Hammasta särkee ihan pirusti, eikä ole varaa mennä hammaslääkärille :(
Pari päivää sitten tilasin netistä lämpimän talvitakin, kun ei ole pariin vuoteen sellaista ollut (en halua enää kamalaan flunssakierteeseen jatkuvan kylmettymisen takia). Olen säästänyt talvitakkiin keväästä asti, ja olin hurjan iloinen, että vihdoin saan uuden lämpöisen takin.
No, ei olisi pitänyt iloita liian aikaisin.
Eilen aamulla sämpylää haukatessa yksi poskihampaistani halkesi. Kipu oli sanoinkuvaamaton. Hammasta ei voi mitenkään pelastaa, sisältä pahoin mädäntynyt. Tulisi siis poistaa. Mutta kun varaa hammaslääkäriin ei ole!
Kipu on edelleen aivan helvetillinen, eikä edes kaksi Ibusalia auta kuin ehkä korkeintaan sen verran, että pysyn jotenkuten järjissäni. Välillä kipu on niin kamala, että on pakko oksentaa, ja sekös vielä lisää kipua joksikin aikaa. Nukkunut en ole tänä yönä silmäystäkään.
En rehellisesti sanottuna tiedä, miten selviän tilanteesta. Yhtään ylimääräistä rahaa ei ole. Saan minimikansaneläkettä, takuueläkettä ja asumistukea (olen eläkkeellä psykoosisairauden vuoksi), ja tulen normaalisti toimeen juuri ja juuri. Saan julkisissa liikennevälineissä usein paniikkikohtauksia, minkä takia joudun käyttämään
taksia noin kaksi kertaa viikossa. Ihan siis kokonaan omalla kustannuksella, mitään taksiseteleitä ei ole. :(
Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, olen juuri sillä rajalla, että ilman on pärjättävä, ja jotenkuten pärjäänkin normaalisti, kunhan mitään yllättäviä menoja ei ole.
Ruoka on ainut, mistä voin tinkiä. Toisaalta hammas on niin järjettömän kipeä, etten oikein voi mitään syödäkään, että ehkä sitä täytyy elellä ihan oikeasti pelkällä vedellä ja makaronilla muutama kuukausi.
Ahdistaa ja itkettää ihan kauheasti. Olisiko kellään mitään neuvoa, miten ihmeessä selviäisin tilanteesta? :(
Kommentit (30)
Auttaa toivottomassakin tilanteessa
kunnallisen hammaslääkärin päivystykseen. Lasku tulee vasta kuukauden kahden päästä kotiin. Jos olet sossun rajalla, niin varaat ajan sossuun. Maksavat sairauksista johtuvat kustannukset sinulle.
2, asun pääkaupunkiseudulla. Jonot kunnalliseen hammashoitoon ovat pitkät. Päivystyksestä voisi kyllä kai saada ajan tälle päivälle tai huomiseksi, jos heti kahdeksalta soittaa. Ainakin nuo kriteerit kiireelliseen hoitoon näkyivät täyttyvän.
Osaatko yhtään sanoa, kuinka paljon sitä laskun eräpäivää voisi siirtää? Kuukauden? Useamman? Tai voisiko maksaa esim. neljässä osassa? Lasku tulisi arviolta olemaan noin 50 euroa, mihin sisältyisi perusmaksu, puudutus ja hampaanpoisto. Toki voi olla enemmänkin riippuen siitä, mitä tarkalleen joudutaan tekemään, eikä tuo sisällä mahdollisia jälkioperaatioita. Tiedän, että monelle tuo 50 euroa on aivan triviaali summa, mutta itselleni kyseessä on todella iso raha, enkä mistään onnistu tyhjästä taikomaan ylimääräistä. :(
Jos se on tulehtunut ja mätää täynnä, kohta tulee eteen uudet ongelmat. Märkä voi levitä leukaluuhun... Viet laskun sossuun, mikä tässä nyt on se ongelma? Taidat pelätä sitä poistoa?
En pelkää poistoa (kuulun siihen onnelliseen ryhmään, joita hammaslääkärikäynnit ja rokotukset yms. ei pelota) vaan sitä, että ei ole varaa ihan oikeasti maksaa laskua välttämättä parinkaan kuukauden päästä. Se kun ei ole itsestäänselvyys, että sossu maksaa. Olen tähän mennessä selvinnyt ilman maksuhäiriömerkintöjä, ja toivon, että selviän myös vastedes.
Heti kahdeksalta aion kyllä soittaa päivystykseen ja varata ajan, on sitten myöhemmin varaa maksaa tai ei.
Hampaasta sairaus voi edetä sydämeen. Siksi on tärkeää mm. Raskaana oleville huolehtia hampaat kuntoon.
Päivystys on haartmaninkadulla, voit soittaa vaikka ensin. Laskulle saat lykättyä eräpäivää, kun lasku tulee kotiin tai sitten vain menet sossuun laskun kanssa. Edessä on joko poisto tai juurihoito. Voit itse toivoa poistoa. Ei tarvitse missään nimessä kärsiä kivusta, tsemppiä!:)
Mistä tiedät, että se hammas on pilalle mädäntynyt? Ovatko muutkin hampaat jo samanlaisia? Milloin olet käynyt hammaslääkärissä tai suuhygienistillä viimeksi?
Millaisia neuvoja haluat? Ensin kerrot jotain tahankäytöstäsi (uusi takki tulossa, taksilla 2 kertaa viikossa). Onko tarkoitus, että tuon johdannon jälkeen sinulle kerrotaan säästövinkkejä? Lainaa takki tai osta käytetty UFF:ltä, Kierrätyskeskuksesta tai FIDAsta, niin voit hoitaa hampaat...
Uskon, että saat siirrettyä eräpäivää parikin kuukautta, itsekin olen joskus saanut.
Käy esim kierrätyskeskuksessa katsomassa vaatteita ja takkia, täällä Oulussa ainakin niitä myydään pilkkahintaan. (1-2e). Voit laittaa silloin osan takkirahoista säästöön lääkärilaskua varten.
T. 2
itse pääsi kunnalliseen hammastapaturmantakia
Jos olet just siinä hilkulla että et saa toimeentulotukea, niin sen hammaslääkärilaskun kanssahan saat!
Toimeentulotuki on 460 euroa kohtuullisen (täällä alle 450 e yhdeltä ihmiseltä) vuokran jälkeen, ja niiden lisäksi sossu maksaa lääkärikulut, lääkkeet, kotivakuutuksen, sähkön ja veden. Monetkin tuntemistani ihmisistä tienaavat tai "tienaavat" esim. muita tukia niin, ettei toimeentulotukea tipu - paitsi jos tulee lääkärireissu! Siksi haetaan päätös joka kuussa, jotta lääkkeet ja lääkärireissut saadaan sieltä.
Plus harkinnanvaraista kannattaa hakea, ihan vaikka talvitakkiinkin. Varaa ihan ajan sosiaalityöntekijälle ja selittää kuinka kauan on ollut vähätuloinen ja siksi tarvitsee vaikka sen talvitakin ja kertoo/näyttää mainoksesta/tms minkä hintainen olisi... Joskus niitä voi saada muutkin kuin mamut. Oikeesti. Riippuu siitä työntekijästä.
mun mielestä on turha jeesustella että säästin NIIN kauan... Jos osaa elää säästeliäästi, ja saa rahaa toimeentulotuen verran tai enemmän, kyllä siitä saa vaatteet ostettua.
Kotivakuutus, sähkö, vesi ja vuokra sossusta, jää 460 euroa elämiseen. 20 euroa netti, 20 euroa puhelin. Jos taksimatka maksaa 10 euroa suuntaansa ja teet kuussa 8 matkaa, 160 euroa. Sulle silti jäis 260 euroa. Mikä on 8,65 euroa päivässä. Meneekö se kaikki muka ruokaan? Yhden ihmisen safkat ja hygieniatarvikkeet saa nipistettyä aika kivuttomasti 50 euroon viikossa (niitä esimerkkejä 20-25 e/vko on!), joten jäis 60 euroa takkia varten. Nihkeetähän se on jos ei mitään muuta saa ostettua MUTTA.
JOS sulla oikeesti on paniikkihäiriötä jonka takia ravaat taksilla noin älyttömän kalliisti (eikö matkoja voi edes karsia 1/vko?) NIIN hanki jumalauta lääkärinlappu ja ne taksisetelit. Nekin saa, jos on oikea tarve, eikä kuviteltu nyyh mulla on paniikkihäiriö..
Sen jälkeen sulla riittää rahaa HELPOSTI.
Ota lääke. Käyt hakemassa paniikkiin rauhoittavat ja kuljet bussilla.
säästät ne laskurahat sitten euro eurolta (esim. niistä taksimatkoista) sitten myöhemmin, siirrät laskua jne
tuon hampaan kanssa et voi elää, se on liian vakava juttu terveydellesi ja myös kipu tulee muuttumaan vaan kauheammaksi
ihan naurettavaa
pitkäaikaisköyhyys on oikeasti raskasta, vaikutuksiltaan kasautuvaa
ei kympillä pääse taksilla kuin pari metriä, siinähän jo aloitusmaksu sitä luokkaa
pääsee itseasiassa kolme kilsaa, mikä on aika normaali kaupungin sisäinen matka esim. kauppaan tai lääkäriin. Arkisin 6-20 välisenä aikana siis, kun aloitusmaksu on 5,70 euroa. Ei kai tässä nyt mistään baarissa käynnistä ollut kyse? Vaan omien asioiden hoitamisista?
Pitkäaikaisköyhyys on raskasta mutta se ei selitä sitä miksei taksiseteleitä hankita helpottamaan? Jos oireet ovat niin pahat, niin kyllä lääkärikin ne näkee... ?
Ja jos tosiaan on aivan hilkulla ettei saa toimeentulotukea niin voi saada sen laskun maksatettua sossussa silti.
mun mielestä on turha jeesustella että säästin NIIN kauan... Jos osaa elää säästeliäästi, ja saa rahaa toimeentulotuen verran tai enemmän, kyllä siitä saa vaatteet ostettua. Kotivakuutus, sähkö, vesi ja vuokra sossusta, jää 460 euroa elämiseen. 20 euroa netti, 20 euroa puhelin. Jos taksimatka maksaa 10 euroa suuntaansa ja teet kuussa 8 matkaa, 160 euroa. Sulle silti jäis 260 euroa. Mikä on 8,65 euroa päivässä. Meneekö se kaikki muka ruokaan? Yhden ihmisen safkat ja hygieniatarvikkeet saa nipistettyä aika kivuttomasti 50 euroon viikossa (niitä esimerkkejä 20-25 e/vko on!), joten jäis 60 euroa takkia varten. Nihkeetähän se on jos ei mitään muuta saa ostettua MUTTA. JOS sulla oikeesti on paniikkihäiriötä jonka takia ravaat taksilla noin älyttömän kalliisti (eikö matkoja voi edes karsia 1/vko?) NIIN hanki jumalauta lääkärinlappu ja ne taksisetelit. Nekin saa, jos on oikea tarve, eikä kuviteltu nyyh mulla on paniikkihäiriö.. Sen jälkeen sulla riittää rahaa HELPOSTI.
Selvästikään sinulla ei ole mitään käsitystä reaalielämästä. Monet pitkään vähävaraisena ovat esim. velkaantuneet pelkästään siksi, että ovat ensin yrittäneet pärjätä omin voimin ennen kuin menevät sossuun. Sossussa ei lasketa velkoja, joten ap:n todelliset käyttövara saattaa olla huomattavasti pienempi kuin laskelmasi.
Paniikkihäiriö rajoittaa elämää todella paljon, mutta ei ole ollenkaan sanottu että sitä varten saisi taksilippuja.
Itse olen ollut vähävarainen jo yhdeksän vuotta. Alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta ostan kaikki vaatteet kirppikseltä. Kaikki raha menee ruokaan, joka sekin on halvinta mahdollista kasvisruokaa. Voin hyvin asettua ap:n nahkoihin ja ymmärtää tilanteen katastrofaalisuuden. Sossu kyllä auttaa tällaisissa tapauksissa ja jos ei saa suoraan toimeentulotukea, niin heiltä saa mahdollisesti lainaa.
Mulla on kerran tehty juurihoito ja ennen sitä kipu oli aivan sietämätöntä.:( ihan pahaa tekee kun muistelen.
Se vasta vaarallista onkin, jos hampaista leviää tulehdus esim. sydämeen. Nyt akuuttiajalle tuon lohjenneen hampaan kanssa. Itsellänikin kävi kerran noin, ja hammaslääkärin piti pilkkoa se taltalla osiin saadakseen poistettua. Samalla näkevät muutenkin hampaittesi tilan.
Sitten varaat ajan sossuun ja sinne keskustelemaan tilanteestasi. Jos tulosi ovat juuri sen toimeentulotukirajan yli, niin on mahdollista että silti saat toimeentulotukea tähän hammaslääkärilaskuun, tai jopa pidemmän päätöksen terveydenhoitomenoihin. Näin olen ainakin itse myöntänyt, asiakkaan kokonaistilanteen huomioiden.
T. Sossu
Varaa heti aamulla aika kunnalliseen hammashoitolaan, päivystysaika kun tuo on päivystysasia. Missä asut? Itse asun Oulun seudulla, täällä saa ainakin helposti päivystysaikoja.
Lasku sieltä tietenkin tulee, mutta kunnallisen eräpäiviä voi siirtää! Soitat sitten kun lasku tulee, ja tee sopimus siitä, miten maksat laskut. Voi olla, että jos tulosi ovat noin hilkulla, voisit saada tuon laskun maksatettua sossussakin..?
Varaa joka tapauksessa heti aamusta aika, ettet sairastu vakavammin hoitamattoman hampaan seurauksena!