Työnantaja kielsi esittämästä yhtiöstä kielteisiä näkemyksiä sosiaalisessa mediassa!
Jouduin eilen allekirjoittamaan sitoumuksen, että en esitä kielteisiä näkemyksiä yrityksestä sosiaalisessa mediassa. Onko kyseessä perustuslainvastainen sananvapauden rajoitus? Entä jos paljastan yrityksen nimen tässä, onko kyseessä kielteinen vai myönteinen näkemys yrityksestä?
Kommentit (82)
Ei itsellä ole kyse mistään työnantajan julkisuuskuvan kiillottamisesta. Jos minulla ei ole hyvää sanottavaa työnantajasta, olen siitä julkisessa keskustelussa (kuten some) hiljaa, ja tuon tyytymättömyyteni esiin vain yksityisissä keskusteluissa esim. miehellni/lähimmälle ystävälleni.
Sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä sinisilmäisyyden kanssa, vaan sen kanssa, että näin vaan kuuluu toimia.
Sen vuoksi olen myös vankkumaton ammattiliitojen kannattaja, koska olen sitä mieltä, että työntekijä on heikossa asemassa työnantajaa vastaan, varsinkin suurissa firmoissa, joilla on varaa palkata parhaat asianajat hoitamaan erimielisyydet. Itsekin kuulun ammattiliittoon juuri tämän takia, vaikka koulutukseni vuoksi voisi ajatella, että minun pitäisi osata puoliani pitää työnantajaakin vastaan.
Eli mielestäni se, että hoitaa asiat niin kuin ne kuuluu, ei ole sinisilmäisyyttä, vaan ainoastaan tervettä järkeä. Kyllä sitä hieman tyhmä mielestäni on, mikäli ehdoin tahdoin haukkuu työnantajaansa somessa, vaikka se ylittäessään tietyn rajan, on myös lain vastaista, puhumattakaan nyt yleensä hyvistä tavoista.
Mikäli tarkoitetaan, että tällainen tyhmyyden välttäminen on sinisilmäisyyttä, niin sitten varmasti voin ollakin sinisilmäinen. Mutta eipä tarvitse sitten ainakaan itkeä seuraavaksi siellä somessa, kuinka tyhmä ja epäreilu työnantaja irtisanoi/purki työsopimuksen minun harjoittamani haukkumisen takia.
ja seuraavaksi on yt-neuvottelut ja te saatte kiillottaa sitä julkisuuskuvaa kotonanne.
Mua jotenkin säälittää tuollainen sinisilmäisyys. Ei sillä, että minustakaan olisi oikein rumasti haukkua nimeltä mainiten jotakin yritystä syyttä mutta jotakin rajaa hei tuohon työnantajan palvontaan kuitenkin.
Työnanatajaa ei ole sopiva esittää negatiivisessa valossa eikä saa julkisesti arvostella ja mustamaalaat.
Itse en ole edes merkinnyt työpaikkaani fb:n.
voi aiheuttaa työantajalle taloudellisis amenetyksi. Siksi työpaikkaa ei sekoiteta julkiseen keskusteluun.
Ihan puhdasta työnantajan palvontaa. Mutta ihan vapaasti, kunhan vaan ihmttelin. = D
ja seuraavaksi on yt-neuvottelut ja te saatte kiillottaa sitä julkisuuskuvaa kotonanne.
Mua jotenkin säälittää tuollainen sinisilmäisyys. Ei sillä, että minustakaan olisi oikein rumasti haukkua nimeltä mainiten jotakin yritystä syyttä mutta jotakin rajaa hei tuohon työnantajan palvontaan kuitenkin.Työnantajastahan ei ole pakko puhua julkisesti mitään. Ei hyvää, eikä pahaa.
Jouduin eilen allekirjoittamaan sitoumuksen, että en esitä kielteisiä näkemyksiä yrityksestä sosiaalisessa mediassa. Onko kyseessä perustuslainvastainen sananvapauden rajoitus? Entä jos paljastan yrityksen nimen tässä, onko kyseessä kielteinen vai myönteinen näkemys yrityksestä?
sekään, mitä edellytyksiä sinun pitää täyttää tullaksesi valituksi tuohon työpaikkaan. Voit myös tehdä ihmisten kanssa sopimuksia mitä erilaisimmista asioista, ja siinä sopimuksessa lukee se, mihin sitoudut, ei lakikirjassa.
Mieti nyt vähän itse: yrityksen työntekijänä edustat yritystä ulospäin. Jos yrityksessä on ongelmia, ei niitä somessa ratkota! Kuinka helposti muuten luulet saavasi jatkossa töitä, jos fb-sivuiltasi löytyy palstatolkulla omien aikaisempien työpaikkojesi arvostelua?
välisenä aikana arkipäivisin. Miten omituisia ajatuksia teillä joillakin onkaan! Ihan kuin jostakin muusta maailmasta ja tosi antiikkisia. Myyn työnantajalle vain ajan ja työpanoksen, en itseäni ihmisenä. Siviilissä voin sanoa työnantajastani ihan mitä haluan enkä katso olevani mitenkään velvollinen "edustamaan" mitään.
Enkä muuten pidä kovin järkevänä sitoutua noin voimakkaasti työpaikkaansa. Työnantajat eivät ainkaan sitoudu työntekijöihin vaan kenkää tulee just silloin kuin niille sopii, riippumatta siitä oletko sanonut hyvää vai pahaa. Kannattaa ottaa työ työnä ja elää itsenäisenä ihmisenä.
sekään, mitä edellytyksiä sinun pitää täyttää tullaksesi valituksi tuohon työpaikkaan. Voit myös tehdä ihmisten kanssa sopimuksia mitä erilaisimmista asioista, ja siinä sopimuksessa lukee se, mihin sitoudut, ei lakikirjassa.Mieti nyt vähän itse: yrityksen työntekijänä edustat yritystä ulospäin. Jos yrityksessä on ongelmia, ei niitä somessa ratkota! Kuinka helposti muuten luulet saavasi jatkossa töitä, jos fb-sivuiltasi löytyy palstatolkulla omien aikaisempien työpaikkojesi arvostelua?
mutta työnantajalla on oikeus antaa monoa sinulle jos kirjoitat someen negatiivisia asioita työnantajastasi vapaa-ajallasi. Missä raja menee, on tuomioistuimen asia.
ja yksilönvapauden ja jotakin sellaista. Minusta tuollaisen paperin allekirjoittamiseen ei ole laillisia perusteita. Ihmiset vaan tietysti suostuvat kun eivät uskalla olla kirjoittamattakaan mutta en usko, että laista löytyy kohtaa jolla tuota voisi puoltaa. Vai voiko joku linkittää lainkohdan jossa tuo on perusteltua?
mutta on varmasti ihan laillista tehdä sopimus, jonka perusteella työnantajaa ei saa haukkua julkisesti. Sen rikkomisesta ei joudu vankilaan, mutta kyllä se irtisanomisperusteeksi käy, tapauksesta toki riippuen.
Mä en ainakaan edusta työpaikkaani kuin kello 8-16.00
välisenä aikana arkipäivisin. Miten omituisia ajatuksia teillä joillakin onkaan! Ihan kuin jostakin muusta maailmasta ja tosi antiikkisia.
itse asiassa sähän et tästä itse päätä.
Taidat olla todella, todella nuori?
välisenä aikana arkipäivisin. Miten omituisia ajatuksia teillä joillakin onkaan! Ihan kuin jostakin muusta maailmasta ja tosi antiikkisia.
itse asiassa sähän et tästä itse päätä.Taidat olla todella, todella nuori?
Kuinkas muutenkaan.
Ja 25 vuotta on jo töitä riittänyt.
Ketä kiinnostaa lukea. Jos ei ihminen itsestään ymmärrä mitä sopii ja mitä ei, minkäs sille sitten voi?
Kuinkas muutenkaan.
Ja 25 vuotta on jo töitä riittänyt.
siitä nimittäin päättävät ympäröivät ihmiset, jotka tietävät, kenellä olet töissä. He tulkitsevat työnantajaasi puuhastelujesi kautta. Turha mesota, että itse päätät, mitä ihmiset sinusta ajattelevat ja miten he näitä ajatuksia työnantajaasi suhteuttavat. Et nimittäin päätä. Siksi vaikkapa strippibaarissa viihtyvää alakoulunopettajaa ei katsota hyvällä, näin ääriesimerkkinä.
Kuinkas muutenkaan.
Ja 25 vuotta on jo töitä riittänyt.siitä nimittäin päättävät ympäröivät ihmiset, jotka tietävät, kenellä olet töissä. He tulkitsevat työnantajaasi puuhastelujesi kautta. Turha mesota, että itse päätät, mitä ihmiset sinusta ajattelevat ja miten he näitä ajatuksia työnantajaasi suhteuttavat. Et nimittäin päätä. Siksi vaikkapa strippibaarissa viihtyvää alakoulunopettajaa ei katsota hyvällä, näin ääriesimerkkinä.
Suomessa ei irtisanota strippiklubeilla käyvää lastentarhanopettajaa eikä niittipantaa käyttävää pappia.
Voi hyvät lapset. Työsopimuslaki määrittelee yksiselitteisesti että työntekijä ei saa toimia työnantajaa vahingoittavalla tavalla. Piste.
Vanha ketju, mutta hyvä aihe...
Voi miettiä sitäkin, minkälaisen kuvan antaa itsestään työntekijänä mahdollisille seuraaville pomoille. Vaikka työnhakijaa ei saakaan googlata, niin kyllä sen moni rekrytoija varmaan nykyään tekee. Olepa siinä sitten viime metreillä vaikka kolmen parhaan ja tasavahvan joukossa uuteen duuniin ja karsiminen tapahtuu sen vuoksi, koska avauduit joskus lärviksessä siitä, miten edellisen duunin pomo oli p*ska tyyppi...
Jos ei muuta, niin vähän itsesuojeluvaistoa!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2012 klo 14:39"]
Ei itsellä ole kyse mistään työnantajan julkisuuskuvan kiillottamisesta. Jos minulla ei ole hyvää sanottavaa työnantajasta, olen siitä julkisessa keskustelussa (kuten some) hiljaa, ja tuon tyytymättömyyteni esiin vain yksityisissä keskusteluissa esim. miehellni/lähimmälle ystävälleni.
Sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä sinisilmäisyyden kanssa, vaan sen kanssa, että näin vaan kuuluu toimia.
Sen vuoksi olen myös vankkumaton ammattiliitojen kannattaja, koska olen sitä mieltä, että työntekijä on heikossa asemassa työnantajaa vastaan, varsinkin suurissa firmoissa, joilla on varaa palkata parhaat asianajat hoitamaan erimielisyydet. Itsekin kuulun ammattiliittoon juuri tämän takia, vaikka koulutukseni vuoksi voisi ajatella, että minun pitäisi osata puoliani pitää työnantajaakin vastaan.
Eli mielestäni se, että hoitaa asiat niin kuin ne kuuluu, ei ole sinisilmäisyyttä, vaan ainoastaan tervettä järkeä. Kyllä sitä hieman tyhmä mielestäni on, mikäli ehdoin tahdoin haukkuu työnantajaansa somessa, vaikka se ylittäessään tietyn rajan, on myös lain vastaista, puhumattakaan nyt yleensä hyvistä tavoista.
Mikäli tarkoitetaan, että tällainen tyhmyyden välttäminen on sinisilmäisyyttä, niin sitten varmasti voin ollakin sinisilmäinen. Mutta eipä tarvitse sitten ainakaan itkeä seuraavaksi siellä somessa, kuinka tyhmä ja epäreilu työnantaja irtisanoi/purki työsopimuksen minun harjoittamani haukkumisen takia.
Mua jotenkin säälittää tuollainen sinisilmäisyys. Ei sillä, että minustakaan olisi oikein rumasti haukkua nimeltä mainiten jotakin yritystä syyttä mutta jotakin rajaa hei tuohon työnantajan palvontaan kuitenkin.
Kiitokset tästä fiksusta kirjoituksesta.
Voi ei, 72:lla meni lainaus ihan poskelleen. Piti kiittämäni kirjoittaja numero 66:sta.
t.72
Eikä kannata "laverrella" illanistujaisissa isolle porukalle, kuinka meidän firmassa työt jaetaan golfkentällä mun ja kavereiden kesken... noloakin on, varsinkin, jos oma ura ei sen jälkeen etenekään mihinkään...
Missä kohtaa lakikirjassa lukee, mitä työntekijä ei saa puhua?
Linkeissäsi oli vain tarinoita muttei sitä lakia mihin on vedottu.