Veisitkö 2 v lapsen 5 päiväksi hoitoon ulkomaamatkan ajaksi?
Meitä on 3 pariskuntaa ja olemme reissanneet yhdessä. Nyt nämä 2 pariskuntaa ehdottivat jos lähtisimme taas reissuun. Joku kaupunkiloma pidennetty viikonloppureissu.
Mua kiinnostaisi toki lähteä reissuun, mutta tuntuu myös samalla siltä, että en halua viedä lastani hoitoon siksi ajaksi. Jo koiran jättäminen hoitoon lomareissun ajaksi on ollut vaikeaa. Kuinka vaikeaa olisi jättää lapsi hoitoon?!
Nytkysynkin teidän mielipiteitä. Miten te toimisitte? Kieltäydynkö reissusta ja toivotan muille hyvät reissut. Vai tuntuuko typerältä jättää reissu tekemättä, kun ei halua jättää lastaan hoitoon siksi aikaa?
Tämä varmasti jakaa mielipiteitä, mutta olisin kiinnostunut teidän kantanne asiaan :)
Kommentit (46)
kahdeksi yöksi, eli viikonlopuksi mummulaan, ja se oli tarpeeksi pitkä aika.
Nyt nuorimmaisemme, juuri 2v, oli yhden yön mummilla, ja kotiinhakupäivä meni ihan sylissä istuessa ja ikävänpurkautumista itkiessä.
En siis tosiaankaan jättäisi.
Tai voit toki kertoa, että aika ei vielä ole kypsä, mutta haluaisitte ilman muuta parin vuoden päästä mukaan.
Yritinkin ehdottaa lyhyempää aikaa, mutta muut olivat sitä mieltä että kun reissuun lähdetään niin ollaan vähintään 4 päivää. Toki ymmärrän heitä sillä onhan noissa isoissa kaupungeissa paljon nähtävää. Tuntuu vain siltä, että he eivät ymmärrä miksi en halua jättä lasta hoitoon :(
Toisella pariskunnalla on lapsi, toisilla ei.
vajaan vuoden ikäisen noin viideksi päiväksi mummilaan. Mihinkään muualle en olisi jättänyt ja kyllä se koville otti, mutta hyvin he selviytyivät. Toista kertaa en kuitenkaan tekisi samoin, koska se oli mulle niin vaikeaa. Onneksi ei ole ollut tarvetta.
Mun mielestä tuo hoitoon jättäminen riippuu tosi paljon lapsesta ja siitä, minne ja kenelle jättäisit. Tosin kaksivuotias varmaan kaipaa ja ihmettelee tosi paljon, että missä äiti ja isä on.
Vanhempieni luokse voisin jättääkin, he ovat ihan hulluna lapseeni ja lapseni heihin. Poika tuskin edes huomaisi minun olevan poissa, kun nauttii niin paljon isovanhempien seurasta :) Ainoa miksi poikaa itkettää, on se kun pitää lähteä mummolasta kotiin, missä ei ole saunaa :D Poika rakastaa saunomista ja innolla onkin mummolassa :) Joten voisin hyvin jättää lapsen hoitoon mummolaan, koska luotan heidän hoitokykyyn, ovathan kasvattaneet meidätkin :)
Lapseni ovat yön yli hoidossa vain niin pitkään kuin pystyn heidät sinne yhtään epäröimättä jättämään. Luotan siis intuitiooni. Jos yhtään harkitsen tai mietin onko viisasta tai ehkä lapsesta alkaa tuntumaan pahalta, tiedän, että kyseessä on liian pitkä hoitoaika.
Ketään kolmesta lapsestani en olisi voinut jättää 2-vuotiaana noin moneksi yöksi hoitoon. Suoraan sanottuna en usko, että kenellekään 2-vuotiaalle olisi helppoa olla noin pitkään erossa vanhemmistaan.
ja se oli ehkä vähän liian pitkä aika, vaikka isovanhemmat olivat meillä kotona. 3-vuotias ei tuohon kolmen yön poissaoloon enää reagoinutkaan. Ja edelleen sama homma, että tutut hoitajat olivat meillä kotona, tutuissa ympyröissä.
Jos joku ei ymmärrä, miksei halua lastansa jättää, niin se on heidän ongelmansa. Teet niinkuin itsestäsi tuntuu, ja mikä lapselle on parhaaksi.
En jättäisi noin pientä lasta 2 yötä pidemmäksi hoitoon lomareissun vuoksi. Koska kyse on lomareissusta, jolla sinun olisi kai tarkoitus nauttia olostasi, harkitsisin tarkkaan tuntuuko 5 päivän ero hyvältä sinustakaan. Lapsesta puhumattakaan. Reissaamaan ehtii vähän myöhemminkin.
Tai ehkäpä sinä voisit reissata vain pariksi yöksi, vaikka muut ovat pidemmän aikaa matkalla?
Mä oon itkin silloin, kun jätin koiran viikoksi hoitoon. Vaikka hyvään ja luotettavaan paikkaan jätinki. En varmaan voisi jättää lasta noin kaukasi hoitoon ilman että ikävöisin koko ajan ;(
Tasaisesti ihan pienestä vähitellen aikaa pidentäen, niin viikkokin menee hyvin ilman ikäviä. Tietysti, jos ei halua, että lapsi oppii olemaan muiden kuin vanhempiensa kanssa, ei kannata antaa häntä muiden hoitoon, vaan valitella, ettei lapsi sitten pärjää sitä yhtäkään päivää joskus.
Lapsella voi olla hauskaa muuallakin kuin kotonaan ja muutkin läheiset osaavat häntä hoitaa, viihdyttää ja kasvattaa.
toisethan voi jäädä sinne pidemmäksi aikaa. Mä reissaan tyttökaverin kanssa välillä, eikä sitä haittaa jäädä useammaksi päiväksi, jos mun täytyy lähteä aiemmin pois. Tehdään yhteiset jutut yhdessä, ja kyllä se keksii sitten tekemistä itsekseen pariksi päiväksi. Miksei sitten, jos on kyse pariskunnasta?
Mä en siis jättäisi kuin max 2 yötä. (1 yö per ikävuosi, se on oppimani nyrkkisääntö. Ja alle vuoden ikäiselle 1 tunti per kuukausi... eli 6 kk ikäisen voisi jättää 6 tunniksi...)
Meillä tyttö ei ole ollut edes yökylässä, kun ei toisaalta ole haluttu jättää, eikä myöskään ole lähellä sukulaisia tms. luotettavia aikuisia.
Jos tunnettaisiin ja kertoisit suunnitelmasta, en välttämättä sanoisi kasvokkain, mutta ihmettelisin ehkä mielessäni, eikö sinne pitemmälle reissulle ehtisi vaikka vuoden päästä.
Mutta perheitä ja ratkaisuja on monenlaisia, eikä mun mielestä muiden pidä niihin puuttua.
Jos teillä on esim. mummola, jossa lapsi on kuin kotonaan ja ollut ennenkin hoidossa, voit mielestäni harkitakin lähtemistä. Tai jos on joku muu perhetuttu, joka ennenkin olisi paljon hoitanut lasta ja jonka kanssa lapsi hyvin viihtyy, matka voisi hyvinkin olla mahdollinen.
Eli: jos sulle ei tule liian ikävä lasta, ja lapsella on hyvä tuttu hoitaja tutussa paikassa, ei matka varmaan ole katastrofi.
Kumman valitsetkin, elä sen jälkeen tyytyväisenä päätöksesi kanssa. Jos jäät, keksi jotain kivaa lapsen kanssa samalle ajalle. Ja jos lähdet, tee sekin iloisen päättäväisesti. Lapsi aisii parhaiten sen, jos äiti on epävarma, ja se huolestuttsa lastakin enemmän kuin mahdollinen hoitojakso.
Kiva kuulla, että muutkin on samaa mieltä! :) Tuntuu, että olenko jotenkin "outo", kun musta tuntuu pahalta jättää niin pitkäksi aikaa. Hyvä, että muut tuntevat samoin. Kiitos!
kotiin niin, että äitini tuli hoitamaan heitä mieheni ja minun yhteisen 2vrk loman ajaksi. Vaikka mummo on etenkin esikoiselle mieluinen ja rakas sekä hoitopaikkana oma koti, oli se todella rankkaa noin pienille. Tuohon kun lisäisi vielä 3vrk niin en kyllä suosittele, edes tutun ja rakkaan ihmisen hoitoon. Enkä vaikka lapsi olisi kuinka reipas tahansa. 5vrk on oikeasti todella pitkä aika noin pienelle.
Ei sinun tarvitse ryhmäpaineen vuoksi tehdä epämiellyttäviä ratkaisuja. Jätät vain loman tällä kertaa väliin jos muut eivät halua lyhyempää lomaa. Tai otat lapsen mukaan.
-11-
Eli en jättäisi missään nimessä. Mun olisi vaikea olla ja lapselle se jättäisi perusturvallisuuteen kolon.
..uskomattomimman jutun: hänen poikansa ja pojan vaimo lähtivät Mauritiukselle kahdeksi viikoksi (!) ja esikoispoika jää hänelle eli famolle hoitoon. Työkaverini on parikymmentä vuotta minua vanhempi. Mieheni oli siinä vieressä, itse en saanut sanottua mitään, mies sanoi vaan että " se on aika.... Pitkä aika.". Meillä 3 lasta. Ai niin, työkaverin lapsenlapsi on siis 9 kk.
Meillä olisi niinkin hyvät lähtökohdat, että kohta 2v poika on tosi tottunut olemaan mummulassa. Koko elämänsä on käyty noin kerran viikossa kyläilemässä, yli vuoden ikäisestä on ollut useammin kuin joka toinen viikonloppu yökylässä ilman meitä vanhempia ja silloin tällöin kaksi yötä. Eli on niin tutut ja rakkaat mummu ja pappa kuin olla saattaa.
Siltikään en haluaisi jättää viideksi päiväksi jos ei olisi erityistä syytä - siis vaikka rakkaan ystävän häät ulkomailla tai olisin voittanut jonkun unelmien palkintomatkan jonne lapsi ei voisi lähteä ja joka olisi pakko käyttää nyt. Tavallinen matka ei olisi niin tärkeä, että haluaisin olla lapsesta erossa. En oikein osaa sanoa, mikä siinä tuntuu pahalta ja varmaan kaikki kyllä menisi hyvin, mutta... ei vaan tuntuisi hyvältä lähteä.
Eri asia voisi olla, jos isä jäisi lapsen kanssa kotiin, mutta ap:n tapauksessa oli ilmeisesti kyse pariskuntana lähtemisestä.
Kyllä 2-vuotias on vielä liian nuori jäämään yksin kotiin.
Pahoitteluni viimeisen lauseen kirjoitusvirheestä. Piti kirjoittaa "kuulemaan teidän kantanne asiaan." :)