Miksi opettajat nykyään vaatimalla vaativat vanhemmilta
voimakasta panostusta lapsen koulunkäyntiin?
Ainakin oman tokaluokkalaisen vanhempainillassa muistuteltiin, että läksyt pitää joka päivä tarkastaa että tehtävät ovat oikein tehty kun koulussa ei kuulemma ehditä tarkastaa.
Ja muutenkin syyllistetään voimakkaasti jos lapsella joskus tehtävät tekemättä tms.
Anteeksi nyt vain, mutta tulemme miehen kanssa viideltä iltapäivällä töistä, sitten on kaupassakäynnit, ruoanlaitot, koirien lenkitys, siivoaminen, pyykinpesu jne jne.
Meillä on 4 lasta joista 3 on kouluikäisiä + 1 vauva.
Minulla ei todellakaan ole aikaa käydä läpi jokaisen lapsen kaikkia koulutehtäviä joka päivä, ja täälläkin ollaan sitä mieltä että vanhemmissa on aina vikaa jos lapsella on tekemättömiä läksyjä tms.
Kyllä meilläkin muistutellaan että onhan läksyt varmasti tehty ja reput pakattu jne, mutta en minä niitä kyllä kyttäämään ala!
T: paska äiti jolta pitäisi ilmeisesti ottaa lapset huostaan
Kommentit (136)
tarkastaa, ei tos pitäs olla mitään ongelmaa. Onhan teit 2 aikuista, ei niit läksyjä nyt niin jumalattomasti tuu. Ei pesukonetta tarvii vahtii kun se pesee...
lukiolainen.. Joten KAIKKIEN kaikkia läksyjä en mitenkään ehtisi tarkistella JA korjata, se oli pointti.
Koulu on kertonut selkeästi odotuksensa. Itse kerroit.
Ja jos joku tekee ls-ilmoituksen, siellä sossussa nimenomaan sitten keskustellaan siitä, miksi ne koulun odotukset eivät teillä täyty.
kotona. Töissä ei viestit auenneet (ja miksi pitäisikään, yksityisasioitahan ne on eikä työasioita) ja kotona ei jaksanut.
Jos vanhemmalla ei oikeasti ole tietokonetta, laput saa paperilla. Mutta aika monella vaan sattuu nykyään olemaan...
Koulu on kertonut selkeästi odotuksensa. Itse kerroit. Ja jos joku tekee ls-ilmoituksen, siellä sossussa nimenomaan sitten keskustellaan siitä, miksi ne koulun odotukset eivät teillä täyty.
sossut eivät siihen puutu, jos joku ei tarkista kakaransa läksyjä...
Se on ihan koulun tehtävä.
Ei ap:n lasten koulu ole asettanut ihan kuin alkeellisia perusvaatimuksia.
Se että ap:lla on liikaa töitä tai liikaa lapsia ei ole koulun vika. Ne on ihan ap:n omaa tahtotilaa.
kun silmäilet lapsesi laskut läpi. Mutta jos ope luokassa silmäilee, hänellä menee siihen jopa puolet opetukseen varatusta ajasta! (Jos sulla on ne yhdet laskut, opella luokassa ainakin kahdetkymmenet.)
Ja ei tokaluokkalaisen vastuulle kannata jättää sitä, että itse tarkistaa, voi jäädä joku systemaattinen virhe muuten pitkäksi aikaa päälle.
Jos sen sijaan lukiolainen ei tarkista tehtäviään itse, siitä saakoon syyttää itseään. Ethän muutenkaan vastuuta tokaluokkalaista ja lukiolaista samalla tavalla, ethän?
joku perustavanlaatuinen jatkuva virhe esim. laskuissa. Tällöin sitten tukiopetusta tai erityisopettajalle + laskujen tarkastaminen kotona. Vaan kun on kyse lapsesta jonka koemenestys on hyvä tai jopa erinomainen.
Tietysti puutun koulunkäyntiin enemmän JOS lapsi selvästi tarvitsisi erityistukea. Pointtini on se etten todellakaan ala systemaattisesti tarkasta jokaikistä tehtävää jokaikinen päivä. Minulla on muutakin tehtävää...
Minä en _ikinä_ korjaa lapseni läksyissä tekemiä virheitä. Autan kyl alkuun, jos ei hiffaa, mitä jossain tehtävässä täytyy tehdä, mutta en korjaa en. Syy?
Itse opettajana haluan ehdottomasti nähdä millaisia virheitä oppija tekee, koska niistä pystyn päättelemään, missä vaiheessa oppimisprosessi on ja millaisia harjoituksia/kertausta jokin asia vaatii, jotta henkilö oppii asian. Virhiden avulla pystyn myös päättelemään, ovatko luokan opiskelijat ryhmänä valmiita siirtymään seuraavaana siaan. Jos suurin osa takeltelee, asiaa kannattaa vielä harjoitella. Ja jos suurin osa hallitsee, ja yksi (-muutama)ei, tämä yksi(-muutama) tarvitsee lisätukea asian oppimiseen. Virheistä oppii niin lapsi kuin opettaja.
Toki mun on tosi vaikea antaa lapsen tehdä virheitä, mutta toivon, että lapseni opettaja myös saa virheistä arvokasta tietoa ja suhtautuu virheisiin itselleen arvokkaana tietona. Mene ja tiedä, ehkä olenkin opettajan mielestä kauhea välinpitämätön mutsi, jota pitää kovistella ymmärtämään lapsen läksyjen korjaamisen tärkeys. (Mut jos lapsi tekee tahallaan huolimattomasti ja ylimalkaisesti päästäkseen nopeammin ulos, niin silloin laitan lapsen tekemään koko tehtävän uudestaan, siististi ja kaikessa rauhassa. Sen verran kylylään, koska tunnen lapseni taipumuksen hutaisemiseen.)
Se on ihan koulun tehtävä.
Ei ap:n lasten koulu ole asettanut ihan kuin alkeellisia perusvaatimuksia.
Se että ap:lla on liikaa töitä tai liikaa lapsia ei ole koulun vika. Ne on ihan ap:n omaa tahtotilaa.
äideillä tuskin on mitään mahdollisuutta tarkastaa kaikkien kaikkia läksyjä ; )
on lestadiolaisperheen 8. lapsi. Kyllä häneltä on aina kaikki läksyt tarkastettuna, reppu mallillaan ja äitikin on kuosissa.
Aika kummaa, ettei ap pysty samaan puolet pienemmällä lapsimäärällä.
Minä en _ikinä_ korjaa lapseni läksyissä tekemiä virheitä. Autan kyl alkuun, jos ei hiffaa, mitä jossain tehtävässä täytyy tehdä, mutta en korjaa en. Syy?
Itse opettajana haluan ehdottomasti nähdä millaisia virheitä oppija tekee, koska niistä pystyn päättelemään, missä vaiheessa oppimisprosessi on ja millaisia harjoituksia/kertausta jokin asia vaatii, jotta henkilö oppii asian. Virhiden avulla pystyn myös päättelemään, ovatko luokan opiskelijat ryhmänä valmiita siirtymään seuraavaana siaan. Jos suurin osa takeltelee, asiaa kannattaa vielä harjoitella. Ja jos suurin osa hallitsee, ja yksi (-muutama)ei, tämä yksi(-muutama) tarvitsee lisätukea asian oppimiseen. Virheistä oppii niin lapsi kuin opettaja.
Toki mun on tosi vaikea antaa lapsen tehdä virheitä, mutta toivon, että lapseni opettaja myös saa virheistä arvokasta tietoa ja suhtautuu virheisiin itselleen arvokkaana tietona. Mene ja tiedä, ehkä olenkin opettajan mielestä kauhea välinpitämätön mutsi, jota pitää kovistella ymmärtämään lapsen läksyjen korjaamisen tärkeys. (Mut jos lapsi tekee tahallaan huolimattomasti ja ylimalkaisesti päästäkseen nopeammin ulos, niin silloin laitan lapsen tekemään koko tehtävän uudestaan, siististi ja kaikessa rauhassa. Sen verran kylylään, koska tunnen lapseni taipumuksen hutaisemiseen.)
lapsen väärin olevat tehtävät, ei lapsi välttämättä kuitenkaan opi tekemään niitä oikein, koska vanhemmilla ei läheskään kaikilla ole opettajan koulutusta...
Koulussakaan ei huomata lapsen tarvitsevan esim. tukiopetusta, jos kaikki tehtävät on aina hienosti oikein tehty... -ap
Olen aina ihmetellyt tuota, että kotona pitäisi tarkistaa tehtävät jo valmiiksi. Tehtävien tarkistaminen sinänsä on jo opetustilanne ja sen pitäisi aina tapahtua koulussa. Miten muuten opettaja voi päästä perille, osaako oppilas tehdä läksyksi annetut tehtävät? Tehtävien tarkistaminen ei ole vanhempien tehtävä. Vanhempien tehtävä toki on huolehtia siitä, että läksyt tulee tehtyä. Koulussa ei voi eikä saa olla niin kiire, että tehtävien tarkistamiseen ei ole aikaa.
on lestadiolaisperheen 8. lapsi. Kyllä häneltä on aina kaikki läksyt tarkastettuna, reppu mallillaan ja äitikin on kuosissa.
Aika kummaa, ettei ap pysty samaan puolet pienemmällä lapsimäärällä.
No en pysty enkä halua. Joskus minullakin on oikeus vapaa-aikaan. -ap
näet siellä virheitä riittämiin.
Ja miten muka tarkistat kaikkien lasten kaikki kotitehtävät joka päivä?
Eikä tarkistaminen kotona tarkoita sitä, että vanhemmat antaa vastaukset! Vaan tehdään niin, että väärät pyyhitään pois ja uusi yritys sitten. Ihan itse lapsi siis ne ratkaisee.
Ope voi pitää pistarit jos haluaa nähdä onko luokka valmis siirtymään uuteen asiaan. Helpompihan open on kotiin viedä 25 paperiliuskaa kuin 25 matikankirjaa tutkittavaksi :)
että ne omat oikeudet ei saisi lasten perushuollon edelle.
hoitaa, että läksyt tulee tehtyä jos lapsi ei kerran itse niitä hoida.
Meillä oli viime vuonna ongelma, kun lapsi ei ollut aina merkannut läksyjään ylös, eikä sitten muistanut mitä piti tehdä. Opettajan kanssa sovittiin, että lapsella on läksyvihkko, johon ope merkkaa läksyt. Siitä katsottiin yhdessä tehtävät ja lapsi teki ne. Mielestäni olisi ollut meidän vanhempien vika jos lapsella ois ollut edelleen läksyt hoitamatta
Nyt lapsi on tokalla, eikä läksyvihko enää käytössä. Lapsi merkkaa läksyt ylös ja tekee sen mukaan ja minä vielä katson, että läksyt tehty. En aina korjaa, koska voivat sitten koulussa korjata ja ope näkee miten tekee
Koulutyö vaatii vanhemmilta aikaa ja panostusta. Toki välillä väsyttää tuo huolehtiminen, mutta uskon, että kun lasta tukee niin oppii itse ottamaan vastuuta
systemaattisia virheitä tms. opetan kotona sen kohdan uudestaan.
Esimerkiksi jos näen, että kertotaulu on unohtunut, kertaan lapsen kanssa sen kertotaulun.
tilanne, jossa ope puhuu ja piirtelee taululle, oppilas seuraa hiljaa vaipuneena omiin ajatuksiinsa... Tai voi siellä taululla olla oppilaskin, mutta silti, ei lasta kiinnosta ottaa luentona vastaan tietoa, mitä tehtävässä olisi pitänyt tehdä.
Ettekö muka ole itse käyneet koulua koskaan? :)
[/quote]
No en pysty enkä halua. Joskus minullakin on oikeus vapaa-aikaan. -ap
[/quote]
Ensin hän ei ehdi katsoa niitä läksyjä. Sitten lapset osaavat huolehtia asiansa katsomattakin, joten eihän ap:n edes tarvi mitään katsoa, jos lapset kerran osaavat.
Ap on nyt vain huonona päivänään päättänyt valita tän aiheen, kun teki mieli alkaa meuhkata jostain asiasta. Mitää ongelmaa ei oikeasti näyttäisi olevan olemassakaan.
Koulu on kertonut selkeästi odotuksensa. Itse kerroit.
Ja jos joku tekee ls-ilmoituksen, siellä sossussa nimenomaan sitten keskustellaan siitä, miksi ne koulun odotukset eivät teillä täyty.