Fb-ryhmä kritisoi Tiimarin lastenkutsumainontaa, mitä ajattelet?
Fb-ryhmä Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa tekee aloitteita sukupuolineutraalimman kasvatuksen ja ympäristön puolesta.
Mitä ajattelet Tiimarin lastenkutsumainonnasta?
http://www.tiimari.fi/lastenjuhlat
Pidätkö tyttöjen ja poikien teemoja Tiimarin mainonnassa ohjailevina tai jopa pakottavina?
Onko oma lapsesi kärsinyt siitä, että toiselle sukupuolelle tarkoitetut asiat ovat "kiellettyjä"?
Oletko itse?
Kommentit (52)
Ei vaan voi ymmärtää joidenkin ahdasmieliesten maailmankuvaa.
En ole kovin innostunut alleviivaavasti tavasta jaotella lapsille suunnatut tuotteet joko tytöille tai pojille. Minusta erityisesti tytöille suunnatut tavarat ovat kovin kapea-alaisia söpöstelyjuttuja.
Minun näkökulmasta juuri tuo jako tytöille ja pojille on ahdasmielistä.
En siis kannata sukupuolen peittämistä, mua vaan korpeaa, että tytöille suunnatut jutut on pelkkää ulkonäköjuttua sekä kodin- ja vauvanhoitoa. Jotenkin ahdistava ajattelumalli musta. Mulla on lapsia molempaa sukupuolta.
Hävettää tälläinen "tehdään tikusta asiaa" ongelmat. Kuka helvetti niin on sanonut, että jos on tälläinen mainos, niin poika ei saisi pitää prinsessa syntymäpäiviä??? Jos joku mun ystävistö tykkää fb.ssä tästä, niin paljastuupa senkin urpon älykkyysosamäärä.
Meilläkin tyttö toki pitää kauniista, kiiltävästä ja hauraasta veljeään enemmän, mutta on luonteeltaan raju, vauhdikas ja kilpailuhenkinen. Synttäreillä oli keijulautaset ja -mukit, mutta ohjelmana oli keilailua ja aarteen etsintää. Mukana oli eskarityttöjä ja -poikia ja kaikki viihtyivät.
Liiallinen söpöily johon liittyy teemanmukaista käyttäytymistä ei vain käy niille 'järkeville' tytöille, jotka näkevät jo lapsena sellaisen ulkokultauksen läpi.
Varmaan 90 % pojista valitsee kuitenkin sen pojille mainostetun jutun ja aika harva poika valitsee prinsessa-aiheen. Luonnollista siis mainostaa tavaroita niiden kohderyhmälle. Mielestäni mainoksessa ei kielletä valitsemasta ristiin. Meillä mihin tahansa teemasynttäreille kelpaavat niin merirosvot kuin prinsessatkin, ketään ei jätetä ulkopuolelle!
Vai pitäisikö tasa-arvon vuoksi mainostaa rintsikoita miehille ja pitkiä Harald-kalsareita naisille ettei kellekään tulis paha mieli.
murheita, että voi kärsiä sitten vaikka tästä.
esitellään tuollaisia tiukkoja jaotteluja. Jotkut viisivuotiaat tytöt ei ehkä ymmärrä, että voisivat valita jotain "poikien puolelta" ja toisinpäin.
meidän tyttö valitsee kaiken vapaaehtoisesti sieltä poikien puolelta, inhoaa perinteisiä tyttöjen juttuja.
Meillä poika on leikkinyt barbeilla, kotona asiaan ei kiinnitetty huomiota mutta päiväkodin tädit hihittelivät asialle. Tytön suosikkiasu pienenä oli Zorron viitta ja hattu, ne yllään viuhtoi menemään.
Miinusta Tiimarille, en kauppaisi tytölle itsestäänselvästi prinsessasynttäreitä tai pojille merirosvoaihetta.
Varmaan 90 % pojista valitsee kuitenkin sen pojille mainostetun jutun ja aika harva poika valitsee prinsessa-aiheen. Luonnollista siis mainostaa tavaroita niiden kohderyhmälle. Mielestäni mainoksessa ei kielletä valitsemasta ristiin. Meillä mihin tahansa teemasynttäreille kelpaavat niin merirosvot kuin prinsessatkin, ketään ei jätetä ulkopuolelle!
Vai pitäisikö tasa-arvon vuoksi mainostaa rintsikoita miehille ja pitkiä Harald-kalsareita naisille ettei kellekään tulis paha mieli.
Varmaan 90 % pojista valitsee kuitenkin sen pojille mainostetun jutun ja aika harva poika valitsee prinsessa-aiheen. Luonnollista siis mainostaa tavaroita niiden kohderyhmälle. Mielestäni mainoksessa ei kielletä valitsemasta ristiin. .
No ei niin, mutta jos olis lasten teemaa ihan yleisellä tasolla eikä joka jumalan tyttöjen tavara olis vaaleanpunainen prinsessa-tuote.
Jos joku tyttö valitsee muuta kuin prinsessoja niin onhan se melkoinen kummajainen?
onko kutsukorteilla mitään merkitystä minkään kanssa?
Se, että ostaa jonkinlaisen kutsukortin ei vielä kerro mitään synttäreiden teemasta. Jos meillä lapsi olisi valinnut prinsessa kutsut, niin kutsutut pojat olisivat saaneet samanlaisen (kutsut on aina tehty itse, joten pitää sanoa olisivat. Jos kutsukortit on olleet itse askarreltuja keijuja, ne pojatkin on saaneet keijukutsun tai tytöt autonmallisen kutsun. Ja sankari itse on valinnut millaisen kutsun esittää). Harvoin meillä ainakaan on ylipäänsä mitään teemaa. Lapsi valitsee ne lautaset mitkä haluaa ja ne lautasliinat, mitkä haluaa. Se voi tarkoittaa supermies -lautasia ja barbie -lautasliinoja. Ohjelma on sitä mitä lapsi haluaa, ei siinä mietitä "kenen" juttuja se on. Hyvin on pojat tanssineet ja tytöt vetäneet köyttä. En mä vaan ymmärrä mikä ongelma tässä on jos ei siitä itselleen tee ongelmaa.
Minusta ei mitenkään (mielestäni hyvä keksintö jota ei välttämättä itse keksi, vaan kuten rintareppukin sen käytön oppii jos kaveri suosittelee.)
Tuo kritiikki on ylimitoitettua.
Haluaako tytöt olla "työmiehiä"? Tai pojat "keijuja"?
Noin vähillä teemoilla, 3 kpl /sukupuoli, ei hirveästi sivustolla saada helpotusta juhlien suunnitteluun joten otsikoiden käyttö on hiukan turhaa.
Mielenkiintoisempaa kuin kritiikki Tiimaria kohtaan on katsoa kuka kritiikkiä antaa: Naisunioni.
"Kun puemme vauvamme joko sinisiin tai punaisiin vaatteisiin, mitä oikein haluamme tällä lopulta viestittää? Pienten, konkreettisten toimenpiteiden avulla voimme edesauttaa hitaasti muuttuvien ajatusmallien avartumista ja vähentää epätasa-arvoa. Sukupuolitietoinen toiminta on aloitettava jo varhain lapsuudessa, yhteiskunnan pienyksiköissä - kuten päiväkodeissa."
Mikä on niin vaarallista siinä, että poika haluaa poikien teemaiset synttärit ja tyttö prinsessajuhlat? Tai että tytöille tarjotaan punaisia mekkoja ja pojille sinisiä housuja?
T: 2 tytön ja 2 pojan isä
Joka tytön unelmana kuuluu olla avioliitto prinssin kanssa ja silloin saa pukea joka päivä kivat vaatteet päälle ja asua kauniissa kodissa ja hoitaa pikku prinssejä ja prinsessoja ja...
Ja sitten heräsin, kun känninen ukko veti minua turpaan kun vauva kiljui liian kovaa sen mielestä.
Näettekö yhteyden?
Joka tytön unelmana kuuluu olla avioliitto prinssin kanssa ja silloin saa pukea joka päivä kivat vaatteet päälle ja asua kauniissa kodissa ja hoitaa pikku prinssejä ja prinsessoja ja...
Ja sitten heräsin, kun känninen ukko veti minua turpaan kun vauva kiljui liian kovaa sen mielestä.
Näettekö yhteyden?
Vähemmän alleviivaavasti noiden tyttö-ja poikateemojen suhteen.
Ainakin pari asiaa mainoksessa häiritsee: Vaikuttaa siltä, että ystävät, joita kutsutaan, on pakko olla samaa sukupuolta. Tiimari myös tarjoaa valmista, kun kannattaisin omaa luovuutta. Mainonta on aina ohjailevaa, tämä stereotyyppisesti ohjailevaa.
Kyllä pieni poikani olisi halunnut esim. kultatossut hoitoon, mutta ilmapiirin ja kiusaamisvaaraan takia niitä ei ostettu.
vain tyttöjä tai vain poikia? Eikö muilla kuin meidän lapsilla muka ole kavereina muita kuin omaa sukupuolta? Smasta syystä koko tuo teemasynttäriajattelu ei välttämättä toimi.
että näillä asiasta vouhaavilla ei ole oikeita ongelmia.
Iiik, apua! KappAhlissa oli vaatteet jaoteltu girls ja boys! Mä en kestä!!!
Mainokset on mainoskia, ihanko oikeasti tekin lähdette nyt ostamaan Suomi-saunaa ja paljua kun kaupunkilehti mainostaa?? SE ON MAINOS!!
MAINOS tajuatteko?
Enemmän olen huolissani siitä että jos kaikki mainokset uppoaa teihin täyttä häkää, että jos Tiimarin MAINOKSESSA on kuva prinsessasynttäreistä ja että siinä kuvassa on pelkkiä tyttöjä tulee jollekkin oikeasti mieleen ettei varmaan voi siis kutsua poikia oman tytön synttäreille.
Kuinka tyhmiä nämä asiasta melua pitävät oikein ovat??
Minulla on 7v poika, hän pitää pinkistä väristä, Aristokattipaidoista, pelaa jalkapalloa, rakastaa kaikkea kimaltavaa ja värikästä, leikkii autoilla, rakentaa legoja, erityisesti pitää työkoneista.
Leikkii tyttäjen ja poikien kanssa, vanhempien ja nuorempien. Siellä menee työmiesleikit sulassa sovussa kotileikkien kanssa.
Yhtään mainosta lapsi ei ole lukenut ja viime synttärit vietettiin Angry Birdien merkeissä, vieraina poikia ja tyttöjä.
En ymmärrä tätä haloota, jos lapsi katsoo tätä mainosta hänelle ei tule mieleenkään niin tyhmät ajatukset kuin meille aikuisille! Kyllä lapset on fiksuja!
Joka tytön unelmana kuuluu olla avioliitto prinssin kanssa ja silloin saa pukea joka päivä kivat vaatteet päälle ja asua kauniissa kodissa ja hoitaa pikku prinssejä ja prinsessoja ja... Ja sitten heräsin, kun känninen ukko veti minua turpaan kun vauva kiljui liian kovaa sen mielestä. Näettekö yhteyden?
lisää realismia eli "hakattujen naisten" -teemako olisi kivampi?
Voisihan se poika olla prinsessasynttäreillä sammakko :-)
Kyllä on herkkää sakkia ketkä tälläisestä loukkaantuu. Ei kai kukaan kiellä ostamasta just sitä mitä haluaa.
Maailmahan on täynnä naisten ja miesten jaottelua, sukupuolia kun nyt sattuu olemaan kaksi. On naisten ja miesten vessat, vetääkö siitä joku herneen nenään. Naisten ja miesten vaateosastot, kosmetiikkamainoksissa on pääasiassa naisia jne.
Ei vaan voi ymmärtää joidenkin ahdasmieliesten maailmankuvaa.