Fb-ryhmä kritisoi Tiimarin lastenkutsumainontaa, mitä ajattelet?
Fb-ryhmä Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa tekee aloitteita sukupuolineutraalimman kasvatuksen ja ympäristön puolesta.
Mitä ajattelet Tiimarin lastenkutsumainonnasta?
http://www.tiimari.fi/lastenjuhlat
Pidätkö tyttöjen ja poikien teemoja Tiimarin mainonnassa ohjailevina tai jopa pakottavina?
Onko oma lapsesi kärsinyt siitä, että toiselle sukupuolelle tarkoitetut asiat ovat "kiellettyjä"?
Oletko itse?
Kommentit (52)
huonoa olla tyttö! Eli jotenkin sisäänrakennetusti naissukupuoleen liittyy jotain ikävää ja hankalaa, joka pitää häivyttää sillä, että kielletään tyttöys. Miksi on huonoa, jos on tyttösynttärit tai poikasynttärit, keneltä se on pois?
Melkoinen osa tytöistä elää prinsessavaiheen tavalla tai toisella. Samoin melkoinen osa pojista elää supermiesvaiheen. Pitäisikö tämä kieltää tasa-arvon nimissä?
Oletteko te kaikki kommentoijista nähneet sitä mainosta?
Kyllähän siinä oli kolmaskin vaihtoehto eli kutsut, joissa on poikia ja tyttöjä. Ja eikös jokainen ajatteleva ihminen osaa itse valita ja tehdä sellaista, mitä itse ja lapset haluavat?
Ainahan on mainostettu tavaroita ja vaatteita erikseen tytöille tai pojille, ja on erikseen miehille ja naisille kohdennettuja tuotteita.
Kohta kai on tosiaan lastenvaatteistakin ja leluista on tehtävä neutraaleja ja sama sitten aikuisena. Voisiko vaikka joku vasemmistolainen ottaa asian esille eduskunnassa?
jo varhain, että tyttöjen kuluu tykätä keijuista ja poikien rakennuspalikoista. Tottakai ne ko.leluja sitten valitsee jatkossa, kun niiden maailma on jo varhain rajoittunut (rajoitettu).
tunnen kaksi täysin sukupuolineutraalisti kasvatettua lasta, tytön ja pojan. Molemmat leikkii sujuvasti sekä "tyttöjen että poikien leluilla". Poika-raasun nukkeleikit ikävä kyllä loppuivat, kun koulu alkoi ja muiden lasten piikettely asiasta. Tyttö sen sijaan on saanut vapaammin toteuttaa poikamaista puoltaan. Ainoastaan jos laittaa kouluun robottipaidan tm."poikien paidan" tulee kavereilta sanomista :/.
huonoa olla tyttö! Eli jotenkin sisäänrakennetusti naissukupuoleen liittyy jotain ikävää ja hankalaa, joka pitää häivyttää sillä, että kielletään tyttöys. Miksi on huonoa, jos on tyttösynttärit tai poikasynttärit, keneltä se on pois?
Melkoinen osa tytöistä elää prinsessavaiheen tavalla tai toisella. Samoin melkoinen osa pojista elää supermiesvaiheen. Pitäisikö tämä kieltää tasa-arvon nimissä?
Lasten sukupuolinormittaminen vaikuttaa joskus jopa epätoivoisen raivokkaalta. Ihan kuin maailmanjärjestys menisi sekaisin jos joka ikinen pikkutyttö(/-poika) ja jo vauva ei ole värikoodattu genitaalien mukaan.
Aikuisille ihmisille on laajasti tarjontaa, kaikki ei ole pinkkiä tai tummansinistä.
Lapselle kun haet vaatteita tai mitään muutakaan, vaihtoehtoja ei juurikaan ole.
Lasten vanhempana olen huomannut, että sillä on merkitystä kun tiedostaa sen, ettei tuputa tytöille vain tyttöjuttuja, säilyy laajempi mielenkiinto. On hirmu typerää sulkea asioita lapselta pois sukupuolen perusteella.
Itse olen tyttöjen äitinä panostanut prinsessapukuihin, jotta sitten aikuisena ei enää tarvitsisi leikkiä prinsessaleikkejä. Toisaalta on meillä työkalupakkeja, punaisia paloautoja ja sensellaista ja kyllä niilläkin leikitään ahkerasti.
Maailma on auki ja lasten kuuluu kokeilla, annetaan heille se mahdollisuus eikä tungeta heitä jo lähdössä mihinkään muottiin.
Mä ostan lastenvaatteet KappAhlista, Henkkamaukalta ja muista edullisista liikkeistä eikä koskaan ole tarvinnut noihin väreihin koskea. Tarjontaa on vaikka kuinka.Katsokaa vaikka nettisivuilta jos ette usko.
Hävettää tälläinen "tehdään tikusta asiaa" ongelmat. Kuka helvetti niin on sanonut, että jos on tälläinen mainos, niin poika ei saisi pitää prinsessa syntymäpäiviä??? Jos joku mun ystävistö tykkää fb.ssä tästä, niin paljastuupa senkin urpon älykkyysosamäärä.
esim. tytölle on isompi kynnys pitää ne autosynttärit jos ne on jo mainonnassa leimattu poikasynttäreiksi. Ja kaverit kyllä valaisevat lisää "nää on poikasynttärit". Jos taas synttäreitä ei kauppiaan ja mainonnan puolesta ole lokeroitu, on lokerointi vain omassa päässä, enää ei voi ajatella "nämä on otettu poikahyllystä".
Hävettää tälläinen "tehdään tikusta asiaa" ongelmat. Kuka helvetti niin on sanonut, että jos on tälläinen mainos, niin poika ei saisi pitää prinsessa syntymäpäiviä??? Jos joku mun ystävistö tykkää fb.ssä tästä, niin paljastuupa senkin urpon älykkyysosamäärä.
esim. tytölle on isompi kynnys pitää ne autosynttärit jos ne on jo mainonnassa leimattu poikasynttäreiksi. Ja kaverit kyllä valaisevat lisää "nää on poikasynttärit". Jos taas synttäreitä ei kauppiaan ja mainonnan puolesta ole lokeroitu, on lokerointi vain omassa päässä, enää ei voi ajatella "nämä on otettu poikahyllystä".
eikä kukaan tullut jälkikäteen sanomaan, että hyi kamala. Tytöt tykkäsivät eikä kukaan väittänyt, että vain pojille sopii tämmöinen touhu.
Kyllä tuo mainoksen asettelu on jaotteleva ja ohjaileva. Ei edes ajatella, että tyttö voisi olla kiinnostunut "poikien teemoista" (itse olen tyttö ja mulla oli pienenä merirosvosynttärit). Ohjaahan se vähintäänkin aikuista, joka on synttärikrääsää hankkimassa.
Omassa lapsuudessa minusta tuo jaottelu ei ollut niin selkeää - tai sitten mulla on vaan ollut tiedostavat vanhemmat.. kovin montaa prinsessamekkoa ei mulla ollut, enkä olisi edes suostunut käyttämään. Synttäreillekin kutsuttiin yhtä lailla tyttöjä ja poikia (mikä muuten voi noin karkean jaottelun seurauksena jäädä tekemättä) ja yhteistä tekemistä oli sukupuoleen katsomatta.
Tytöille vapaus valita on ehkä vähän laajempi; poikamaisia tyttöjä siedetään paljon paremmin kuin tyttömäisiä poikia. Aika iso kynnys voi olla (ehkä isompi vanhemmille?) järjestää pojalle synttärijuhlat prinsessateemalla, vaikka poika niin haluaisi.
Musta on hyvä, että näistä asioista nostetaan haloo, ihan vaan keskustelun herättämisen takia. Ei yksi mainos tietenkään mikään maailmanloppu ole, mutta kyllä sen nostattama keskustelu kertoo siitä, että asia on tunteita herättävä!
Mulle on ihan sama mitä ja miten mainostetaan, ostan vain sitä mitä haluan ja mitä tarvitsen.
Nykyihminen on niin karjalaumaa, että pitää olla samaa kuin muilla, mielellään vielä parempaa ja aina uusinta ja muotia. Ei saa poiketa kaavasta, kun joku markkinointiyhtiö on esittänyt asian näin.
Omilla aivoilla ajattelu ei ole kiellettyä, ja mielellään sitä voi opettaa myös lapsilleen.
varsinkin kun tyttöjen kutsut ovat pelkkää pinkkiä söpistelyä ja pojilla on aiheissa hirveän paljon vaihtelua. Olen itse todella tyttömäinen ja pidän pinkistä ja hörhelöistä, mutta silti kuulostaahan merirosvokutsut nyt paljon kiinnostavammalta noiden tyttöjen kutsuihin verrattuna...
Ei ehkä se isoin ärsytyksen kohde, mutta jotenkin sitä luulisi, että nykyaikana tuo jako ei olisi noin kategorinen, vaan että vaikka joku sukupuolijako tehtäisiinkin, niin noita teemoja olisi vähän sekoitettu.
Et poikien juhlavalikoima on paljon monipuolisempi..tytöillä oikeestaan vaan samaa söpistelykategoriaa kaikki. No en avannu linkkejä vaan katoin ihan päällisinpuolin mitä siinä näkyi.
Nykypäivänä näkee paljon enemmän poikamaisia tyttöjä kuin ennen vanhaan. Joskus oli törkeää, kun naisella oli housut.
Jos joku kärsii tuollaisesta mainonnasta, niin silloin sillä ihmisellä on oikeasti vaikeaa monellakin elämänalueella.
Minusta lapsia ei tarvitsisi ihan noin selkeästi jakaa tyttöihin ja poikiin. Tarhassakin tekevät tätä turhan paljon. Minä hain lasteni synttäreiden teemaa vähän laajemmalta, koska vieraissa on aina ollut sekä tyttöjä että poikia.
Omat lapseni ovat saaneet ihan itse valita synttäri juttunsa ja lelunsa aina, siitä huolimatta tyttö on valinnut tähän mennessä ne prinsessa ja barbi jutut ja poika on halunnut merirosvoa tai turtlesta yms.
Kummallekkaan ei koskaan ole sanottu,että toinen olisi jotenkin tyttöjen juttu ja toinen poikien. Eikä siellä tiimarissa ole mitään poikien tai tyttöjen osastoja erikseen, sieltähän ne lapet voi valita mieluisen juttunsa ihan tietämättä ,että joku sekopäänipo äippä tai iskä on vetänyt herneet nenuliin "vääränlaisesta" mainonnasta.
laittaa vaikka millaiset synttärit, ei Tiimari tuu kieltämään. Voishan sitä tietysti hermostua siitäkin, että on kaupoissa naisten ja miesten vaateosastot. On se niin väärin...
ei haluaisi prinsessa- tai keijukutsuille. Tiedän sen sijaan, että monet tytöt haluaisivat.
Ei siinä mielestäni mitään pahaa ole.
Minusta lapsia ei tarvitsisi ihan noin selkeästi jakaa tyttöihin ja poikiin. Tarhassakin tekevät tätä turhan paljon. Minä hain lasteni synttäreiden teemaa vähän laajemmalta, koska vieraissa on aina ollut sekä tyttöjä että poikia.
Oliko sellainen, että tytöt ja pojat voivat vapaasti valita roolinsa?
Itseäni hiukan närästää tuo "tytöille/pojille" sanottuna. En kuitenkaan näe niitä pakottavina ja tuskin Tiimari kieltäytyisi myymästä, jos haluaisin pitää Annikin synttärit auto teemalla :)
Itse en kiellä mitään asioita sukupuoleen vedoten, joten minä tai lapseni eivät kärsi siitä.
Lapseni ovat myös ihan ohjailematta valinneet pienenä melko perinteisten sukupuoliroolien mukaisia asioita. Se ei minua kuitenkaan ole haitannut, kuten ei sekään että tällä hetkellä poikani pitää punaisesta ja tyttöni sinisestä. Meidän perheessä kenenkään ei tarvitse esittää mitään roolia, eikä pitää kiinni menneistä, eli lapset saavat vapaasti kokeilla ja etsiä omat kiinnostavat asiat.
Silloin kun minä olin nuori, asiasta ei keskusteltu. Jos joku yritti, oli tosi marginaalissa.
Minun mielestä on ihanaa että tällaisia keskusteluja on!! Kiitos te nuoret ja rohkeat!
Itse olen vastustanut kaikkea sukupuoleen liitettävää normitusta niin kauan kuin jaksan muistaa.
Nykyään olen yllätyksekseni kahden lapsen (7 ja 5 v) emansipoitunut äiti ja vaimo. (Mies halusi naimisiin ja ymmärsi ettei kanssani voi hankkia lapsia jos lastenhoito ei ole yhteinen asia. Ilmaisin sen silloin aikoinaan varsin tiukoin sanankääntein ja asiahan meni perille! :-) )