Miksi niiiiin moni ihminen väheksyy siistijän(ja laitoshuoltajan) ammattia?
Kun kerron ammattini, suurin osa menee hijaisiksi ja/tai alkaa puhua jostain ihan muusta. Kerran yksi ihminen kysyi ammattini kerrottuani että "niin, ei kaikki ole uraihmisiä".
Minusta tuollainen dissaaminen on ihan kummallista enkä voi sitä ymmärtää. Olen aikanani valmistunut koti-ja laitostalousoppilaitoksesta laitoshuoltajaksi kaksivuotisen koulutuksen jälkeen, eli minulla on ammattikoulutus. Minulla on palkka lisineen 2300 e/kk, kyllä minä sillä pärjään.
Olen aina nauttinut siivoamisesta, koen ammattini kutsumukseksi. Olen työssäni ystävällinen ja asiakaspalveluhenkinen, sekä teen työni aina hyvin, saan usein positiivista palautetta.Aion edetä urallani, suunnittelen juuri palveluohjaajan erityisammattitutkintoa, ja siitä mahdollisesti jatkan siivousteknikoksi, jolloin voin toimia esimiehenä.
En siis tajua, miksi todella usein oletetaan, että siistijä/laitoshuoltaja on tyhmä/toistaitoinen/ vailla kunnianhimoa oleva luuseri, joka ei muuhun pysty.
Laitoshuoltajan työ vaatii paljon ominaisuuksia joita kaikilla ei todellakaan ole, lisäksi siinä täytyy omaksua paljon tietoa. Esim. sairaalasiivouksessa täytyy tietää aika paljon, esim. aseptiikasta. (itse olen sairaalassa töissä)
Ugh, olen puhunut. (Tämä purkaus oli siksi, kun eilen taas joku oli pahoillaan siitä kun "joudun" tekemään työtäni. )
Kommentit (113)
Koska se on niin helppoa että kuka vaan osaisi tehdä sitä... Haloo
Tuossahan se jo tulikin; jossei nyt puhuta esim. leikkaussalin tms. vaativan paikan siivoamisesta, niin sellainen perustasoinen toimistosiivous on juttu, johon pystyy kuka tahansa. Viiden minuutin perehdyttäminen saattaa riittää lähes koko hommaan. Siksi sitä ei juuri arvosteta.
Minä en ole huomannut sellaista että siivoojia ei muka arvostettaisi. Sen sijaan netissä olen huomannut että useammalla palstalla itse siivoojina toimivat nostavat itseään uhrimentaliteetilla jalustalle, uhoten muille että mitä siitäkin tulisi "jos kukaan ei ikinä siivoaisi".
Siivoojien yms ammatinarvostuksen ongelma on että jos yhtä siivoojaa ei huvita siivota niin varsin helposti löytyy toinen siivoojaa siivoamaan, paskapalkallakin. Työ on TÄRKEÄÄ mutta toisaalta sen oppii melkein kuka vaan aika helposti.
Kyllä sen työn tärkeyden oppisi jos kaikki Suomen (laitos)siivoojat menisivät lakkoon puoleksi vuodeksi. Lopulta pas.kavuorten alta alkaisi kuulua arvostavaa piipitystä että tulisitteko siivoamaan meidät täältä pas.kan alta pois, olemme oppineet läksymme.
Ei kaikista olekkaan siivoamaan. Ei, kaikki ei todellakaan ole rakettitiedettä, niinkuin ei monessa muussakaan ammatissa.
Moni kykenisi ilman vuosien koulutusta viemään paketin paikasta A, paikkaan B.
Kirjoittamaan raportin.
Päivystää puhelimen ääressä.
Hyllyttää tavaroita.
Pakata tavaroita.
Kehua ja myydä tuote kuluttajalle.
Sitten on myös hetkiä, jolloin saat loistaa ammattitaidollasi.
Myöskin siivouksessa.
Ehkä siivoojaakin harmittaa työn tulos, muttei asiakas maksa muusta tai kukaan ei anna tarvittavia välineitä työn hoitamiseen. Sitten annetaan olla.
Itsekkin joskus pyysin esimieheltä tarvittavaa työvälinettä. Sanoi, että voin itse käydä sen ostamassa omilla rahoillani ja vien kuitin esimiehelle. Ei se nyt ihan noin mene ja jätin asian sikseen. Tai toki olisin voinut lähteä työajalla shoppailemaan ja jättää konttorin väen sotkun sekaan.
Erityisesti julkisten tilojen siivoojilla on oltava hyvä ammattikoulutus. Moni kouluttamaton on tullut työnantajalle kalliiksi rikkomalla osaamattomalla toiminnallaan esim. siivouskoneita, vaurioittamalla pintoja käyttämällä vääriä siivousaineita ja tuottamalla huonoa työn jälkeä, kun ei ole osannut organisoida työtään.
Seurasin työssäni usean siivoojan työtä ja kyselin jopa vinkkejä hyvistä puhdistusliinoista ja -aineista. Eräälle latvialaiselle nuorelle naiselle olin ainoa konttorissa, joka antoi pienen joululahjan.
Ammattitaitoinen kotisiivous taas vaatii hyvää pelisilmää, huolellisuutta ja jopa kommunikointitaitoja, jotta isäntäperheen kanssa saadaan asiat selviksi.
Tuntuu, että pikkuhiljaa ammattisiistijöitäkin aletaan arvostaa. Mutta ennen kaikkea alkakaa ensin arvostaa enemmän itseänne. Itse tervehdin aina siivoojia siitä missä yrityksen muitakin työntekijöitä. Hymy huulilla saan aina vastauksen.
Siivoojan ammatin arvostus on alhainen, koska varsinkin vanhemmat siivoojat ovat ehkä käyneet muutaman viikon kurssin jos sitäkään. Usein myös heidän oma aseenteensa on, olen tyhmä en muuhun ole pystynyt.
Meillä on pienessä vanhainkodissa työssä tälläinen. Kun tulee vaikka vatsatauti epidemia, olisi kiva kun hän tietäisi miten siivota sotkut, mitä ainetta, miten pitkään annetaan vaikuttaa. Tiedän kyllä että jokainen osaa varsinaisen sotkun korjata, mutta niin että tauti ei leviä ja aineet ei ole niin laimeat että ei mitään hyötyä tai turhan vahvat niin että pinnat kärsii.
Välillä meillä on innokkaita sijaisia, jotka eivät osaa moppia käyttää, kummallista kun yhtään roskaa ei tarvitse pitkän käytävän luuttuamisen jälkeen lattiasta nostaa, ihan aikuisia normaalilta vaikuttavia ihmisiä.
Oikasti ammattitaitoista siivoojaa arvostan, työtä jonka tekemättömyyden kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
mä olen sairaanhoitaja ja saan lisineen kaikkineen reilut 2400...
Just meinasin sanoa,että jo on laitoshuoltajalla tulot :)
SH myös
Ihan kaikki työt ovat arvokkaita. Mutta siivoojan työ ei ole mua varten, itse olen opiskellut ylioppilastutkinnon jälkeen 2 eri tutkintoa. Palkka asiantuntijatehtävissä 4600 ja toivottavasti työpaikan vaihdon jäkeen 5500.
Uraa voi tehdä monella tavalla, ja itse olen tyytyväinen vain jos työni haastaa minut ja vaatii älykkyyttä. Omia hommiani kykenee tekemään vain harva.
Ihmiset eivät ymmärrä työn arvokkuutta ennenkuin sitä ei ole. Sama koskee hoitajia. Jos nämä 2 ammatti ryhmää alkaisivat lakkoon koko Suomi pysähtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä olen sairaanhoitaja ja saan lisineen kaikkineen reilut 2400...
Just meinasin sanoa,että jo on laitoshuoltajalla tulot :)
SH myös
Mitä nyt olen asiakkaana SH:n työtehtäviä seurannut niin eipä nuo laitoshuoltajia kummemmat ole. Sosiaalisempi ihminen varmaan tykkää enemmän SH:n hommista, kun pitää jutella asiakkaille mukavia. Laitoshoitajan työ on varmaankin enemmän suorituskeskeystä.
"kuka tahansa osaa siivota" niinpä, mutta moni "kuka tahansa" ei viitsi tehdä sitä työtä kunnolla. Arvostan ammattitaitoista siivoojaa joka myös itse arvostaa ammattiaan. En arvosta niitä, jotka tekevät sitä rahasta kesätyönä ja tekevät työn miten sattuu, yrittävät päästä helpolla ja aliarvioivat itse työtänsä.
No Ap juuri + joku muu sen sanoikin, ettei jää pelkästään tähän, pitää kivuta korkeammalle, ja tästä tullaan siihen, että joo, ei ne itsekään arvosta perussiivoojaa vaan pitää olla vähintään esimies.
Arvostan kovasti siivojia, ja tiedän että alalla voi edetä eikä siihen työhön todellakaan sovellu kuka tahansa. Mutta jotta nyt ei tulisi ihan väärää käsitystä alasta, niin täytynee sanoa että en ole koskaan ollut paikassa jossa saisi 2300e/kk palkaksi. Useimmissa on tonnin vähemmän palkka, ja parhaimmissa paikoissa se on ollut n. 1800e/kk.
Ja en pidä myöskään ihan reiluna, että sairaanhoitaja tienaa sen 2400e/kk ja siistijä/laitoshuoltaja 2300e/kk. Koulutuksen, työn kuormittavuuden ja vastuutason pitää näkyä palkkaeroissa. Mutta sairaanhoitajat ovat kyllä kovin alipalkattu väki työn kuormittavuuteen ja koulutustasoon nähden.
Ei laitoshuoltaja voi saada missään 2 300 e lisineenkään mutta näin vaan pitää taas suurennella asiaa jotta ammatti näyttäisi arvokkaammalta.
Arvostan kovasti siivoojaa, joka tekee työnsä huolellisesti ja vastuuntuntoisesti. Mutta miksi minun pitäisi arvostaa siivoojaa, joka ei tee kunnolla työtään? Sellaisiakin on valitettavasti. Työpaikallani näkee kyllä heti, kuka on ollut työvuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laitoshuoltaja voi saada missään 2 300 e lisineenkään mutta näin vaan pitää taas suurennella asiaa jotta ammatti näyttäisi arvokkaammalta.
Kylläpä voi. Riippuen vuoroista ja työkokemuksesta. Tottakai jos painat kaikki viikonloput, on öitä ja pyhiä.
En muista millon viimeksi oli viikonloppu vapaata. Vapunkin olen töissä.
Jos tekee vain arkisin aamuvuoroja, ei tottakai saa tuollaisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Viime kuukauden palkka oli hieman alle 2300 euroa lisineen. Jos haluaa suurennella niin laskee vuosipalkan ja jakaa sen kahdellatoista. Kevyesti yli mainitsemasiJ 2300 euron. ;) Mutta ei sairaanhoitajakaan vuorotyössä tienaa 2400 euroa vaan huomattavasti enemmän.
Aiemmin olin tehtaassa töissä ja palkka viimeisinä vuosina pitkälti yli tuhat euroa enemmän kuukaudessa. Silloin tein vastaavanlaista työaikamuotoa kuin nyt laitoshuoltajana. Palkan suuruus saa siis ammatin näyttämään arvokkaalta. No arvomaailma tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan kovasti siivojia, ja tiedän että alalla voi edetä eikä siihen työhön todellakaan sovellu kuka tahansa. Mutta jotta nyt ei tulisi ihan väärää käsitystä alasta, niin täytynee sanoa että en ole koskaan ollut paikassa jossa saisi 2300e/kk palkaksi. Useimmissa on tonnin vähemmän palkka, ja parhaimmissa paikoissa se on ollut n. 1800e/kk.
Ja en pidä myöskään ihan reiluna, että sairaanhoitaja tienaa sen 2400e/kk ja siistijä/laitoshuoltaja 2300e/kk. Koulutuksen, työn kuormittavuuden ja vastuutason pitää näkyä palkkaeroissa. Mutta sairaanhoitajat ovat kyllä kovin alipalkattu väki työn kuormittavuuteen ja koulutustasoon nähden.
Osastolla vuorotyössä oleva laitoshuoltaja pääsee tuohon 2300 euroon parhaimillaan. Kun taas sairaanhoitajan todellinen pohjapalkka tuo 2400 euroa. Esimerkiksi osastolla myös vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa jotain aivan muuta kuin tuon summan. Palkka alkaa hänellä helposti jo kolmosella.
Kyllä se on niin että ei ne lääkäritkään siellä leikkaussalissa kovin montaa leikkaisi jos ei joku välillä sitä siivoaisi ja bakteerit leviäisi. Ei myöskään ministerit kovin kauaa kukkoilisi jos heidänkin jälkiä joku siivoaisi. Itse olen työskennellyt laivoilla Hyttien siivoojana jos sielläkään ei joku siivoaisi niin kyllä monella jäisi unet vähiin kun joutuisi edellisen asiakkaan lakanoissa nukkumaan myös moni hotelli menisi konkkaan jos joku ei siivoa hotellihuoneita.
Ammatti on sieltä parhaasta päästä, ne perus asioita jotka pitää olla kunnossa että hygienia taso säilyy ja myös sairaudet ei leviä yms.
No siksi arvostus on jäänyt alhaiseksi koska nykyisin arvostetaan älykkyyttä ja jos ilmoittaa ammatikseen juuri sen mitä olet, ensimmäinen mikä tulee mieleen on se, ettei se nyt ainakaan älykäs ole, on ottanut työn kun ei muuhun kelpaa. Tämä näkökulma on varmaan se yleisin. Ja se, ettei muiden jälkien siivoaminen voi olla kiinnostavaa, ei mua ainakaan kiinnostaisi sellainen työ mitä ei kukaan arvosta.