Miksi te menette ravintolassa istumaan likaiseen pöytään?
Kysymys otsikossa. Lupasin tehdä kyseisestä asiasta gallupin nimettömänä koska tämä jaksaa ihmetyttää oman alani väkeä aina vain. Miksi siis siihen ravintolan ehkä ainoaan likaiseen pöytään, jossa edellisen asiakkaan vesi/viinilasit, ei pyyhittyä pöytää eli ruoan jämiä pöydällä jne. pitää mennä istumaan, vaikka ihan vieressä olisi puhdas?
Monta kertaa todistanut tapahtumaa että 12 vapaasta pöydästä yksi on likainen, ja asiakkaat menevät juuri siihen.
Tai jos ohjaan ihmisiä istumaan, eli kerron että vapaasti saa valita mieluisen PUHTAAN pöydän, niin silti mennään siihen likaiseen?
Kertokaa rakkaat avmammat syy tähän, nimettömänä kehtaan kysyä. Töissäni en
Kommentit (41)
siksi ne edellisetkin asiakkaat siinä paikassa olivat, koska se on hyvällä paikalla. Ei minua yhden ruokailijan liat haittaa. Ovat kuitenkin niin tuoretta likaa, ettei siitä sairastu ;)
Olen useasti työkavereiden kanssa miettinyt samaa. Ja sitten on vielä uskomatonta se, että mennään siihen likaiseen pöytään vaikka viereinen samanlainen pöytä olisi putipuhdas, siirretään lasit sun muut mahdollisimman kauas tarjoilijan ulottumattomiin ja aletaan itse pyyhkimään sitä pöytää serveteillä naamat nyrpeinä....huoh :(
siis että "kun minä nyt tulen tähän pöytään, niin pakotan tuon tarjoilijan keräämään heti astiat tieltäni ja koen itseni tärkeäksi, maksavaksi asiakkaaksi, jota pitää palvella" ;)
ja saan takuuvarmasti puhtaat ruokailuvälineet, lautasliinat ja lasit (tai siis saan, jos ravintolassa sellaiset on tapana antaa), koska ne tuodaan siihen. En ymmärrä, miksi henkilökunnalle on ongelmana, jos joutuu siivoamaan pöydän asiakkaan varmistaessa vieressä.
En osaisi muuten kuvitella meneväni epäsiistiin pöytään.
Asiasta kolmanteen, mikä minua pöytiin viennissä ärsyttää on se että yksin syövät ohjataan pimeään nurkkaan jonnekin vessan oven viereen. On tullut poistuttua tilaamattakin puolityhjästä ravintolasta kun yksinäisiä aterioijia ei kuulemma saa ohjata ikkunapöytiin.
siksi ne edellisetkin asiakkaat siinä paikassa olivat, koska se on hyvällä paikalla. Ei minua yhden ruokailijan liat haittaa. Ovat kuitenkin niin tuoretta likaa, ettei siitä sairastu ;)
Tyhmiä ootte, jos ette ole tajunneet, että asiakkaat suosivat tiettyjä pöytiä .. Ei kulkureitillä, on sohva tuolien sijaan, hyvät näkymät, vähän syrjässä melusta, ikkuna.. Ihmiset tykkää yks toisensa jälkeen istua ravintolan parhailla paikoilla. Mut siksi vissiin ootte vaan tarjoilijoita, jos ei noin yksinkertaista asiaa oo keksinyt itse.
No miksi ihmeessä te ette siivoa niitä pöytiä heti kun asiakas lähtee?
käyn viemässä rahat/maksupäätteen kassalle, enkä jaa vartomaan pöydän viereen odottaen että milloin lähtevät. Asiakkaan maksettua lasku ei tarkoita sitä että on pakko samantien lähteä. Voin olla palvelemassa toista pöytää kun jostain lähtee asiakkaat, enkä kesken palvelutilannetta voi lähteä äkkiä siivoamaan vain sentakia että 12pöydästä yhdestä tuli äkkiä likainen ja uusi asiakas välttämättä haluaa siihen.
Kyllä se vähän häiritsee että uudet asiakkaat vain ilmestyvät likaiseen pöytään esim. vuoron vaihtuessa ei voi tietää onko vanha maksanut asiakas vai uusi. Kerran kaadoin vahingossa edellisen asiakkaan viinilasin pöydälle kun yritin sitä noukkia uusien asiakkaiden välistä(oli siirtänyt kaikki edellisten asiakkaiden astiat mahdollisimman kauas9. Viiniä tippui uuden asiakkaan vaatteiden päälle mutta oli kyllä asiakkaan oma moka emmekä suostuneet korvaamaan tätä. Asiakas kyllä ymmärsi onneksi sillä kertaa.
Joo, tarjoilijathan ovat tunnetusti tyhmää sakkia...
Miten annatte ihmisten istua siihen likaiseen pöytään? Kyllä nyt ensiksi pitäisi se siivota ennen kun ohjaa heidät istumaan.
Miten annatte ihmisten istua siihen likaiseen pöytään? Kyllä nyt ensiksi pitäisi se siivota ennen kun ohjaa heidät istumaan.
huomannut, että on olemassa ravintoloita, joissa ei ole pöytiinohjausta?
t. 2
myöntää et oon ihmetelly ihan samaa. Joskus ymmärrän kun se ainoa likainen pöytä on se kaikken kivoimmalla paikalla oleva pöytä, kiva maisema, nurkka yms. Mutta joskus en vaan tajua. Itse ainakin ravintolaan (tai kahvilaan) mennessä valitsen puhtaan pöydän. Itse olen toiminut tarjoilijana useamman vuoden aikaisemmin ja tiedän kuinka ärsyttävää se tarjoilijasta on kun täytyy sitten salamana olla siivoamassa ja uudelleen kattamassa sitä pöytää asiakkaitten nokan alla vaikka sillä hetkellä saattaisi olla muutakin tärkeämpää tekemistä.
syitä voivat olla:
- parhaat näköalat joko salin sisään tai ikkunasta ulos
- eniten tuolia
- tuolille eniten tilaa, ei kolahda naapurin selkänojaan kiinni
- lähimpänä keittiötä tai baaritiskiä, tarjoilijan saa nopeimmin kiinni
- lähimpänä vessaa, jos hätä yllättää
myöntää et oon ihmetelly ihan samaa. Joskus ymmärrän kun se ainoa likainen pöytä on se kaikken kivoimmalla paikalla oleva pöytä, kiva maisema, nurkka yms. Mutta joskus en vaan tajua. Itse ainakin ravintolaan (tai kahvilaan) mennessä valitsen puhtaan pöydän. Itse olen toiminut tarjoilijana useamman vuoden aikaisemmin ja tiedän kuinka ärsyttävää se tarjoilijasta on kun täytyy sitten salamana olla siivoamassa ja uudelleen kattamassa sitä pöytää asiakkaitten nokan alla vaikka sillä hetkellä saattaisi olla muutakin tärkeämpää tekemistä.
että tarjoilijalla voi olla kiire, joten en hermoile vaikkei ihan heti ehtisi siivoamaan pöytää. Mieluummin kuitenkin vietän ruokailun ajan mieluisassa pöydässä ja odotan muutaman minuutin siivousta, kuin otan epämieluisen pöydän jossa saatan viettää puolesta tunnista kahteen tuntiin.
Esim. jos ilmastointi vetää ikävästi pöytään tai siihen kuuluu joku häiritsevä ääni (mieheni on määrätyille äänille ääniyliherkkä) pieni odottelu on minusta pieni vaiva siitä verrattuna siihen, että koko ruokailun ajan on ikävä olla.
t. 2
Tyhmiä ootte, jos ette ole tajunneet, että asiakkaat suosivat tiettyjä pöytiä .. Ei kulkureitillä, on sohva tuolien sijaan, hyvät näkymät, vähän syrjässä melusta, ikkuna.. Ihmiset tykkää yks toisensa jälkeen istua ravintolan parhailla paikoilla. Mut siksi vissiin ootte vaan tarjoilijoita, jos ei noin yksinkertaista asiaa oo keksinyt itse.
nuorista tarjoilijoista tekee sitä osa-aikaisena duunina opiskelun ohella?
Hyvä duuni opiskelijalle, ilta ja viikonloppupainotteista kun on.
Antakaa nyt meidän saatana istua minne huvittaa, kai se ruokailun hintaan kuuluu. Luulisi, että tarjoilijalla olisi kummempiakin rankutuksen aiheita.
Ja paikka oli sillain täynnä, että emme mahtuneet seurueemme kanssa yhteen pöytään. Minä kysyin tarjoilijalta, voimmeko yhdistää NUO kaksi pöytää, jotta mahdumme ja saimme luvan. Hetken päästä toinen tarjoilija tulee ottamaan tilauksiamme ja huomaa pöydän olevan "likainen" eli toisella pöydästä oli laseja. No tarjoilija rupeaa meille asiakkaille "huutamaan" että miksi menitte likaiseen pöytään, ei saa mennä likaiseen pöytään. Niin, meidät ohjattiin tähän pöytään ja jos huomaa, että lasit ovat pöydällä, niin olisiko voinut vain hymyillä ja viedä lasit pois? Asiakaspalvelija osaa säästää höyryt takahuoneeseen.
No, ei olla menossa enää tuohon ravintolaan, kiitos tarjoilijan ja palautetta lähetetty hänestä (ilta oli muutenkin katastrofi hänen puoleltaan, liekö kuukautiset olleet meneillään)
liekö meidän ravintolareissun innoittama tämä aloitus?
No miksi ihmeessä te ette siivoa niitä pöytiä heti kun asiakas lähtee?
käyn viemässä rahat/maksupäätteen kassalle, enkä jaa vartomaan pöydän viereen odottaen että milloin lähtevät. Asiakkaan maksettua lasku ei tarkoita sitä että on pakko samantien lähteä. Voin olla palvelemassa toista pöytää kun jostain lähtee asiakkaat, enkä kesken palvelutilannetta voi lähteä äkkiä siivoamaan vain sentakia että 12pöydästä yhdestä tuli äkkiä likainen ja uusi asiakas välttämättä haluaa siihen.
Kyllä se vähän häiritsee että uudet asiakkaat vain ilmestyvät likaiseen pöytään esim. vuoron vaihtuessa ei voi tietää onko vanha maksanut asiakas vai uusi. Kerran kaadoin vahingossa edellisen asiakkaan viinilasin pöydälle kun yritin sitä noukkia uusien asiakkaiden välistä(oli siirtänyt kaikki edellisten asiakkaiden astiat mahdollisimman kauas9. Viiniä tippui uuden asiakkaan vaatteiden päälle mutta oli kyllä asiakkaan oma moka emmekä suostuneet korvaamaan tätä. Asiakas kyllä ymmärsi onneksi sillä kertaa.
Minua kiinnostaa vain, että saan hyvää ruokaa, mielellään kohtuullisella odotusajalla, ystävällisesti palveltuna ja saan istua viihtyisässä paikassa. Ravintolan tehtävä on totetuttaa asiakkaan tarpeet. Asiakas on se, joka on kuningas. Jos homma ei toimi, asiakas ei välttämättä tule ravintolaan toista kertaa.
On tosi ikävää teidän ammattikunnallenne, että puhutte asiakkaista täällä selän takana pahaa. Siis ikäänkuin pitäisitte tyhmänä asiakasta, joka haluaa mieleiselleen paikalle istumaan ravintolassa. Palveluhenkisyyttä!! Tämä ei ole mikään Neuvostoliitto.
en jaksa enää hermostua tuosta asiasta. Meidän ravintolassa on monia samantasoisia pöytiä (on ikkunallisia, loosseja ja nurkkapöytiä). Jos asiakas haluaa istua likaiseen pöytään, niin istukoot. Toki korjaan likaiset astiat pois, mutta en pyyhi pöytää. Pari kertaa minullekkin on käynyt niin, että kiireen aikaan uudet asiakkaat ovat istuneet likaiseen pöytään ja olen luullut heitä vanhoiksi asiakkaiksi. Hauskinta on, että nämä asiakkaat tulevat sitten 15 minuutin kuluttua kyselemään "missä palvelu viipyy", kun olen muita asiakkaita hoitanut sitä ennen. Toki aina pahoittelen tapahtumaa, mutta samaan hengenvetoon sanon myös, että kiireen aikaan likaisiin pöytiin ei kannata mennä istumaan. Joskus olen myös häätänyt uudet asiakkaat likaiselta pöydältä, kun olen joutunut laittamaan pöydän varatuksi. Silloin tällöin vihjaan myös asiakkaalle että "viereisessä loossissa olisi ollut puhdas pöytä teille", niin vasta siinä vaiheessa asiakas on havahtunut, että tosiaan on mennyt likaiseen pöytään istumaan. Uskon siis, että kyseessä on usein alitajuinen juttu, joka perustuu juurikin siihen, että likainen pöytä= erinomainen pöytä. Yhdessä vaiheessa tein myös sitä, että ärsyyntyneenä palvelin likaisen pöydän asiakkaat vasta viimeisenä. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että ei ne siitä mitään opi, joten siitä lähin olen vain aukaissut suuni ja kohteliaasti neuvonut asiakkaita tulevaisuutta ajatellen. Joudun sen likaisen pöydän siivoamaan joka tapauksessa, joten miksi en silloin, kun asiakkaat siinä istuu. Saatan jopa pyytää asiakkaita auttamaan likaisten astioiden kanssa, kun he ovat siirtäneet lasit ja muut loossin toiseen päähän, etten vain vahingossakaan saisi niitä astioita ilman, että rintavakoni vilkkuisi houkuttelevasti pöydän äärellä ;)
nimim. neljättä vuotta tarjoilijan töitä tehnyt
Antakaa nyt meidän saatana istua minne huvittaa, kai se ruokailun hintaan kuuluu. Luulisi, että tarjoilijalla olisi kummempiakin rankutuksen aiheita.
mutta niistä ei voikaan edes nimettömänä kirjoitella. Mielenkiinnosta halusin kysyä, koska kollegani jotka ovat olleet ulkomaillakin töissä samalla alalla ihmettelevät myös tätä suomalaista piirrettä. Ei siellä ole kuulemma tullut vastaan että likaiseen pöytään mennään vaikka puhtaitakin olisi ihan vieressä vapaana. Tilanne erikseen jos ainoa sillä hetkellä vapaa pöytä.
Ja en itsekään ole tätä ilmiötä havainnut ulkomailla ollessani itse lomaillessa, kun tästä aiheesta puhuttiin. Sen takia mietimmekin että miksi näin täällä. Vastaukset ovat olleet hyviä, vaikka vastaus ''paras paikka, parhaat näkymät'' ei vastaa täysin kysymykseen koska esim. omassa ravintolassamme on identtiset loossit joita on useampi. Ikkunan vieressä kaikki. Silti siihen ainoaan likaiseen loossiin on aina pakko päästä, eikä se likainen loossi ole edes sama aina.
Ymmärrän osittain tuon että saa samantien tarjoilijan huomion, vaikka sekään ei aina pidä paikkaansa, tosissaan niinkuin kirjoitin niin esim. vuoron vaihtuessa äkisti kiire aikaan, ei uusi vuoroon tullut tarjoilija voi olla varma asiakkaan lähtö tai tulo aikeista. Silloin ei ehkä samantien saa tarjoilijan huomiota samalla tavalla kuin puhtaassa katetussa pöydässä istumalla.
Mutta tosissaan, mielenkiinnosta kysyn en mitenkään sentakia että haluaisin puhua asiakkaasta pahaa. Ja ei, olen itse ollut viikonlopun vapaana joten ei ole sinun erään kertomasi ravintolaillan innoitteesta tehty aloite.
Enkä myöskään asiakkaalle mitään sano päin naamaa vaan kiltisti hymyillen kerään astiat pois.
se on jostain syystä parempi kuin joku muu.
- Näkymät ovat kivemmat, esim. ikkunan vieressä
- Paikka on rauhallinen
- Vieressä ei ole ketään
- se sijaitsee kauempana kaiuttimista muusta melusta
- sen yläpuolella ei ole puhalla ilmastointi tai muualta tule vetoa.
- Se on sijainnilla, jossa lapselle on eniten katseltavaa
- Se on lähellä noutopöytää, joka on lapsen kanssa kätevää
- Vieressä ei istu ketään, jos aikoo puhua henkilökohtaisempia
Syitä voi olla tosi monia.