Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?
Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.
Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.
Kommentit (244)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 17:58"]No on kyllä hyvä palkka noin helposta työstä.
[/quote] Voit kokeilla ei mitään helppoa ole välillä autan opettajaani opettamaan koska saan tehtävät tehtyä nopeasti nii ei ole yhtään helppoa :D
Tienasin tänä vuonna 61000€, lukion lehtori, 5v lisät eli 5%. Jonkun verran ylitöitä.
En ole trolli enkä trulli. 19 vuotta takana, siis viimeinen vaarilisä uupuu, viime vuonna tili 65 000. 8 ylituntia ja pirusti muuta ylimääräistä kehittämisprojektia, tosin noi 8 on tietty laskennallisia, opetusta oli silti vain 4 luokkatuntia yli opv:n. Nukkumaanmenoaika yleensä 1.30-2. 5 lasta. Tienestimahdollisuudet vaihtelee suunnattomasti alalla halujen, mahdollisuuksien ja pomon mukaan.
Ja lukion opettajallahan on käytännössä osapäivätyä, ei niitä kursseja niin montaa ole. Eikä niitä opettajien valittamia kotitöitä myöskään. Ja neljännesosa vuodesta lomaa. Aika kova palkka osavuotisesta helposta osapäivätyöstä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:32"]
Ja lukion opettajallahan on käytännössä osapäivätyä, ei niitä kursseja niin montaa ole. Eikä niitä opettajien valittamia kotitöitä myöskään. Ja neljännesosa vuodesta lomaa. Aika kova palkka osavuotisesta helposta osapäivätyöstä.
[/quote]
huomaa taas että kyseisellä henkilöllä ei ole hajuakaan opettajan työstä. Se että opetustunteja on vain esim. 20 ei todellakaan tarkoita, että mitään muuta ei sitten tarvitse tehdä. Työ ei todellakaan ole osa-aikatyötä. Työhön kuuluu paljon muuta kuin itse opettaminen.
terv. Erityisluokanopettaja, ei lukiossa tosin, mutta palkka minullakin lähes 50000€/vuodessa :)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:51"]
Opettajan työstä tietämättömille: Ihan normi päivä menee näin: Tiedossa neljän oppitunnin päivä. Aamulla 8.00 ensimmäinen tunti. Tunnin jälkeen käytävällä välitunti valvonta. Suoraan toiselle tunnille. Kollega kertoo käytävällä ottaneensa vastaan soittopyynnön minulle vanhemmalta. Tunnin jälkeen lähden soittakaa vanhemmalle. Apulaisrehtorilla on myös asiaa sekä erityisopettajalla. Soitan tietenkin ensin vanhemmalle. Asiaa on paljon. En ehdi puhua em. henkilöitten kanssa. No ruokatunnilla sitten. Ruokatunti. Nakkaan ruoan lämpenemään mikroon. Ruokaa en sitten ehdi syödä. Apulaisrehtorin kanssa menee tovi ja sitten on oppilaita ovella asioineen. Erityisopettaja viittoilee myös että se asia. Oppitunnille. Tunnin jälkeen erityisopettajan kanssa juttelua ja vihdoin pääsen vastaamaan vanhempien viesteihin Wilmassa. Oppitunnille. Tunnin jälkeen vastaan muihin viestiehin ja yhteydenottopyyntöihin. Oppilaita asioineen ovella. Jonkun pyörä varastettu ja lippis hukassa. Huomiseksi kokeen kokoaminen. Avustaja lähdössä kotiin ja sovimme sitä ennen huomisen päivän koejärjestelyistä. Jotenkin väsynyt ok. Niin en ole ehtinyt syödä vielä oikein mitään. Vähän noloa se ruoka on tuolla tiskipöydällä. Rustaan sitä koetta. Kollega tulee tunnilta ja nyt voisi katsoa sen teemapäivän ohjelman ja soita sinä tuonne ja minä tuonne ja tehdään se paperi sitten jne. Teen koetta loppuun. Monistuskoneella ruuhkaa. Puoli neljän aikaan huominen koe siistissä nipussa. Huomiset tunnit vielä valmistelematta. Otan oppikirjat mukaan ja valmistelen tunnit illalla. Huomenna samanlainen päivä paitsi iltapäivällä vanhempainvartteja muutama ja ylihuomenna opettajainkokous. Ylihuomenna myös toisen ryhmän eriaiheinen koe. Pitää yrittää heti huomenna illalla tarkistaa huomista koetta ettei pääse kasat paisumaan. No sitten sunnuntaina pitää sitten loput käydä läpi.....
[/quote]
Unohdit mainita vauvapalstalla notkumisen, eikös tälläkin hetkellä ole opettajan työpäivä käynnissä?
[/quote]
Olen tällä hetkellä lomautettuna.
No, eihän tuo nyt ole mitenkään erikoinen palkka maisterin tutkinnolla.
Ammattikoulun aineenopettaja, joka on itse suorittanut vain AMK-tutkinnon, voi tienata vielä paljon paremmin.
Sukulaiseni on oppisopimuksella aikoinaan valmistunut kondiittori, siihen päälle restonomin opinnot AMK:ssa ja vuosi erityisopettajaksi kouluttautumista ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Hän opettaa amislaisia kondiittoreiksi ammattikoulussa. Palkka on kaikilla ikälisillä 5000 euroa/kk eli 62 000 euroa vuodessa!
Jokainen voi miettiä paljonko tuntien valmistelua tai kokeiden korjaamista on lukion lehtorilla amislaisia kondiittoriksi opettavaan opettajaan verrattuna. Kyllä ne valmistelut lukuaineissa ovat ihan eri tasoa, kuin näissä kädentaitoaineissa.
Opettajan omasta koulutustasosta puhumattakaan.
Silti palkka on amisopettajalla paljon parempi!
Meidän lukion fysiikan opettajamme sanoi aikoinaan ennen eläkkeellä jäämistään että oli ollut lukion opettajana paria vuotta vaille 40 vuotta ja että vuosipalkka on lähempänä 100 000 euroa kuin 50 000 euroa mutta ei suostunut paljastamaan tarkkaa summaa.
Tosin fyysikolle teollisuuden parissa tuokaan ei olisi vielä paljoa eli kaikki on suhteellista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2012 klo 17:48"]
on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?
Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
[/quote]
Ei pitäisi. Opettajakoulussa saa opintopisteitä piirileikeistä. Dippa joutuu läpäisemään tentit.
Erikoista! Luonnontieteiden opintoihini (3 tieteenalaa) ei kuulunut piirileikkejä.
Olen äärettömän pettynyt opettajiij, sillä olen kuvitellut, että ovat vauvafoorumin yläpuolella. Onneksi ei ole lukioikäisiä lapsia, kun ei tiedä, mihin lukioon niitä ohjaisi, lukioon, jonka opettajat ei roiku av:llä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:00"]
Erikoista! Luonnontieteiden opintoihini (3 tieteenalaa) ei kuulunut piirileikkejä.
[/quote]
Kyllä kuului, jos nuo olivat opettajaopintoja. Piirileikeiksi kutsutaan sellaisia opintopisteitä, jotka saa ilman tenttiä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:34"]
on ylempi korkeakoulututkinto. Eikö silloin pitäisikin ansaita saman verran kuin diplomi-insinöri?
Itse olen opettajana peruskoulussa eikä palkka kyllä päätä huimaa, vaikka työ on todella vaativaa (kasvatustyötä).
[/quote]
Ei pitäisi. Opettajakoulussa saa opintopisteitä piirileikeistä. Dippa joutuu läpäisemään tentit.
[/quote]
Sinä et nähtävästi tiedä mitään opettajien koulutuksesta!
Tässä ketjussa puhuttiin lukion opettajista, ei peruskoulun opettajista.
Lukion lehtorit ovat historioitsijoita, psykologeja, biologeja, matemaatikkoja, fyysikkoja ja kemistejä.
He ovat yliopistosta valmistuneita oman alansa maistereita.
Oman alansa maisteriopintojen LISÄKSI he ovat opiskelleet tietyn määrän kasvatustieteitä saadakseen aineenopettajan pätevyyden.
Ilman noita kasvatustieteen lisäopintojaan, he joutuisivat tekemään niitä kemistin, fyysikon, biologin, matemaatikon jne. töitään jossain muualla kuin koulussa.
Kannattaisi jättää kommentoimatta aiheita, joista ei selkeästi tiedä yhtään mitään!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
Lukion lehtorit ovat historioitsijoita, psykologeja, biologeja, matemaatikkoja, fyysikkoja ja kemistejä.
Oman alansa maisteriopintojen LISÄKSI he ovat opiskelleet tietyn määrän kasvatustieteitä saadakseen aineenopettajan pätevyyden.
Ilman noita kasvatustieteen lisäopintojaan, he joutuisivat tekemään niitä kemistin, fyysikon, biologin, matemaatikon jne. töitään jossain muualla kuin koulussa.
Kannattaisi jättää kommentoimatta aiheita, joista ei selkeästi tiedä yhtään mitään!
[/quote]
En tiedäkään, koska en vaivaudu tutustumaan "tieteenaloihin", joita en arvosta. Mutta tosiasiassa tiedän kuitenkin sen, että lukionkin opettajien koulutuksesta suuri osa muodostuu piirileikeistä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedäkään, koska en vaivaudu tutustumaan "tieteenaloihin", joita en arvosta. Mutta tosiasiassa tiedän kuitenkin sen, että lukionkin opettajien koulutuksesta suuri osa muodostuu piirileikeistä.
[/quote]
Lukiossa opetetaan kaikkia tärkeimpiä tieteenaloja, joten et siis arvosta tiedettä ylipäätään.
Kannattaisi käydä edes se peruskoulu loppuun, niin voisit ehkä oppia ymmärtämään mitä sana "tiede" tarkoittaa.
Aika surullista että monella yliopiston opettajalla/tutkijalla on huonompi palkka kun jollain lukion aineenopettajalla, jolla vieläpä vakivirka. Ja lukioita on Suomessa joka pikkukunnassakin, yliopistoja vain muutama.
Opettajan työstä tietämättömille: Ihan normi päivä menee näin:
Tiedossa neljän oppitunnin päivä. Aamulla 8.00 ensimmäinen tunti. Tunnin jälkeen käytävällä välitunti valvonta. Suoraan toiselle tunnille. Kollega kertoo käytävällä ottaneensa vastaan soittopyynnön minulle vanhemmalta. Tunnin jälkeen lähden soittakaa vanhemmalle. Apulaisrehtorilla on myös asiaa sekä erityisopettajalla. Soitan tietenkin ensin vanhemmalle. Asiaa on paljon. En ehdi puhua em. henkilöitten kanssa. No ruokatunnilla sitten. Ruokatunti. Nakkaan ruoan lämpenemään mikroon. Ruokaa en sitten ehdi syödä. Apulaisrehtorin kanssa menee tovi ja sitten on oppilaita ovella asioineen. Erityisopettaja viittoilee myös että se asia. Oppitunnille. Tunnin jälkeen erityisopettajan kanssa juttelua ja vihdoin pääsen vastaamaan vanhempien viesteihin Wilmassa. Oppitunnille. Tunnin jälkeen vastaan muihin viestiehin ja yhteydenottopyyntöihin. Oppilaita asioineen ovella. Jonkun pyörä varastettu ja lippis hukassa. Huomiseksi kokeen kokoaminen. Avustaja lähdössä kotiin ja sovimme sitä ennen huomisen päivän koejärjestelyistä. Jotenkin väsynyt ok. Niin en ole ehtinyt syödä vielä oikein mitään. Vähän noloa se ruoka on tuolla tiskipöydällä. Rustaan sitä koetta. Kollega tulee tunnilta ja nyt voisi katsoa sen teemapäivän ohjelman ja soita sinä tuonne ja minä tuonne ja tehdään se paperi sitten jne. Teen koetta loppuun. Monistuskoneella ruuhkaa. Puoli neljän aikaan huominen koe siistissä nipussa. Huomiset tunnit vielä valmistelematta. Otan oppikirjat mukaan ja valmistelen tunnit illalla. Huomenna samanlainen päivä paitsi iltapäivällä vanhempainvartteja muutama ja ylihuomenna opettajainkokous. Ylihuomenna myös toisen ryhmän eriaiheinen koe. Pitää yrittää heti huomenna illalla tarkistaa huomista koetta ettei pääse kasat paisumaan. No sitten sunnuntaina pitää sitten loput käydä läpi.....
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:51"]
Opettajan työstä tietämättömille: Ihan normi päivä menee näin: Tiedossa neljän oppitunnin päivä. Aamulla 8.00 ensimmäinen tunti. Tunnin jälkeen käytävällä välitunti valvonta. Suoraan toiselle tunnille. Kollega kertoo käytävällä ottaneensa vastaan soittopyynnön minulle vanhemmalta. Tunnin jälkeen lähden soittakaa vanhemmalle. Apulaisrehtorilla on myös asiaa sekä erityisopettajalla. Soitan tietenkin ensin vanhemmalle. Asiaa on paljon. En ehdi puhua em. henkilöitten kanssa. No ruokatunnilla sitten. Ruokatunti. Nakkaan ruoan lämpenemään mikroon. Ruokaa en sitten ehdi syödä. Apulaisrehtorin kanssa menee tovi ja sitten on oppilaita ovella asioineen. Erityisopettaja viittoilee myös että se asia. Oppitunnille. Tunnin jälkeen erityisopettajan kanssa juttelua ja vihdoin pääsen vastaamaan vanhempien viesteihin Wilmassa. Oppitunnille. Tunnin jälkeen vastaan muihin viestiehin ja yhteydenottopyyntöihin. Oppilaita asioineen ovella. Jonkun pyörä varastettu ja lippis hukassa. Huomiseksi kokeen kokoaminen. Avustaja lähdössä kotiin ja sovimme sitä ennen huomisen päivän koejärjestelyistä. Jotenkin väsynyt ok. Niin en ole ehtinyt syödä vielä oikein mitään. Vähän noloa se ruoka on tuolla tiskipöydällä. Rustaan sitä koetta. Kollega tulee tunnilta ja nyt voisi katsoa sen teemapäivän ohjelman ja soita sinä tuonne ja minä tuonne ja tehdään se paperi sitten jne. Teen koetta loppuun. Monistuskoneella ruuhkaa. Puoli neljän aikaan huominen koe siistissä nipussa. Huomiset tunnit vielä valmistelematta. Otan oppikirjat mukaan ja valmistelen tunnit illalla. Huomenna samanlainen päivä paitsi iltapäivällä vanhempainvartteja muutama ja ylihuomenna opettajainkokous. Ylihuomenna myös toisen ryhmän eriaiheinen koe. Pitää yrittää heti huomenna illalla tarkistaa huomista koetta ettei pääse kasat paisumaan. No sitten sunnuntaina pitää sitten loput käydä läpi.....
[/quote]
Unohdit mainita vauvapalstalla notkumisen, eikös tälläkin hetkellä ole opettajan työpäivä käynnissä?
Mun pakko nyt lisätä tähän että olen ammattilainen omalla alallani, mutta duunari ja tienasin viime vuonna enemmän kuin jutun rehtori. Että eipä se koulutus kaikkea katso.