Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista aluetta on Pihlajamäki?

Vierailija
20.09.2012 |

Sopiiko perheelle,jossa alle kouluikäisiä lapsia?

Onko ulkoilualueita?

Onko mukavaa aluetta?

Onko huonompaa?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäsin alueesta. Ostarin lähellä on todella huonomaineisia taloja, yksi kaverini asui siellä todellisessa läävässä (vanhemmat juoppoja). Paljon alkoholisoitunutta väkeä, mutta kauempana ostarista hyvät leikkipaikat ja päiväkodit lapsille ja luonto lähellä. Keskituloista väkeä enimmäkseen. Nykypäivänä en kyllä enää sinne muuttaisi, kun olen asunut omakotialueella. Pihlajisto-Savela-Pukinmäki akseli samantyylistä seutua. Viikki on kyllä ehdottomasti parempaa aluetta ainakin uudempien talojen takia, mielummin sinne. Joskus Pihlajamäen ostarilla oli kolme baaria, en tiedä nykypäivästä, mutta se kertoo tietenkin alueesta jotain.

Vierailija
22/43 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekalaistasakkiako ? Ja seurakuntaporukkaa hyvä tulla vaikkapa uskoon siinä ostarin takana siin on ristit ja kaikki valmiina ja tääl pihliksessä on elämää niinkun jistoskin siin vieres. Pitäiskö täällä kävellä vain porvareita onnekssi ei ei hän ne ole edes nähnyt mitään kun siellä omassa lintukotossa vaan eiranrannannassa asuvat. Ja jonkun rikkaan perheen pää vielä sekoo ja tappaa koko perheen joten kyllä pihlis on ihan hyvä mesta asua musta ainakin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 80-90 -luvulla Myllypurossa ja myllypurolaiset (!) pitivät Pihlistä jo tuolloin karmeana slummina. Myöhemmin olen asunut Viikissä. Ei siellä Pihlajamäessä kyllä edelleenkään mielellään asioinut kuin pakolliset terkkarikäynnit ja neuvolat. Pihlajiston ostari on se kylän pahin peräreikä. Niistä 70-luvun betonisovhooseista löytyy varmaan asiallisiakin taloja ja yhtiöitä (niin kuulemma Kontulastakin), mutta pitää tietää todella tarkkaan, mihin on muuttamassa.

Vierailija
24/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran pari tuli tuolla Viikissä asuneena käytyä Pihlajamäen terveyskeskuksessa, ja se oli aivan kauhea paikka. Hirveät jonot ja paljon maahanmuuttajia jotka metelöivät asioidessaan, kun ei meinaa asiat selvitä.

Lääkäreinä ulkomaalaisia, jotka murtavat vahvasti suomea.

Ostari on kyllä oikea helmi, oikea 70-luvun betoninen neuvostoliiton muistomerkki...

Ihmiset jotka notkuvat tuolla alueella noin yleensä ovat kyllä kovin sekavaa ja värikästä seurakuntaa.

Posti lakkautettu muutama vuosi sitten.

En voi kyllä kauheasti kehua tuota aluetta, valitettavasti.

Vierailija
25/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä muuta lasten kanssa.

Vierailija
26/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että varsinkin näillä, jotka eivät itse alueella asu menevät paikatkin aika iloisesti sekaisin keskenään. Pihlajamäki ja Pihlajisto ovat vierekkäiset lähiöt ja kummassakin on omat ostarinsa. Oma mututuntumani on, että Pihlajamäki on Pihlajistoa keskiluokkaisempi alue ja Pihlajamäessä on paremmat palvelut, kummassakin ongelmatalonsa. Toisaalta Pihlajiston viereen tullut uusi ja ainakin omistusasuntojensa osalta kallis Viikinmäki. Pihlajamäestä on julkisilla liikennevälineillä huomattavasti paremmmat yhteydet kuin Pihlajistosta.

Vaikka puolustankin Pihlajamäkeä olen tavallaan osittain iloinenkin sen huonosta maineesta. On saatu täältä tosi edullisesti kiva koti ja luulen, että lähivuosina hankimme alueelta isomman asunnon. Näistä kirjoituksista päätellen huono maine säilyy ja sekin tulee olemaan halpa, mikä olisi ilahduttavaa toki...

Jos ap oikeasti harkitsee Pihlajamäkeä asuinpaikaksi niin kannattaa ehkä tutustua kirjaan "Näköalapaikka -Kertomuksia Pihlajamäestä". Kirja on vasta tänä vuonna ilmestynyt ja siihen liittyen oli myös Sederholmin talossa Pihlajamäkiaiheinen näyttely.

Pihlajamäen joistakin osista pääsee Pukinmäen asemalle kävellen hetkessä toisista sitten taas on lyhyt matka Viikin kirjastolle esimerkiksi.

Itselläni on Pihlajamäen terveysasemasta sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Neuvolan terveydenhoitaja pysyi itselläni samana raskausajasta lapsen kolmivuotisneuvolaan asti, mikä oli tosi mukava juttu kun terveydenhoitaja oli vielä asiansa osaava. Joillakin kavereilla samasta terveysasemasta taas kokemus, että terkkari vaihtuu kokoajan. Lääkäreistä on hyvin kirjavia kokemuksia mutta toisaalta minut on ainakin tarvittaessa lähetetty myös eteenpäin tutkimuksiin. Musta tämä kertoo enemmän terveysasemien yleisestä todellisuudesta Helsingissä kuin Pihlajamäestä.

Vierailija
27/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että pihliksessä oikeasti asuvilta lapsiperheiltä tulee kehut ja haukkujat ovat lähinnä satunnaisia kävijöitä. Tämä meidän seutu Pihlajamäessä on ainakin ihan lintukoto, mutta harva tänne sattumalta eksyykään. Ostarin örvelöistä ei ole ollut meille muuta kuin esteettistä haittaa, kun ne pysyvät omissa oloissaan. Täällä on auto ja leikkikentän lelut saaneet olla rauhassa, kun taas kantakaupungilla asuva kaveri valittaa, miten kaikki lelut rikotaan ja viedään ja auto kokee kovia tien varressa. Silti en väitä, että kantakaupunki on perseestä.

Mutta jokainen saa pitää mielipiteensä ja vaikka maksaa asunnostaan sen 100 000 euroa ylimääräistä "hyvän alueen" lisää. Ehkä juuri siksi pitääkin dissata muita asuinalueita, että oma ylemmyydentunto ja asunnon arvo pysyisi yllä. Minusta on mukavaa, kun ei ole paineita isosta asuntolainasta ja rahaa jää muuhunkin, mutta saa silti asua pientaloidyllissä keskeisellä ja luonnonläheisellä alueella.

Vierailija
28/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meidän vehreä, lähinnä okt ym. asunnoista koostuva lähiömme on rauhallinen, siisti jne. ja se kyllä näkyy hinnoissa. Eniten hintaa taitaa kuitenkin nostaa mamujen vähyys, omat palvelut (mm. pieni terveysasema, lähikirjasto, pikkuiset koulut) jne. Jos täällä vierailee, reaktio on lähes poikkeuksetta luokkaa "vau". Sitten taas Pihlajamäki...no joo. Itse maksaisin sen satatonnia lisää jo siitä, ettei tarvitse terveysasemalla katsella mamuja tai rumia taloja kaikkialla.

Vierailija
29/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaameita paikkoja. Kyllä se ostari vaan luo paikan hengen.

Katsos en haluaisi edes asioida jossain kamalalla ostarilla tai saatika lapseni käyvän siellä.

Kaupungin vuokra-asunnot tuo aina häiriöitä.

Mä en täällä Tampereella nähnyt 4v. aikana yhden ihmisen kännissä niin siinä vertailukohtaa.

Sama se täällä Tampereella. En asuisi lasten kanssa Hervannassa ja sitä paikkaa monet puolustelevat.

Asuinpaikka on silloin hyvä, kun rauha ja seesteisyys kattaa koko asuinalueen.

Vierailija
30/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minustakin Helsingissä muutama aika vau lähiö (Lähinnä ehkä vaikka Käpylä ja Kumpula) mutta suurin osa alueista on kyllä lopulta niin samanlaisia ja ongelmia on kaikenlaisilla alueilla.

Esim. itseäni eivät mitenkään häiritse mamut enkä ymmärrä miksi pitäisi. Mielestäni on vain hyvä, että lapsenikin näkee ja tutustuu monenlaisiin ihmisiin.

Toki joillakin paremmat tulot ja siten ehkä 100000 ei tunnu missän mutta useimmille se on iso raha. Itse pidän siitä, että jää rahaa muuhunkin kuin asumiseen. On varaa esim. ostaa luomuruokaa, syödä ulkona, tehdä mitä huvittaa ym. Siksi en kyllä mielelläni muuttaisi alueelle, jolla hintataso n. 100 000 euroa kalliimpi kuin täällä. Pihlajamäessä. Ja meille tämä ei ole sellainen valinta, ettei muu olisi mahdollista.

Vierailija
31/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihastuin Viikkiin, kyllä elämänlaadusta maksaa vaikka 100.000 ylimääräistä. Puolustelkaa slummejanne, näkyyhän se alueen taso, myös asunnon hinnoissa. Sinne spurgujen sekaan, maksan ettei tarvitse alamaailman porukkaa katsella.

Vierailija
32/43 |
21.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kivalta alueelta, viihtyisin varmaan itsekin. Taloudellisesti muutto kalliimmalle alueelle olisi mahdollista, mutta tänne tuli aikanaan muutettua ja täällä on lasten päiväkodit, koulut ja kaverit. Kyllä tämä meidän lähiympäristömmekin on monen mielestä "vau", vaikka koko Pihlajamäki ei sitä esteettisesti olekaan. Ymmärrän silti, että joku viihtyy noissa "rumemmissakin" taloissa. Onni on muutakin kuin uusi kiiltävä koti tai pientaloalue.

Ihme viestejä täällä, ihan kuin joku olisi huolissaan siitä että elämänlaatua voi saada myös sata tonnia halvemmalla. Miksi haukkua muita alueita, jos on itse tyytyväinen omallaan? Ai niin, tämähän on av. :)

Vierailija
33/43 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkolualueeta Pihlajamäestä on hyvät. Monesta paikasta pääsee suoraan ulkoilureittejä Viikin ja Vanhankaupunginalueille ja pieniä metsikköjäkin on. Lisäksi tyttöjenpuisto on lähellä ja se on kiva alue ajatellen jos vaikka perheesä monenikäisiä lapsia.

Alueella on useampi päiväkoti ja lisäksi myös ruotsinkielinen ja englanninkielinen päiväkoti (englanninkielinen on yksityinen).

Minuakin kiinnostaa missä asut sinä, joka kovasti kehut omaa kallista asuinaluettasi?

Vierailija
34/43 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin asuinpaikka missä olen ikinä asunut. On ongelma- lähiö. En ikinä muuttaisi sinne! Asunut myös merihaassa,Kalliossa,Puistolassa,taulussa, heikinlaaksossa ja pukinmäessä. Näistä jokainen paljon parempi kuin pihlis.

Vierailija
35/43 |
22.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alue on ihan ok nättiä, mitä nyt rakennukset rumia. Mutta todella meluisaa yöllistä mekkalointia ja ilkivaltaa on paljon. Naapuritalostamme rikottiin ikkunat kaksi kertaa yhden vuoden aikana. Korviini tuli juttua kahdesta teiniraiskaudestakin muutaman vuoden sisällä.

Haista tiukkislesbo kuule paska! Paras asuinalue tää on. Jos pieni biletys on susta riehumista niin paini vanhainkontiin!

Vierailija
36/43 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne pahimmat talot on?

Vierailija
37/43 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ihan joka paikassa kaupungin vuokratalot tai yksityiset talot, joissa on paljon kaupungin vuokra-asuntoja seassa tai sitten joidenkin säätiöiden tukiasunnot tms.

Vähän ilkeätä sanoa näin koska ei kaupungin vuokra-asunnossa asuminen kenestäkään tee huonoa ihmistä tai vastaavasti niin, että omistusasunnoissa asuisi parempaa porukkaa. Keskiverrosti niissä kuitenkin levottomampaa muuttaisitte ihan mihin tahansa.

Kysy vaikka ihan suoraan tietyistä taloista. Saatan osata jotain sanoakin kun tiedän aika monesta talosta Pihliksessä mutten toki kaikista. Jos olette ostamassa niin sitten katsotte omistusasuntojen suhdetta taloyhtiössä.

Vierailija
38/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Pihjalamäellä 5 vuotta. Siellä ns. vanhalla puolella, missä talot ovat 3-4 kerrosta korkeita ja metsää joka puolella. Alue on kokonaisuudessaan arkkitehtoninen suojelukohde, koska se on Suomen ensimmäinen, kokonaisena suunniteltu asuinalue. Siis se vanha osa. Itselläni ei ole kuin hyvää sanottavaa. Alue on hiljainen, metsää, kallioita, hyviä lenkkeilyreittejä on vaikka muille jakaa. Ei suuria väyliä lähellä. Yöllä kun laittaa pään ikkunasta ulos, voi juuri kuulla kaukaisen autojen kohinan ykköskehältä. Suurimmat rähinöitsinät ovat lähinurkissa kurkkivat jänikset ja oravat. Olen nauhoitttanut äänikirjoja omassa asunnossani, joten hiljaisuudesta menen takuuseen. Päiväkoti, leikkipuisto ja koulu ovat kaikki turvallisen etäisyyden päässä. Terveyskeskuksessa olen aina saanut asiallisen kohtelun ja hyvän hoidon. Kaljaveikkoja ostarilla - tuotanoin, näyttäkääpä helsinkiläinen lähiön ostari missä niitä ei ole.

Vierailija
39/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä mitään negaa sanottavaa.Rauhallinen oli tienoo,paljon lapsiperheitä meidän talossa ja tosiaan hyvät ja lyhyet yhteydet vaikka esim. Malmille. Se Pihliksen ostarikin oli yleensä enempi iltasella pulsujen örinäpaikka ja se kööri tosiaan törisi omissa porukoissaan.

Luultavasti asuisin vieläkin jollei olis tullut työnperässä muutto toisaalle :)

Vierailija
40/43 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Pihlajamäessä nyt puolitoista vuotta ja olen viihtynyt. Asun pienessä pari- ja rivitaloyhtiössä jonkin matkan päässä ostarista. Kulkuyhtedet ovat mainiot ja Viikin Prisma muutaman minuutin päässä bussilla.

Olen muiden kirjoittajien tapaan samaa mieltä ostarin rumuudesta. Oli ilo kuulla, että se menee lähivuosina remonttiin. Toki siellä on usein kourallinen juoppoja, mutta niin on aivan jokaisessa lähiössä.

Täällä on toisaalta myös paljon opiskelijoita, koska Kumpulan kampus on lähellä. Se oli yksi syy, miksi mekin tänne muutimme. Mieheni on töissä yliopistolla ja pääsee sinne täältä 12 minuutissa.