Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niiiiin moni ihminen väheksyy siistijän(ja laitoshuoltajan) ammattia?

Vierailija
06.10.2012 |

Kun kerron ammattini, suurin osa menee hijaisiksi ja/tai alkaa puhua jostain ihan muusta. Kerran yksi ihminen kysyi ammattini kerrottuani että "niin, ei kaikki ole uraihmisiä".

Minusta tuollainen dissaaminen on ihan kummallista enkä voi sitä ymmärtää. Olen aikanani valmistunut koti-ja laitostalousoppilaitoksesta laitoshuoltajaksi kaksivuotisen koulutuksen jälkeen, eli minulla on ammattikoulutus. Minulla on palkka lisineen 2300 e/kk, kyllä minä sillä pärjään.

Olen aina nauttinut siivoamisesta, koen ammattini kutsumukseksi. Olen työssäni ystävällinen ja asiakaspalveluhenkinen, sekä teen työni aina hyvin, saan usein positiivista palautetta.Aion edetä urallani, suunnittelen juuri palveluohjaajan erityisammattitutkintoa, ja siitä mahdollisesti jatkan siivousteknikoksi, jolloin voin toimia esimiehenä.

En siis tajua, miksi todella usein oletetaan, että siistijä/laitoshuoltaja on tyhmä/toistaitoinen/ vailla kunnianhimoa oleva luuseri, joka ei muuhun pysty.

Laitoshuoltajan työ vaatii paljon ominaisuuksia joita kaikilla ei todellakaan ole, lisäksi siinä täytyy omaksua paljon tietoa. Esim. sairaalasiivouksessa täytyy tietää aika paljon, esim. aseptiikasta. (itse olen sairaalassa töissä)

Ugh, olen puhunut. (Tämä purkaus oli siksi, kun eilen taas joku oli pahoillaan siitä kun "joudun" tekemään työtäni. )

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun kaltaisesi ihmiset tekevät todella hienoa työtä. Oletko käsittänyt väärin tilanteita? Toivottavasti. Tiedän monia nuoria, jotka opiskelevat lähihoitajiksi. En pidä heitä luusereina. Kirjoitat kyllä hyvin, joten tulee mieleen oletko trolli.

Miksi olisin trolli? :-O En todellakaan ole. Ja eipä ole kauaa kun tapasin ystäväni äidin ensimmäistä kertaa, ystäväni lapsen synttäreillä. Äitinsä asuu noin 700 km päässä, joten en ole ennen tavannut, emme tosin ole tunteneetkaan ystäväni kanssa kuin pari vuotta. Ja siinä jonkin aikaa juteltuamme ystäväni äiti kysyi että mitä teen työkseni.Kun vastasin, hän meni hiljaiseksi ja vaikeaksi, ja alkoi puhua tyttärensä sosionomiopinnoista.

Ja tuo mistä kerroin aiemmin, kun minulta kysyttiin että osaanko kuitenkin lausua englantia, kun sitä ennen oli kysytty mitä teen työkseni.

En minä noita tilanteita ole kuvitellut, en vain ymmärrä. Itse voisin mennä vaikeaksi ainoastaan jos joku sanoisi olevansa prostituoitu tai huumekauppias. :-D

Vierailija
2/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole törmännyt ammattini dissaukseen, ainakaan päin naamaa. Mutta arvostamattomuuteen, jota varmasti jossain määrin esiintyy kuten voi tästäkin ketjusta lukea, liittyy mielestäni kaksi asiaa. Ei ymmärretä eikä tiedetä laitoshuoltajan työn sisältöä, sekä se tosiasia, että laitoshuoltopalvelu (tai siivouspalvelu) on TUKIpalvelu. Ei voi olettaa, että kaikki tietävät työsi sisällön, millainen tieto- ja taitopohja tarvitaan tuottamaan hyvä palvelu, ja mitä kaikkea työhön liittyy, sellaista, mitä asiakas ei näe. Se pitää myös hyväksyä, että kun tuotat tukipalvelua, oli se mitä tahansa, kaikki asiakkaat sitä arvioivat. Olet ikään kuin (sekä itse että tekemäsi työ) jatkuvan arvioinnin ja tarkastelun kohteena. Toisaalta me siivoojat ja laitoshuoltajat emme arvioi emmekä kyttää asiakkaidemme (niiden, jotka keskittyvät organisaation ydintoimintoon) työskentelyä ja sen onnistumista. Minua ei ihmisten tietämättömyys työni sisällöstä hirveästi hetkauta. Jos törmään esimerkiksi asiakkaan tietämättömyyteen, niin silloin häntä siinä oikaisen. Tiedän itse, kuinka vaativaa työni osastollani on, ja kuinka hyvä siinä työssäni olen. Onneksi saan työskennellä korkean hygieniatason kohteessa, jossa haasteita riittää. Meidän osastolla työskentelevältä laitoshuoltajalta vaaditaan mm. - vahva teoriapohja ja tiedon jatkuvaa päivitystä - hyvää stressinsietokykyä - nopeat hoksottimet hallita iso kokonaisuus ja reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin - erinomaiset sosiaaliset taidot - ankara aseptinen omatunto - teräksinen fysiikka Jos yksikin näistä puuttuu, niin työstä ei kertakaikkisesti selviydy. Meidän osaston laitoshuoltajat ovat älykästä ja uteliasta, liikuntaa harrastavaa porukkaa. Alkoholisoituneet henkilöt eivät fyysisestä ja psyykkisestä prässistä selviytyisi. Ei tämä rakettitiedettä ole, eikä tarvitse ollakaan. Itse olen korkeakoulutettu alan vaihtaja. Vaihdoin alaa, kun tajusin, että voin paremmin kun saan tehdä fyysistä työtä, istumatyö ei sovi minulle yhtään. Raha ei siinä kohtaa painanut vaakakupissa.

Kirjoitit loistavasti, ja totta joka sana!!Leikkausosastovuosinani näin jos jonkinlaista sukankuluttajaa laitoshuoltajina, ja kaikki muut paitsi juuri kuvailemasi kaltaiset tyypit lähtivät kyllä nopeasti pois-joko itse,tai sitten heidät siirrettiin muualle. Itse olen juuri kuvailemasi kaltainen tyyppi.

Ja sille joka epäili minun olevan trolli koska kirjoitan niin hyvin- heh, en tajua miksi laitoshuoltaja ei voisi kirjoittaa hyvin. Sanoittamia kappaleita on soinut radiossa, ja olenpa joskus kirjankin julkaissut. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole törmännyt ammattini dissaukseen, ainakaan päin naamaa. Mutta arvostamattomuuteen, jota varmasti jossain määrin esiintyy kuten voi tästäkin ketjusta lukea, liittyy mielestäni kaksi asiaa. Ei ymmärretä eikä tiedetä laitoshuoltajan työn sisältöä, sekä se tosiasia, että laitoshuoltopalvelu (tai siivouspalvelu) on TUKIpalvelu. Ei voi olettaa, että kaikki tietävät työsi sisällön, millainen tieto- ja taitopohja tarvitaan tuottamaan hyvä palvelu, ja mitä kaikkea työhön liittyy, sellaista, mitä asiakas ei näe. Se pitää myös hyväksyä, että kun tuotat tukipalvelua, oli se mitä tahansa, kaikki asiakkaat sitä arvioivat. Olet ikään kuin (sekä itse että tekemäsi työ) jatkuvan arvioinnin ja tarkastelun kohteena. Toisaalta me siivoojat ja laitoshuoltajat emme arvioi emmekä kyttää asiakkaidemme (niiden, jotka keskittyvät organisaation ydintoimintoon) työskentelyä ja sen onnistumista. Minua ei ihmisten tietämättömyys työni sisällöstä hirveästi hetkauta. Jos törmään esimerkiksi asiakkaan tietämättömyyteen, niin silloin häntä siinä oikaisen. Tiedän itse, kuinka vaativaa työni osastollani on, ja kuinka hyvä siinä työssäni olen. Onneksi saan työskennellä korkean hygieniatason kohteessa, jossa haasteita riittää. Meidän osastolla työskentelevältä laitoshuoltajalta vaaditaan mm. - vahva teoriapohja ja tiedon jatkuvaa päivitystä - hyvää stressinsietokykyä - nopeat hoksottimet hallita iso kokonaisuus ja reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin - erinomaiset sosiaaliset taidot - ankara aseptinen omatunto - teräksinen fysiikka Jos yksikin näistä puuttuu, niin työstä ei kertakaikkisesti selviydy. Meidän osaston laitoshuoltajat ovat älykästä ja uteliasta, liikuntaa harrastavaa porukkaa. Alkoholisoituneet henkilöt eivät fyysisestä ja psyykkisestä prässistä selviytyisi. Ei tämä rakettitiedettä ole, eikä tarvitse ollakaan. Itse olen korkeakoulutettu alan vaihtaja. Vaihdoin alaa, kun tajusin, että voin paremmin kun saan tehdä fyysistä työtä, istumatyö ei sovi minulle yhtään. Raha ei siinä kohtaa painanut vaakakupissa.

Kirjoitit loistavasti, ja totta joka sana!!Leikkausosastovuosinani näin jos jonkinlaista sukankuluttajaa laitoshuoltajina, ja kaikki muut paitsi juuri kuvailemasi kaltaiset tyypit lähtivät kyllä nopeasti pois-joko itse,tai sitten heidät siirrettiin muualle. Itse olen juuri kuvailemasi kaltainen tyyppi. Ja sille joka epäili minun olevan trolli koska kirjoitan niin hyvin- heh, en tajua miksi laitoshuoltaja ei voisi kirjoittaa hyvin. Sanoittamia kappaleita on soinut radiossa, ja olenpa joskus kirjankin julkaissut. :-)

Lisään vielä, että äo:ni on 125, olen käynyt lukion suht hyvin paperein, ja käynyt muitakin kouluja. Tykkään kuitenkin tästä alasta, suunnittelen palveluohjaajan erityisammattitutkintoa ja sen jälkeen siivousteknikon tutkintoa, ja haaveenani on joskus tulevaisuudessa oma siivousfirma.

Haluan siis vain tällä kaikella kertoa teille jolla on tietynlainen stereotypia päässä laitoshultajista, että se ei aina kaikkien kohdalla välttämättä pidä paikkaansa.

Vierailija
4/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todellakin kyllä nyt alan ajatella siivoojista eri tavalla.Ei kaikki ehkä olekaan niitä jotka eivät muualle pääse.

Vierailija
5/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverini on esimerkiksi erään alan insinööri. Mutta sattuneista syistä asuu nyt paikkakunnallamme, missä ei ole alan töitä. Ei halua kuitenkaan olla työttömänä, joten toimii siivoojana. Kunnioitettavaa, että mieluummin tekee töitä kuin makaa kotona ja ottaa vastaan ilmaista rahaa.

Hänellä on työkaveri, kenellä on lääkärin koulutus. Mutta pätevyys ei riitä täällä Suomessa, joten siivoaa.

Siinä onkin kaksikko. Insinööri ja lääkäri siivoamassa. Hiukan vähä-älyisiä ja hitaita ja tyhmiä----näinhän se oli, vai...

siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita.

Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs.

Vierailija
6/113 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n työtä tai mitään muutakaan rehellistä työtä.

Itse olen korkeakoulutuksen saanut mutta olisin voinut valita toisinkin.

Tosi tärkeää työtä ja varmasti etenkin sairaalassa hyvinkin vaativaa.

Vierailija
7/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen sairaanhoitaja ja saan lisineen kaikkineen reilut 2400...

Vierailija
8/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivoaminen ole mitään, mitä kuka tahansa osaa tehdä hyvin. Ja kyllä ottaa päähän, jos joku "kuka tahansa" käy siivoskelemassa, jälki on mitä sattuu.

Ja todellakin siivousalalla voi tehdä uraa ja saada hyvää palkkaa.

Vierailija
9/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-suurimmalle osalle siivoustyö on työtä, jota tekevät ne jotka eivät ole muuta saaneet. Ja tämä pitää paikkansa ENNEN siivoojaksi kelpasi kuka tahansa, eli monelle jääny mieleen se "puolijuoppo Raili" naapurista joka ei muuta työtä saanut.

-Moni ei ymmärrä, että nykyään myös siivoojan hommiin vaaditaan tuskinto, eli kuka tahansa ei kelpaa, vaan pitää olla todistuksia siitä että osaa homman.

-Moni aliarvioi siivoojan palkkaa, ja totta onkin että moni tienaa todella vähän, mutta eivät ymmärrä, että esim. kotisiivouksella voi "rikastua" kuten tuttu teki: hyvä työnjälki ja oma firma =paljon asiakkaita =voi valita kenelle siivoaa ja määritellä hinnat korkeiksi.

Vierailija
10/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen sairaanhoitaja ja saan lisineen kaikkineen reilut 2400...

Peruspalkka 1790

Kokemuslisät 141

Henkilökohtainen harkinnanvarainen lisä 58

= 1989 e. Siihen päälle vuorolisiä vaihtelevasti, olen laskenut että keskimäärin 300 e/kk, joskus vähän enemmän, joskus vähemmän.

Vierailija
11/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtainen harkinnanvarainen lisä?

Vierailija
12/113 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituksella ajettu alas, että siivoustyöstä voidaan säästää ja siitä maksetaan mahdollisimman vähän. On oikeastaan aika kummallista, ettei siivouskohteen työntekijöitä kiinnosta ollenkaan, kuka siellä toimistossa touhuilee yleisavaimen kanssa kun kukaan ei ole valvomassa. Heille kelpaisi sinne suurinpiirtein kuka tahansa, ja siivoamisen kriteerit täyttyvät myös sellaisella kosmeettisella siivouksella, että pääasia että pinnat näyttävät puhtailta. Ihan sama vaikka ois samalla rätillä pesty ensin pönttö ja sitten ovenkahvat. Siivoussopimukset on usein myös neuvoteltu kattamaan vaan välttämätön. Sitten ihmetellään kun ilma on pölyistä, vaikka sopimukseen ei ole neuvoteltu pölyjen poistoa muilta pinnoilta kuin lattialta ja työpöydiltä.

Ois tosiaan kaikkien etu, että siivoustyötä alettaisiin arvostamaan enemmän.

Vierailija
13/113 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös itse huomannut tuota siistijöiden väheksymistä, syrjintää ja dissaamista todella paljon. Työskentelen puhdistusalan yrityksessä esimiehenä ja tykkään todella paljon työstäni. Olen valmistunut kauppiaitten kauppaoppilaitoksesta merkonomiksi hyvin paperein, mutta kyseinen ala ei vain antanut sitä haastetta mitä minä kaipasin. Parturi- kampaajaksi opiskelin hetken aikaa mutta ympäripyöreät työpäivät eivät ole minua varten. Siivoustyönohjaajana saan päättää itse työ aikani, tänään 4 tuntia ja huomenna 10 tai etäpäivä jos tilanne sen sallii. Itse rakennan omat työviikkoni sen mukaan että työt tulevat hoidettua ja saan täydet 37,5h viikko. Minulla on omistusasuntona iso rivitalo kaksio, uusi työsuhdeauto, ruokaa kaapissa, harrastan ratsastusta ja käyn ahkerasti salilla, ulkomaanmatkan teen yleensä kaksi kertaa vuodessa. Työkaverit ovat mukavia ja kunnioittavat toisiaan. Missä meni vikaan?

Mielummin olen tällä alalla ja näillä eduilla töissä kuin istuisin jossain nihkeässä toimisto kopissa päivittäin kahdeksasta neljään ja kulkisin hikisillä julkisilla töihin, ja tekisin mukamas niin paljon tärkeämpää työtä. Olen itse opiskellut ja valmistunut siivoustyönohjaajaksi ja opiskelen tällä hetkellä siivousteknikoksi.

Minunkin alaisena on mm. työntekijä joka tekee päivätyökseen hammaslääkärin töitä mutta iltaisin siivousta vain huvinvuoksi, hän saattaa viettää työpaikalla jopa 2 tuntia enemmän aikaa kuin mistä hänelle edes maksetaan palkkaa.

Ja tuo kommentti ettei ketään kiinnosta mitä puhdistusainetta siivooja käyttää tai minkävärisellä pyyhkellä hän pyyhkii ja että toimisto siivous on jotenkin helppoa. Opiskele alaa niin tiedät miksi joitakin kiinnostaa. Kiinteistön omistajaa varmasti kiinnostaa etteivät siivoojat käytä esim liikaa tuota puhdistusainetta jottei materiaalit vaurioidu, joiden uusiminen sitten muuten maksaakin enemmän kuin se että puhdistusainetta olisi annosteltu ja käytetty oikein ja materiaali olisi voinut kestää jopa kymmenen vuotta pidempään. Siivous on niin paljon muutakin kuin vain toimisto siivousta, materiaalituntemusta tarvitaan todella paljon jotta osaa valita oikeanlaisen työmenetelmän. Tuo kommentti on kuin "Eihän ketään kiinnosta onko lääkäri valelääkäri vai ei."

Olen myös yhdessä siivouskohteessaamme toimistotiloissa tehnyt testin, kun minulla on siivoojan vaatteet päällä ja siivousvaunut mukana, vastaantulevalle hepsankeikalle sanon huomenta, tulee takaisin vain mulkaisu. Mutta kun minulla on siviili vaatteet päällä niin kyllä tulee reippaasti huomenta ja sujuvaa small talkia vaikka hissi matkan aikana.

Tarvitaanko kaupan kassalla älyä? Tarvitseeko sihteerit älyä? Tarvitseeko pakkaaja älyä? Entä rekkakuskit tai taksikuskit? Kyllä ihan siinä missä johtajat, näyttelijät, muusikot ja myös ne siivoojat. Jokaisella alalla tarvitsee älyä mutta eri tavalla ja erilaista.

Onhan siivousalan firmassakin johtaja ja omistajat. Meidän firman omistaja ajelee ferrarilla, omistaa ison veneen ja omakotitalon.. Onkohan häneltäkin puuttunut älyä saadessaan niin paljon rahaa ja vaikutusvaltaa? Aika hyvin minun mielestäni entiseltä alkoholistilta joka on perustanut firman nollasta aloittaen itse ainoana siivoojana..

Itse kävelen nokka pystyssä ja olen ylpeä työstäni ja työntekijöistäni, jos joku katsoo minua alentavasti tai säälivästi, hymyilen ja tervehdin reippaasti. :)

"siivoojat ovat juuri niitä toistaitoisia, jotka eivät ole päässeet mihinkään muuhun työhön. Minä en valitettavasti ole nähnyt yhtään älykästä siivoojaa, siis sellaista, joka olisi valinnut esim. lääkärin ammatin sijasta siivoojan ammatin, koska tuntisi sen kutsumuksekseen. Monet eri työpaikkojeni vakisiivoojat ovat olleet vähän hidasälyisiä. Lisäksi heidän työnsä on aikataulutettu minimiin ja palkkansa on sen takia alta tonnin. Kuka sillä palkalla edes tekisi töitä muuten kuin pakosta - kai älykkäämpi kouluttautuisi paremmin palkattuihin töihin? Eikä muuten yhtään ketään kiinnosta, mitä pesuainetta siivooja käyttää mihinkin paikkaan, saati sitten minkävärisellä rätillä pyyhkii mitäkin. Nykyisessä työpaikassani siivooja moppaa lattian, harjaa roskakasan kärryynsä, pyyhkii pöydät ja tyhjentää roskikset. Ei siihen Einsteinin älykkyyttä tarvita.

Puhtautta kunnioitan kyllä. Siisteys ja puhtaus ovat hyvin tärkeitä asioita. Tavallista konttorisiivousta nyt vain pystyy tekemään ihan kuka tahansa. Se ei tarkoita, että kohtelisin siivoojaa huonosti. Hänellä on ihan yhtä suuri ihmisarvo kuin kenellä tahansa muullakin, ja persoonanahan hän voi olla loistava, vaikka ei olisikaan älykäs."

Vierailija
14/113 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänäpäivänä siivoojat eivät saa palkan korotusta muuten kuin opiskelemalla siivousalan koulutuksen tai työehtosopimuksen yleisillä korotuksilla. Ikälisät ja vuosilisät on poistettu kokonaan.

Vierailija
15/113 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja, ja arvostan valtavasti laitoshuoltajia! Siinä hommassa täytyy todellakin olla skarppina. Huoneiden siivouksessa täytyy osata huomioida kaikki mahdollinen kuten kunkin potilaan sairaudet ja eristykset, hänelle tehtävät hoitotoimenpiteet, liikkuuko ja miten, kuinka pyykit ja roskat tulee käsitellä...  Jos työnkuvaan kuuluu ruuanjakelu on sekin aika tarkkaa puuhaa, kun huomioit esim. 30 ihmisen erityisruokavaliot, mieltymykset, allergiat jne. Ja taas jakaessasi muistat kaikkien eristykset ja kuka syö missäkin ja niin edespäin....

En edes tiedä, mitä kaikkea muuta laitoshuoltajat tekevät. Sen tiedän, että aina on varastossa puhtaita tippatelineitä, sänkyjä ja alusastioita :)

Olen tehnyt paljon töitä myös hoivakodeissa ym., joissa hoitajille kuuluu kaikki siivous-, pyykki- ja ruokahuolto. Karmii katsella, kun työkaveri vetelee punaisella rätillä ovenkahvoja ja ruokapöytiä :/ Eli kyllä se siivous ihan missä tahansa on nykyään vähän erilaista kuin 20 vuotta takaperin!

Vierailija
16/113 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka väheksyy kenenk'ään työtäkevän ammattia, on kyllä aika rajoittunut tai muuten vaan outo persoona. Jokaiseen työhön tarvitaan tekijä.

Menisi vaan se arvostelija esim sairaalaan, jossa ei laitoshuoltaja ole käynyt viikkoon.

huoh teitä immeisiä

Vierailija
17/113 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan siivoustyötä todella paljon. Kaksi huomiota olen kuitenkin tehnyt, jotka joskus hieman ärsyttävät:

1) talossa on siivoushenkilökunta, mutta silti me muut joudumme esimerkiksi hakemaan varastosta lisää vessapaperia. Syynä se, että maisteri ei kuulemma ole liian hieno. Siis eihän kyse  ole siitä, vaan siitä että ne huoltoihmiset on palkattu huolehtimaan tuollaisista tehtävistä. En minäkään pyydä pomoani tekemään omia töitäni.

2) jotkut siivoojat ihan oikeasti kuvittelevat, että heidän työnsä on yhtä vaativaa kuin vaikkapa talomme viestintäpäällikön. En mitenkään väheksy todellakaan siivoojan työtä, mutta eihän sitä nyt mihinkään asiantuntijatehtävään voi todellakaan verrata.

Itse olen tehnyt sekä fyysistä työtä opiskeluaikoina (mm. siivonnut) ja tätä "paperin pyörittämistä" ja kyllä fyysisessä työssä helpommalla pääsee.

Vierailija
18/113 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on aivan pakko kommentoida tähän... Itse olen ollut pakkaajana 5vuotta ja nyt vaihdoin alaa laitoshuoltajaksi. Pakko sanoa,että moni ehkä kuvittelee siistijät(laitoshuoltajat) alipalkatuiksi,mutta tähän sanon kyllä itsekkin sen että palkka minkä saan olen erittäin tyytyväinen siitä ja jää myös varaa ostaa jotakin pientä perheellekkin,kun taas pakkaajana 5vuotta olleena palkka nousi kerran(ei edes yleiskorotuksia maksettu kun vasta ensimmäisen kerran viimevuona) ja minkäänlaista etua ei ollut mistään.Olo oli kuin orjalla.Poiskaan en voinut lähteä vaikka kuinka yritin ,kun kukaan ei nykypäivänä tahdo kokematonta ja ilman ammattia olevaa tekijää.Nyt kuukausi sitten olin hakenut sairaalaan laitoshuoltajaksi ja sain paikan,Olen niin onnellinen siitä! On mukavaa tehdä toiset omasta kädenjäljestä iloisiksi ja jakaa aamupalat jne. Mutta tietenkin nämä ihmiset jotka tienaavat 4tonnia kuukaudessa ja enemmänkin,eivät taida ymmärtää että se 2tonniakin on jo isoraha. Kerrankin musta tuntuu siltä että mun työtä osataan myös arvostaa(ainakin jotkut) , kun edellisessä oli kuin orja,painoi työtä samassa kohdassa 8tuntia,ei mitään kiitosta ikinä vaan pelkkää huutoa ja palkka oli oikeasti aivan paska!(10e)(ainakin siihen nähden mitä kaikkea vaadittiin).. Toivon että kaikki oppisivat arvostamaan kaikkia töitä,ihan turhaa katsoa nenänvartta pitkin,minkälaista olisikaan ilman laitoshuoltajia ja siivousfirmojen tekijöitä?eivät ajattele sitä ensinkään ;) me olemme kyllä iso osa tätä maapalloa :) lähes jokapaikassa meitä tarvitaan :) nykypvänä on hyvä että edes on työtä :)

Vierailija
19/113 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen ongelma että kouluttautumattomat eivät  jaksa keskustella ihmisen kanssa joka  on  kouluttautunut. Pitäisi puhua vain päivän kuulumisista ja ruuan laitosta ym.minua kiinnostaa psykologia,sosiologia ja lääketiede.mutta tuntuu että kouluttautumattomat vieroksuu minua siksi etten jaksa pysyä tällä tasolla.olenkin yksinäinen erakko.väittelin tohtoriksi. Eihän tämä tähän kategoriaan kuulunut mutta tulipa vain mieleeni....että kyllä se,ettei arvosteta voi mennä toisinkin päin,eli niin että minua ei arvosta monikaan kun en elä vain arkea enkä ole pohtimatta asioita....

Vierailija
20/113 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse tällä hetkellä väitöskirjaa aivan muulta alalta. Iso mutta, siivosin Särkänniemeä kesätöikseni kesällä 1990 (moi vaan tutut!) ja sen jälkeen oman työn lisäksi siivosin meidän kaupassa vuosikausia, hoidin ko.paikan siivouksen kimppaan työkaverini kanssa, ennen kuin asia ulkoistettiin.

Kun aloitin opinnot, olin vielä kaupassa töissä, mutta työajat eivät sopineet opintojeni kanssa ja etsin töitä mm. siivousfirmoista. Muuten hyvä, mutta 6,80 tuntipalkalla ei oikein napannut ja palasin takaisin kauppaan.

Ts. arvostan enemmän kuin moni muu siistijän/laitoshuoltajan ammattia: ilman teitä olisi monet paikat täysiä törkyläjiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi