Miksi unessa ei voi soittaa puhelimella?
Olen joskus lukenut syyn, mutta en muista sitä enää.
Olen kyllä unessa yrittänyt soittaa useamman kerran, mutta aina puhelin rikki tai näppäimet eivät vaan toimi oikein.
Kommentit (92)
Mulla on kanssa näitä unia. Yleensä yritän soittaa hätänumeroon mutta numero menee koko ajan väärin.
Mun kohdalla tulkinta on helppo. On asioita joihin tarvitsisin ja haluaisin apua mutta tiedän että apua ei ole luvassa mistään.
Näen myös sellaisia unia joissa joku, yleensä isäni tai äitini, soittaa minulle, ja vastatessani sanoo jotain epäselvää ja sitten puhelu katkeaa. Kun yritän soittaa takaisin, en onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä soittanut unessa. Monesti joo en muista numeroa tms. Mutta välillä vaan aattelen, et ok näppäilen nyt tämän numeron ja se on oikea ja sieltä vastaa X. Sitten onnistuu. Näen kyllä paljon selkounia, joten se voi vaikuttaa.
Minäkin näen myös selkounia, silti en onnistu unessa soittamaan puhelimella.
Lentouneni ovat tosi todentuntuisia. Näen ne sellaisina kuin ne ovat todellisuudessakin. Tosin vuorokaudenaika voi olla eri. Kun herään, ihmettelen enkö lentänytkään oikeasti.
Pystyin soittamaan viime yönä unessani 112. Helkkarin vaikeaa oli kun aina meni viimeinen nro väärin. Sit sain sen oikein ja sieltä kuului nauhoite suurinpiirtein että jos asiasi koskee lupahakemuksia paina 1 jos taas kyse on hätäpuhelusta paina 2 ja mä painoin ohi ja puhelu katkesi. Muistan miten turhautunut olin kun halusin poliisin paikalle mutta en päässyt läpi. Muistaakseni lopulta kuitenkin onnistuin siinä. Käytössäni oli vanha kännykkä missä kumiset näppäimet. Sitten uni vaihtuikin...
En jaksanut lukea koko ketjua mutta omassa elämässäni olen tulkinnut että puhelinunet, varsinkin 112 unet on sitä että yritän ”kutsua apua” mutta se ei onnistu. Olen kokenut monta kertaa oikeassa elämässä tilanteita missä minulla on jotain hätää ja tuntuu että kukaan ei oikein huomaa tai välitä. Voisiko olla kyse jostain tälläisestä? Että et pysty kommunikoimaan että tarvisit apua (112)?
Olen unessa onnistunut puhumaan puhelimessa edesmenneen isäni kanssa. Isä oli ihan tohkeissaan ja selitti minulle, miksi puhelu oli mahdollinen ❤️
Ehkä vain ne puhelut onnistuvat, jotka ovat valvemaailmassa mahdottomia 💔
Johtuisikohan tästä eilen lukemastani ketjusta, mutta aamulla heräsin uneen, jossa kuuntelin vierestä kun sisareni puhui kännykällä pitkää puhelua. Kuulin heikosti myös puhelinkeskustelun toisen osapuolen puheen. Minulle tuntematon henkilö oli hän. Sen jälkeen sisareni, joka todellisessa elämässä on aika kömpelöliikkeinen ja painaa reilusti toista sataa kiloa, alkoi kevyesti, tanssinomaisesti kiipeillä ilta-auringossa vaaleanruskeana ja oranssinkeltaisena loistavaa hiekkakivijyrkännettä pitkin, pukeutuneena liehuvaan, smaragdinvihreään sarin tapaiseen mekkoon.
Ehkä en ole tiennyt kaikista sisareni piilevistä kyvyistä.
Myös tietokoneet on outoja unissa.
Itsellä aina käyttöjärjestelmänä windows98 jota en tietenkään saa toimimaan :D unet ovat outoja
Näettekö koskaan unta että ajatte autoa takapenkiltä/pelkääjän paikalta ja sitten menette paniikkiin kun tajuatte ettette yllä jarrulle?
Ei onnistu soittaminen minultakaan unessa, aina näppäilen väärän numeron.
En pysty huutamaan - ääntä ei tule.
Pakoon juoksu on vaikeaa kun jalat ovat painavat kuin betoniporsaat.
Ja kun ajan autoa, se pitää jostakin syystä aina tehdä takapenkiltä käsin, kurkottaa rattiin kädet molemmin puolin kuskin penkin selkänojaa. Ja näkyvyyskin yllättäen huono.
Itsellä on kokemusta sekä siitä, että unessa soittaminen onnistuu että siitä, ettei se onnistu.
Mä oon unessa onnistunut soittamaan 112 mutta siellä ei tietenkään uskottu että talo on tulessa :D
En ole koskaan onnistunut soittamaan unessa
Kyllä mulla onnistuu unissa niin puhelinsoitot kuin autolla ajaminenkin. Sitten taas olen monta kertaa yrittänyt huutaa, mutta suusta ei tule kuin pihinää. Olisko siksi, että unennäön aikana lihakset on halvaantuneet, eikä mikään liiku, joten ei se huutokaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Eli on tapahtunut joku onnettomuus ja yritän soittaa hätänumeroon. Vaikka kuinka huolellisesti yritän näppäillä ne kolme numeroa, se ei koskaan onnistu ja aikaa kuluu. Äärimmäisen ahdistavia unia.
Se tunne on niin ahdistava, tiedän unessa että pitäisi näppäillä 112 mutta se ei onnistu vaikka kuinka yrittäisi. Hassua oikeasti, en tiennyt että tää on yleinen ilmiö, jotenkin lohduttavaa kuulla itseasiassa :D
Minulla tämä vuotaa molempiin suuntiin, en esimerkiksi kokostiloissa saa koskaan näppäiltyä kokoustunnistetta videokokouksiin. En ainakaan ensimmäisellä yrityksellä. Ja tämä on ihan vakivitsi työkaverien joukossa, jos edessä on vähemmän mieleinen kokous, niin minulle annetaan tehtäväksi liittää meidät kokoukseen ;-) siinä voi mennä joskus aikaa...
Mutta toisaalta osaan kyllä käyttää laskinta ja normaalisti soittaa puhelimellakin, mutta noi unessa hätänumeroon soittaminen ja hereillä kokoustunnisteen näpyttely ei vaan suju.
Vauva -palstan eilinen, nyt poistettu juttuketju "mitä arvokasta sulla on mukana jos sinut nyt ryöstettäisiin" tuli uniin, jossa olevinaan moottoripyöräjengiläiset tunkeutui asuntooni ja veivät puukolla uhaten ainakin puolet huonekaluistani. Vitutti, mutta eipä koko puhelin muistunut mieleen unessa...
Näen tätä 112-unta silloin tällöin. On tapahtunut jotain minkä takia pitää soittaa 112, mutta vaikka keskittyisin 110% painamaan sitä ykköstä ja painankin sitä, niin silti näyttöön tulee joku 6..... Ja sitten joku näppäin ei toimi ollenkaan tai tulee tuplana jne.... Tai sitten kädet ei liiku kun koitan saada puhelimen lukitusta auki. Viime yönä yritin soittaa 911, mutta sekään ei onnistunut. Annoin puhelimen vieressä olleelle toiselle ihmiselle, että voitko näppäillä nyt ne numerot, kun multa ei onnistu. Hän naurahti ja näppäili numerot, mutta nekin oli väärin, mutta hän ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa.
Itsellä on kyllä tällä hetkellä tosi stressaava elämänvaihe ja oon tosi väsynyt fyysisesti ja henkisesti, mutta voiko uni noin suorasti kertoa tämmöisestä?
Numeroiden näppäilyn vaikeus tuntuu jotenkin liittyvän turhautumiseen tai siihen, että tuntee että ei ole kykyä tehdä jotain valvemaailman asioita. Minulla puhelimesta yleensä puuttuu osa numeroista ja näppäimistössä on vain kaksi riviä. Kerran näin unta, että olin hississä, jossa oli paljon nappuloita ja jokaisessa oli sama numero.
Tällä hetkellä elämässäni on tosi hankalia perheeseen liittyviä asioita (lähiomainen on hurjan vihainen minulle pienestä syystä eikä pysty keskustelemaan vaan huutaa eikä ota mitään vastaan; puolison perheenjäsen kuoli). Viime yönä puhelin oli kokonaan hukassa, tavarat sekaisin enkä päässyt mitenkään paikkaan mihin olin menossa. Unet heijastavat usein sitä mitä on juuri tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä nään usein unta, että mun on pakko ajaa autoa. Mulla ei ole ajokorttia, mutta en pelkää ajamista. Unissa ajaminen ei onnistu lainkaan vaan aina menee joku pieleen. Tämä ei kumminkaan unessa pelota, sillä minulle ei koskaan käy mitään. On outoa nähdä niin usein sellaista unta. :D
Auton ajaminen kuvastaa oman elämän hallintaa. Millä tavalla ohjaat elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Näen tätä 112-unta silloin tällöin. On tapahtunut jotain minkä takia pitää soittaa 112, mutta vaikka keskittyisin 110% painamaan sitä ykköstä ja painankin sitä, niin silti näyttöön tulee joku 6..... Ja sitten joku näppäin ei toimi ollenkaan tai tulee tuplana jne.... Tai sitten kädet ei liiku kun koitan saada puhelimen lukitusta auki. Viime yönä yritin soittaa 911, mutta sekään ei onnistunut. Annoin puhelimen vieressä olleelle toiselle ihmiselle, että voitko näppäillä nyt ne numerot, kun multa ei onnistu. Hän naurahti ja näppäili numerot, mutta nekin oli väärin, mutta hän ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa.
Itsellä on kyllä tällä hetkellä tosi stressaava elämänvaihe ja oon tosi väsynyt fyysisesti ja henkisesti, mutta voiko uni noin suorasti kertoa tämmöisestä?
Unien elementit ovat metaforia tosielämästä. Uni kertoo alitajunnan havaintoja, joita tietoisuus ei aina hyväksy tai tahdo nähdä.
Unessasi sinulla on hätä/ongelma, johon tarvisit apua, mutta sinulla on vaikeus saada tuota apua, vaikka tiedät miten se voisi olla mahdollista. Ulkopuoleltakaan sinua ei ymmärretä vaikka asia on selkeä.
Ihmisillä on monesta kaikenlaisia sääntöjä ja normeja, jotka sotkevat luontaiset vietit tai tunteet. Tunteesi ovat ristiriidassa järkesi kanssa. Joku asia on hullunkurisesti elämässäsi ja et oikein voi vaikuttaa siihen.
Unessa ei voi saada järkevää puhekontaktia toiseen ihmiseen. Puhelin on vaan laite siinä välillä, eli sen on pakko olla toimimatta. Oma teoriani.