Huvitti tänään töissä...
kun eräs 82-syuntynyt kollega sanoi että mun ikäisistä (-74) yleensä kovin harva osaa englantia.
Minä kun tiedän että myös meidän ikäiset ovat opiskelleet sitä kolmannesta luokasta lähtien ja lähes kaikki ikätoverini sitä puhuvat sujuvasti :D
Tällainen harhakuvitelmako kummittelee 80-luvulla syntyneiden päässä?
Joo me ei alaluokilla opittu englantia netissä istumalla mutta opittiin sitä esim kirjakavereille kirjoittamalla ja kielikursseilla ja lukemalla.
Kommentit (105)
-82 syntynyt nainen on paljon paremmannäköinen kuin -74 syntynyt nainen.
Jos on kouluttamaton ja musta-valkoinen, suppea elämänkatsomus ja kaveripiiri sitä samaa, niin nuohan on kolmekymppisenäkin kuin murkut mielipiteiltään. Mieheni tytär on esimerkiksi tuollainen ja myötähäpeä nousee välillä pintaan, kun kuuntelee tuon ikiteinin mielipiteitä. Just mies naureskeli, että koskahan tyttönsä meinaa aikuistua... Täysin kyvytön joustamaan mielipiteistään, kaikki on niin on-off, ei osaa nähdä maailman ja asioiden monimuotoisuutta. Joskus laittaa mietityttämään, että olin hänen ikäisensä tullessa äitipuoleksi hänelle ja pikkuisen eri sfäärissä mentiin.
sitä paitsi ne 90-luvulla lukionsa käyneet ovatkin käyneet sen helpoimman kautta eli kirjoituksia hajauttaen :D
Nykyajan lukio on pilipalijuttu!
Mä kävin lukion 90-luvulla (-92-95) enkä saanut hajauttaa... Eli keväällä -95 kirjoitti viimeiset jotka ei saaneet hajauttaa. Paitsi pari kaveria anoi (ja sai) erikoisluvan kirjoittaa ylimääräisen A-kielen, jolloin oli pakko kirjoitta se extrakieli jo edellisenä syksynä. Oli tollasia varmaan koko maassa enemmänkin, mutta tosiaan piti anoa erityislupaa.
Mitä ne 80-luvulla syntyneet oikein ajattelevat ja tietävät yhteiskunnasta?ap
Älkää yleistäkö kaikkia 80-luvulla syntyneitä typeriksi, tietämättömiksi ja sivistymättömiksi tuon ap:n esimerkin ja jonkin BB talon asukkaiden takia. Pitäisi hälytyskellojen soida jo siinä vaiheessa kun puhutaan BB talosta..
Nuorimmatkin 80-luvulla syntyneet ovat kuitenkin 23-vuotiata, nuoria kyllä, muttei mitään teinejä. Ja eiköhän noita typeriä ja sivistymättömiä ole kaikissä ikäryhmissä.
mun 100-kiloinen 82 syntynyt työkaverini ei todellakaan ole yhtä hyvän näköinen kuin minä 73 syntynyt :D
Hän muutenkin näyttää ihan ikäiseltäni ellei jopa vanhemmalta :D juuri tuossa iässä alkaa huomata sen rupsahtamisen ja toiset nyt vaan säilyvät paremmin kuin toiset.
Osaa ne vanhemmatkin Tämä tapahtui muutama vuosi sitten: 1973 syntynyt mies kysyi joukolta 1940-luvun puolivälissä syntyneiltä, onko kukaan näistä ollut sodassa...
Siviiliväestöön sota vaikutti mitä suuremmissa määrin. Ja kyllä sitä voi tulita että sodan (39-45) loppupuoli oli nelkytluvun puolivälissä.
niin aika harva 80-luvun alussa syntynyt näyttää enää nuorelta. Viime viikolla hätkähdin kun näin 1981 syntyneen mieheni siskon pitkästä aikaa. Oli vuodessa vanhentunut varmaan 5v vähintään...
työkaveri ja varmaan aika lapsellinenkin vielä. Tuon ikäisen pitäisi olla aikuismaisen sivistynyt, lähenee sentään jo keski-ikää!
Mua huvittaa tämä kai siksi erityisen paljon koska omassa tuttavapiirissä ja samassa ikäluokassa lähes kaikki puhuvat enemmän tai vähemmän sujuvasti englantia. Todella moni lukiokavereista tekee töitä sillä kielellä ja pari kaveria ovat englannin kielen lehtoreita.
Mulla on 8v vanhempi isosisko jonka ikäluokka puhuu englantia!
Mitä ne 80-luvulla syntyneet oikein ajattelevat ja tietävät yhteiskunnasta?
ap
Minun syntyessäni oli 80-lukua eletty jo kokonaista kaksi kuukautta ja mielestäni olen jo aikuinen ihminen joka tietää yhteiskunnasta ja historiasta paljonkin (ainakin paljon enemmän kuin ap olettaa..)
Vaikkei ikäiseni ihminen olisi eläissään kirjaa avannut niin tietäisi jo oman elämänkokemuksensa perusteella Suomen itsenäisyyden aikaiset sodat(isoisämme ovat sotaveteraaneja) ja koulujärjestelmän uudistukset(sukulaisia ja tuttavia on siis -70, -60 ja jopa -50-luvulla syntyneitä). Yleistätköhän sinä ap nyt meihin kolmekymppisiin tuon työkaverisi äärettömän tyhmyyden?
Hyvin nuori kollegani pitää englantia äidinkielenään, koska hän puhuu kieltä lukioikäisen pikkuveljensä kanssa. :D
Hän erehtyy pahasti.
t. Sujuvasti englantia puhuva -65 :)
"Huvitti tänään" -alut, koska niillä poikkeuksetta tuodaan esiin, kuinka fiksu minä olen, ja kuinka tyhmä se toinen, jonka käytös huvitti.
Ei minua huvittaisi, minä keskustelisin asiallisesti ja korjaisin väärän käsityksen. Minullakin on varmasti joistakin asioista vääriä käsityksiä, jotka sinunlaisiasi huvittavat.
Minä olen myös -69 syntynyt ja opintieni aloittanut peruskoulussa. Ihan ekalta saakka.
Broidi on syntynyt -69 ja aloitti opintiensä kansakoulussa, mä olen syntynyt -71 ja menin jo ekalla peruskouluun. Musta huvittavinta oli ap:n järkytys että hänen viiteryhmänä pidetään keski-ikäisiä eikä nuoria aikuisia. Meilläkin 35-68- vuotiaita pidetään töissä senioreina. Asiantuntijatehtävissä alle 35-vuotiaat ovat vielä 'nuoria' vaikka muualla elämässä heitä ei enää pidettäisikään nuorina.
.. "että sä oletkin käyny vielä niitä kansakouluja ja oppikouluja." Juu ei, ihan peruskoulua ja lukiota pukkasi..
..ja oon käynyt "kansakoulun ja oppikoulun" ja ennemminkin oon siitä ylpeä. Meitä seuraava vuosikerta kävi jo peruskoulua, meillä oli kyllä peruskoulun kirjat mutta me keskikoululaiset luettiin ihan joka aineessa se laaja kurssi. Ihan huvitti jossain ruotsin kirjan suppean kurssin matskussa kun tankattiin sitä "jag heter Peter" ensimmäiset puol vuotta.
ukoilta ja akoilta :D että en sitten tiedä missä ne nuorekkaat 3-kymppiset luuraa :D
Normaalisti hakeudut vanhojen seuraan. Pojittelet niitä teinin näköisiä kolmekymppisiä miehiä.
Ei ihme että ei heitäkään kiinnosta pojittelusi.
Meilläkin töissä 25veet eivät osaa muusta puhuakaan kuin ryypiskelystä, baarikierroksista, sokeroinnista, tekokynsistä, mistä ostetaan merkkivaatteet, mitä ne maksavat ja joka toinen sana yritetään vääntää englanniksi mikä mua huvittaa suuresti :D Kuulostaa nimittäin todella lapsellisesta se!
Minusta englannin sekoittaminen kieleen kuulostaa tyylikkäältä ja elegantilta. Streetsmartilta.
Muutenkin nuo aiheet ovat sitä itseään. Sitä mistä pidetään ja nautitaan. Te martat ehkä puhutte kutomisesta samalla intensiivisyydellä.
Sun pitäisi arvostaa jokaisen omia intressejä, eikä dissata niitä.
-Se 34v 18 kesäisen näköinen
kovin sivistyneitä :) huomaahan sen jo siitä ettei osata alkeellisiakaan käytöstapoja eikä tiedetä menneisyydestä mitään. Jos ihmisellä ei ole mitään halua menneisyydestä miten voisi olla kunnollista nykymaailmankuvaakaan...ja se todellakin haittaa!
Miettikää nyt millainen käsitys maailmasta on ihmisellä joka ei tiedä perussivistykseen kuuluvia asioita kuten milloin suunnilleen edes käyty toinen maailmansota tai että milloin suunnilleen edes Suomi saanut itsenäisyyden. Nykynuoret eivät tiedä millainen maailma suunnilleen ollut 50-luvulla, 70-luvulla saati sitten silloin 80-luvulla jolloin Suomessa koululaiset ovat käyneet peruskoulussa!
Nykyajan nuorten sivistys on täyttä skeidaa.
Yleissivistys ei merkitse mitään. On erikoistuttava jo peruskoulussa. On tiedettävä heti mitä haluaa tehdä. Kaikki pitää tehdä nopeammin että teikäläisten läskiperse vanhemmat saavat eläkkeensä. Siitähän tässä on kyse.
Ihmettelen vielä miten saatatte kunnioittaa vanhempianne? Kolmekymppisiltä ei kunnioitusta heru!
Minä olen myös -69 syntynyt ja opintieni aloittanut peruskoulussa. Ihan ekalta saakka.
Broidi on syntynyt -69 ja aloitti opintiensä kansakoulussa, mä olen syntynyt -71 ja menin jo ekalla peruskouluun. Musta huvittavinta oli ap:n järkytys että hänen viiteryhmänä pidetään keski-ikäisiä eikä nuoria aikuisia. Meilläkin 35-68- vuotiaita pidetään töissä senioreina. Asiantuntijatehtävissä alle 35-vuotiaat ovat vielä 'nuoria' vaikka muualla elämässä heitä ei enää pidettäisikään nuorina.
niin peruskoulu-uudistus lähti Lapista vuonna -72 ja saapui viimeisenä Helsinkiin vuonna -78.
kävinkö minä oppikoulun :D:D:D
ap lisää
Siskoni -82, eikä se kyllä ole noin höntti. Ei sen kaveritkaan.
Meidän äiti synt -53 kävi sen oppikoulun ja oppi sujuvaa enkkua, ruotsi ja saksaakin.
Ainoa mitä sisko on muinaisuuksia ihmetellyt, kun pengottiin taannoin äidin vinyylilevyjä, että Michael Jackson on ollut joskus musta.
Siitä tyttöparka meni ihan hämmennyksiin ja nolottikin tuota, että oli tippunut yleissivistyksen portaalta. ;)