
Siis selvitystä siitä, että on hengaillut ja kutonut sukkaa koko päivän, ja että sellainen toiminta sopii hänelle erityisen hyvin...
(Ei käy säännöllisessa työssä, joskus vähän jotain pientä...)
Ja sittenpä päätin tehdä tilaston fb-ystävistäni, ja totesin että vain kolmannes on työssä, johon kuluu 8 tuntia tai enemmän päivästä aikaa.
Loput saatana hengaa, virkkaa, leipoo, taiteilee, opiskelee hitusen jotain turhanpäiväistä, poimii sieniä metsästä, juo viinaa tai matkustelee. Ja saa yhteiskunnalta tulonsiirtoja.
Ja kuten varmaan huomasitte, mä kuulun itse niihin työssäkäyviin veronmaksajiin, ja olen aivan vitun väsynyt ja kypsä. Mäkin ehkä tahtoisin vaan vetää lonkkaa sohvalla, mutta en kehtaa. Joo, no oma moka toki, mitäs käyn töissä...
Kommentit (65)
Kertooko se itsestäsi jotain?
kaikenlaisia kulttuurihippejä ja taiteilijoita, muutama perus-wt, jokunen burn outin kokenut (vaikka ei ole ikinä mitään tehnytkään), muutama kultalusikka suussa oleva sukulainen... Kai se minusta jotain kertoo. Mitä?
Minusta omavalintainen työttömyys yhteiskunnan tuilla on perseestä, mutta itse olen valinnut osa-aikatyön ja aikaa jää ihanasti muuhunkin. Sinä voit ap tehdä samoin, varsinkin jos sinulla on puoliso. Ai niin, mutta et halua luopua hienosta asunnosta etkä autosta etkä matkoista etkä siitä etkä tuosta, eikö? =)
itseasiassa mun puoliso on huomenna viimeistä päivää työssä ennenkuin lomautus alkaa. Ja jos kävisin osa-aikaisesti työssä, tarvitsen siihen mun autoa, joka on niinkin vitun upea peli, kuin 300 000 kilsaa ajattu ooppeli. Meillä on ihan tavallinen koti ja kerran kesässä ehditään matkustamaan, ehkä jopa Ruotsiin asti. Niin sä voit nyt tunkea tuon hymiön perseesees, ja mä voin jatkaa valittamista siitä etten kehtaa alkaa loisimaan ja virkkaamaan, vaan käyn tunnollisesti töissä vaikken jaksaisikaan ja maksan veroja myös sitä varten että mun ystäväni voivat vain virkata.
Ilmeisesti kaikkien mielestä kolmekymppiset virkkaajat ja viinan juojat on ihan ok, mitä sitä turhaan työllä itseään rasittamaan?
-ap-
kyllä sulla on sama mahdollisuus jäädä työttömäksi tai olla tekemättä mitään. ei täällä nälkään kuole.
on minusta ok olla 30v virkkaaja. en tiedä kyllä mitä tukia saa. itse en käy töissä, mies käy, saadaan lapsilisät.
keskustellaan asiallisesti. Minäkin käyn tunnollisesti työssä (vaikka teenkin vapaaehtoisesti osa-aikaa) ja elän kokonaan omilla rahoillani, vaatimattomasti mutta omillani kuitenkin. Lapsettomana en saa edes lapsilisää. Ap:n kuvailema tilanne ei minusta ole leippoistamista.
juuri tällä hetkellä elämää voisin tuollaisia päivityksiä laittaa - nautin poikkeuksellisesta tilanteesta,jossa koko perhe on miehen työkomennuksen takia ulkomailla muutaman vuoden ja minä saan olla kotona. Kyllä sitä työsarkaa sitten Suomessa taas puserretaan ja virkkaillaan vähemmän.Hehkutan ihan hyvällä omallatunnolla,jos joku siitä herneet vetää,niin sellainen "ystävä" joutaa romukoppaan
juuri tällä hetkellä elämää voisin tuollaisia päivityksiä laittaa - nautin poikkeuksellisesta tilanteesta,jossa koko perhe on miehen työkomennuksen takia ulkomailla muutaman vuoden ja minä saan olla kotona. Kyllä sitä työsarkaa sitten Suomessa taas puserretaan ja virkkaillaan vähemmän.Hehkutan ihan hyvällä omallatunnolla,jos joku siitä herneet vetää,niin sellainen "ystävä" joutaa romukoppaan
et kuulunut tähän profilointiin, jonka esitin. Vai saatko esim. toimeentulotukea?
-ap-
mutta ei omillaan toimeentulevaa, joka tekee osa-aikaa. Hmm... Onko siis epäilyttävä ihminen, jos ei tapa itseään työllä vaan vähentää kulutustaan? Onko kulutuksen vähentäminen tuomittavaa?
peesi.
Olen myös valinnut, että olen VAAN osa-aikatyössä MUTTA en nosta mitään tukea valtiolta!!! On kyllä mahdollista! elän vaan säästeliästi mutta hyvin ;)
Ehkä joku ajattelee minusta ap:n tavoin - olen 30 v ja edelleen statukseltani opiskelija, sillä suoritan kahden alan opintoja. En ole koskaan ollut vakituisessa työssä, mutta se ei tarkoita, ettenkö olisi tehnyt TÖITÄ. En myöskään ole rakentanut elämäntapaani tulonsiirtojen varaan. Olen läpi opiskeluvuosieni tehnyt hyvin laajalti omien alojeni hommia, mutta vakituisia paikkoja ei toisella alalla juuri ole, toisella ne vaativat valmistumisen myötä tulevan kelpoisuuden.
Minulla olisi periaatteessa mahdollisuus viettää päivä kotona virkaten. Omat tuloni ovat pienet, mutta mieheni tienaa yli keskiarvojen, joten pystymme myös matkustamaan. Tämänhetkinen elintaso on ollut meille jo vuosia riittävä ja miellyttävä; välillä ihmettelen, miten paljon meillä onkaan rahaa siinä vaiheessa, kun (toivottavasti pian) olen työelämässä ja tuomme molemmat talouteen kunnon potin.
En ole koskaan ollut työttömänä työnhakijana, enkä koskaan saanut muita tukia kuin opintotuen (koska olen vuokrannut vanhempani omistamaa asuntoa, en ole saanut asumistukeakaan). Tukikuukausien loputtua olen opiskellut tehden entistä enemmän sijaisuuksia ja muita hanttihommia opintojen sivussa. Vaikituisesta työstä nämä hommat eroavat siten, että pystyn itse annostelemaan niitä. Negatiivinen puoli on se, etten voi suunnitella elämääni kovin pitkälle eteenpäin, saada palkallista lomaa tai muita työntekijälle kuuluvia etuisuuksia. Olen välillä kateellinen tavallisemman tien ja työn valinneille, mutta tulen varmasti myös kaipaamaan tätä elämänvaihetta, kun painan työelämässä.
itseasiassa mun puoliso on huomenna viimeistä päivää työssä ennenkuin lomautus alkaa. Ja jos kävisin osa-aikaisesti työssä, tarvitsen siihen mun autoa, joka on niinkin vitun upea peli, kuin 300 000 kilsaa ajattu ooppeli. Meillä on ihan tavallinen koti ja kerran kesässä ehditään matkustamaan, ehkä jopa Ruotsiin asti. Niin sä voit nyt tunkea tuon hymiön perseesees, ja mä voin jatkaa valittamista siitä etten kehtaa alkaa loisimaan ja virkkaamaan, vaan käyn tunnollisesti töissä vaikken jaksaisikaan ja maksan veroja myös sitä varten että mun ystäväni voivat vain virkata.
Ilmeisesti kaikkien mielestä kolmekymppiset virkkaajat ja viinan juojat on ihan ok, mitä sitä turhaan työllä itseään rasittamaan?
-ap-
Voi luoja sä olet katkera ihminen :( Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla niin rahanahneita (kyllä, se ON rahanahneutta tai elämänhallinnan puutetta jos teillä molemmilla on pakko olla kokopäivätyössä) että kuluttaisi elämästään kolmasosan työssäkäyden? Mitä se sinun persettä kutittaa, että minä tai joku muu tekee vaan osa-aikatyötä kun emme nosta yhteiskunnan tulosiirtoja. Ei kai se minun vikani ole, että sinä olet valinnut kokopäivätyön ja rahan ja minä jotain muuta?
-ap-
Voi luoja sä olet katkera ihminen :( Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla niin rahanahneita (kyllä, se ON rahanahneutta tai elämänhallinnan puutetta jos teillä molemmilla on pakko olla kokopäivätyössä) että kuluttaisi elämästään kolmasosan työssäkäyden? Mitä se sinun persettä kutittaa, että minä tai joku muu tekee vaan osa-aikatyötä kun emme nosta yhteiskunnan tulosiirtoja. Ei kai se minun vikani ole, että sinä olet valinnut kokopäivätyön ja rahan ja minä jotain muuta?
Lisään vielä, että jos te teette noin helvetisti töitä että ehdi kuin kerran vuodessa Ruotsiin niin jääkää nyt vuodeksi, pariksi elämään säästöillä kun noin hurjalla työmäärällä varmasti on ehtinyt rahaa kertymään säästöön vinot pinot.
mutta ei omillaan toimeentulevaa, joka tekee osa-aikaa. Hmm... Onko siis epäilyttävä ihminen, jos ei tapa itseään työllä vaan vähentää kulutustaan? Onko kulutuksen vähentäminen tuomittavaa?
Opettele lukemaan. Mä nimenomaan vinguin niistä tulonsiirroilla elävistä. Ja mäkin haluaisin osa-aikaistaa oman työni, mutta se ei ole mahdollista. Alussa ehkä hieman epäselvästi ilmaisin tuon työajan, mutta kyse nyt ei ole tosiaan mistään työajanlyhentäjistä, vaan tarkoitin sellaista työtä että ollaan kolme viikkoa vuodessa työpajalla...
-ap-
Opettele lukemaan. Mä nimenomaan vinguin niistä tulonsiirroilla elävistä. Ja mäkin haluaisin osa-aikaistaa oman työni, mutta se ei ole mahdollista. Alussa ehkä hieman epäselvästi ilmaisin tuon työajan, mutta kyse nyt ei ole tosiaan mistään työajanlyhentäjistä, vaan tarkoitin sellaista työtä että ollaan kolme viikkoa vuodessa työpajalla... -ap-
Tulonsiirroilla eläminen EI ole leppoistamista. Minä opettelen lukemaan, opettele sinä lukemaan käsitteitä.
Ei työttömäksi noin vaan jäädä. Tulee hirmu karenssit. Kyllä muakin vituttaa ne lonkanvetäjät, kun itselle jää kokopäivätöistä lähes saman verran käteen, kuin työttömänä. Verot senkuin kasvaa, jotta valtiolla olisi varaa elättää kaikki homeperseet.
itseasiassa mun puoliso on huomenna viimeistä päivää työssä ennenkuin lomautus alkaa. Ja jos kävisin osa-aikaisesti työssä, tarvitsen siihen mun autoa, joka on niinkin vitun upea peli, kuin 300 000 kilsaa ajattu ooppeli. Meillä on ihan tavallinen koti ja kerran kesässä ehditään matkustamaan, ehkä jopa Ruotsiin asti. Niin sä voit nyt tunkea tuon hymiön perseesees, ja mä voin jatkaa valittamista siitä etten kehtaa alkaa loisimaan ja virkkaamaan, vaan käyn tunnollisesti töissä vaikken jaksaisikaan ja maksan veroja myös sitä varten että mun ystäväni voivat vain virkata. Ilmeisesti kaikkien mielestä kolmekymppiset virkkaajat ja viinan juojat on ihan ok, mitä sitä turhaan työllä itseään rasittamaan? -ap-
Lisään vielä, että jos te teette noin helvetisti töitä että ehdi kuin kerran vuodessa Ruotsiin niin jääkää nyt vuodeksi, pariksi elämään säästöillä kun noin hurjalla työmäärällä varmasti on ehtinyt rahaa kertymään säästöön vinot pinot.
tää juttu nyt ei koskenut sinuakaan, kun et kerta elele tulonsiirroilla. Ja meillä on rahaa, koska elämäntapamme ei ole kovinkaan pröystäilevä. Ja rahat riittäis jos tekisin osa-aikatyötä. Mutta kun sitä ei ole mun alalla tarjoolla. Kyse on nyt niistä jotka eivät ole ikinä tehneet tän yhteiskunnan eteen mitään muuta, kuin olleet käsi ojossa, ja sit kehuu sillä kun on niin ihanaa olla tekemättä yhtään mitään, paitsi virkata. En jaksa ehkä vääntää enempää rautalangasta. Sun kaltaiset ihmiset on myös rasittavia, kun luullaan heti että juttu koskee omaa napaa eikä viitsi edes lukea kun muutaman lauseen jonka jälkeen pitää korostaa omaa mahtavaa valintaansa, MIKÄ VITTU ONKIN IHAN OK!!!
-ap-
Opettele lukemaan. Mä nimenomaan vinguin niistä tulonsiirroilla elävistä. Ja mäkin haluaisin osa-aikaistaa oman työni, mutta se ei ole mahdollista. Alussa ehkä hieman epäselvästi ilmaisin tuon työajan, mutta kyse nyt ei ole tosiaan mistään työajanlyhentäjistä, vaan tarkoitin sellaista työtä että ollaan kolme viikkoa vuodessa työpajalla... -ap-
Tulonsiirroilla eläminen EI ole leppoistamista. Minä opettelen lukemaan, opettele sinä lukemaan käsitteitä.
Enkä mä ole kertaakaan väittänyt, että että tulonsiirroilla eläminen olisi leppoistamista, vaan joku muu idiootti tunkin koko leppoistuksen tähän ketjuun, eikä se alunperin liittynyt mun asiaani lainkaan. Mä puhuin tulonsiirroilla elävistä virkkaajista.
-ap-
Rahanahneutta käydä kokopäivätöissä? Kyllä se on mulla ainakin pakko ettei talous kaadu ihan kokonaan. Ylimääräistä rahaa ei ole, joten en voi tehdä osa-aikaista työtä. Ei silti, ei sitä ole tarjollakaan.
En kävisi ollenkaan töissä ellei olisi taloudellinen pakko. Mielelläni virkkailisin päivät pitkät.
Joka siis koskee vain pientä osaa kansalaisista. Minusta ihmisen kuuluu tehdä töitä, mieluiten mielekkäitä sellaisia. Ja maksaa veroja. Itse olen sekä iloinen veronmaksaja että työntekijä. Tiedän olevani onnekas, joskin omaan asenteeseen voi vaikuttaa. Helppoa minulla on siksikin, että omat vanhempani antoivat tällaisen mallin. Tulonsiirtoja käytetään kun lapset ovat pieniä ja ollaan mahdollisesti hoitovapaalla.
Leppoistamisella ymmärrän vaativasta (ja yleensä kovapalkkaisesta) työstä poisjäämisen tai työtahdin löysäämisen. Ihailtavaa se on erityisesti pienten lasten vanhemmilta.
AP, jatka vaan puurtamista. Kun jäät eläkkeelle, egköhän ole voitolla suhteessa näihin laiskimuksiin, jotka jatkavat TTT:lla.
tää juttu nyt ei koskenut sinuakaan, kun et kerta elele tulonsiirroilla. Ja meillä on rahaa, koska elämäntapamme ei ole kovinkaan pröystäilevä. Ja rahat riittäis jos tekisin osa-aikatyötä. Mutta kun sitä ei ole mun alalla tarjoolla. Kyse on nyt niistä jotka eivät ole ikinä tehneet tän yhteiskunnan eteen mitään muuta, kuin olleet käsi ojossa, ja sit kehuu sillä kun on niin ihanaa olla tekemättä yhtään mitään, paitsi virkata. En jaksa ehkä vääntää enempää rautalangasta. Sun kaltaiset ihmiset on myös rasittavia, kun luullaan heti että juttu koskee omaa napaa eikä viitsi edes lukea kun muutaman lauseen jonka jälkeen pitää korostaa omaa mahtavaa valintaansa, MIKÄ VITTU ONKIN IHAN OK!!!
-ap-
Katso kuule peiliin. Minä kerroin jo ensimmäisessä viestissäni, että teen omilla rahoillani osa-aikatöitä, mutta sinä lainasit minun tekstiäni ja aloit suoltaa siihen tuota avautumistasi niin totta kai minä oletan, että kommentoit mulle. Älä lainaa minun viestiäni, jos et vastaa minulle. Turha sulla omista virheistäsi on koko ajan minua arvostella. Ja kyllä, mun valinta on mahtava =)) Ihanasti omaa aikaa, aikaa lasten kanssa, sopivasti aikaa mukavassa työssä jne. Ei tarvi katkerana avautua vauvapalstalla. Suosittelen!
Rahanahneutta käydä kokopäivätöissä? Kyllä se on mulla ainakin pakko ettei talous kaadu ihan kokonaan. Ylimääräistä rahaa ei ole, joten en voi tehdä osa-aikaista työtä. Ei silti, ei sitä ole tarjollakaan.
En kävisi ollenkaan töissä ellei olisi taloudellinen pakko. Mielelläni virkkailisin päivät pitkät.
Jos on kaksi ihmistä perheessä jakamassa kuluja niin juuri sitä rahanahneuttahan se loppujen lopuksi on. Tai elämänhallinnan puutetta, jos ei osata rahaa käyttää. Ja tähän on turha tulla kellään sanomaan, että hyvähän se on jos rikas mies. Mies on alle keskitulojen ja minun palkka on todella surkea ja vielä osa-aikainen. Pari muksua ja kivasti kerrytettiin säästöjä ja nyt rakennutettiin pieni omakotitalo. Valintoja, valintoja =)
Kertooko se itsestäsi jotain?