Miksi opettajat nykyään vaatimalla vaativat vanhemmilta
voimakasta panostusta lapsen koulunkäyntiin?
Ainakin oman tokaluokkalaisen vanhempainillassa muistuteltiin, että läksyt pitää joka päivä tarkastaa että tehtävät ovat oikein tehty kun koulussa ei kuulemma ehditä tarkastaa.
Ja muutenkin syyllistetään voimakkaasti jos lapsella joskus tehtävät tekemättä tms.
Anteeksi nyt vain, mutta tulemme miehen kanssa viideltä iltapäivällä töistä, sitten on kaupassakäynnit, ruoanlaitot, koirien lenkitys, siivoaminen, pyykinpesu jne jne.
Meillä on 4 lasta joista 3 on kouluikäisiä + 1 vauva.
Minulla ei todellakaan ole aikaa käydä läpi jokaisen lapsen kaikkia koulutehtäviä joka päivä, ja täälläkin ollaan sitä mieltä että vanhemmissa on aina vikaa jos lapsella on tekemättömiä läksyjä tms.
Kyllä meilläkin muistutellaan että onhan läksyt varmasti tehty ja reput pakattu jne, mutta en minä niitä kyllä kyttäämään ala!
T: paska äiti jolta pitäisi ilmeisesti ottaa lapset huostaan
Kommentit (136)
Koko illan? Kai se aikaraja JOSSAIN tulee vastaan, vai oletko oikeasti sitä mieltä etät olen valmis käyttämään joka ilta koko illan lasten läksyjen tarkistamiseen jos muuten et niitä ehtisi tarkistaa?
Minä panostan lapsiini ja lasteni koulunkäyntiin.
ja kuulustella kokeisiin jos lapsi kokee koekuulustelun tarpeellisena tai ei pärjää ilman sitä. Samoin jos lapsi pyytää apua kun ei tajua jotain läksyjuttua niin minusta vanhemman kuuluu autaa jos vain mahdollista, mutta ei minusta se onko läksyt tehty OIKEIN ole vanhempien tehtävälistalla. Opettaminen on koulun tehtävä, kodin tehtävä on tukea koulun opetustyötä.
Vastuu lapsista ja heidän oppimisestaan (en tarkoita koulussa tapahtuvaa opetusta) kuuluu vanhemmille!
Tietysti vanhemmat tarkastavat lapsensa läksyt ja kyselevät kokeisiin ja seuraavat muutenkin lapsensa niin henkistä kun fyysistä kehitystä!
Koulu menee harrastusten edelle, ihme että eräällä kommentoijalla on aikaa/halua/jaksamista viedä lapset harrastuksiin, mutta ei tarkastaa läksyjä...metsään menee ja pahasti.
Jokainen tavallaa...
joten tuskin noin käy.
Minulla on työhuone koulun vieressä, joten ei meidän tarvitse tehdä läksyjä muutenkaan iltaisin. Lapset tulee tänne koulusta, tekevät läksyt, tarkistelevat faktat tietosanakirjoista ja netistä ja sitten minä tarkistan.
Ihan poikkeustapauksissa läksyjä on tekemättä kello 16:n jälkeen.
ja siitä että sanoit etät vanhempien tehtävä on tarkistaa onko läksyt tehty oikein, piste. Ihan riippumatta siitä millä luokkatasolla lapsi on ja paljonko menee aikaa, joten vastaus "ei koske meitä" on yhtä tyhjän kanssa ja asian kiertelyä.
Eli, olisitko valmis laittamaan kaiken vapaa-aikasi lasten läksyjen tarkistamiseen joka ilta jos muuten et hommaa ehtisi tehdä?
joten tuskin noin käy.
Minulla on työhuone koulun vieressä, joten ei meidän tarvitse tehdä läksyjä muutenkaan iltaisin. Lapset tulee tänne koulusta, tekevät läksyt, tarkistelevat faktat tietosanakirjoista ja netistä ja sitten minä tarkistan.
kuten minä teen, päinvastoin.
Eli kukaan ei pakota vanhempaa raatamaan töissä sinne viiteen.
Täydellinen suorastaan. Olet varmasti sitä mieltä että kaikkien pitää osata kaikkia Suomen kouluissa opetettavia kieliä että voi tarkistaa onko lapsen läksyt tehty oikein. Hallitsen varmasti myös lukion pitkän matikan, fysiikan ja kemian.
Ja ihanaa että sinulla on aikaa kerrata/opetella KAIKKI asiat mitä lapsillesi koulussa opetetaan ja mitä itse et vielä osaa tai olet unohtanut. Paljonkos sinulla menee siihen aikaa viikossa, ei varmaan kovin montaa minuuttia kun olet niin hyvä kaikessa?
Siihen ei paljon tarvita. Olin koulussa hyvä historiassa ja opiskelin yliopistossa historiaa.
Lapseni eivät toistaiseksi opiskele espanjaa. Voi olla että toinen ottaa sen lukiossa. Sitten voin hyvin opiskella minäkin sitä. Esperantoa ei tietääkseni koulussa voi Suomessa lukea.
Hyönteiset, linnut ja rusakot jne. saa netistä ja tietosanakirjoista.
Sama pätee evoluutioon jne.
Olen minä matikankin opetellut. Meillä vain on tämä työnjako. Jos mies on ulkomailla, hoidan myös matikat.
Ei lukiolaista tarvitse neuvoa tai sen asioita hoitaa. Täällä puhuttiin ala-astelaisista. Jos lukiolainen ei asioitaan osaa hoitaa niin omapahan on ongelmansa
Nuorimman kohdalla painotettiin etenkin kolmosella, että vanhemmat eivät saa enää missään nimessä huolehtia lapsen läksyistä. Muuten käy huonosti eikä opi niitä koskaan itsenäisesti huolehtimaan.
5. luokkalaisen opettaja painotti vanhempainillassa, että vanhempien tehtävä on vahtia lapsen läksyjentekoa ja katsoa iltaisin tai aamulla, että siellä repussa on oikeat kirjat.
Mun mielestä myös tosi outoa.Kyllä on tosiaan oudoksi mennyt, olen ollut siinä uskossa että KOULULLAKIN on joku vastuu, nyt kaikki sysätään vanhemmille...
Ja lapsista kasvaa uusavuttomia kun tottuvat siihen että mistään ei tarvitse ottaa vastuuta. -ap
En oikein ymmärtänyt kommenttiasi. Alakoululainen on vielä lapsi, jonka perään voi hyvin katsoa läksyjenkin suhteen. Sen ikäinen unohtaa kovin helposti innostuessaan jostain muusta.
Omatoimisuuteen kannattaa pyrkiä, mutta vasta vaatimalla vaatia yläkoululaisilta. Liian vastuuntuntoinen lapsi on raskasta olla.
Ehkä huomasit että ehdottomuutesi ei olekaan kovin fiksua?
Olisitko valmis käyttämään kaiken vapaa-aikasi joka ilta lasten läksyjen tarkistamiseen? Jos et, niin missä menee raja kuinka paljon aikaa olet valmis laittamaan?
107 minähän en kieltänyt ketään tekemästä kuten minä teen, päinvastoin.
Eli kukaan ei pakota vanhempaa raatamaan töissä sinne viiteen.
ja siitä että sanoit etät vanhempien tehtävä on tarkistaa onko läksyt tehty oikein, piste. Ihan riippumatta siitä millä luokkatasolla lapsi on ja paljonko menee aikaa, joten vastaus "ei koske meitä" on yhtä tyhjän kanssa ja asian kiertelyä.
Eli, olisitko valmis laittamaan kaiken vapaa-aikasi lasten läksyjen tarkistamiseen joka ilta jos muuten et hommaa ehtisi tehdä?
joten tuskin noin käy.
En ole se jolle vastasit. Mutta minä kyllä olisin. Vanhempien ainoa asia niin kauan kun lapset ovat alaikäisiä on elää lasten hyväksi. Jos lapsi tarvitsee apua niin vanhempien haluilla tai tarpeilla ei ole mitään merkitystä
Miksi ja missä vaiheessa vastuu siitä etät läksyt on tehty OIKEIN siirtyy kodilta koululle? Onko kyse iästä, opittavien asioiden vaikeudesta vai läksyjen tarkistukseen kulumisesta ajasta?
Ajattele nyt vähän
Ei lukiolaista tarvitse neuvoa tai sen asioita hoitaa. Täällä puhuttiin ala-astelaisista. Jos lukiolainen ei asioitaan osaa hoitaa niin omapahan on ongelmansa
Minun metodillani lapsille tulee natiivitason kielitaito kolmeen kieleen ja he käyvät muutenkin vaativampaa koulua.
Eli normaalikoulussa normaalilapsi ei kyllä ihmeempää panostusta vaadi!
Ja kyllä, lasten pitää tulla ensin. Eli jos se vaatii vapaa-ajan käyttämistä lapsensa hyväksi niin kyllä se vapaa-aika sitten pitää käytää lapsen hyväksi.
Niin vanhempien on oltava valmiit uhramaan koko elämä lapsille? Ei saa esim. vaatia sitä että voisi pitää huolta kunnostaan tai nukkua univelkoja pois, levätä sairaana jne?
En ole se jolle vastasit. Mutta minä kyllä olisin. Vanhempien ainoa asia niin kauan kun lapset ovat alaikäisiä on elää lasten hyväksi. Jos lapsi tarvitsee apua niin vanhempien haluilla tai tarpeilla ei ole mitään merkitystä
läksyjen tarkistamiseen on oltava valmis laittamaan. Sinä sanoit etät läksyt pitää tarkistaa, piste. Aina, oli tilanne mikä tahansa. Ei poikkeuksia vaikka siihen läksyjen tarkistamiseen menisi miten pitkään aikaa, vaikka koko ilta joka ilta (oppimisvaikeuksia, tavallista enemmän läksyjä, monta lasta, jo isommat lapset ja vaikeammat asiat koulussa).
Mikä muuten on metodisi sille että lapset saavat "natiivitason kielitaidon" kolmessa kielessä? Läksyjen tarkistaminen? Mikä on se "vaativampi koulu"?
Sanotaan vielä etät itsekin kyselen kokeisiin jne kokematta sitä mitenkään ylivoimaisena, mutta ehdottomuutesi ja mustavalkoisuutesi yhdistettynä pätemistarpeeseesi on minusta yksinomaan ajattelemattomuutta.
Minun metodillani lapsille tulee natiivitason kielitaito kolmeen kieleen ja he käyvät muutenkin vaativampaa koulua.
Eli normaalikoulussa normaalilapsi ei kyllä ihmeempää panostusta vaadi!
Ja kyllä, lasten pitää tulla ensin. Eli jos se vaatii vapaa-ajan käyttämistä lapsensa hyväksi niin kyllä se vapaa-aika sitten pitää käytää lapsen hyväksi.
Omatoiminen pitää olla, mutta silti katson että siellä repussakin on kaikki tarvittava.
Taidat tuntea syyllisyyttä, että et kykyne tähän.
Kyllä opettaja ainakin arvostaa minua, kun pojilla ei ole unohduksia.
On paljon perheitä missä homma ei toimi vaikka lapsia on vain 1-2.
Poikani ei ole huonosti pärjääviä vaan oikein reippaita poikia, mutta sen viimeisen vilkaisun teen minä.
Lapset kun välillä unohtavat asioita.
Teillä suurperhe ja sun jaksaminen ja aika ei vain riitä.
Kahden lapsen kanssa on vaan niin helppoa, vaikka toisella lapsella on kehitysvamma.
Kielikoulu.
Ja heidän kanssaan olen muuten tehnyt läksyjä viisivuotiaasta asti. Välillä tuntikausia viikossa jo ennen kuin varsinainen koulu alkoi.
Minusta sinä olet vain typerä.
Koska ainakin minusta vanhemmilla on muitakin tehtäviä kuin läksyjen oikeellisuuden tarkistus ja siksi minusta on typerää sanoa että läksyt pitää tarkistaa riippumatta siitä miten kauan siihen menee aikaa ja mikä on muu elämäntilanne. Voi olla että perheessä on esim. vakavasti sairas henkilö tms. mikä vie niin paljon aikaa ettei läksyjen tarkistamiseen jää rajattomasti aikaa.
Kielikoulu nyt ei juurikaan tavallista vaikeampi ole, kokemusta on (ulkomailla asuminen ja koulukieli eri kuin maan kieli). Harva muuten sielläkään saa natiivitason kykyä kaikissa kielissä.
Kielikoulu.
Ja heidän kanssaan olen muuten tehnyt läksyjä viisivuotiaasta asti. Välillä tuntikausia viikossa jo ennen kuin varsinainen koulu alkoi.
Minusta sinä olet vain typerä.
peruskoulun läksyjen tarkastus ei onnistu.
Kyllä se vanhemmista jotain kertoo, jos aina samassa perheesä on unohduksia ja tekemättömiä läksyjä.
Kyllä opettaja huomaa tukiopetuksen tarpeen ja vaikka tehtävät on aina oikein.
Tiedän tämän kokemuksesta.
Opettaja aina kiittää meitä, kun tuetaan lapsiamme hyvin.
Omatoimisuus syntyy juuri opastuksen ja valvonnan avulla.
Jos lapsella jatkuvasti unohduksia niin vanhemmat on välinpitämättömiä.
Kaikki ei ole niin mustavalkoista. Joku tokaluokkalainen on täysin kykenevä huolehtimaan tavaroistaan ja läksyistään, kun taas joku toinen ei muista ensimmäistäkään läksyä, jos ei vanhempi ole huolehtimassa. Ja kyllä se on oppilaan/vanhmepien tehtävä niistä läksyistä ja tavaroiden mukana pitämisistä huolehtiminen. Läksyissä voi (ja saa) olla virheitä, mutta täytyy olla edes yritystä. Eli vanhemman ei tartte lastaan opettaa ja korjauttaa kaikkia tehtäviä, mutta vanhemman tehtävä on huolehtia, että läksyt on tehty ja repussa on oikeat tavarat. Jokainenhan voi itse miettiä toimivan keinon siihen, että lapsi alkaa vähitellen itsenäisesti näistä asioista huolehtia (joku palkkiosysteemi esimerkiksi).
Kovin iso vaiva ei ole, jos niitä läksyjä kyselee ja pyytää kirjat avaamaan. Siinä voi sitten esim. ruoanteon yhteydessä tsekata, että lapsi on edes yrittänyt ja samalla sanoa, että seuraavan päivän kirjat laitetaan reppuun. Ei vie aikaa montaa minuuttia ja saahan siinä viettää samalla aikaa lapsensa kanssa ja olla kiinnostunut hänen asioistaan. Ja kuten jo joku aiemmin kirjoittikin, täytyy jokaisen ihmisen miettiä ne omat voimavarat. Eli jaksaako huolehtia monesta lapsesta tai lemmikistä. Jaksaako käydä monessa harrastuksessa tai onko mahdollista pienentää arjen taakkaa jollain muulla keinolla (ostaa siivousta tmv.).
Terv. Yläkoulun erityisope, kolmen kouluikäisen lapsen äiti.
Ja lapset ei muka itse olleet tienneet asiasta etukäteen? Mahdollisesti tiedonkulku siis tökkäsi jo tässä vaiheessa, kun lasten piti yrittää hoitaa asiaa ensin itse suullisesti.
Siis sinä vaativaa suunnittelutyötä tekevä, jonka lapsen opelta tulee viestit viime tingassa. Lapsesi ope ei näin kollegan korvaan kuulosta olevan oikein pätevä eikä kätevä. Mutta tiedätkö, se on yksi opettaja yhdessä koulussa. Joten miksi ihmeessä syytät yhden kokemuksesi perusteella koko ammattikuntaa ja kaikkia kouluja.
Ei kovin fiksua sinulta, vaikka yrititkin niin näppäränä viestissäsi olla.
Vastuu lapsista ja heidän oppimisestaan (en tarkoita koulussa tapahtuvaa opetusta) kuuluu vanhemmille!
Tietysti vanhemmat tarkastavat lapsensa läksyt ja kyselevät kokeisiin ja seuraavat muutenkin lapsensa niin henkistä kun fyysistä kehitystä!
Koulu menee harrastusten edelle, ihme että eräällä kommentoijalla on aikaa/halua/jaksamista viedä lapset harrastuksiin, mutta ei tarkastaa läksyjä...metsään menee ja pahasti.
Jokainen tavallaa...