EKALUOKKALAISET KIERSIVÄT JOKAISEN KODIN ETEEN JA OTTIVAT KUVAN
mitä mieltä?
ekalla luokalla on 20 oppilasta ja he tekivät parina päivänä retketja käveivät vuorotellen jokaisen oppilaan kodin eteen. lapsi seisoi aina yksin talonsa edessä ja ope ott ipari kuvaa.
sitten he soittivat ovikelloa.
en ollut kotona kun olin kaupassa vauva kanssa. olen iloinen siitä. me ei edes asuta missään palatsissa.
Kommentit (128)
kotiseutuun tutustuminen erittäin jees. kuvaaminen tai varoittamatta ovikellon soitteleminen todellakaan ei.
Eikö teillä järjestetä kaverisynttäreitä? Pidättekö asuinpaikan salassa hamaan tulevaisuuteen? Näkeehän ne lapset muutenkin luokkakavereiden koteja, miksi nostatte tästä näin suurn haloon? En ymmärrä.
naapurinne kärsivät siitä takuulla enemmän, kuin vieraileva koululuokka.
mikä on se pedagoginen ajatus tämän lasten kotien vertailun taustalla? Yhtään hyvää selitystä en ole tästä ketjusta vielä löytänyt.
SINÄ ajattelet ja puhut kotien vertailusta. Eihän tässä varmastikaan ole mikään vertailu ajatuksena. Vaan halutaan näyttää lapsille, missä kenenkin koti on, missä se Jannica asuu jne. Muut tekevät siitä vertailua.
Ja siitä huolimatta sanon, että minäkin ahdistuisin jos tänne tultaisiin yhtäkkiä kuvaamaan. Remontti kesken, ja piha täynnä kaikenlaista kamaa, ulkomaalaus kesken ja ruoho leikkaamatta (koska on tosiaan sitä remonttia, johon kaikki aika menee). Kuitenkin ajattelen, että lähtökohtaisesti on kysymys ihan muusta kuin vertailusta. Aikuiset vaan tekee siitä sellaista. Epävarmast (kuten minä) varsinkin...
ja julkaistiin vuoroaikoina päiväkodin seinällä. Siinä oli aina kuva "viikon lapsesta" ja hänen kodistaan printattuna.
En mitenkään erityisesti häpeä meidän kotia, mutta silti en kovin paljon pidä tästä tavasta. Eskari-ikäiset eivät kuitenkaan meillä Helsingissä jo liikenteenkään takia kovin yleisesti saa kuljeskella vapaasti yksin kaduilla talon ulkonäön mukaan suunnistaen.
kirjoittaa siihen kuvauslupalappuun että lasta EI SAA KUVATA muuta kuin virallisessa päiväkoti/koulukuvauksessa.
Käsittämätöntä, oikeesti... "ajaisin pois kuvaajat" ja "kotirauhan rikkominen".
Joo, eiköhän samalla kielletä, ettei koulussa saa puhua sanaakaan lapsen perheestä tai ylipäänsä mistään. Tai kielletään samalla aikuisiskin puhumasta. Eipähän kukaan häiritse toisen rauhaa tai vertaa erilaisia elämäntilanteita toisiinsa.
Minusta kuvausidea on hyvä, koti on osa lasta. Miksi sitä pitää hysteerisesti sensuroida. Kyllä, meidän lapset tietää, että joillain on iso talo ja jotkut, kuten me, asutaan kerrostalossa. Pitäiskö se salata, oikeesti?
Eikö teillä järjestetä kaverisynttäreitä? Pidättekö asuinpaikan salassa hamaan tulevaisuuteen? Näkeehän ne lapset muutenkin luokkakavereiden koteja, miksi nostatte tästä näin suurn haloon? En ymmärrä.
Kyllä meille kutsutaan kavereita kylään. Meille ei tarvitse tulla isoa joukkoa uppo-outoja ihmisiä vertailemaan meidän elämäämme kaikkien muiden elämään. Kotimme on yksityisaluettamme, ei mikään FB-päivitys.
Mutta hei, tämän ideanhan voisi laajentaa! Mitäs jos teidänkin työpaikallanne lähdettäisiin yhtäkkiä kiertämään ilman ennakkovaroitusta kaikkien työntekijöiden kodit läpi, otettaisiin niistä valokuvat juuri sellaisessa mukavan arkisessa tilassa ja lopuksi laitettaisiin ne sinne työpaikan seinälle ja isot laput, mikä koti on kenenkin! Se loisi mukavaa yhtenäisyyttä työporukkaan, ja samalla kaikki osaisivat tulla kaikkien muiden koteihin aina kun haluaisivat.
äkkiä remontoimaan talon ulkoseinät ja maalaamaan ja siivoamaan piha!!!!
ja jos asutte vielä kerrostalossa niin muuttakaa äkkiä hienoon omakotitaloon ennen kuin lapsi on eskarissa/ekalla!!!! silloin tulee ope ja luokka katsomaan :o
vuorotellen kaikkien kotona. En usko, että siinä oli kenellekään noloa. Noin puolet lapsista asuu kerrostaloissa ja puolet pientaloissa. Kävivät myös opejen luona eri kaupunginosissa retkellä.
Täällä sitä harrastetaan ja kyllä ottaa päähän!!
Tein tästä aloituksen vuosi sitten:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1456243/paivakotiryh…
Olisi ihan kiva tietää etukäteen, jos tällainen kansainvaellus on tulossa kotipihaan. Ihan jo siitä syystä, että meillä voi olla vaikkapa 15 viinilasia keittiön tiskipöydällä rapujuhlien jälkeen, viinipulloja pöydät täynnä, roskat ulko-oven ulkopuolella odottamassa ulosviemistä, sängyt petaamatta ja ne näkyy, jos tulee ikkunaan kurkkimaan ja vaikka mitä. Kyllä meillä on siistiä, jos joku tulee kutsuttuna kylään. Mutta kai ihmisillä saa olla kotirauha ja lupa olla vaikka alasti kotonaan, jos siltä tuntuu!?!
Käsittämätöntä, oikeesti... "ajaisin pois kuvaajat" ja "kotirauhan rikkominen".
Joo, eiköhän samalla kielletä, ettei koulussa saa puhua sanaakaan lapsen perheestä tai ylipäänsä mistään. Tai kielletään samalla aikuisiskin puhumasta. Eipähän kukaan häiritse toisen rauhaa tai vertaa erilaisia elämäntilanteita toisiinsa.
Minusta kuvausidea on hyvä, koti on osa lasta. Miksi sitä pitää hysteerisesti sensuroida. Kyllä, meidän lapset tietää, että joillain on iso talo ja jotkut, kuten me, asutaan kerrostalossa. Pitäiskö se salata, oikeesti?
Meidän pihalle ei eksytä vahingossa. Meille pitää erikseen oikein tulla, kävellä hiekkatien päähän ja harvoin tänne edes mitänä kaupustelijoita tulee.
Minä olen vauvan kanssa kotona. Usein verkkareissa ja aivan räjähtäneen näköinen. Usein kävelen myös pelkissä imetysrintaliiveissäni, koska on hirveä hiki imettämisestä ja imetys on helppoa. Ja kukaan ei ole näkemässä.
Vetäisin ihan hirveät pultit, jos yhtäkkiä olohuoneen ikkunan takana seisoisi luokallinen oppilaita pällistelemässä minua rintaliiveissäni.
Olisi ihan kohteliasta ilmoittaa etukäteen tällaisista kyttäyskeikoista. Saattaisin jopa pukea päälleni ja näyttää ihmiseltä.
Kotikierros sillä ja sillä ryhmällä ja ajankohta.
Mutta tiedän, etteivät kaikki katso niitä viikko-ohjelmia varsinkaan netistä. Se on oma häpeä se.
Minunkin tuttava, jonka lapsi oli samassa eskarissa, oli aina yhtä ällikällä, että "aijaa, onko tänään sellaista tai milloin se kuvaus tai retki olikaan?"
Olkaa hajulla asioista, jos alatte tapella, niin saattaakin kostautua ja paljastua ettette lue asioita ja lisäksi olette antaneet lapsestanne ihan kuvausluvan asianmukaisesti.
Siinä sitä olisi tädeillä naurussa pidättämistä, kun paljastuisi myös se, että taitaa äidillä olla salattavaa enemmänkin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2012 klo 19:05"]
lapseni koulussa sama käytäntö. Olisi ihana jos kaikki tulisivat tietämään sen kuinka kauniissa talossa asumme ja löytyy useampi auto pihasta ym. pelit ja vehkeet.
[/quote]Pitäisi vielä seinällä olla kyltti, miten paljon olette velkaa ottaneet tai perineet ja mitä olette ihan omalla työllä MAKSANEET.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 03:40"]älä huuda
[/quote]
No kovaapa huusi kun kahden vuoden jälkeenkin kuuluu. Älä kommentoi jos et sano mitään hyödyllistä.
Olen ollut harjoittelijana kahvihuoneessa tarhatätien kanssa tällaisten retkien jälkeen ja kuulemani perusteella (ja muutenkin huonon työilmapiirin takia) en hakenut sinne enää töihin. Myöhemmin vaihdoin koko alaa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2012 klo 17:50"]
toisten asumisia aikuisten kriteereillä. Ellei heitä opeteta siihen kotona.
Itse olen asunut kouluikäni omakotitalossa, mutta aina haaveilin kerrostalossa asumisesta. En edes muista syytä. Olin kuitenkin kade elementtikerrostalojen asukeille. Lapsihan ei erottele kuka asuu vuokralla ja kellä on asunto-osake. Lasta kiinnostaa jännittävät leikkipaikat. Hulppean omakotitalon piha ei välttämättä ole sellainen.
[/quote]
Samaa mieltä! Itse lapsena haaveilin asumisesta kerrostalossa, jossa on hissi. Ihan sellaisesta elementtilaatikosta. Asuimme omakotitalossa, uudessa sellaisessa. Mun mielestä tuo kuvauskierros on kiva idea. Lapset oppivat missä luokkakaverit asuu. Eikä opettaja tee tuollaista kierrosta, jos joku lapsista asuu lastenkodissa tms. Toisaalta, mitä hävettävää siinäkin sitten olisi? Lapsille asiat on mutkattomia, jos aikuiset eivät kylvä ennakkoluulojaan.
Hei,
meillä kans viisivuotiaiden ryhmä teki kotioviretket viime vuonna. Tähän toki kysyttiin lupa jokaisen kotoa. Kaikki antoivat luvan. Koko porukka kiersi muutaman retken aikana kaikien kotiovilla ja otti lapsesta kuvan oman oven edessä. Ajatuksena oli tutustuttaa lapsia toisiinsa paremmin sekä edesauttaa kotiseudun/ lähipiirin tuntemista. Ihana, kasvattava ajatus!
Retki oli lapsille hyvin tärkeä ja mieluinen. Jokainen lapsi oli ollut ylpeä omasta kodistaan ja esitellyt sitä mielellään. Ei lapsia kiinnosta se, onko koti hieno tai ei tai mitä se maksaa. Oma koti on paras koti.
Relatkaa vähän!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2012 klo 18:04"]
Ts. toisen kotia ei saa tulla kuvaamaan ilman lupaa.
Taloja saa kuvata yleiseltä tieltä ilman mitään erityislupaa. Ei lapset tosiaan tiedä mikä on hienoa asumista ja mikä ei. Itse asuin lapsena kurjalla kerrostaloalueella ja säälin omakotitalossa asuvia lapsia, joilla ei ollut yhtä paljon lapsia naapurustossa.
Toisen kotia tai pihaa ei saa kuvata! Piste. Se on rikos.
Mä muistan koulusta tuollaisen jutun ja sen, miten viikkoja häpesin kotiani ja stressasin asiaa. Mietin, mitä muut ajattelevat.. Meillä ei edes ollut erityisen ruma koti
Ihan sama, onko rikas vai köyhä koti, mutta aina jonkun toisen piha ja talo on lapsista kivempi kuin jonkun toisen - riippumatta varallisuudesta. Vanhemmassa rintamamiestalossa voi olla piha täynnä käkkyräisiä omenapuita, joissa voi kiipeillä, eikä siihen liity se, että toisen oppilaan koti on maksanut kolme kertaa enemmän.
Lapset vertailevat, ja joku on aina huonompi kuin joku toinen. Tosi kiva heti koulutaipaleen alussa saada leima otsaan koko porukalta. Siinä joku ujo jää heti jalkoihin.