Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajat nykyään vaatimalla vaativat vanhemmilta

Vierailija
18.09.2012 |

voimakasta panostusta lapsen koulunkäyntiin?

Ainakin oman tokaluokkalaisen vanhempainillassa muistuteltiin, että läksyt pitää joka päivä tarkastaa että tehtävät ovat oikein tehty kun koulussa ei kuulemma ehditä tarkastaa.

Ja muutenkin syyllistetään voimakkaasti jos lapsella joskus tehtävät tekemättä tms.

Anteeksi nyt vain, mutta tulemme miehen kanssa viideltä iltapäivällä töistä, sitten on kaupassakäynnit, ruoanlaitot, koirien lenkitys, siivoaminen, pyykinpesu jne jne.

Meillä on 4 lasta joista 3 on kouluikäisiä + 1 vauva.

Minulla ei todellakaan ole aikaa käydä läpi jokaisen lapsen kaikkia koulutehtäviä joka päivä, ja täälläkin ollaan sitä mieltä että vanhemmissa on aina vikaa jos lapsella on tekemättömiä läksyjä tms.

Kyllä meilläkin muistutellaan että onhan läksyt varmasti tehty ja reput pakattu jne, mutta en minä niitä kyllä kyttäämään ala!

T: paska äiti jolta pitäisi ilmeisesti ottaa lapset huostaan

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle kouluikäistä lasta. Olen kotiäiti, eikä minulla siltikään ole aikaa istua jokaisen koululaisen vieressä ja katsoa niitä läksyjä. Kuskaan illat noita koululaisia harrastuksiin ja päivät pyöritän seitsenlapsisen perheen huushollia, käyn kaupassa, teen ruokaa, siivoan.. Koulussa pitäisi opetella ja opettaa itsenäisyyttä ja omista asioista huolehtimista. Miten ikinä oppii huolehtimaan omista asioistaan ja ottamaan vastuuta, kun vastuu läksyistäkin on oikeasti isällä ja äidillä, eikä oppilaalla itsellään?

Mutta sehän on jutun pointti. Kun sinun pitää sille lapselle opettaa vastuuta. Se ei ole koulut tehtävä. Kun lapsi ei tee läksyjä hän ei opi. Kun ei opi vanhemmat syyttää koulua. Koulun tehtävän on opettaa aineita. Ei kuria, järjestystä tai vastuuta. Ne kuuluu vanhemmille. Huonoa koululaista ei tule siitä syystä että koulu on huono tai opettaja. Vaan siitä että vanhemmat ei ota vastuuta lapsestaan ja opeta sille asioita mitä sille pitää opettaa. Vanhempien pitää opettaa, taloudenpito, omista asioista huolehtiminen, käytöstavat, vastuunkanto, moraali jne.

Vierailija
62/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun tarkoitus on vissiin tarjota jotain virikkeitä ja viihdettä lapsille.

Toinen juttu on että opettaja "testaa" miten pitkälle vanhempia voi uunottaa. jos he vanhempainillassa suostuvat tarkistamaan lastensa kotitehtäviä niin se on sitten sovittu niin. jos luistaa siitä niin on paska äiti tai isä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näet siellä virheitä riittämiin.

Ja miten muka tarkistat kaikkien lasten kaikki kotitehtävät joka päivä?

Eikä tarkistaminen kotona tarkoita sitä, että vanhemmat antaa vastaukset! Vaan tehdään niin, että väärät pyyhitään pois ja uusi yritys sitten. Ihan itse lapsi siis ne ratkaisee.

Ope voi pitää pistarit jos haluaa nähdä onko luokka valmis siirtymään uuteen asiaan. Helpompihan open on kotiin viedä 25 paperiliuskaa kuin 25 matikankirjaa tutkittavaksi :)

Aina tunnin alussa läksy otetaan esiin. Opetan itse yleensä luokkia 1-3 eli läksyn tarkistus on tehtävä yksitellen aina jonkin aikaa. Kierrän siis jokaisen oppilaan luona tarkistuskirjan kanssa katsomassa läksyn. Välillä teemme niin, että tarkistamme läksyn yhdessä eli vuorotellen oppilaat sanovat vastaukset tehtäviin. Tätäkin ennen olen toki kiertänyt ja katsonut ovatko kaikki tehneet läksyn. Jos on niin kiire, että emme ehdi näitä edellä mainittuja keinoja käyttää, tarkistamme tehtävät niin, että minä luettelen vastaukset ja oppilaat tarkistavat laittamalla oikein tai väärin merkin tehtäviin. Sen jälkeen kierrän taas katsomassa ja sitten pyydän korjaamaan väärinmenneet kohdat. Minulle tämä on jo sellainen rutiini, etten edes ajattele koko asiaa enkä todellakaan pidä sitä mitenkään hankalana asiana. Tämäkin asia täytyy toki oppilaille opettaa ensin kunnolla. Ja nyt joku sanoo, että eivätkö oppilaat huijaa minua tehtävien tarkistamisessa. Aina joku tietenkin yrittää, mutta se selvitetään ja asiasta jutellaan ja sitten homma on siinä. Kun oppilas saa välillä tarkistaa itse läksyn, se on suuri luottamuksen osoitus opettajalta. Korostan tätä aina oppilaille, kun opetan läksyjen tarkistusrutiinia luokassani. Eli 48, näin tarkistetaan läksyt minun luokassani. Ja kyllä näen virheitä toki luokassakin, mutta ei se kerro välttämättä mitään läksyjen sujumisesta. Kyllä vanhemmat minun puolestani saavat tehtävät tarkistaa kotonakin, mutta minä en siihen oppilaitteni vanhempia ole koskaan patistanut enkä tule näin tekemäänkään. t. ope

Vierailija
64/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lestadiolaisperheen 8. lapsi. Kyllä häneltä on aina kaikki läksyt tarkastettuna, reppu mallillaan ja äitikin on kuosissa. Aika kummaa, ettei ap pysty samaan puolet pienemmällä lapsimäärällä.

No en pysty enkä halua. Joskus minullakin on oikeus vapaa-aikaan. -ap

Ennen kuin hankit lapsia. Sinun vastuulla on opettaa niille kuria ja vastuuta. Jos lapssta tulee hällä väliä tyyppi niin se on täysin vanhempien aikaan saannosta.

Vierailija
65/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi opettajille on tullut lisää muutakin hommaa, on Wilmaa (vai mikä se nettiyhteydenpitojuttu nyt onkaan nimeltään), vanhempainvarttia jne. Tukiopetusta ei enää anneta, tasoryhmiä yms. ei ole joten hitaammin oppivat pitää saada pysymään mukana koko ajan, ja se vie aikaa tunnilla. Lisäksi nykyisin on paljon enemmän vanhempia jotka vaativat lapsilleen erityiskohtelua esim. harrastuksen vuoksi, eli että heidän lapselleen järjestetään esim. kokeet silloin kun hänelle sopii jne.

Olen kyllä samaa mieltä, että läksyjen tarkistaminen on koulun tehtävä, ei kodin - ei voi olettaa että vanhemmat edes osaavat korjata kaikki läksyt! Mutta opettajien työmäärä on tosiaan lisääntynyt vuosien kuluessa, ja jossainhan se nääkyy.

kuin vaikkapa 80-luvulla? Miksi opettajilla ei ole enää aikaa? Onko opetettavien asioiden määrää lisätty / tunti verrattuna aikaisempaan?

Mihin se opettajien aika siellä tunnilla menee, jos eivät ehdi tarkistaa läksyjä?

Ja miten itse asiassa ne lapset oppii, jos ei läksyjä kerrata ja opetella asioita virheiden (ja onnistumisten) kautta?

Vierailija
66/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet oikeassa siinä, ettei 4 lapsen äiti eikä isä voi valvoa kaikkien läksyjä ja on kohtuutonta odottaa sitä vanhemmilta.

Mutta tuosta omatoimisuudesta olen sitä mieltä, että lapsi oppii omatoimiseksi siten, että ensin tehdään lapsen kanssa yhdessä ko. asiaa (esim. läksyjä) niin että vastuu on vanhemmilla, sitten valvotaan sen suorittamista ja sitten asteittain "puretaan" noita valvontarakenteita. Kun vanhemmat välittävät ja huolehtivat -> lapsi sisäistää tämän huolenpidon ja alkaa huolehtia itsestään. Ei niin, että lapsen yhtäkkiä pitäisi huolehtia täysin itsenäisesti jostain asiasta.

Tiedän mistä puhun koska mun äiti (4 lapsen äiti muuten) ei ehtinyt lainkaan huolehtia, että mulla oli tavarat mukana, esim. liikuntavaatteet, bussilippu voimassa (kävin ekaluokkalaisesta lähtien toisessa kaupungissa koulua) läksyistä nyt puhumattakaan, ja olin aivan hukassa. Siskoilla sama juttu. Äiti oli siis ok, mutta hänellä ei ollut aikaa huolehtia tarpeeksi meistä kaikista ja muhun se vaikutti niin, että mun oli tosi vaikea oppia huolehtimaan itsestäni ja koen, että musta ei ole pidetty tarpeeksi huolta.

EN siis sano, että ap olisi kuin oma äitini, vaan pointtini on, että lapsi ei opi vastuuta "heittämällä veteen", vaan huolenpidolla jota asteittain puretaan ja vastuun vähittäisellä lisäämisellä.

i]

Siellä KOTONA.

jos koulun viesti on se että vastuu läksyistä on ensisijaisesti vanhemmilla? Että oppilaan itse ei tarvitse huolehtia mistään kun äiti pakkaa repun ja tarkistaa onko tehtävät tehty oikein?

Kyse ei siis ole enää edes siitä että lapsi näyttää että kaikki tehtävät on tehty, vaan koulusta oletetaan että vanhemmat myös tarkastavat jokaisen tehtävän ja korjaavat ne yhdessä lapsen kanssa jos ovat väärin.

Väitän ettei kenelläkään työssäkäyvällä useamman lapsen äidillä ole aikaa tähän.. -ap

Vierailija
67/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta meillä kyllä vain onkin. Mutta itse käyn töissä, isä tekee tällä hetkeää 14-16-tuntista päivää. Jokainen lapsi harrastaa ja minä myös. Koti on hoidettu ja av:lläkin ehdin roikkua.

Kyllä läksyt ehtii katsoa. Jos ap et ehdi, niin mieti miksi et ehdi ja korjaa ongelma.

Vierailija
68/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun tarkoitus on vissiin tarjota jotain virikkeitä ja viihdettä lapsille. Toinen juttu on että opettaja "testaa" miten pitkälle vanhempia voi uunottaa. jos he vanhempainillassa suostuvat tarkistamaan lastensa kotitehtäviä niin se on sitten sovittu niin. jos luistaa siitä niin on paska äiti tai isä.

Koulun tehtävänä on opettaa määrättyjä aineita. Ei se mikään viihdytys paikka ole. Läksyt pitää tehdä. Vastuu niistä on lapsella. Vanhempien tehtävänä on opettaa se vastuu lapselle.

Vierailija
69/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä äiti valvonut koulunkäyntiä, ei.

Ja todellakin on tunne, ettei kyllä muutenkaan juuri välitetty.

Itselläni on siksi kaksi lasta ja osallistun koulutoimii aktiivisesti, mm. vanhempainyhdistyksessä.

Läksyt valvon aina, joka tehtävän.

Vierailija
70/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä, että jaksaa valvoa vauvan kanssa ja ostaa sille nättejä vaatteita.

Pitää jaksaa jopa kuulustella kertotauluja ja mikä hirveintä, jaksaa jopa avata kotona tietokone lukeakseen lapsen koulusta tulleita kuulumisia. Siis OMG!

Vierailija
71/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi opettajille on tullut lisää muutakin hommaa, on Wilmaa (vai mikä se nettiyhteydenpitojuttu nyt onkaan nimeltään), vanhempainvarttia jne. Tukiopetusta ei enää anneta, tasoryhmiä yms. ei ole joten hitaammin oppivat pitää saada pysymään mukana koko ajan, ja se vie aikaa tunnilla. Lisäksi nykyisin on paljon enemmän vanhempia jotka vaativat lapsilleen erityiskohtelua esim. harrastuksen vuoksi, eli että heidän lapselleen järjestetään esim. kokeet silloin kun hänelle sopii jne. Olen kyllä samaa mieltä, että läksyjen tarkistaminen on koulun tehtävä, ei kodin - ei voi olettaa että vanhemmat edes osaavat korjata kaikki läksyt! Mutta opettajien työmäärä on tosiaan lisääntynyt vuosien kuluessa, ja jossainhan se nääkyy.

kuin vaikkapa 80-luvulla? Miksi opettajilla ei ole enää aikaa? Onko opetettavien asioiden määrää lisätty / tunti verrattuna aikaisempaan? Mihin se opettajien aika siellä tunnilla menee, jos eivät ehdi tarkistaa läksyjä? Ja miten itse asiassa ne lapset oppii, jos ei läksyjä kerrata ja opetella asioita virheiden (ja onnistumisten) kautta?

Jotain ala-asteen asioita? Missä sinä olet koulusi käynyt?

Koulun tehtävänä ei ole tarkistaa läksyjä. Läksyt ovat sitä varten että oppilas oppii. Suurin syy siihen että koulussa ei menesty on se että ei läksyjä tehdä. Eli saamattomuutta ja laiskuutta. Nämä ominaisuudet opetetaan kotona.

Jos haluaa enemmän opetusta kuin koulussa annetaan niin sen hankkiminen on vanhempien vastuulla. Niin se pitääkin olla.

Vierailija
72/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi opettajille on tullut lisää muutakin hommaa, on Wilmaa (vai mikä se nettiyhteydenpitojuttu nyt onkaan nimeltään), vanhempainvarttia jne. Tukiopetusta ei enää anneta, tasoryhmiä yms. ei ole joten hitaammin oppivat pitää saada pysymään mukana koko ajan, ja se vie aikaa tunnilla. Lisäksi nykyisin on paljon enemmän vanhempia jotka vaativat lapsilleen erityiskohtelua esim. harrastuksen vuoksi, eli että heidän lapselleen järjestetään esim. kokeet silloin kun hänelle sopii jne.

Olen kyllä samaa mieltä, että läksyjen tarkistaminen on koulun tehtävä, ei kodin - ei voi olettaa että vanhemmat edes osaavat korjata kaikki läksyt! Mutta opettajien työmäärä on tosiaan lisääntynyt vuosien kuluessa, ja jossainhan se nääkyy.

kuin vaikkapa 80-luvulla? Miksi opettajilla ei ole enää aikaa? Onko opetettavien asioiden määrää lisätty / tunti verrattuna aikaisempaan?

Mihin se opettajien aika siellä tunnilla menee, jos eivät ehdi tarkistaa läksyjä?

Ja miten itse asiassa ne lapset oppii, jos ei läksyjä kerrata ja opetella asioita virheiden (ja onnistumisten) kautta?

Vierailija
73/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein se pitkään opiskellut äiti kun välittää lapsensa koulunkäynnistä, on kiinnotunut, haluaa katsoa läksyt läpi (vaikka ei ryhdy niitä korjaamaan) jne.

Pelkän peruskoulun varassa oleva äiti ei voisi vähempää välittää.

Vierailija
74/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä HALUAN tietää, missä lapset koulussa menevät. Siksi minä tarkistan ja tutkin ne läksyt, tarkastan lukudiplomit jne.

Vierailija
75/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että petrattavaa on monilla esim. oikeinkirjoituksessa. Itse en myöskään noin lonkalta muista esim. kaikkia vuosilukuja historiasta, en muista mitkä ovat kaikkien nykyisten läänien ja maakuntien pääkaupungit Suomessa, en kaikki uskontotuntien asioita jne. Jos lapseni päättäisi alkaa opiskella esim. venäjää, en voisi tarkistaa läksyjä kun en ole sanaakaan venäjää koskaan opiskellut.

Missä vaiheessa muuten sinusta läksyn tarkistaminen siirtyy kodilta koululle? Yläasteella? Lukiossa? Vai pitääkö kaikkien olla kykeneviä tarkistamaan esim. lukiolaisen pitkän matikan taui fysiikan läksyt, kaikki eri kielet ja esim. biologia jossa uutta tietoa tulee jatkuvasti ja opetettavat asiat muuttuvat välillä hyvinkin nopeasti?

Se onko läksyt tehty ylipoäänsä on minusta ennemmin kodin asia, se ovatko ne oikein on koulun asia.

Jotain ala-asteen asioita? Missä sinä olet koulusi käynyt?

Koulun tehtävänä ei ole tarkistaa läksyjä. Läksyt ovat sitä varten että oppilas oppii. Suurin syy siihen että koulussa ei menesty on se että ei läksyjä tehdä. Eli saamattomuutta ja laiskuutta. Nämä ominaisuudet opetetaan kotona.

Jos haluaa enemmän opetusta kuin koulussa annetaan niin sen hankkiminen on vanhempien vastuulla. Niin se pitääkin olla.

Vierailija
76/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla helposti laitettiin ns. apukouluun, omalta luokatanikin kaksikin siirrettiin apukouluun, mutta nykyään suurin osa erityistarpeisista lapsista (isommat lukivaikeudet, lievät kehitysvammat, dysfasia, ADHD jne.) on samoissa luokissa. Tässä on toki hyvätkin puolensa, mutta jos luokalle osuu useampi haastellisempi oppilas, on opettajan aika "kortilla". Ja kaikissa kunnissa ei avustajia/ erityisopettajia ole tarpeeksi, valitettavasti ja luokkakoot saattavat olla isoja. Omat lapsenikin käyvät koulua 25-29 oppilaan luokissa (alakoulu).

t. kahden lapsen äiti ja aineenope

kuin vaikkapa 80-luvulla? Miksi opettajilla ei ole enää aikaa? Onko opetettavien asioiden määrää lisätty / tunti verrattuna aikaisempaan? Mihin se opettajien aika siellä tunnilla menee, jos eivät ehdi tarkistaa läksyjä? Ja miten itse asiassa ne lapset oppii, jos ei läksyjä kerrata ja opetella asioita virheiden (ja onnistumisten) kautta? Toisaalta taas tuntuu, että tunneilla on paljonkin aikaa kaiken maailman ylimääräisiin kivoihin juttuihin. Mikä toki sekin erittäin hyvä asia - ei kaiken tarvitse aina olla niin totista ja vakavaa. Minulla ei ole, kuin kaksi lasta, mutta ihan samoin tuntuu, että iltaisin on aika niin vähissä, että ei tahdo kaikkea ehtiä. Ja en tarkista läksyjä, jos ei lapsi erikseen pyydä. Toki autan tarvittaessa ja neuvon, sekä tarkistan, mutta en tee sitä systemaattisesti.

Vierailija
77/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun koululaisesi pääasia arkisin on koulunkyänti. Voin vannoa, että lapsistasi tuntuu ihanalle, jos olet kiinnostunut siitä, mitä koulussa on opeteltu, miten siellä on mennyt, tuliko läksyä... Idea EI ole, että teet kolmen lapsesi läksyt, vaan se, että olet tasaisen kiinnostunut koululaistesi elämästä.

Jos olet jo, open viesti vanhempainillassa ei koskenut juuri sinua.

Jos sinulla on aikaa surffailla aihe vapaalla, huuto-netissä tai katsoa tv:tä, sinulla on tasan tarkkaan aikaa myös yllämainittuun.

Vierailija
78/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teillä on tokaluokkalainen, teillä on molemmilla oikeus lyhentää työpäiväänne.

Ja koirienpito on vapaaehtoista, siivoojia on saatavilla.

Ja lapsilukukin on ihan omissa käsissä. Ehkäisy on keksitty.

Kaikille ei välttämättä ole taloudellisia mahdollisuuksia lyhentää työpäiväänsä, eikä palkata siivojaa. Toki elukan pito on vapaaehtoista, mutta on niistä vaan oma ilonsa, kuten lapsistakin.

Tuota ehkäisyä olisi pitänyt aikoinnan kovasti suositella vanhemmillesi. Taidat olla esimerkki siitä miten käy kun liian läheistä sukua olevat tekevät mukuloita.

Vierailija
79/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää mitoittaa se lapsiluku resurssien mukaan.

Ei ole mitään järkeä pukertaa neljää lasta, jos sitten lapsiluvun takia on pakko raataa töissä ja laiminlyödä ne neljä lasta.

Vierailija
80/136 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta entäs tosiaan jos lapsi opiskelee kieltä jota itse en ole opiskellut? Ja jos on paljon läksyjä, niin kuinka paljon aikaa sinusta vanhempien pitää käyttää siihen että tarkistaa joka aineen läksyt ja niiden oikeellisuuden, eli kertaa esim. 1 luvun historiaa, laskee matikan laskut, tarkistaa onko bilsantunnille tunnistetut kasvit määritetty oikein ja onko äidinkielen tehtävässä pilkku- tai oikeinkirjoitusvirheitä?

75, et sitten ole tullut katsoneeksi sieltä oppikirjasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi