Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisiä te sekasaunomisen vastustajat olette?

Vierailija
25.09.2012 |

Ootteko jotain 20-30 vuotiaita ja pääosin kaupunkilaisia?

Oon huomannu, että pikkulikat ne vakaasti on sitä mieltä että mun pillua ei kaverin mies saa nähdä (tosin sitä samaa toosaan on saatettu jakaa kenelle sattuu sinkkuna), mutta kun ikää tulee ~50vuotta niin sekasaunominen esim. mökillä onkin mitä luontaisin juttu. Ei ketään kiinnosta vilkkuuko tissit ja tussut kun porukka on hyvä ja rento.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleellisimmat jäi, eli olen 23v ja maalta kotoisin.

t: 20

Vierailija
62/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä ketään miespuolista kaveria/kaverin miestä tai naapurin Reinoa alasti, ei ole mitään halua samaan saunaan. Minusta sinne änkeää ne äijät jotka haluaa tuijotella vieraita naisia ja ne naiset jotka kuvittelevat olevansa jotenkin niiin iihanan rentoja ja estottomia ja saavansa tuolla jotain statusta miesten keskuudessa.

Ikää 35v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä ketään miespuolista kaveria/kaverin miestä tai naapurin Reinoa alasti, ei ole mitään halua samaan saunaan. Minusta sinne änkeää ne äijät jotka haluaa tuijotella vieraita naisia ja ne naiset jotka kuvittelevat olevansa jotenkin niiin iihanan rentoja ja estottomia ja saavansa tuolla jotain statusta miesten keskuudessa.

Ikää 35v.

ole olevinani rento, esitä coolia ja estotonta. En tavoittele saunomisella mitään. se nyt vaan sattuu olemaan yksi illanviettotapa. joskus huvittaa saunoa, joskus ei saunota. en ole exhibitionisti. en esittele itseäni ympäriinsä, en saa alastomuudesta mitään kiksejä. mutta ei mua alastomuus saunoessa häiritsekään. kun on saunomiseen tottunut koko elämänsä ja siellä on tapana olla alasti niin se vaan mun mielessä on osa saunomista. en oo ees ikinä miettiny sitä sen enempiä.

kerran kävi nolo juttu kun menin jossain kaverin kaveriporukan juhlissa saunaan (oli ihan naistenuvoro) ja kaikki oli pyyhe päällä. meikä marssi alasti. muut meni vähän noloiksi. no, kohteliaana tietenkin kipaisin sitten hakemaan pyyhkeen. mutta tää kertoo siitä, että en tajunnut kyseenalaistaa alasti saunomista, kun itse niin on aina tehnyt seurassa kuin seurassa.

joo, en koe tarvetta esitellä itseäni alasti, mutta alastomuudelle luontevissa paikoissa en koe sitä myöskään ongelmaksi. Alastihan tänne on jokainen tullut, itsensä verhoaminen on todennäköisesti alkanut tarpeesta (kylmyys) ja siitä pikkuhiljaa muodostunut pukeutumisen kulttuuriksi. mutta eihän alaston vartalo nyt luonnoton ole, en tiedä miksi siitä pitäisi ahdistua. Joo joo, ei mennä ääripäihin kuten itsensä paljastajiin ja kaupungilla viuhahtelijoihin. Mutta siis esim. juurikin saunoessa tai nukkuessa.

Mua ei kyllä haittaa jos ei halua saunoa seurassa, tai vaikka ollenkaan ikinä. Eihän se ole multa pois. Jokainen saa toki päättää tekemisistään ja vaatetuksestaan tilanteessa kuin tilanteessa. En tyrkytä, en tuomitse, en välitä. Toivoisin ettei saunomisesta nauttijoitakaan mollattaisi. :) ok, moni tässä ketjussakin on tosin kirjoittanut, että saunokaa rauhassa, mutta itseä ei kiinnosta. se on täysin jepa!

Vierailija
64/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sittemmin asunut jo yli 20 vuotta kaupungissa. En sekasauno enkä vie oppilaitanikaan (alakouluikäisiä, 1.-3.lk)sekasaunoihin, vaikka ovat vielä fyysisesti kehittymättömiä. Olisi huomattavasti kätevämpää, jos kaikki oppilaat olisivat samoissa pukutiloissa ja saunassa, mutta ei tulisi mieleenikään.

Jos joku väittää, ettei alastomuuteen kuulu lainkaan seksuaalisuutta aikuisten keskuudessa, niin onpa outo väite. En myöskään ymmärrä koko perheen saunoja sen jälkeen, kun lapset tulevat murrosikään.

Vierailija
65/116 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit siitä vanhemmilta kyllä kuulla ja poissaololappuja vinon pinon joka liikuntatunniksi. Muistan kyllä, kuinka meilläkin koulussa (eri pukuhuoneet) pojat yrittivät käydä tirkistelemässä tyttöjä suihkussa. Kyllä siitä tuli huuto ja kirkunaa. Alakoululaiset tajuavat vallan hyvin, että asia ei ole ok.

Tuo sekasaunominen on muka perisuomalainen perinne, jonka takia sitä sitten harjoittavat jotkut tietämättömät kaupunkilaiset. Oikeasti monissa perheissä ja suvuissa ei ole saunottu sekaisin eikä edes yhdessä eikä aletakaan saunoa.

Sauna on perinteisesti Suomessa ollut rauhoittumispaikka. Miten muka luulette siihen istuvan ajatuksen sekasaunomisesta? Aivan.

mutta sittemmin asunut jo yli 20 vuotta kaupungissa. En sekasauno enkä vie oppilaitanikaan (alakouluikäisiä, 1.-3.lk)sekasaunoihin, vaikka ovat vielä fyysisesti kehittymättömiä. Olisi huomattavasti kätevämpää, jos kaikki oppilaat olisivat samoissa pukutiloissa ja saunassa, mutta ei tulisi mieleenikään.

Jos joku väittää, ettei alastomuuteen kuulu lainkaan seksuaalisuutta aikuisten keskuudessa, niin onpa outo väite. En myöskään ymmärrä koko perheen saunoja sen jälkeen, kun lapset tulevat murrosikään.

Vierailija
66/116 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytysten jälkeen oma kroppa vaan ei ole niin rento muiden nähden. Lisäksi on ihan kiva välillä jakaantua puhumaan akkojen juttuja erikseen ja nämä saunavuorot on siihen loistava tekosyy, miehillä varmasti ihan sama. Siinä on sitten vähän niin kuin pariskuntien illan vietto ja tyttöjen ilta samassa paketissa:)

Vierailija
67/116 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuistujaisia. Emme enää osallistu niihin, koska ne eivät vastaa meidän käsitystä hauskanpidosta.

Eli ensin naiset laittavat hiuksia ja meikkaavat kotona. Sitten mennään kylään kerrostalokolmioon ja lapset on hommattu hoitoon. Juodaan alkudrinksut ja sitten riisutaan vaatteet ja mennään saunaan. Kaikki meikit ja hiustenlaitto menee hukkaan. Siellä istutaan porukalla ja alkoholin voimalla ollaan muka vapaita ja varmoja ja tirkistellään toisia ja saunotaan.

Oikeasti ne jutut ei ole mitään vapaita siellä saunassa vaan vaivautunutta ja kännistä höpinää ja muka pikkutuhmaa säpinää.

Niin teiniä aikuisilta ihmisiltä. En näe mitään järkeä ensin laittautua ja sitten mennä kylässä saunaan. Ja varsinkaan istumaan alasti kylki kyljessä kutsujan miespuolisen henkilön kanssa.

Minä koen hauskanpidon ihan toisenlaiseksi. Mielellään laittaudun hiukan ja ihan istun ystävien kanssa vaatteet päällä ja seurustelen siten.

Sekasaunat kuuluu minusta juuri eräänlaisille junteille, joille viina maistuu ja tirskutaan lauteilla, kuinka vapautuneita ollaan ja alastomuus on niin luonnollista ja blaa blaa.

Vierailija
68/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali-ihmisellä on jonkinlainen häveliäisyyden tunne mutta suomalaiseen junttiuteen kuuluu tällainen exhibitionismikin.

varsinkin tälle palstalle kirjoittaville (osalle) kaikki pitää olla sallittua ja hyväksyttyä :) + kaikkien pitää hyväksyä samat asiat kuin näiden kirjoittajienkin. Tämän olen oppinut tämän puolen vuoden aikana, kun olen tätä palstaa seurannut.

Vierailija
69/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan maalta ja asun nykyään kaupungissa.

Olen sitä mieltä, että kaupunkilaiset juuri ovat niitä sekasaunojia. Siihen ilmeisesti tottuu uimahalleissa ja kerrostalojen yhteissaunoissa. Niissä kun on isommat pesutilat, joten isompi porukka saunassa voi olla järkevääkin.

Sen sijaan maalla omakotitalossa olisi ihan typerää mennä isolla porukalla saunaan ja sitten kärvistellä siinä odottamassa vuoroa yhteen suihkukoppiin. Eikä maalaisilla ole välttämättä edes mökkiäkään järven rannalla, jos jo kerran on se omakotitalo.

Mitä tulee perinteisiin täytyy sanoa, että meillä suvussa ei ole ikinä harjoitettu sekasaunomista kuin niissä tapauksissa, joissa joku lapsi tai vanhus on tarvinnut apua peseytymiseen. Tämä noin sadan vuoden tiedolla tavallisista maanviljelijäsuvuista.

Vierailija
70/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis seka- eikä yhdessäsaunomista yleensäkään.

Olen ihan maalta ja asun nykyään kaupungissa.

Olen sitä mieltä, että kaupunkilaiset juuri ovat niitä sekasaunojia. Siihen ilmeisesti tottuu uimahalleissa ja kerrostalojen yhteissaunoissa. Niissä kun on isommat pesutilat, joten isompi porukka saunassa voi olla järkevääkin.

Sen sijaan maalla omakotitalossa olisi ihan typerää mennä isolla porukalla saunaan ja sitten kärvistellä siinä odottamassa vuoroa yhteen suihkukoppiin. Eikä maalaisilla ole välttämättä edes mökkiäkään järven rannalla, jos jo kerran on se omakotitalo.

Mitä tulee perinteisiin täytyy sanoa, että meillä suvussa ei ole ikinä harjoitettu sekasaunomista kuin niissä tapauksissa, joissa joku lapsi tai vanhus on tarvinnut apua peseytymiseen. Tämä noin sadan vuoden tiedolla tavallisista maanviljelijäsuvuista.

Vierailija
71/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä harrastettu mitään sekasaunomista. SAunottiin usein ystäväperheiden kanssa, kun olin lapsi, ja aina ensin menivät naiset ja lapset ja sitten vikana miehet. Ei edes kaksi perhettä mahtunut sinne yhtäaikaa, joten jos ei haluttu mennä perhekunnittain, oli pakko tehdä tuollainen jako. Ihan normaaleista omakotitalojen saunoista siis puhun. Takkahuoneessa sitten usein istuttiin pitkään ja juteltiin koko porukalla.

Omassa kaveripiirissänikin saunottiin aina miehet ja naiset erikseen - koska yhdessä ei olisi mahduttu. Mökeissä oli sen verran pieniä saunoja eikä kukaan tuntenut sitä luontevaksi.

Nykyinen mieheni oli tottunut sekasaunoihin ja yritti vähän arvostella meidän tapojamme, mutta ei ottanut tulta allensa tuokaan tapa. Mies saa minun puolestani sekasaunoa niin paljon kuin lystää, minä en siihen rupea. En koe sitä millään tasolla luontevaksi edes kaveriporukassa. Mielestäni sekasaunojat ovat tosiaan tirkistelijöitä, eikä mieheni oikein ole osannut selittää, miksi muuten pitäisi sekasaunoa.

Emme yleensäkään pidä mitään saunailtoja eikä kukaan asu saunassa tuntitolkulla, joten sitä illanviettoa voi mainiosti viettää saunomalla erikseen hetken. Pääsee syventymään paremmin pienemmällä porukalla keskusteluun.

Vierailija
72/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän työporukka saunoo ja istuu paljussa koko illan. Uikkarit päällä kaikilla. Luontevaa ja älyttömän kivaa! Ja meitä on iso porukka.

Vierailija
73/116 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän työporukka saunoo ja istuu paljussa koko illan. Uikkarit päällä kaikilla. Luontevaa ja älyttömän kivaa! Ja meitä on iso porukka.

Vierailija
74/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks helvetissä pitäis mennä miesten kanssa saunaan? Yksityisasiat on yksityisasioita. No, oon mä kerran (silloisen) seurustelukumppanin kanssa saunonut. Mutta olin kiusaantunut. Miksi sitten jotkut väkisellä haluaa sekasaunoa? Että saisi vilautella miehille? Yöks.

ollut seurustelukumppanin kanssa saunassa? Mitä hemmettiä? Miksi et voi saunoa ihmisen kanssa jonka kanssa nussit? Täysin naurettavaa

Vierailija
75/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit siitä vanhemmilta kyllä kuulla ja poissaololappuja vinon pinon joka liikuntatunniksi. Muistan kyllä, kuinka meilläkin koulussa (eri pukuhuoneet) pojat yrittivät käydä tirkistelemässä tyttöjä suihkussa. Kyllä siitä tuli huuto ja kirkunaa. Alakoululaiset tajuavat vallan hyvin, että asia ei ole ok. Tuo sekasaunominen on muka perisuomalainen perinne, jonka takia sitä sitten harjoittavat jotkut tietämättömät kaupunkilaiset. Oikeasti monissa perheissä ja suvuissa ei ole saunottu sekaisin eikä edes yhdessä eikä aletakaan saunoa. Sauna on perinteisesti Suomessa ollut rauhoittumispaikka. Miten muka luulette siihen istuvan ajatuksen sekasaunomisesta? Aivan.

mutta sittemmin asunut jo yli 20 vuotta kaupungissa. En sekasauno enkä vie oppilaitanikaan (alakouluikäisiä, 1.-3.lk)sekasaunoihin, vaikka ovat vielä fyysisesti kehittymättömiä. Olisi huomattavasti kätevämpää, jos kaikki oppilaat olisivat samoissa pukutiloissa ja saunassa, mutta ei tulisi mieleenikään. Jos joku väittää, ettei alastomuuteen kuulu lainkaan seksuaalisuutta aikuisten keskuudessa, niin onpa outo väite. En myöskään ymmärrä koko perheen saunoja sen jälkeen, kun lapset tulevat murrosikään.

Terveelle ihmiselle

Vierailija
76/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut saunokoot jos tykkäävät, ei kuulu minulle. En käy myöskään esim. nudistirannoilla. Molemmat ovat vastenmielisiä ajatuksenakin. Olen 43 v ja maalta.

Mitä sivistystä on hävetä omaa vartaloa tai pitää alastomuutta luonnottomana?

Vierailija
77/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä niissä sukupuolielimissä on? Kaikki ne on nähnyt ja monet useissa eri muodoissa useilla eri ihmisillä.

Naurettavaa että aikuiset ihmiset on alastoman ihmisen nähdessään kuin pikkulapset. "Apua alaston mies"!!!!

Vierailija
78/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden miesten edessä. 34v.

Vierailija
79/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse tosiaankin on vain saunomisesta, niin miksi ihmeessä sitä ei voi tehdä uikkareissa? Järvivedestä kun ei klooriakaan lähde... Voisiko joku vastata?

Itse en sauno kuin mieheni kanssa, mieluiten yksin. Saunassa kestän sen pari minsaa ja silloin tahdon rentoutua kaikessa rauhassa. Julkiset saunat on kammottavia, miten ihmeessä sellaisessa voisi rauhoittua ja nauttia?

Tämä palsta on niin kovin monta kertaa osoittanut, että kyllä vaan naiset tsekkaa toistensa kropat aina kun vain on mahdollista. Itse en todellakaan halua lähteä esittelemään massuläskejäni yhtään isommalle joukolle kuin täysin välttämätöntä.

Minulle on ihan sama millä tyylillä muut saunovat ja minun puolesta mieheni voi lähteä vaikka minkälaisen naisköörin kanssa saunaan. En vaan käsitä miksi ihmeessä minun pitäisi osallistua.

Vierailija
80/116 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan harrastanut sekasaunomista enkä aio nytkään 40+ ikäisenä aloittaa. Minusta se on typerää ja lapsellista wt-touhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan