Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvitti tänään töissä...

Vierailija
15.10.2012 |

kun eräs 82-syuntynyt kollega sanoi että mun ikäisistä (-74) yleensä kovin harva osaa englantia.

Minä kun tiedän että myös meidän ikäiset ovat opiskelleet sitä kolmannesta luokasta lähtien ja lähes kaikki ikätoverini sitä puhuvat sujuvasti :D

Tällainen harhakuvitelmako kummittelee 80-luvulla syntyneiden päässä?

Joo me ei alaluokilla opittu englantia netissä istumalla mutta opittiin sitä esim kirjakavereille kirjoittamalla ja kielikursseilla ja lukemalla.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luuli mua alle kolmekymppiseksi :D

(järkyttyi kun kuuli että olen 3 lapsen äitee)

No joo asiaan. olen huomannut että aika monessa muussakin asiassa tämä työkaverini on sympaattisen naiivi vielä enkä minä sitä pahalla sano...hän vaan kaipaa pikkasen enemmän elämänkokemusta vielä.

ap

Vierailija
82/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla noin tyhmä. Ihminen on aikuinen ja yleissivistys on samaa tasoa kuin vanhalla saappaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt äiti-ihminen jolla ei ollut mitään hajua kuka on Mannerheim ja mikä pommi se siellä Hiroshimassa räjähtikään.

Itse olen 70-luvulla syntynyt enkä voi tajuta että millainen 18v täyttänyt ihminen voi olla niin pullossa kasvanut ettei tällaisia asioita tiedä.

Vierailija
84/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1971 syntynyt, Englannista laudaturin kirjoittanut ja Lontoossa kaksi vuotta asunut, joka on huomannut, että tosiaan jotkut nykynuoret osaavat hyvin englantia, ja sitten on niitä jotka eivät kerrassaan osaa.

Nykyaika ei ole muuttanut miksikään sitä tosiasiaa, että joka ikäluokassa, ovat sitten syntyneet 1951 tai 1991, on niitä, joille vieraat kielet vaan eivät uppoa kupoliin, vaikka kuinka katsovat leffoja ja kuuntelevat musaa.

Sitten on niitä, jotka oppivat helposti. Niitä on ollut joka ikäryhmässä. Tätini on syntynyt 1938 ja osaa useampia kieliä kuin minä, vaikka on aloittanut koulunsa sotavuosina...

Vierailija
85/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iässä vielä kertynyt? Onko hän asunut jossain jumalan selän takana kaukana sivistyksestä vai mikä mättää.

että luuli mua alle kolmekymppiseksi :D

(järkyttyi kun kuuli että olen 3 lapsen äitee)

No joo asiaan. olen huomannut että aika monessa muussakin asiassa tämä työkaverini on sympaattisen naiivi vielä enkä minä sitä pahalla sano...hän vaan kaipaa pikkasen enemmän elämänkokemusta vielä.

ap

Vierailija
86/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vielä näin lapsellisen tyhmä mutta että 30vee!!!!

Vierailija
87/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku luulee Suomessa vallinneen vielä 80-luvulla kansakoulu/oppikoulu-systeemi ja ettei silloin koulussa englantia opiskeltu :D

Vierailija
88/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorella tarkoitetaan alle 25-vuotiaita. Tuo ap:n työkaveri on harvinaisen typerä kolmekymppinen aikuinen.

1971 syntynyt, Englannista laudaturin kirjoittanut ja Lontoossa kaksi vuotta asunut, joka on huomannut, että tosiaan jotkut nykynuoret osaavat hyvin englantia, ja sitten on niitä jotka eivät kerrassaan osaa.

Nykyaika ei ole muuttanut miksikään sitä tosiasiaa, että joka ikäluokassa, ovat sitten syntyneet 1951 tai 1991, on niitä, joille vieraat kielet vaan eivät uppoa kupoliin, vaikka kuinka katsovat leffoja ja kuuntelevat musaa.

Sitten on niitä, jotka oppivat helposti. Niitä on ollut joka ikäryhmässä. Tätini on syntynyt 1938 ja osaa useampia kieliä kuin minä, vaikka on aloittanut koulunsa sotavuosina...

Vierailija
89/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa tämä kai siksi erityisen paljon koska omassa tuttavapiirissä ja samassa ikäluokassa lähes kaikki puhuvat enemmän tai vähemmän sujuvasti englantia. Todella moni lukiokavereista tekee töitä sillä kielellä ja pari kaveria ovat englannin kielen lehtoreita.

Mulla on 8v vanhempi isosisko jonka ikäluokka puhuu englantia!

Mitä ne 80-luvulla syntyneet oikein ajattelevat ja tietävät yhteiskunnasta?

ap

Vierailija
90/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaamme pinnallisen maailmankatsomuksen. Vähän sellaisen hedonistisen...

Voi sanoa että nykyään kolmekymppinen on vielä ihan lapsi. Ihoa hoidetaan hyvin ja rypyt eivät ole samalla tavoin läsnä, kuin aijemmilla kolmekymppisillä. Moni nykyinen kolmekymppinen on vasta tekemässä ekaa graduaan.

Lapsia hankitaan nelikymppisenä. Elinikä on korkeampi ja nuoruus venyy luonnollisesti.

Elämäntavat ovat nuorekkaammat, kuin aikaisemmilla kolmekymppisillä. Ap:ta en pidä kolmekymppisenä vaan hän on sitä vanhaa kalustoa :)

Vierailija
91/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunti sitten juttelin -86 syntyneen tyttäreni kanssa miten suppea maailmankuva on minun ikäiselläni, -61 syntyneellä työkaverilla, johon tyttäreni että samanlainen on hänen -87 syntyneellä ystävällään, joka oikein ylpeilee sillä ettei katsele telkkaria eikä lue kuin seiskaa. Kumpikin kyllä puhuu kieliä, vuosia ovat molemmat asuneet ulkomailla, ei kielitaito takaa että muuten maailmasta mitään tietäisi.

Vierailija
92/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassumpaa en ole vähään aikaan kuullutkaan :) Tai oikeastaan säälittävää. Jos pitää kolmekymppisenä itseään lapsena, on aika nolo. Tiedän monia kolmekymppisiä eivätkä kyllä näytä päivääkään ikäänsä nuoremmilta vaikka kuinka wanna be-teineiltä yrittäisivätkin näyttää.

Biologia ei valitettavasti tue tuota "haluan olla aikuinen lapsi" -elämänasennetta. Valitettavasti munasarjasi ovat jo aika lailla vanhentuneet nelikymppisenä, jos meinaat esikoista alkaa vääntämään vasta silloin.

Ja hei, olen vähän päälle kolmekymppinen aikuinen, ihan freesin näköinen mutta en kuvittele ryppyvoiteiden tekevän itsestäni lasta :)))))

Voi sanoa että nykyään kolmekymppinen on vielä ihan lapsi. Ihoa hoidetaan hyvin ja rypyt eivät ole samalla tavoin läsnä, kuin aijemmilla kolmekymppisillä. Moni nykyinen kolmekymppinen on vasta tekemässä ekaa graduaan.

Lapsia hankitaan nelikymppisenä. Elinikä on korkeampi ja nuoruus venyy luonnollisesti.

Elämäntavat ovat nuorekkaammat, kuin aikaisemmilla kolmekymppisillä. Ap:ta en pidä kolmekymppisenä vaan hän on sitä vanhaa kalustoa :)

Vierailija
93/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos se jotenki on juuttunu sun syntymävuoteesi ja siten ajattelee et olet koulutki käny joskus 70-luvulla? tyhmäähän sekin on, mut jos asiaa ei ajattele kunnolla nii voinee siinäki erehtyy?

Mut nojoo kai tuo silti olis hölmöä... ku ajattelen vaikka omaa äitiäni, syntyny v. -60 kävi jokusen vuoden oppikouluu tms jopa mut vaihtu hänen aikanaan peruskouluks. ja huomattavasti taitavampi kielissäkin ku minä, -91 syntyny.

ku ei se kielipää katso sitä vuotta niinkään vaan ylipäätään onko lahjoja oppia kunnolla sitä. joku on hyvä kielissä, joku matikassa.. yhtälailla niitä oppii hyvin tai huonosti vaik joutuisi joku enemmän käyttämäänki noita.

maailmankuvan voisi muuten usein kuvitella olevan nykypolvella aika laajakin, kun netin kautta saa kuitenkin todella suuren määrän tietoa ihan silmien eteen tai haettavaksi, helpommin ku vaik mulla äitini lapsena sai. mut kyllähän niitä hölmöjä joka ikäluokkaan mahtuu. joitain ei kiinnosta käyttää myöskään tetomahdollisuuksia hyväkseen, joka sitten ehkä jättää sivistykseen aukkoja...?

Vierailija
94/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassumpaa en ole vähään aikaan kuullutkaan :) Tai oikeastaan säälittävää. Jos pitää kolmekymppisenä itseään lapsena, on aika nolo. Tiedän monia kolmekymppisiä eivätkä kyllä näytä päivääkään ikäänsä nuoremmilta vaikka kuinka wanna be-teineiltä yrittäisivätkin näyttää.

Biologia ei valitettavasti tue tuota "haluan olla aikuinen lapsi" -elämänasennetta. Valitettavasti munasarjasi ovat jo aika lailla vanhentuneet nelikymppisenä, jos meinaat esikoista alkaa vääntämään vasta silloin.

Ja hei, olen vähän päälle kolmekymppinen aikuinen, ihan freesin näköinen mutta en kuvittele ryppyvoiteiden tekevän itsestäni lasta :)))))

Hänen ystävänsä pitävät minua saman ikäisenä. Ps. Miehetkin käyttävät ihovoiteita nykyään...

Vierailija
95/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eräs 82-syuntynyt kollega sanoi että mun ikäisistä (-74) yleensä kovin harva osaa englantia. Minä kun tiedän että myös meidän ikäiset ovat opiskelleet sitä kolmannesta luokasta lähtien ja lähes kaikki ikätoverini sitä puhuvat sujuvasti :D Tällainen harhakuvitelmako kummittelee 80-luvulla syntyneiden päässä? Joo me ei alaluokilla opittu englantia netissä istumalla mutta opittiin sitä esim kirjakavereille kirjoittamalla ja kielikursseilla ja lukemalla.

eli ovat puhuneet sitä kovin niukasti verrattuna esimerkiksi 1982 syntyneisiin. Jep ja juu, olet dinosaurus jo ja parin vuoden päästä työpaikan ongelmajäte, jolle pitäisi löytää loppusijoituspaikka...

Päinvastoin. Siis mistä päättelet ettemme käytä kieltä?

Monessa firmassa englanti on työkieli, työohjeet ovat englanninkielellä, porukka matkustelee enemmän mitä 40-lukuiset vanhempamme ikinä.

Surffataan netissä minkä keretään kaikenmaailman palstoilla.

Ainoa ero on, että meidän sukupolvemme ei ole juurikaan pelannnut konsolipelejä ja se ei nyt mieletön puute..?

Taitaa ihan oikeasti nuoremmilla olla todellisuudentaju pahasti hukassa..?

t.1973

Vierailija
96/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiasta tee. 34-vuotias mies on kyllä jo ihan äijän näköinen, vaikka tunkisi mitä rasvoja naamaansa. Voi elämä.

Hänen ystävänsä pitävät minua saman ikäisenä. Ps. Miehetkin käyttävät ihovoiteita nykyään...

Vierailija
97/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansa- / oppikoulun käyneet ovat opiskelleet ja osaavat englantia erinomaisesti, muiden kielten ohella. Itse olen 50-luvun loppupuolella syntynyt ja englanninkielisessä maassa asuminen sujui mainiosti puhumattakaan lyhyemmistä oleskeluista.

Ap, mahtaako 80-luvulla syntynyt työtoverisi luulla, että hänen opettajansa ovat jotain erityistapauksia tai ulkomaalaisia kun osaavat kieliä joita opettavat :)

Vierailija
98/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
99/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et niin ku mä luin tosiaan silloin Venäjää, kun se oli vielä pakollinen ja siihen verrattuna en voi ymmärtää pakkoruotsista valittavia, kun on se niin paljon helpompi, kun samat kirjaimet ja kaikki. Sit oisin odottanu, et välähtääkö.

Tyhmiä kyllä löytyy kaiken ikäisistä. Mulle myös joku ihan 70-luvulla syntynyt haikaili 70-luvun tekno-musiikin perään.

Vierailija
100/105 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo vähän pihalla olevasta 30-vuotiaasta työkaveristaan ja sitten yhdessä päivitellään miten "ne kolmekymppiset" on vielä niin kauhean lapsellisia :D

Luulisi viisaiden aikuisten sen verran jo elämästä oppineet, etteivät sortuisi yleistyksiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi