Miksi te menette ravintolassa istumaan likaiseen pöytään?
Kysymys otsikossa. Lupasin tehdä kyseisestä asiasta gallupin nimettömänä koska tämä jaksaa ihmetyttää oman alani väkeä aina vain. Miksi siis siihen ravintolan ehkä ainoaan likaiseen pöytään, jossa edellisen asiakkaan vesi/viinilasit, ei pyyhittyä pöytää eli ruoan jämiä pöydällä jne. pitää mennä istumaan, vaikka ihan vieressä olisi puhdas?
Monta kertaa todistanut tapahtumaa että 12 vapaasta pöydästä yksi on likainen, ja asiakkaat menevät juuri siihen.
Tai jos ohjaan ihmisiä istumaan, eli kerron että vapaasti saa valita mieluisen PUHTAAN pöydän, niin silti mennään siihen likaiseen?
Kertokaa rakkaat avmammat syy tähän, nimettömänä kehtaan kysyä. Töissäni en
Kommentit (41)
mikään ei ole hankalampaa kuin yrittää siivota likainen pöytä, asiakkaiden istuessa paikoillaan. Siksi en pyyhi niitä murusia, eikä sitä ole kyllä koskaan pyydettykään. Usein asiakkaat tajuavat idioottimaisuutensa, kun voivottelen sitä pöydän likaisuutta ja kuinka vieressä olisi ollut puhdaskin tarjolla.
Nimim. se neljättä vuotta tarjoillut
Sen joutuu kuitenkin pyyhkimään itse, että viitsisi esim. lapsien kanssa syödä. Lasten kanssa myös valitsen meille sopivan pöydän, mm. syöttötuolin, rauhallisuuden, oven (veto) ja leikkipaikan suhteen.
Käymme lapsien kanssa syömässä ravintoloissa ja kahviloissa noin 2-4 kertaa viikossa.
SE PÖYTÄ ON LIKAINEN,vaikka se on pöytä on ollut tyhjä mennessäni ravintolaan. Mahdollisesti on jopa saatettu pöytään joka on huonosti pyyhitty tai liina on likainen.
Itse ainakin valitsemme pöydän mieleisestä paikasta koska aiomme viettää siinä 1-2h, Ei haittaa vaikka se olisi siivoamatta vielä ed asiakkaan jäljiltä, kunhan se astioiden poisviemisen lisäksi myös pyyhitään kunnolla.
Joten opetelkaa te tarjoilijat myös pyyhkimään se pöytä ihan oikeasti eikä vaan levittelemään niitä sotkuja likaisella rätillä.KIITOS
Maksava asiakas joka haluaa istua mieleisellä paikalla PUHTAASSA PÖYDÄSSÄ
miksi emme käy Suomessa oma-aloitteisesti ravintolassa. Joskun on pakko käydä työluonailla, mutta onneksi harvoin.
Kuivaa ja mautonta ruokaa, huonoa palvelua ja pöydätkin kuin sikolätissä.
meillä ole muut pöydät likaisia paitsi ne, joista edelliset asiakkaat ovat kadonneet ovesta minuutti sitten ja uudet asiakkaat tulevat saman tien sisälle. Ruuan mausta en kommentoi, sillä minä en sitä ruokaa kokkaa. Pöytäliinat ovat no problem -liinoja, joten lika niihin ei onneksi tartu kunnolla. Jos kaatuu punaviiniä, tai edellinen asiakas on levittänyt ruokansa kastikkeen pitkin pöytää, niin toki vaihdamme liinan. Ja käytämme valkoisia kertakäyttöliinoja töissämme juurikin sen takia, että rätin vaihto on tiheää. Ei tulisi mieleenkään pyyhkiä pöytiä haisevalla harmaalla liinalla, kun lootassa on uusia.
neljättä vuotta tarjoilijana
meillä ole muut pöydät likaisia paitsi ne, joista edelliset asiakkaat ovat kadonneet ovesta minuutti sitten ja uudet asiakkaat tulevat saman tien sisälle. Ruuan mausta en kommentoi, sillä minä en sitä ruokaa kokkaa. Pöytäliinat ovat no problem -liinoja, joten lika niihin ei onneksi tartu kunnolla. Jos kaatuu punaviiniä, tai edellinen asiakas on levittänyt ruokansa kastikkeen pitkin pöytää, niin toki vaihdamme liinan. Ja käytämme valkoisia kertakäyttöliinoja töissämme juurikin sen takia, että rätin vaihto on tiheää. Ei tulisi mieleenkään pyyhkiä pöytiä haisevalla harmaalla liinalla, kun lootassa on uusia.
Olen asunut reilu 12 vuotta Keski-Euroopassa enkä muista, että kertaakaan olisin edes nähnyt likaista pöytää, kun olen tullut ravintolaan (pöytäänohjauksella tai ilman). Homma toimii täällä niin, että välittömästi asiakkaiden poistuessa pöytä mennään siivoamaan. Tietenkin jo ruokailun kestäessä viedään käytettyjä lautasia tai laseja pois, joten ihmeempää sotkua ei pääse syntymäänkään.
Eli uudet asiakkaat pääsevät käytännössä sen kummemmin odottamatta haluamaansa, puhtaaseen pöytään.
Keski-Euroopassa on myös ihan erilainen määrä työntekijöitä ravintoloissa verrattuna Suomeen. Johtuneeko sitten tippikulttuurista, ruoka-aineiden hinnoista (lähellä tuotettu halvempaa) ja pienemmistä palkoista, en tiedä. Itse en aina ehdi sillä sekunnilla siivoamaan pöytiä, jos toisissa pöydissä asiakkaat kaipaavat palvelua. Totta kai silloin pyrin hoitamaan vanhat asiakkaat loppuun asti kunnolla, jonka jälkeen voin siivoilla pöydät. puhtaalta pöydältä on aina helpompi alottaa ;) Niin ja tietty minäkin vien aina ylimääräiset likaiset astiat pois, mutta jää siihen likaiseen pöytään vähintään vesilasit ja leivänmurut, kun vanhat asiakkaat poistuvat paikalta.
Keski-Euroopassa on myös ihan erilainen määrä työntekijöitä ravintoloissa verrattuna Suomeen. Johtuneeko sitten tippikulttuurista, ruoka-aineiden hinnoista (lähellä tuotettu halvempaa) ja pienemmistä palkoista, en tiedä. Itse en aina ehdi sillä sekunnilla siivoamaan pöytiä, jos toisissa pöydissä asiakkaat kaipaavat palvelua. Totta kai silloin pyrin hoitamaan vanhat asiakkaat loppuun asti kunnolla, jonka jälkeen voin siivoilla pöydät. puhtaalta pöydältä on aina helpompi alottaa ;) Niin ja tietty minäkin vien aina ylimääräiset likaiset astiat pois, mutta jää siihen likaiseen pöytään vähintään vesilasit ja leivänmurut, kun vanhat asiakkaat poistuvat paikalta.
muistelen joskus alkuaikoina ihmetelleeni ravintolassa, että kun yhdenkin tupakan olin polttanut, niin tarjoilija vaihtoi välittömästi tuhkakupin puhtaaseen. Juttetelin tästä kaverille (tunnen aika monta gastronomian alalta) ja hän sanoi, että totta kai, niinhän se pitää ollakin...
Toisaalta asiakaskuntakin on täällä tosi vaativaa. Suomessahan asiakkaat joskus ryhtyvät itse putsaamaan pöytää tai siirtämään astioita sivuun :DD
t. edellinen
minua ärsyttää se, että joudun joskus itse pyytämään tarjoilijaa viemään käyttämiäni astioita poia. Ei ole kai tarkoitus, että kaikkien ruokalajien tiskit jäävät pöytään eivätkä kaikki lasit ja lautaset edes mahdu kunnolla pöydälle.
Ei kukaan tarjoilija epäile etteikö osaisi siivota pöytää mutta eikö teistä asiakkaista ole ihan helvetin ahdistavaa kun joudutte odottamaan ylimääräistä aikaa tarjoilijan siivotessa ensin pöydän ja sitten vasta ottaa teidän tilauksen?
Puhtaaseen pöytään jos olisitte menneet, joisitte jo ruokajuomianne...
Sitten nipotetaan,että kestää kun on kiire ja paskaseen pöytään mennään möllöttämään vaikka metrin päässä on puhdas,samoilla ominaisuuksilla.
Ei ap
että Suomessakin olisi vaativia asiakkaita. Toivoisin, että asiakkaat osaisivat vaatia sitä palvelua, jolloin työnantajan pitäisi hankkia enemmän työntekijöitä, että homma hoituisi. niin kauan kun ei vaadita, niin minä joudun tekemään töitä yksin niin kauan kun on pakko. Ja kun teen yksin töitä salissa, niin silloin joudun myös priorisoimaan likaisen pöydän ja vanhan, palvelua haluavan asiakkaan välillä. Jos salissa on puhtaita pöytiä, niin likainen pöytä ei ole ensimmäisenä mielessäni.
Mutta, niin kauan kun asiakkaat ei vaadi, niin muutoksia ei tapahdu. Itse teen parhaani ja olen valinneesta ammatistani ylpeä. Toivon, että saan joskus perustettua oman ravintolan, jossa homma toimisi niinkuin kuuluisi :)
P.S. kerran kun menin erääseen ravintolaan ja istuin puhtaaseen pöytään odottelemaan, niin mitään ei tapahtunut (paikka oli kuitenkin suhteellisen täynnä, joten odottelin aikani). Tarjoilija juoksi minun ohi koko ajan, eikä katsonut edes päin. Siinä vaiheessa hermostuin, kun reilusti jälkeenpäin tullut 4 hengen seurue meni likaiseen pöytään istumaan, ja he saivat välittömästi palvelua. Äläkän nostettuani alkoi asiat onneksi rullaamaan. Edes keittiössä ei kestänyt kauaa, taisi tarjoilija siellä sitten pyytää pientä etuilua ruokani puolesta. Vieläkin kiukuttaa, kun ajattelen asiaa.
Ei kukaan tarjoilija epäile etteikö osaisi siivota pöytää mutta eikö teistä asiakkaista ole ihan helvetin ahdistavaa kun joudutte odottamaan ylimääräistä aikaa tarjoilijan siivotessa ensin pöydän ja sitten vasta ottaa teidän tilauksen?
Puhtaaseen pöytään jos olisitte menneet, joisitte jo ruokajuomianne...
Sitten nipotetaan,että kestää kun on kiire ja paskaseen pöytään mennään möllöttämään vaikka metrin päässä on puhdas,samoilla ominaisuuksilla.
Ei ap
on varmaan ollut aina olemassa. Olin ravintolassa töissä 80-90 -luvulla 12 vuotta, ja en lakannut ihmettelemästä moista. Se ei edes selity tuolla "parhailla pöydillä," koska kyseessä ei aina olleet samat pöydät. Yhdessä työpaikassani oli vain pari ikkunapöytää, ja siellä oli ihan luonnollista, että asiakkaat halusivat ensisijaisesti niihin. Mutta työskentelin myös ikkunattomassa kellariravintolassa, missä tämä oli kaikkein käsittämättömintä. Toki oli muutama "huonompi" pöytä sijainniltaan, mutta muuten pöydät tuntuivat olevan asiakkaidenkin silmissä aika tasa-arvoisia, ja silti lähes tyhjässä ravintolassa piti parkkeerata siihen pöytään, josta juuri nousi edelliset asiakkaat, siis siihen ainoaan siivoamattomaan pöytään. Vielä rautalangasta: tämä ei koskenut mitään tiettyjä pöytiä, vaan kyseessä saattoi olla melkein mikä tahansa pöytä ravintolassa.
Jonkin aikaa se jaksoi ärsyttää, sitten siihen vain turtui. Se vain oli itsestään selvää, että asiakkaat istuvat siivoamattomaan pöytään, jos sellainen on tarjolla. Jos valittivat sotkusta, minä vain hymyilin vastaukseksi astioita kerätessäni. Ei sillä mitään kuitenkaan voittanut, jos v***ili likaiseen pöytään istumisesta, päin vastoin. Eikä sitä aikaakan kulunut enempää, kun pöytään tullessani toin ruokalistat ja vein mennessäni likaiset astiat.
Itse en yleensä istu siivoamattomaan pöytään, jos puhtaita on vapaana. Joskus seurueessa on joku, joka välttämättä haluaa tietyn pöydän, silloin voin joustaa, mutta en koskaan valita.
Silti edelleen ihmettelen tällaisen ilmiön olemassaoloa.
No miksi ihmeessä te ette siivoa niitä pöytiä heti kun asiakas lähtee?
käyn viemässä rahat/maksupäätteen kassalle, enkä jaa vartomaan pöydän viereen odottaen että milloin lähtevät. Asiakkaan maksettua lasku ei tarkoita sitä että on pakko samantien lähteä. Voin olla palvelemassa toista pöytää kun jostain lähtee asiakkaat, enkä kesken palvelutilannetta voi lähteä äkkiä siivoamaan vain sentakia että 12pöydästä yhdestä tuli äkkiä likainen ja uusi asiakas välttämättä haluaa siihen.
Kyllä se vähän häiritsee että uudet asiakkaat vain ilmestyvät likaiseen pöytään esim. vuoron vaihtuessa ei voi tietää onko vanha maksanut asiakas vai uusi. Kerran kaadoin vahingossa edellisen asiakkaan viinilasin pöydälle kun yritin sitä noukkia uusien asiakkaiden välistä(oli siirtänyt kaikki edellisten asiakkaiden astiat mahdollisimman kauas9. Viiniä tippui uuden asiakkaan vaatteiden päälle mutta oli kyllä asiakkaan oma moka emmekä suostuneet korvaamaan tätä. Asiakas kyllä ymmärsi onneksi sillä kertaa.
Mutta en kyllä ymmärrä miten voi olla asiakkaan oma vika, jos tarjoilija kaataa viiniä hänen päälle.
Mukavaa, että suhtaudut ammattiisi vakavasti. Hyvä tarjoilija onkin ilo kohdata.
Tuosta työllistämisestä tuli mieleen sellainen, että minua ärsyttää asiakkaat, lähinnä kahviloissa, jotka siivoavat omat tiskinsä ja roskansa. Tekisi mieli kysyä, kenen he haluavat saavan tarpeettomana potkut.
-asiakas
Niin no kyllä niitä pöytiä pitäisi siivoa kun asiakas lähtee pois. Vaikka olisi ihan raxissa tai mäkkärissä.
että Suomessakin olisi vaativia asiakkaita. Toivoisin, että asiakkaat osaisivat vaatia sitä palvelua, jolloin työnantajan pitäisi hankkia enemmän työntekijöitä, että homma hoituisi.
eivät ole valmiita maksamaan ravintolahintoja, jotka olisivat seurausta siitä, että väkeä palkattaisiin lisää. Jos tarjolla on huono palvelu + halpa hinta tai hyvä palvelu ja kallis ruoka, niin siihen ensimmäiseen ne asiakkaat menevät. Niin se vain tänä päivänä on.
mutta silti salaa toivoisin, että asiakkaat olisivat valmiita maksamaan siitä, että ravintolassa olisi yksi keittiöapulainen lisää, mahdollisesti vielä tiskari ja salin puolelle oma saliapulaisensa, joka hoitaisi salin puhtaanapidon, sekä toisi juomia varastosta tarpeen tullen. Näin minä voisin keskittyä asiakaspalveluun ja myymiseen.
että Suomessakin olisi vaativia asiakkaita. Toivoisin, että asiakkaat osaisivat vaatia sitä palvelua, jolloin työnantajan pitäisi hankkia enemmän työntekijöitä, että homma hoituisi.
eivät ole valmiita maksamaan ravintolahintoja, jotka olisivat seurausta siitä, että väkeä palkattaisiin lisää. Jos tarjolla on huono palvelu + halpa hinta tai hyvä palvelu ja kallis ruoka, niin siihen ensimmäiseen ne asiakkaat menevät. Niin se vain tänä päivänä on.
nvt
mutta silti salaa toivoisin, että asiakkaat olisivat valmiita maksamaan siitä, että ravintolassa olisi yksi keittiöapulainen lisää, mahdollisesti vielä tiskari ja salin puolelle oma saliapulaisensa, joka hoitaisi salin puhtaanapidon, sekä toisi juomia varastosta tarpeen tullen. Näin minä voisin keskittyä asiakaspalveluun ja myymiseen.
eikä tämä koske pelkästään ravintola-alaa. Eikä se koske pelkästään työntekijöiden määrää, vaan myös ammattitaitoa. Palkataan mieluummin pystymetsästä joku, joka tekee halvemmalla, eikä tajuta, että se kalliimpipalkkainen ammatti-ihminen tienaisi firmalle kyllä sen erotuksen parempana tuottona, ja pienempinä korvauskuluina, kun osaamattoman mokia joudutaan hyvittelemään ilmaisilla palveluilla.
Mitä se teitä haittaa? Pitäähän teidän kuitenkin se siivota. :)
Valitsen itsekin usein sen, koska aina se kivoin pöytä tuntuu olevan juuri se joss moni muukin tykkää istua.
En ole nähnyt mitään haittaa siinä, että valitsen sen pöydän joten missä ongelma?
nimitätte puhtaiksi on likaisia
jos menee pöytään jossa on vielä astioita on ainakin jotain toivoa että se tullaan vielä pyyhkimään