Miksi unessa ei voi soittaa puhelimella?
Olen joskus lukenut syyn, mutta en muista sitä enää.
Olen kyllä unessa yrittänyt soittaa useamman kerran, mutta aina puhelin rikki tai näppäimet eivät vaan toimi oikein.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
mulla näitä unia on tosi usein, aina näppäilen väärän numeron ja sit on ihan paniikissa ja aina vaan painaa väärin sen numeron, tosi inhottavaa.
Mulla ihan sama
Outoa, mä en ole kai koskaan nähnyt tuollaisia puhelinunia, joissa soittaminen ei onnistu. Viime yön unessa kyllä soitin miehelle monta kertaa, puhelu meni läpi ja siihen vastattiin.
Minäkin näen kyllä noita unia, joissa käveleminen/lähteminen/pakkaaminen/autolla ajo ei millään onnistu.
Sit mulla on tällaisia myöhästymisunia. Kaava aina sama. Olen lähdössä johonkin tapahtumaan ja pitäisi lähteä tiettyyn aikaan. Ja mun pitäisi meikata ja pukeutua. Ja se vain kestää ja kestää ja kestää, tuntuu ettei meikki koskaan valmistu. En millään saa itseäni valmiiksi ja kello käy ja huomaan myöhästyneeni. Uni loppuu siihen. Mutta unen tunnelma on aina ahdistava.
Sinänsä outoa, sillä oikeassa elämässä en koskaan myöhästele ja olen aina ajoissa paikassa kuin paikassa ja se meikkauskin onnistuu ihan vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Eli on tapahtunut joku onnettomuus ja yritän soittaa hätänumeroon. Vaikka kuinka huolellisesti yritän näppäillä ne kolme numeroa, se ei koskaan onnistu ja aikaa kuluu. Äärimmäisen ahdistavia unia.
Aivan samanlaisia unia mulla, aina silloin talloin. Onpa mielenkiintoista havaita etta tama on yleinen unityyppi!
Hei hetkinen, mulla on ollut näitä puhelinunia todella usein viimeiset pari kuukautta, vähintään viikoittain ja joskus melkein joka yö! Kännykästä ei vaan löydy sitä kohta mihin numero syötetään, se numero menee väärin ja sitä ei voi korjata, vaan tulee vahingossa soitettua jonnekin ihan muualle. Myöskään yhteystietolistaa ei pysty kunnolla käyttämään, jotta saisi sieltä sen numeron. Todella outoa kuulla, että muilla on samoin. Usein, kun unessa yritän 112 kirjoittaa, onnistuvat ekat kaksi numeroa, mutta viimeinen on tyylin 4, vaikka kuinka keskittyy.
Minä puhun kyllä unessa puhelimessa silloin tällöin.
Mutta tuo on totta, että jos on kyse varsinaisesta numeron ottamisesta, niin se ei koskaan onnistu.
Yhdessäkin unessa kaikki numerot olivat nollia tai kun näytöllä siis olivat painoin ihan mitä tahansa.
Mielenkiintoinen juttu! Mitä puhelut edustavat? Kontaktia? Ei saa kontaktia toiseen? Puhelin symbolisoi tätä?
Sama, kännykkä oli kädessä ja piti painaa 112, mutta ne numerot puuttuivat näppäimistä. Niin turhauttavaa! Sitten pyysin viereiseltä hahmolta (jonka kasvoja en erottanut) hänen kännykkäänsä lainaksi. No siinä oli ne numerot mutta hahmo haukkuikin minut idiootiksi ja kysyi enkö tiennyt että hätänumero on nykyään 911 :D Ja kuten arvata saattaa niin siitä kännykästä puuttui yhdeksikkö.
Mitä hullua, mäkin näen epäonnistunut puhelu -unia! =D Koko soittamisrumba on ihan mahdotonta em. syistä; puhelin ei toimi, muuttuu toiseksi laitteeksi, yhdistää aina jonnekin vieraalle, kuuluu vaan mölinää tms. Yritän tosi lujaa keskittyä unessa että hyvänen aika on sitä ennenkin puhelimella soitettu, mutta ei vaan onnistu.
Myös yleistä on tuo autolla ajaminen niin, ettei oikein suju... Jarrut ei toimi, ajan punaisia päin, kaahotan täysillä - mutta ikinä ei mitään satu.
Mulla on aina niin ettei ne näppäimet painu alas vaikka suunnilleen hyppii kännykän päällä koko painollaan :D Hämmentävän yleistä.
Täälä kanssa yksi hätänumeroon soittelija :D Aina menee just ne numerot väärin tai tulee jotain muuta häikkää.
Oon keksinyt että mulla se tarkoittaa sitä että mulla on hätä, ja yritän kutsua apua mutta se ei onnistu. Et on ollut esim. tosi kuormittava elämäntilanne päällä ja tuntuu että kukaan ei välitä. ("Trying to call out for help"). Heti kun tajusin tämän, on unetkin vähentyneet merkittävästi. Mä uskon että kun tajusin sen mitä se tarkoittaa niin mulla ei ollutkaan enää tarvetta nähdä sitä unta enää. Oon joskus myöhemminkin nähnyt samaa unta, mutta koska tiedän sen merkityksen elämässäni, tulee viesti perille kerralla :D
Yleisestikin uskon että toistuvat unet on kyllä merkki jostakin. Että jotain meille yritetään viestiä :)
Hassua, luulisi että unet ovat yksilöllisempiä, mutta niin vaan minäkin lennän unissani, puhelimen numeroiden näppäily ei onnistu millään ja kun pitäisi esim. juosta pakoon, ei onnistu kun jalat ovat painavat kuin betoniporsaat!
Lisäksi unissani huomaan olevani milloin missäkin alasti tai pelkissä pikkuhousuissa.
Mulla kans on usein tuo hätäpuhelu uni, jossa numeron näppäily ei vain onnistu. Sitten aloin nähdä metaunia, eli aina kun unessa jokin ei meinaa onnistua, esim juuri tuo puhelimella soittaminen, niin hoksaan siinä unessa että tämän täytyy olla unta, koska puhelimen näppäily ei millään onnistu. Unessa koettu ahdistus helpottaa tämän hoksaamisen myötä, enkä edes aina herää tähän, vaan jatkan unta ajatellen että mitähän tässä unessa voisi seuraavaksi tapahtua.. :DD
Mitähän joku unitutkija sanoisi tästä..?
Unet ovat yllättävän universaaleja. Toki kulttuurisia piirteitä on. Tuskin kukaan näki 70-luvulla unta kännykällä soittamisesta :)
Sen sijaan esim. nämä matkallelähtemisunet ovat peruskauraa joka puolella. On paniikki, kaikki on hukassa, myöhästyminen uhkaa jne.
Kyseessä eroahdistuksen työstäminen. Oli eroahdistus sitten lapsuudesta tai nykytilanteesta kumpuavaa. Ehkä tavallaan molemmista. Jokin tapahtuma aktualisoi varhaiset kokemukset.
Samaten tämä liian vähissä vaatteissa tai jopa alasti liikkuminen väärissä paikoissa, on tyypillinen uni. Syynä lienee arkaaiset häpeän tunteet, itsensä paljastaminen liikaa muille.
Hah, mä näen välillä unia, joissa yritä soittaa vanhanaikaisella puhelimella, siis sellaisella, jossa ei näppäimiä olekaan vaan se pyöritettävä levy. Yhtäkkiä pitäis käyttää sellaista, mutta en enää osaa.
Eikö lennolta yms. myöhästymisunia tulkita niin, että ei ole vielä valmis kuolemaan? Ja autolla ajamista ilman korttia, että silloin odottaa itseltään tai joltain vaaditaan enemmän kuin mihin hän on valmis tai enemmän kuin mihin kyvyt riittävät? Esim. jos lapsen ( miksei aikuisenkin) pitäisi pärjätä liikaa yksin ja huolehtia itsestään tai muistakin.
(Noin lyhyesti sanottuna.)
mulla ihan samoja unia. jösses!
samoin tuntuu ettei mikään muukaan onnistu, vessaa ei löydy tai se ei toimi, vessakopissa onkin suihku, wc-pönttö on pahvinen tai pelkään ettei se olekaan liitetty viemäriin tai se keikkuu. (tämä liittyy tietysti öiseen oikeaan veskihätään)
puhelin löytyy mutta se on ihan vellinä, en osaa näppäillä tai näppäilen koko ajan väärin mikä turhauttaa ja kiire oisi kova saada hälyttämään mutta ei, näppäimet ei toimi tai painan koko ajan väärää ja pitää näppäillä uusiksi taas se väärä. selkeästi jollekin mulla on asiaa mutta en saa sanotuksi?
pitääkin koittaa tuota että lähettää kirjekyyhkyn tai ihan vaan huutaa, sehän on kuitenkin siinä vieressä senkuin uneksii niin? :D hei Johnny, tules tähän niin jutellaan vähän ;)
Onpa mielenkiintoista, että tämä on näin yleinen ilmiö! En muista olenko itse yrittänyt soitella hätänumeroon vai jonnekin muualle, mutta koskaan se ei vaan onnistu.
Kerran tosin kun näin unta, että yritin epätoivoisesti soittaa jonnekin, huomasin aamulla lähettäneeni keskellä yötä oikeasti kymmeniä tyhjiä viestejä yhdelle ystävälle. :D
Kerran näin unta että kännykkä soi, ja kun vastaamassa siihen, huomasin että se on vanha Nokia3310, ja soittajana luki "Pelle Miljoona" 😂 en kuitenkaan saanut vastattua siihen puheluun koskaan😞
Kokeile seuraavan kerran soittamisen sijaan lähettää tekstaria, koska perusunet ovat visuaalisia ja äänimaailma vasta mutkan takana.
Olen nähnyt näitä unia vuosia, alkoivat siitä kun aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Soitan aina hänelle ja olenkin tulkinnut että symbolisoivat niitä asioita joita ei pysty toiselle ilmaisemaan tai jäänyt selvittämättä välillämme.
En muista että koskaan olisin yrittänyt soittaa puhelimella unessa! Lentänyt olen useinkin, siis kuin lintu, mutta en koskaan osaa laskeutua, aina pitää tarttua johonkin puuhun tai lipputankoon ja sitä pitkin kiivetä :D