Työn ja äitiyden yhdistäminen ihan mahdotonta :(
Olen viime kuussa saanut aivan mahtavan työpaikan controllerina isossa kansainvälisessä yrityksessä. Työtä on kyllä aivan mielettömästi ja nyt parin viikon jälkeen olen jo aivan puhki :(
Todella stressaavaa tehdä töitä täysillä ja sitten kiireessä lähteä hakemaan lapsia päiväkodista minuuttiaikataululla. Ja kun lapset ovat menneet nukkumaan, avaan koneen ja teen silmät ristissä viimeisiä raportteja.
Nyt ekaluokkalainen syyslomalla ja "onneksi" mies kipeänä jotta voi olla hänen kanssaan kotona. Mutta miten muut lomat? Miten ensi kesä?
Onko vain pakko keksiä joku muu työ? Miten te muut olette tehneet?
Kommentit (108)
Meillä on tässä perheessä kaksi aikuista, jotka ottavat osaa lasten ja kodin hoitoon. Yhdessä tehdään ns. viikkosuunnitelma, kumpi käy kaupassa, kumpi hakee lapset hoidossa, miten lomat sijoitetaan lasten kannalta parhaaksi, kumpi jää sairaan lapsen kanssa kotiin jne.
Alku on aina hankala, mutta äkkiä kaikesta tulee rutiinia.
Varsinkin 8:lle, joka ymmärtää hyvin että tietyt työt on tehtävä. On pakko tuottaa dataa projektitiimille, muuten homma ei etene. Eli kaikki olisi mun syytä ja sehän ei ole kivaa joutua silmätikuksi, joka ei ole sitoutunut.
Lähinnä mielessä olisi alkaa yrittäjäksi tai vaihtaa esim. kolmannelle sektorille missä tällaista helvettiä ei olisi. Tienaan 3500 euroa kk, jota joku kyseli. Mies ei pysty joustamaan, koska hänellä on menestyvä yritys, jonka pyörittämisessä menee aikaa.
Tosin saa siitä rahaakin ja sen takia tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa :( Mutta kadunko sitä sitten loppuelämäni?
ap
Usein yrittäjä, varsinkin aloitteleva, joutuu tekemään vielä pitempää päivää.
Hyvä periaate on se, että vapaa-ajalla ei hommia tehdä. Ja jos ei saa työaikana tarpeeksi tehtyä, juttele esimiehesi kanssa siitä, onko sulla liikaa hommaa. Voitaisiinko asioita priorisoida?
Usein uutena joutuu opettelemaan uusia asioita, mikä vie aikaa ja vaatii enemmän kuin tuttu vanha työ. Lisäksi edellisen työntekijän lähdöstä voi olla aikaa, jolloin hommat on kasautunut, ja töistä on aluksi enemmän.
Tiedän, että on firmoja, joissa "kaikki" tekee ylipitkää päivää. Onko teillä näin? Vai oletko ainoa? On tietysti vaikea sanoa, että lähden neljältä kotiin ja olen seuraavan kerran käytettävissä huomenna klo 8, mutta perheellisen on melkeinpä pakko tehdä näin.
Niin palkatkaa joku niille lapsille hoitajaksi ja tekemään kotitöitä.
On heillä edes joku aikuinen paikalla jolla on aikaa.
teen 7h 15 min päiviä, kotona en mitään. Onneksi en aikanaan lähtenyt yksityiselle töihin.
teen 7h 15 min päiviä, kotona en mitään. Onneksi en aikanaan lähtenyt yksityiselle töihin.
Pikkasen epäilen että virkamiehellä meni termit brutto ja netto sekaisin, heh.
Eihän lasten eduksi voi joustaa, kun jää jälki laittaessa sormen vesilasiin. Onnellisuus= pankkitilin saldo.
Niin palkatkaa joku niille lapsille hoitajaksi ja tekemään kotitöitä.
On heillä edes joku aikuinen paikalla jolla on aikaa.
se on lapsilta pois jos äiti tekee töitä sen jälkeen kun he ovat menneet nukkumaan?! Lähinnä oma jaksamiseni huolettaa.
Ihan samanlainen äiti olen kuin vaikka lähihoitaja, joka tekee töitä 8-16.
ap
Eihän lasten eduksi voi joustaa, kun jää jälki laittaessa sormen vesilasiin. Onnellisuus= pankkitilin saldo.
Eipä sinunkaan lapsesi voi olla mitään onnellisia, kun äitinä on tuollainen.
Ihmettelen aina, kun ihmiset valittaa, kun ei ole lomaa uudessa työpaikassa ja lähinnä sitä, että kun ei ole vara ottaa palkatonta. Yleensähän ne käyttämättä jääneet lomat sieltä vanhasta työpaikasta maksetaan rahana, joten eikö niillä rahoilla voi kompensoida niitä palkattomia siellä uudessa työpaikassa.
koska jos netto on 3500 niin brutto olis varmaan 7000... ja rivivirkamies ei taida ihan tuota saada. Ei edes johtajat. Ja olen töissä valtiolla taloushallinnossa, joten tiedän palkkatasosta.
Ihmettelen aina, kun ihmiset valittaa, kun ei ole lomaa uudessa työpaikassa ja lähinnä sitä, että kun ei ole vara ottaa palkatonta. Yleensähän ne käyttämättä jääneet lomat sieltä vanhasta työpaikasta maksetaan rahana, joten eikö niillä rahoilla voi kompensoida niitä palkattomia siellä uudessa työpaikassa.
vaan se, että olen mukana projekteissa, jotka seisoo jos en ole mukana. Onko nro 8 ainoa joka ymmärtää millaista tämä on?! Haluan kommentteja niiltä uraihmisiltä, jotka tietävät millaista tämä elämä on. Ja vielä enemmän niiltä, jotka ehkä ovat tämän jättäneet taakseen :)
ap
Varsinkin 8:lle, joka ymmärtää hyvin että tietyt työt on tehtävä. On pakko tuottaa dataa projektitiimille, muuten homma ei etene. Eli kaikki olisi mun syytä ja sehän ei ole kivaa joutua silmätikuksi, joka ei ole sitoutunut. Lähinnä mielessä olisi alkaa yrittäjäksi tai vaihtaa esim. kolmannelle sektorille missä tällaista helvettiä ei olisi. Tienaan 3500 euroa kk, jota joku kyseli. Mies ei pysty joustamaan, koska hänellä on menestyvä yritys, jonka pyörittämisessä menee aikaa. Tosin saa siitä rahaakin ja sen takia tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa :( Mutta kadunko sitä sitten loppuelämäni? ap
Kotona teetettävästä lastenhoitotyöstä saa kotitalousvähennykset.
Et tietenkään pysty huolehtimaan lasten asioista jos olet työnantajan palveluksessa 24/7. Työtaakkaasi on pakko jakaa. Palkkaat jonkun hakemaan lapset hoidosta, tekemään iltaruuan ja huolehtimaan harrastus/läksy/pyykkihuolto/tiskaus-asioista.
Simple as that. Jos miehelläsi on "menestyvä" yritys teillä on siihen varaa.
mun otsikko taitaa olla väärin. Pitäisi olla "Haastavan työn ja äitiyden yhdistäminen on haasteellista"
ap
Juurikin siksi että saan yhdistettyä työn ja lapset parhaalla mahdollisella tavalla.
Niin palkatkaa joku niille lapsille hoitajaksi ja tekemään kotitöitä. On heillä edes joku aikuinen paikalla jolla on aikaa.
se on lapsilta pois jos äiti tekee töitä sen jälkeen kun he ovat menneet nukkumaan?! Lähinnä oma jaksamiseni huolettaa. Ihan samanlainen äiti olen kuin vaikka lähihoitaja, joka tekee töitä 8-16. ap
Eikö sinun voimavarojen väheneminen vie aikaa ja voimia lasten hoivaamisesta?
Eikö sinusta äidille, joka esim. käyttää sen ajan nukkumiseen, jonka sinä käytät työntekoon, ole mitään eroa.
koska jos netto on 3500 niin brutto olis varmaan 7000... ja rivivirkamies ei taida ihan tuota saada. Ei edes johtajat. Ja olen töissä valtiolla taloushallinnossa, joten tiedän palkkatasosta.
ja jos saa työmatkoista täydet vähennykset ja on asutolainaa, niin ei se vero% välttämättä ole korkeampi kuin 29.
Voit olla valtion taloushallinnossa, mutta verotuksesta et tiedä mitään.
Minä olen yh ja töissä asiantuntijatehtävissä yksityisellä. Teen vajaata työpäivää, jotta lapsen tarhapäivät ei olisi kohtuuttomat. Taidan olla onnekas kun palkkani on lähes 4000e/kk vaikka työaikani on 80% normaalista (eli 6h/pvä). Ja työkonetta en avaa iltaisin tai viikonloppuisin työt eivät tekemällä lopu.Töissä olen tosi tehokas ja muutenkin hyvä organisoimaan (töissä ja kotona) jotta arki sujuu. Kannan työkonetta aina mukanani, koska lapsen ollessa sairas voin tehdä töitä kotona. Meidän alalla on paremmat lomat, joten loma-ajatkaan eivät tuota ongelmaa.
Toivottavasti saat arkenne sujumaan ap! Tiedän kyllä että voi olla haastavaa, mutta luulen että ajan myötä helpottaa (kun et ole enää "uusi" töidesi kanssa).
Jos työtä on liikaa ilman että selviät niistä siinä kahdeksassa tunnissa niin sanot siitä pomolle etkä tee ilmaiseksi mitään kotona. Kyllä tuohon rytmiin tottuu kun on pakko, ne on nyt ne elämän ruuhkavuodet ja ne on käytävä läpi. Jos on pakko tehdä töitä kotona niin mies kauppaan tai puistoon lasten kanssa ja saat hetken rauhan. Kotityöt minimiin ja se ekaluokkalainen siivoaa omat jälkensä jo. Meillä oli poitsu kesällä yksin pari viikkoa jo heti ekaluokkalaisesta kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Muuten kyllä mummit, kummit yms hoitoapuun. kesäleirejä järkätään ja sovit parhaan kaverin äidin kanssa että lapset leikkivät keskenään lomalla.