Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niiiiin moni ihminen väheksyy siistijän(ja laitoshuoltajan) ammattia?

Vierailija
06.10.2012 |

Kun kerron ammattini, suurin osa menee hijaisiksi ja/tai alkaa puhua jostain ihan muusta. Kerran yksi ihminen kysyi ammattini kerrottuani että "niin, ei kaikki ole uraihmisiä".

Minusta tuollainen dissaaminen on ihan kummallista enkä voi sitä ymmärtää. Olen aikanani valmistunut koti-ja laitostalousoppilaitoksesta laitoshuoltajaksi kaksivuotisen koulutuksen jälkeen, eli minulla on ammattikoulutus. Minulla on palkka lisineen 2300 e/kk, kyllä minä sillä pärjään.

Olen aina nauttinut siivoamisesta, koen ammattini kutsumukseksi. Olen työssäni ystävällinen ja asiakaspalveluhenkinen, sekä teen työni aina hyvin, saan usein positiivista palautetta.Aion edetä urallani, suunnittelen juuri palveluohjaajan erityisammattitutkintoa, ja siitä mahdollisesti jatkan siivousteknikoksi, jolloin voin toimia esimiehenä.

En siis tajua, miksi todella usein oletetaan, että siistijä/laitoshuoltaja on tyhmä/toistaitoinen/ vailla kunnianhimoa oleva luuseri, joka ei muuhun pysty.

Laitoshuoltajan työ vaatii paljon ominaisuuksia joita kaikilla ei todellakaan ole, lisäksi siinä täytyy omaksua paljon tietoa. Esim. sairaalasiivouksessa täytyy tietää aika paljon, esim. aseptiikasta. (itse olen sairaalassa töissä)

Ugh, olen puhunut. (Tämä purkaus oli siksi, kun eilen taas joku oli pahoillaan siitä kun "joudun" tekemään työtäni. )

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan yleensäkään olisi tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka LUULEVAT olevansa jotenkin "parempia" ihmisiä. Antaa niiden "parempien" nauttia siitä ihan omasta ylhäisestä yksinäisyydestään.

Ei ole kaveripiiristä kyse, en todellakaan pitäisi kavereinani ihmisiä jotka eivät arvosta ammattiani.Näitä kommentteja olen kuullut ns. tuttujen tutuilta tai harrastuspiireissä tms., ihmisiltä joita ei tunne ennestään, ja jotka kysyvät ammattiani.

Miksi ihmeessä pitää puhua mitään henkilökohtaisia asioita vieraalle ihmiselle, jonka tapaa ihan ensimmäistä kertaa. Ensimmäisellä keskustelu kerralla kannattaa puhua mieluummin vaikka säästä tai yms. Ja pitää keskustelu lyhyenä.

Esim. jos tapaan esim.jossain illanistujaisissa uusia ihmisiä ja juttelemme ns. smalltalkia, niin jos joku kysyy mitä teen työkseni, minun pitäisi joko a) sanoa etten halua puhua henkilökohtaisista asioistani b) valehdella c) vaihtaa puheenaihetta?

Ammattia nyt kysytään ihan missä vaan tilanteessa.Esim. hiljattain toisen työni laulamisen(joka on kutsumukseni, mutta joka ei vielä elätä minua) yhteydessä tapaamani uusi yhteistyökumppani kysyi ammattiani. Vastasin, johon hän heitti vastakysymyksen " osaatko kuitenkin lausua englantia?" Kyse oli siis englanninkielisen musiikin laulamisesta. Minusta tuo kommentti oli erittäin typerä.

Vierailija
42/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kuinka hienoa tahansa. jotku ei halua sitä vastuuta. siivoojan työ voi oll paljon rennompaa ja mielekkäämpää eikä tarvitse viedä töitä kotiin

Nimenomaan. Ja minulla toinen syy on se että olen myös keikkaileva laulaja.Se on melko rankkaa hommaa omalla tavallaan. Toki tekisin sitä enemmänkin, ja teenkin jos joskus sillä pystyn itseni elättämään, toistaiseksi en. En millään jaksaisi mitään henkisesti stressaavampaa työtä. Koen laitoshuoltajan työni itselleni henkisesti helpoksi, hermoni lepäävät ja voin vaikka hyräillä mielessäni ja opetella ulkoa biisien sanoja. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta kun ei päästä kaikkia, ei edes alkoholisteja, eläkkeelle, vaikka kuinka olisivat juoneet rahansa, aivonsa ja mielenterveytensä. Ja sitten työvoimatoimisto ja sosiaalitoimisto yhdessä painostavat alkoholistin johonkin ilmaishommiin työmarkkinatuella, usein juuri esimerkiksi siivoojan apulaiseksi. Nämä ovat juuri kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, tiedän itsekin muutaman tapauksen. Mutta siivoojat jotka siis ovat oikein alan ihmisiä ja koulutuksen käyneitä, ovat kaikki olleet ihan tavallisia siistin ja asiallisen oloisia ihmisiä, ainakin ne ketkä itse olen tavannut.

Vierailija
44/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita. Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs.

Missä vaiheessa minä olen tässä puhunut tavallisesta konttorisiivouksesta tai todella huonosta palkasta?

Itselläni on palkka nyt vähän huonompi kuin ollessani vuosia leikkausosastolla, lopetin sen kolmivuorotyön takia. Mutta siellä ei todellakaan hidasälyiset pärjää, eikä ne jotkavain huiskivat paskaisella rätillä miten tahansa, siellä aseptinen työjärjestys on hyvin tärkeä.

Kerropa minulle esim. miten sinä siivoaisit leikkaussalin jossa on juuri leikattu onnettomuudessa pahoin loukkaantunut (ja siis verta kaikkialla) potilas jolla on HIV, MRSA , syyhypunkki ja satiaiset? Nimim. Been there :-D

Ps. itse en omaa ehkä samanlaista loogista ja matemaattista älyä kuin esim. akateemisesti koulutetut. Mutta tunne-ja sosiaalisen älyni tiedän olevan korkeampi kuin todella monilla akateemisilla. :-D

Vierailija
45/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja työtäsi. Joka aamu jutttelen työpaikalla hetken siivojanmme kanssa. Ja pitkin päivää, jos kohtaamme. Fksu ihminen. Teemme kumpikun tarpeellista tytä - siivooja todennnäköiseti tärkeäpää kuin minä.

tv.

hyväpalkkainen maisteri

Vierailija
46/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta kun ei päästä kaikkia, ei edes alkoholisteja, eläkkeelle, vaikka kuinka olisivat juoneet rahansa, aivonsa ja mielenterveytensä. Ja sitten työvoimatoimisto ja sosiaalitoimisto yhdessä painostavat alkoholistin johonkin ilmaishommiin työmarkkinatuella, usein juuri esimerkiksi siivoojan apulaiseksi. Nämä ovat juuri kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, tiedän itsekin muutaman tapauksen. Mutta siivoojat jotka siis ovat oikein alan ihmisiä ja koulutuksen käyneitä, ovat kaikki olleet ihan tavallisia siistin ja asiallisen oloisia ihmisiä, ainakin ne ketkä itse olen tavannut.

Meillä isossa sairaalassa jaotellaan laitoshuoltajat eri kohteisiin juuri sen mukaan millaisia he ovat. Tämä ihmisryhmä jonka mainitsit, sijoitetaan meillä kellarikerroksiin siivoamaan pukuhuoneita ja kellarikäytäviä. Leikkaussaleihin, teholle, päivystyspolille yms. sijoitetaan sitten niitä "tavallisia" ihmisiä jotka eivät ole keskivertoa tyhmempiä, ja jotka ymmärtävät mitä tarkoittaa aseptinen työjärjestys sekä asiakaspalvelu-sekä vuorovaikutustaito.

Vierailija
47/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja työtäsi. Joka aamu jutttelen työpaikalla hetken siivojanmme kanssa. Ja pitkin päivää, jos kohtaamme. Fksu ihminen. Teemme kumpikun tarpeellista tytä - siivooja todennnäköiseti tärkeäpää kuin minä. tv. hyväpalkkainen maisteri

*halaa* onneksi minunkin työpaikallani on kaltaisiasi ihania ihmisiä, joiden kanssa juttelen mukavia päivittäin.

Vierailija
48/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväpalkkainen maisterisnainen ja mieheni on ins./ekonomi. Lapsemme opiskelle DI:ksi. Tulenmme hyvin toimeen. Meillä on kavereita duunareista tohtoreihin. Kaikki omanlaisiaan. Arvostan siivoojia ja tohtoreita. Tehkäämme kaikki niin.

Vierailija
49/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon heikkolahjaisia - joten ehkäpä siksi.

Alaa opiskelevista osa on reppanoita jotka eivät pärjäisi vaativissa työtehtävissä.

Niin kuin mainitsit ammatissasi on erilaisia työtehtäviä ja ne fiksuimmat tekee ne vaativimmat hommat.

Vierailija
50/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväpalkkainen maisterisnainen ja mieheni on ins./ekonomi. Lapsemme opiskelle DI:ksi. Tulenmme hyvin toimeen. Meillä on kavereita duunareista tohtoreihin. Kaikki omanlaisiaan. Arvostan siivoojia ja tohtoreita. Tehkäämme kaikki niin.

Vierailija
51/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita.

Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs.

Vierailija
52/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olleet niitä kaikkein inhimillisimpiä ihmisiä, joilta on saanut tukea ja tsemppiä kun on ollut oikein huonossa kunnossa. Hoitajat ovat niin mukakiireisiä ja tärkeitä, ettei heiltä irtoa yhtään empaattista sanaa. Laitoshuoltajat ovat omaa työtä tehdessään jutelleet ja kannustaneet.

Vierailija
53/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon heikkolahjaisia - joten ehkäpä siksi. Alaa opiskelevista osa on reppanoita jotka eivät pärjäisi vaativissa työtehtävissä. Niin kuin mainitsit ammatissasi on erilaisia työtehtäviä ja ne fiksuimmat tekee ne vaativimmat hommat.

Joo myönnän, vähän näin se menee kyllä. Ikävää vaanettä moni ei sitä tajua, vaan yleistää meidät kaikki heikkolahjaisiksi reppanoiksi. :-(

Vierailija
54/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että siivoojista + näiden kohtelusta on viime aikoina meuhkattu AIVAN LIIKAA. Yksi duunariporukka muiden joukossa; viimeaikaiset keskustelut antavat ymmärtää, että nämä Jumalasta seuraavat yksilöt ovat jatkuvasti sorrettuja ja että heitä vihataan järjestelmällisesti.

Vierailija
55/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita. Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs.

Ihmisenä ihan samam arvoisia kuin muutkin.

Vierailija
56/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa pidän työtäsi huomattavasti tärkeämpänä kuin vaikka jotain mainosalan hommaa. Harmi, että jälkimmäisestä turhakkeesta maksetaan paljon enemmän...

Vierailija
57/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmeessä kukaan yleensäkään olisi tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka LUULEVAT olevansa jotenkin "parempia" ihmisiä. Antaa niiden "parempien" nauttia siitä ihan omasta ylhäisestä yksinäisyydestään.

Ei ole kaveripiiristä kyse, en todellakaan pitäisi kavereinani ihmisiä jotka eivät arvosta ammattiani.Näitä kommentteja olen kuullut ns. tuttujen tutuilta tai harrastuspiireissä tms., ihmisiltä joita ei tunne ennestään, ja jotka kysyvät ammattiani.

Miksi ihmeessä pitää puhua mitään henkilökohtaisia asioita vieraalle ihmiselle, jonka tapaa ihan ensimmäistä kertaa. Ensimmäisellä keskustelu kerralla kannattaa puhua mieluummin vaikka säästä tai yms. Ja pitää keskustelu lyhyenä.

Esim. jos tapaan esim.jossain illanistujaisissa uusia ihmisiä ja juttelemme ns. smalltalkia, niin jos joku kysyy mitä teen työkseni, minun pitäisi joko a) sanoa etten halua puhua henkilökohtaisista asioistani b) valehdella c) vaihtaa puheenaihetta?

Ammattia nyt kysytään ihan missä vaan tilanteessa.Esim. hiljattain toisen työni laulamisen(joka on kutsumukseni, mutta joka ei vielä elätä minua) yhteydessä tapaamani uusi yhteistyökumppani kysyi ammattiani. Vastasin, johon hän heitti vastakysymyksen " osaatko kuitenkin lausua englantia?" Kyse oli siis englanninkielisen musiikin laulamisesta. Minusta tuo kommentti oli erittäin typerä.

että pitäis vaihtaa puheen aihetta tai valehdella tai sanoo jotain tyyliin ettei se sulle kuulu. Vaan tarkoitin että jos pitää keskustelun tarpeeksi lyhyenä, muutama lyhyt kommentti puolin ja toisin esim. vaikkapa nyt siitä säästä ja sitte keskustelu loppuu, vaikkapa niin että vaihdan keskustelu kumppania niin kukaan ei ehdi kysyä mitään yksityisasiaa. Enkä tietenkään kysy sitte itsekään mitään henkilökohtaista. Itselläni ainakin toimii tosi hyvin.

Vierailija
58/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk. 22:1

"24 Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana.

25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi

26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija."

Vierailija
59/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan vaativampia siivouspaikkoja ovat mm. sairaalat ja tehtaat. Ei niihin ketä tahansa oteta mihin tahansa hommaan.

Olen itse ollut tehtaassa siivoojana, ei kovin puhtoista hommaa.... Joskus työntekijäpulassa jouduin siivoamaan toisinaan myös konttoripuolta ja kovin paheksuvia katseita ja ikäviä kommentteja siellä sai kuulla (useimmiten naisilta ja oman ikäluokan edustajilta). Pitivät kyllä siivoojaa aivan vähä-älyisenä, lahjattomana kurjimuksena.

Sen sijaan kaikkein useimmin kiitosta ja kehuja sai tehdaspuolen duunari miehiltä.

Nykyään olen aivan toisella alalla, mutta kun pohjalla on oma kokemus, on paljon helpompi muistaa antaa kiitosta ja kunnioittaa siivoojien työtä. Ihan samanlaisia ihmisiä siivoojat ovat kuin vaikka hammaslääkärit tai autokauppiaatkin. Ei ammatti/työ alenna kenenkään ihmisarvoa.

Vierailija
60/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa minä olen tässä puhunut tavallisesta konttorisiivouksesta tai todella huonosta palkasta?

Sinähän kysyit, miksi ihmiset pitävät ylipäänsä siivousalan ihmisiä tyhminä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi