Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työn ja äitiyden yhdistäminen ihan mahdotonta :(

Vierailija
15.10.2012 |

Olen viime kuussa saanut aivan mahtavan työpaikan controllerina isossa kansainvälisessä yrityksessä. Työtä on kyllä aivan mielettömästi ja nyt parin viikon jälkeen olen jo aivan puhki :(

Todella stressaavaa tehdä töitä täysillä ja sitten kiireessä lähteä hakemaan lapsia päiväkodista minuuttiaikataululla. Ja kun lapset ovat menneet nukkumaan, avaan koneen ja teen silmät ristissä viimeisiä raportteja.

Nyt ekaluokkalainen syyslomalla ja "onneksi" mies kipeänä jotta voi olla hänen kanssaan kotona. Mutta miten muut lomat? Miten ensi kesä?

Onko vain pakko keksiä joku muu työ? Miten te muut olette tehneet?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen 7h 15 min päiviä, kotona en mitään. Onneksi en aikanaan lähtenyt yksityiselle töihin.

Pikkasen epäilen että virkamiehellä meni termit brutto ja netto sekaisin, heh.

koska jos netto on 3500 niin brutto olis varmaan 7000... ja rivivirkamies ei taida ihan tuota saada. Ei edes johtajat. Ja olen töissä valtiolla taloushallinnossa, joten tiedän palkkatasosta.

Laske sitten minun kuukausipalkkani, vuositulot 54 600. Olen valtiolla töissä.

Vierailija
42/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei nyt heti parin viikon tai kuukauden jälkeen

Ihmettelen aina, kun ihmiset valittaa, kun ei ole lomaa uudessa työpaikassa ja lähinnä sitä, että kun ei ole vara ottaa palkatonta. Yleensähän ne käyttämättä jääneet lomat sieltä vanhasta työpaikasta maksetaan rahana, joten eikö niillä rahoilla voi kompensoida niitä palkattomia siellä uudessa työpaikassa.

vaan se, että olen mukana projekteissa, jotka seisoo jos en ole mukana. Onko nro 8 ainoa joka ymmärtää millaista tämä on?! Haluan kommentteja niiltä uraihmisiltä, jotka tietävät millaista tämä elämä on. Ja vielä enemmän niiltä, jotka ehkä ovat tämän jättäneet taakseen :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen 7h 15 min päiviä, kotona en mitään. Onneksi en aikanaan lähtenyt yksityiselle töihin.

koska jos netto on 3500 niin brutto olis varmaan 7000... ja rivivirkamies ei taida ihan tuota saada. Ei edes johtajat. Ja olen töissä valtiolla taloushallinnossa, joten tiedän palkkatasosta.

Valtion virkamiesten palkat myös löytyy taulukoista aika helposti... Toki joustojakin on, mutta kyllä se valtiollakin menee niin että enemmän vastuuta=enemmän töitä.

TOki jotkut ovat niin hyviä, että tekevät työnsä todella tehokkaasti työajan puitteissa, ja silti etenevät urallaan, mieheni esim. on tällainen. Ei tee ylitöitä kuin äärimmäisessä poikkeustapauksessa, on ilmoittanut sen heti alkuun työpaikallaan, ja silti etenee koko ajan urallaan.

T: Valtion virkamies, BRUTTO 3500e/kk

Vierailija
44/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavassa tilanteessa oleva perhe palkkasi osapäiväisen lasten- ja kodinhoitajan. Hoitaja siivoaa, pyykkää, laittaa ruuan ja on kotona kun lapsi tulee koulusta. Pienemmät hoitaja hakee päiväkodista.

Tähän saa kotitalousvähennyksen ja alle kolmevuotiaista kuntalisää ja kelasta lasten yksityisen hoidon tukeaö

Vierailija
45/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske sitten minun kuukausipalkkani, vuositulot 54 600. Olen valtiolla töissä.

Jos tuossa oli lomarahat mukana, niin lähempänä 4000e.

Vierailija
46/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ varmasti helpottuu ja ratkaisuja löytyy. Hanki palkattua apua, jos ei mummoja, pappoja ym. riitä avuksi. Palkkaa vaikka kaksi kivaa tyttöä vuorotellen auttamaan lastenhoidossa ja kotitöissä.

Vierailija
47/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole arkisin lainkaan kotona, ts. tulee aikaisintaa, kun lapset menevät nukkumaan. Kaikki kotona tehtävät työt ovat täysin vastuullani, kaupassakäynnit ym. Kouluttauduin jo esikoisen vauva-aikana uudelle alalle, jolla nyt työskentelen muutamia tunteja viikossa. Tällöin nuorimmaisella on kotona hoitaja. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan teen valmistelevia töitä ja kuntoilen. Aikaisemmassa hektisessä työssäni en olisi mitenkään voinut jatkaa, sillä työpäivät olisivat väkisinkin venyneet ja iltaisin olisi silti pitänyt tehdä hommia. Nyt voin säädellä päiväaikataulujani, se on tärkeintä. Ja tarpeen mukaan esimerkiksi rauhoittaa jotakin viikkoa ja tavata joku viikko enemmän asiakkaita. Näin aion jatkaa (toivottavasti siihen asti, kun lapset eivät minua niin paljon tarvitse, en tosin vielä tiedä, mikä se ikä on;) Tsemppiä ap!!

Vierailija
48/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin palkatkaa joku niille lapsille hoitajaksi ja tekemään kotitöitä. On heillä edes joku aikuinen paikalla jolla on aikaa.

se on lapsilta pois jos äiti tekee töitä sen jälkeen kun he ovat menneet nukkumaan?! Lähinnä oma jaksamiseni huolettaa. Ihan samanlainen äiti olen kuin vaikka lähihoitaja, joka tekee töitä 8-16. ap

Eikö sinun voimavarojen väheneminen vie aikaa ja voimia lasten hoivaamisesta?

Eikö sinusta äidille, joka esim. käyttää sen ajan nukkumiseen, jonka sinä käytät työntekoon, ole mitään eroa.

Jos teen töitä illalla pari tuntia niin ei se vaikuta mitenkään siihen että miten mä hoivaan mun lapsia! Jessus, mitä ihmisiä täällä on. Sen sijaan, että teen töitä haluaisin katsoa esim. televisiota, mitä nyt en pysty tekemään.

Mutta lapsilta se ei ole pois, koita nyt tajuta äläkä enää jankkaa.

ap

Vierailija
49/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kysehän ei ole ap:llakaan työn haastavuudesta tms. vaan siitä, että työ on sellaista, että se on suorassa yhteydessä muihin.

Minä lopetin kaikki sellaiset toimeksiannot, joissa oma vauhtini vaikuttaa muihin.

Eli minulla on oma deadline, ei muuta. Minä sitten päätän milloin ja missä työn teen.

Stressi syntyy siitä ulkoa tulevasta aikataulupaineesta, ei työn sisällöstä.

Ihmettleen kyllä tuota, että miten se controllerin työ olisi noin raskasta. Paras ystäväni on ollut controllerina jo pitkään ja nimenomaan kokee, että se on helppo työ äidille. Heilläkin kolme lasta tiheään tahtiin, mies matkatöissä, eikä paikkakunnalla edes asu yhtään sukulaista!

30

Vierailija
50/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin 8:lle, joka ymmärtää hyvin että tietyt työt on tehtävä. On pakko tuottaa dataa projektitiimille, muuten homma ei etene. Eli kaikki olisi mun syytä ja sehän ei ole kivaa joutua silmätikuksi, joka ei ole sitoutunut. Lähinnä mielessä olisi alkaa yrittäjäksi tai vaihtaa esim. kolmannelle sektorille missä tällaista helvettiä ei olisi. Tienaan 3500 euroa kk, jota joku kyseli. Mies ei pysty joustamaan, koska hänellä on menestyvä yritys, jonka pyörittämisessä menee aikaa. Tosin saa siitä rahaakin ja sen takia tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa :( Mutta kadunko sitä sitten loppuelämäni? ap

vastuullinen siitä jos 8h ei riitä työn tekemiseen. Mulla sama palkka mutta tein jo hakuvaiheessa selväksi että teen 8h ja vain satunnaisesti (äärimmäisessä hädässä) enemmän tunteja. Annoin siis esimiehen valita kelpaanko normiduunariksi vai orjaksi. Jopa projekteissa - ei kaikkea voi sälyttää yhden niskoille!! Esimiehen tulee olla selvillä sitä ettei resursseja ole riittävästi (siis lisää porukkaa töihin!)

Teen 2-3x vuodessa viikon verran 24/7 töitä minkä myös otan vapaana tai rahana aina. En siis anna mitään ilmaiseksi firmalle vaikka nykyään sitä oletetaankin. Osittain tämän takia halusin myös pysyä "alempana toimihenkilönä" koska silloin minulla on työajat toisin kuin "ylemmillä" (heillä pitäisi kompensoitua palkassa)

Opetus nro 1: Mitä enemmän joustat, sitä enemmän sinulta vaaditaan!! Tekeekö collegasi myös yhtä pitkää päivää??

Ja toisaalta, kaikkeen sopeutuu - itse olen 4:n äiti ja mennyt töihin heti äitiyslomien jälkeen. Pakko tienata, ei kukaan kysellyt haluanko tai jaksanko.

Vierailija
51/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virkamiesten palkat myös löytyy taulukoista aika helposti... Toki joustojakin on, mutta kyllä se valtiollakin menee niin että enemmän vastuuta=enemmän töitä. TOki jotkut ovat niin hyviä, että tekevät työnsä todella tehokkaasti työajan puitteissa, ja silti etenevät urallaan, mieheni esim. on tällainen. Ei tee ylitöitä kuin äärimmäisessä poikkeustapauksessa, on ilmoittanut sen heti alkuun työpaikallaan, ja silti etenee koko ajan urallaan. T: Valtion virkamies, BRUTTO 3500e/kk

joten aika pitkään saa taulukoita selailla, Henkilökohtaiset lisät taas eivät taulukoissa näy, siellä on pelkät peruspalkat.

Vierailija
52/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkosen Niinan sanija lainatakseni, hyvä äiti ei mene töihin.

Vierailija
53/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös controller, aloitin tässä työssä kolme vuotta sitten kun palasin toisen lapsen jälkeen hoitovapaalta takaisin töihin. Lapset nyt 5 ja 8. Todella raskasta on ollut, työni on ajoittain todella hektistä ja yleensä lapset sairastuvat juuri silloin kun ei pitäisi. Mieheni voi onneksi myös jäädä pois töistä hoitamaan lapsia, mutta usein myös hänellä on sellaisia tärkeitä työkuvioita, että minun on oltava pois töistä.

Tämä oli aluksi hirveän stressaavaa ja on ajoittain vieläkin, mutta nyt olen ottanut sen asenteen, että äitiys tulee ensin ja työ vasta sitten ja työnantajani on saanut alistua kohtaloonsa ;) Tosin enpä usko että olen tässä työyhteisössä se, jolle suunnitellaan hienoimpia etenemiskuvioita ja muutenkaan en kuulu siihen suosituimpaan porukkaan (yt-neuvotteluita odotellessa...). Tällaista se nyt on tällä hetkellä elämässä, olen joustamaton pienten lasten äiti. Ehkä tilanne on jo viiden vuoden päästä erilainen ja pystyn sitten jo omistautumaan paremmin työllekin.

Vierailija
54/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

apulaisen palkkaamista. Koska teillä on noin kovat tulot, on teillä myös siihen varaa.

Vierailija
55/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin palkatkaa joku niille lapsille hoitajaksi ja tekemään kotitöitä. On heillä edes joku aikuinen paikalla jolla on aikaa.

se on lapsilta pois jos äiti tekee töitä sen jälkeen kun he ovat menneet nukkumaan?! Lähinnä oma jaksamiseni huolettaa. Ihan samanlainen äiti olen kuin vaikka lähihoitaja, joka tekee töitä 8-16. ap

Eikö sinun voimavarojen väheneminen vie aikaa ja voimia lasten hoivaamisesta? Eikö sinusta äidille, joka esim. käyttää sen ajan nukkumiseen, jonka sinä käytät työntekoon, ole mitään eroa.

Jos teen töitä illalla pari tuntia niin ei se vaikuta mitenkään siihen että miten mä hoivaan mun lapsia! Jessus, mitä ihmisiä täällä on. Sen sijaan, että teen töitä haluaisin katsoa esim. televisiota, mitä nyt en pysty tekemään. Mutta lapsilta se ei ole pois, koita nyt tajuta äläkä enää jankkaa. ap

Mikä sä oikein luulet olevasi?! Tulet tänne itkemään, että olet jo nyt ihan loppu ja työntekoa takana kaksi viikkoa. Entä missä kunnossa mahdat olla kuukauden kahden päässä?!

Minua suututtaa nyt todella. Etkö sinä käsitä, että äidin hyvinvoinilla on merkitys myös lasten hyvin vointiin?!

Entä siivous, ruuanlaitto, pyykienpesu, ruokakauppa, jne. koska sinä ne hoidat. Entä koska leikität lapsia, ulkoilet heidän kanssaan, katsotte läksyt jne.

Vierailija
56/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen joutuu ne rajat vetämään. Nuorena sitä kuvittelee, että kaikki in pakko tehdä. Controllerin työssä on taatusti osa niitä erityisen kriittisiä tehtäviä, jotka on sidottu kalenteriin, rapsat pitää olla valmiita silloin ja silloin. Myöskään pitkiä lomia ei varmaan pysty pitämään, mutta kyllä useimmat pitävät lyhyitä lomia esim aina kun raportointi dl on ohi.

Tietysti kun olet uusi ja kokematon, aluksi on vaikea hahmottaa mikä on tärkeää ja mikä ei. Samoin aikaa menee turhaan hukkaan kun ei ole valmista kontaktiverkkoa.

Minusta sinun kannattaa pyytää mentoria itsellesi, jotta kehityt. Se on aika yleinen käytäntö just johtavissa asiantuntijatehtävissä ja tietenkin sitten ihan johtotehtävissä.

Kyse ei ole siis siitä ettet osaisi työtehtäviäsi. Varmasti ne osaat. Nyt pitää vaan opetella miten sitä työtä tehdään niin että pysyy nuppi kasassa.

Sulla on varmaan vielä koeaika. Kun se loppuu, niin ota neuvottelu esimiehen kanssa. Neuvottelet itsellesi täydet lomat ensi kesälle. Pidät sitten vaikka pätkissä. Asiantuntija- ja johtotehtävissä on kyllä yleinen käytäntö neuvotella täydet lomat työpaikan vaihdoksen yhteydessä. Sulla on vielä melko alhainen palkka työn vaativuuteen nähden, niin luulisi onnistuvan.

Vierailija
57/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis numero 50 on keskijohtoa keskisuuresta yrityksestä.

Vierailija
58/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun voimavarojen väheneminen vie aikaa ja voimia lasten hoivaamisesta?

Eikö sinusta äidille, joka esim. käyttää sen ajan nukkumiseen, jonka sinä käytät työntekoon, ole mitään eroa.

Jos teen töitä illalla pari tuntia niin ei se vaikuta mitenkään siihen että miten mä hoivaan mun lapsia! Jessus, mitä ihmisiä täällä on. Sen sijaan, että teen töitä haluaisin katsoa esim. televisiota, mitä nyt en pysty tekemään.

Mutta lapsilta se ei ole pois, koita nyt tajuta äläkä enää jankkaa.

ap

olen eri kirjoittaja, mutta tuo sinun vastaus ap pistää silmään: jollei kerran ole lapsiltasi/voimavaroistasi pois, niin missä sitten on se ongelma, jota varten aloitit tämän ketjun??? Ei ilmeisesti missään?

Jos joku ongelma kuitenkin on, niin kerro selkeämmin. Yksi neuvo: control your life, dear controller

Vierailija
59/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuvuodesta. Olen hoitoalalla, jossa töitä riittää. Luultavasti alan tekemään pätkätöitä, jolloin voin itse päättää minulle sopivat työpäivät. Kesän ajattelin olla lasten kanssa kotona. Onneksi mies tienaa sen verran hyvin että tällainen on mahdollista. Koska lapset ovat vielä pieniä (2-7v.), haluan että minulla riittää voimavaroja hoitaa perhe ja koti kunnialla.

Vierailija
60/108 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljän lapsen äiti ja johtavassa asemassa. Olen aina ollut hyvin tarkka siitä, että teen työpaikalla vain työasioita. En siis notku vauvapalstalla. Poikkeustapauksissa olen joutunut tekemään töitä kotona. Jos et ehdi tehdä töitäsi työajalla, on syytä olla yhteydessä esimieheesi.

Tarkalla ajankäytöllä ja järjestelyillä homma hoituu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä