Miksi niiiiin moni ihminen väheksyy siistijän(ja laitoshuoltajan) ammattia?
Kun kerron ammattini, suurin osa menee hijaisiksi ja/tai alkaa puhua jostain ihan muusta. Kerran yksi ihminen kysyi ammattini kerrottuani että "niin, ei kaikki ole uraihmisiä".
Minusta tuollainen dissaaminen on ihan kummallista enkä voi sitä ymmärtää. Olen aikanani valmistunut koti-ja laitostalousoppilaitoksesta laitoshuoltajaksi kaksivuotisen koulutuksen jälkeen, eli minulla on ammattikoulutus. Minulla on palkka lisineen 2300 e/kk, kyllä minä sillä pärjään.
Olen aina nauttinut siivoamisesta, koen ammattini kutsumukseksi. Olen työssäni ystävällinen ja asiakaspalveluhenkinen, sekä teen työni aina hyvin, saan usein positiivista palautetta.Aion edetä urallani, suunnittelen juuri palveluohjaajan erityisammattitutkintoa, ja siitä mahdollisesti jatkan siivousteknikoksi, jolloin voin toimia esimiehenä.
En siis tajua, miksi todella usein oletetaan, että siistijä/laitoshuoltaja on tyhmä/toistaitoinen/ vailla kunnianhimoa oleva luuseri, joka ei muuhun pysty.
Laitoshuoltajan työ vaatii paljon ominaisuuksia joita kaikilla ei todellakaan ole, lisäksi siinä täytyy omaksua paljon tietoa. Esim. sairaalasiivouksessa täytyy tietää aika paljon, esim. aseptiikasta. (itse olen sairaalassa töissä)
Ugh, olen puhunut. (Tämä purkaus oli siksi, kun eilen taas joku oli pahoillaan siitä kun "joudun" tekemään työtäni. )
Kommentit (113)
En kyllä viestintäpäällikön työtä ottaisi esimerkiksi:-). Olen niin monta tumpeloa viestintäpäällikköä tai viestintäjohtajaa tavannut työssäni. Olihan Hilkka ahdekin viestintäpäällikkö. Ja siivoojat tekee juuri sen, mistä firma maksaa. Työtehtävät on tarkkaan kirjattu.
sisareni kouluttautui sairaalalaitoshuoltajaksi, oli aiemmin kirjanpitäjä, on yo- merkonomi. Oli välillä työtön, ja opiskeli suurimman osan työn yhteydessä( siis kirjanpidon).
Vai me laitoshuoltajat hidasälyisiä? Valmistuin laitoshuoltajaksi kuusi vuotta sitten,olin lähellä 50.Jouduin yli 20 vuoden työsuhteesta tehdastyön tekijänä työttömäksi kun väkeä vähennettiin,kuten nykyään on tapa.Olen hyvin kiinnostunut historiasta,kulttuurista,myös politiikasta ja maailman tapahtumista.Englannin kielitaitoni ei ole kyllä kehuttava,osaan jonkin verran,ymmärrän paremmin.Kirjoitan,haaveilen omasta kirjasta,ehkä useammastakin,saa nähdä,kuinka käy.Harrastan teatteria,käyn katsomassa esityksiä kun vain varat sallivat,olen myös näytellyt harrastajateatterissa,luen runoja.ETTÄ KIITOS VAAN.T.HIDASÄLYINEN LAITOSHUOLTAJA.
Uppista!
Tämä o nnyt kohdallani ajankohtainen sillä sain juuri paikan siivoojana :)
Olin jokerran parin kuukauden pätkän hommissa ja siitä jäi pieni kipinä kytemään.
Siivoojan hommia väheksytään ihan turhaan, miettikääpä vaikka miltä kaupat, kirjastot, koulut ja vaikka sairaalat näytt'ävisivät jos siivooja ei tekisi hommiaan?
Se on kaikille niin itsestään selvyys että oman kodin rappukäytävä on puhdas, kahvila mistä haetaan latte mukaan ja illalla kauppa mistä ostetaan luomumaitoa ja salaattia sekä hedelmiä mukaan. Harvempi varmasti ajattelee että se on ihan vaan ihminen kuka käy siistimässä kaupat...
Toivotaan että siivoojat saisivat ansaitsemansa kunnioitusta sillä he tekevät hyvää ja tärkeää työtä!
Mietin myös että kun minulla ei siivoojan ammattia ole, hankkisin siihen työn ohessa koulutuksen, ja etenisin siitä pikkuhiljaa ylemmäs. Esimiestehtävät kiinnostavat myös ja sydäntäni lähellä on myös hyvä työilmapiiri ja suvaitsevaisuus. Työyhteisössä on väistämättä erilaisia, eri näköisiä, kokoisia ja värisiä ihmisiä, kaikkien kanssa olisi tultava toimeen eikä näitä naisvaltaisten alojen kuppikuntia saisi muodostua ollenkaan.
Haluaisin olla siis osaltani vaikuttamassa ja pitämässä ehkäpä joskus jopa luentoja. Kaikkien kanssa ei tietenkää tarvi olla parhaita kavereita, mutta neutraaliin keskusteluun kahvipaussilla olisi kyettävä, eikä sitten alentua siihen että paskanjauhanta alkaa kun selkänsä kääntää. Tätä on ollut harmillisen monessa paikassa mutta onneksi olen ollut myös niissä työpaikoissa missä on aivan ihana yhteishenki. Vaikka itse ei olisi onnistunut kauppoja saamaan, niin silti iloitiin ja onniteltiin työkaveria jos kaupat tuli.
Olisikohan jotakin hyvän työilmapiirin projektia mihin voisin lyöttäytyä mukaan?
Minulle on tärkeää että kaikki viihtyy.
Oman kantapään kautta olen saanut tuntea ihmisten ennakkoluulot.
Pukeudun mustiin vaatteisiin, minulla on paljon lävistyksiä, tatuointeja, hurjan korkeita pvc kenkiä ja niittilaukkuja.
Mutta kun minuun on vain tutustunut, sanoo jokainen että sinähän olet mukava ja oikein kiltti ihminen. Pidän eläimistä, rakastan tehdä käsitöitä, neuloa sukkia.
Hoitaa huonekasveja jne. Eräskin esimies sanoi "en olisi ensivaikutelmasta uskonut"
Samoin itselläkin myönnän olleen ennakkoluuloja,uudessa työpaikassa oli tyttö jota kohtaan minulla oli ennakkoluuloja pelkän ulkonäön perusteella, vaikka meillä kaikilla oli samanlaiset työvaatteet, ajauduin kuitenkin juttelemaan hänen kanssaan ja meitä yhdisti koirat hän myöhemmin sanoi että "en olisi ikinä osannut kuvitellakkaan että tulisin juttuun näin hyvin "mustiinpukeutujan" kanssa."
Meistä on tullu hyvät kaverit ja tämä sen jo todistaa että ei kannata heti antaa ensivaikutelman hämätä, tutustukaa ihmisiin niin näette että monenlaisen ulkokuoren alla sykkii hyvä sydän :)
-Metallityttö 25w
ja ammattietiikka ovat varmasti kohdallaan sinulla, joten ole välittämättä noista "heitoista".
En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan yleensäkään olisi tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka LUULEVAT olevansa jotenkin "parempia" ihmisiä. Antaa niiden "parempien" nauttia siitä ihan omasta ylhäisestä yksinäisyydestään.
Hyvä, että tuuletit. Mikään tarpeellinen työ ei ansaitse alentuvaa asennetta. Usein niitä töitä, joita ilman yhteiskunta tulisi hyvin toimeen (ainakin vuosia), sekä arvostetaan että palkitaan. Esimerkkinä nyt vaikkapa mainosala. Tuolla alalla esim 40 prosentin vähennys taiteilijatyöläisissä ei näkyisi juuri missään, kun taas siivoustyössä jo 10 prosentin työpanoksen vähennys on riskipeliä.
Siivous vaatii niin tietoa kuin kuntoa. Minusta ei olisi. Kättä lippaan!
käysiivooja(t) parin viikon välein.
Heidän ansiostaan täällä on siistiä.
Totta kai arvostan heitä ja työtään, kuinkas muuten.
henkilökohtainen harkinnanvarainen lisä?
Hyvän työntekijän lisä.
En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan yleensäkään olisi tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka LUULEVAT olevansa jotenkin "parempia" ihmisiä. Antaa niiden "parempien" nauttia siitä ihan omasta ylhäisestä yksinäisyydestään.
Ei ole kaveripiiristä kyse, en todellakaan pitäisi kavereinani ihmisiä jotka eivät arvosta ammattiani.Näitä kommentteja olen kuullut ns. tuttujen tutuilta tai harrastuspiireissä tms., ihmisiltä joita ei tunne ennestään, ja jotka kysyvät ammattiani.
mutta monet työntekijöistä on vastenmielisiä: ääni kääheenä vuosien tupakan poltosta ja viinan kittaamisesta, elämänhallinta (niin yksityiselämä -parisuhde ja talous- kuin työsuhteissa) vähän niin ja näin.
Mitä järkeä yleensäkään on olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka kuvittelevat olevansa jotenkin "parempia" ihmisiä. Ehkä kannattaisi vaihtaa kaveripiiriä.
mutta monet työntekijöistä on vastenmielisiä: ääni kääheenä vuosien tupakan poltosta ja viinan kittaamisesta, elämänhallinta (niin yksityiselämä -parisuhde ja talous- kuin työsuhteissa) vähän niin ja näin.
Yleistämisen ja henkilöönkäymisen sm-kisat ovat jossain toisaalla.
Itse arvostan työtäsi todella paljon ja olen hyvinkin onnellinen, että on ihmisiä jotka hoitavat sen työn kunnolla. Loistavaa, että arvostat sitä myös itse äläkä välitä typeryyksien kommenteista! Tsemppiä sinulle valitsemallasi uralla :)
t:peruskonttorirotta
Just. tämä on ihan samanlaista yleistämistä kuin että blondit ovat tyhmiä, miehet sikoja ja kampaajat kevytkenkäisiä. :-D
Ps. omalla ja lähiosastolla kukaan laitoshuoltajista ei polta, ja äänetkin ovat helakat. :-D
Arvostan laitoshuoltajan työtä. On oltava erittäin vahva ja tasapainoinen ihminen, että jaksaa vuosikaudet fyysisesti raskaassa palveluammatissa, jossa kohtaa päivittäin ylenkatsetta ja aliarvoimista. Kuka konttorirotta sellaista jaksaisikaan? Lääkäriksi kaikki eivät halua: ovat ehkä tajunneet, että oma arvo ihmisenä ei ole kiinni pelkästään korkeasta koulutuksesta.
Just. tämä on ihan samanlaista yleistämistä kuin että blondit ovat tyhmiä, miehet sikoja ja kampaajat kevytkenkäisiä. :-D Ps. omalla ja lähiosastolla kukaan laitoshuoltajista ei polta, ja äänetkin ovat helakat. :-D
Lisäksi, tuollaisia tapauksia löytyy takuulla monista eri ammatti-ihmisistä.
siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita.
Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs.
Ei ole kaveripiiristä kyse, en todellakaan pitäisi kavereinani ihmisiä jotka eivät arvosta ammattiani.Näitä kommentteja olen kuullut ns. tuttujen tutuilta tai harrastuspiireissä tms., ihmisiltä joita ei tunne ennestään, ja jotka kysyvät ammattiani.
Miksi ihmeessä pitää puhua mitään henkilökohtaisia asioita vieraalle ihmiselle, jonka tapaa ihan ensimmäistä kertaa. Ensimmäisellä keskustelu kerralla kannattaa puhua mieluummin vaikka säästä tai yms. Ja pitää keskustelu lyhyenä.
olisi kuinka hienoa tahansa. jotku ei halua sitä vastuuta. siivoojan työ voi oll paljon rennompaa ja mielekkäämpää eikä tarvitse viedä töitä kotiin
Minä olen uimahallissa siivoojana ja palkka 2000e. Mieheni oli elintarvikealalla siivoojana ja tienas n. 3000e kuussa. Molemmissa otetaan näytteitä pinnoilta, joista nähdään bakteerit ja onko niitä sallittu määrä. Minun työssäni konetetaan, letkutetaan ja tietysti perus siivous. Itse viihdyn alalla ja paljon joutuu päätään käyttää siihen mitenkä paljon annostelee aineita ja mitenkä tietyt kemikaalit reagoi toisiinsa. Ei kloorin kanssa voi mitä vain sekoitella. Se kuitenkin on myrkkyä. Lämpötilat täytyy tietää jotta voi valita pesuaineet. Huoltoaamuja meillä kaksi kertaa viikossa, eli altaasta ihmisrasvan pesua ja saunojen totaalinen puhdistus. Uimahallissa on vaikka mitä eritettä. Sitä itseensä, verta ja no kaikkea mitä ihmisestä voi lähteä. Rokotteet täytyy olla kunnossa.