Mitä mieltä olet ihmisistä jotka ovat asuneet koko ikänsä samalla paikkakunnalla?
Kommentit (49)
En sotkisi matkustelua tähän. Aivan sama jos käy vain Kanarialla jos kuitenkin muuttaa edes pari kertaa. Sen sijaan että asuu vanhempien helmoissa mutta käy "hurjilla" reissuilla turistikohteiden ulkopuolella... ei se kasvata siinä määrin. Turisti on aina turisti!
AqlWSq pvxnbjnxwvaq, [url=http://tzibjdevcxel.com/]tzibjdevcxel[/url], [link=http://dkbrqbvjslbl.com/]dkbrqbvjslbl[/link], http://erglcxnvtexg.com/
olen itse muualta muuttanut ja asunut useissa kaupungeissa työn ja opiskelun takia. Eli vaihtanut maisemaa useamminkin, ja joka kerta se on aina stressi, pitää luoda verkostot, selvitä, oppia paikat, saada ystävät jne itse luotua.
Nyt asun pienehkössä kaupungissa ja katselen naapureitani. Molemmat naapurit ovat ikänsä asuneet täällä, käyneet koulut täällä, naineet suunnilleen naapurin pojan puolisokseen. Ja kyllä heillä on HELPPOA. Isit ja äidit asuvat 100m säteellä ja auttavat aikuisia lapsiaan päivittäin, hoitavat lapsia, ovat elämässä mukana. Aikuisten lasten ei tarvitse koskaan ponnistella missään asiassa, aina isit/äidit auttaa. Heidän kohdatessaan vastoinkäymisiä, vanhemmat rientävät avuksi. Heidän tehdessään jotain vaativaa (remppa/raksaus/muu projekti) suku rientää apuun ja hoitaa asioita heidän puolestaan.
Mulla on huono lapsuus ja huonot piittaamattomat vanhemmat jotka ei auttaneet/auta ikinä, joten emme ole tekemisissä koska vanhempiani eivät minun tai lasteni elämä kiinnosta. Ehkä tämän takia olen joutunut lähtemään kotoa jo varhain ja ponnistelemaan itselleni uuden elämän. En ole saanut mitään apua koskaan, itse on pitänyt pärjätä.
Eli sanoisin että suurin ero paikalla pysyneisiin ja muualle muuttaneiden välillä on kyky selviytyä vastoinkäymisistä, kyky pärjätä itsenäisesti, kyky luoda ja ponnistella elämän perusasiat lähtökohtaisesti itse. Ne jotka aina on asuneet samalla paikkakunnalla, eivät edes osaa KUVITELLA miten raskasta on kun ei ole ketään sukua, vanhempia, vanhoja kavereita tai tuttuja paikkoja ympärillä, vaan kaikki on luotava ja taisteltava itse ilman apua.
Kyllä on todella suuret erot ylipäätään ihmisten elämänkulussa, toisilla on todella helppo ja ihana elämä ilman vaivannäköä ja toisilla taas hirmuista vastoinkäymistä lapsuudesta asti ja paljon epäonnea ja kamalia vastoinkäymisiä, ihan ihmisestä itsestään riipumatta siis. Elämässä ei todellakaan mene nallekarkit tasan.
oli se lähiö sitten Pietarissa, Helsingissä tai Berliinissä, niin on ajatusmaailmaltaan ihan yhtä suppea kuin se, joka on koko ikänsä asunut missä tahansa muualla, vaikka Särkisalossa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="04.10.2012 klo 13:23"]
olen itse muualta muuttanut ja asunut useissa kaupungeissa työn ja opiskelun takia. Eli vaihtanut maisemaa useamminkin, ja joka kerta se on aina stressi, pitää luoda verkostot, selvitä, oppia paikat, saada ystävät jne itse luotua.
Nyt asun pienehkössä kaupungissa ja katselen naapureitani. Molemmat naapurit ovat ikänsä asuneet täällä, käyneet koulut täällä, naineet suunnilleen naapurin pojan puolisokseen. Ja kyllä heillä on HELPPOA. Isit ja äidit asuvat 100m säteellä ja auttavat aikuisia lapsiaan päivittäin, hoitavat lapsia, ovat elämässä mukana. Aikuisten lasten ei tarvitse koskaan ponnistella missään asiassa, aina isit/äidit auttaa. Heidän kohdatessaan vastoinkäymisiä, vanhemmat rientävät avuksi. Heidän tehdessään jotain vaativaa (remppa/raksaus/muu projekti) suku rientää apuun ja hoitaa asioita heidän puolestaan.
[/quote]
Muutin pohjanmaalle ja täällä on just tollasta. Melkein kaikki naapurit ja tutut ovat asuneet ihan kokoikänsä samoilla kulmilla ja ajatusmaailma on aika musta-valkoinen monessakin asiassa ja kummallisia mielipiteitä ja käsityksiä muualta tuleviin. Ja joidenkin mielestä vaasa on jo tosi iso kaupunki.... ja olin yllättynyt siitä kuinka moni näillä leveyksillä ei ole matkustanut kuin kanarialla. Siinä sinänsä ei ole mitään pahaa ja kaikkia ei kiinnosta matkustelu.
[/quote] juuri näin! Itse lähdin pohjanmaalta 25v sitten ja kun käyn kerran kesässä niin monella meno on juuri kuvatun kaltaista.
Maaseudun ihmiset tietävät/osaavat eri asioita, kuin stadilaiset. Itse olen muuttanut lapsuuden kodista ensin kaupunkiin opiskelemaan ja töihin Helsinkiin. Eli tuttavat ja elinpiiri on vaihtunut kerralla. Onhan se toki erilaista, että lapsuuden - ja nuoruuden kaverit ovat samalla paikkakunnalla asuneilla ehkä säilyneet.
ajattelen että he ovat ihmisiä jotka ovat asuneet koko ikänsä samalla paikkakunnalla
[quote author="Vierailija" time="04.10.2012 klo 13:25"]
oli se lähiö sitten Pietarissa, Helsingissä tai Berliinissä, niin on ajatusmaailmaltaan ihan yhtä suppea kuin se, joka on koko ikänsä asunut missä tahansa muualla, vaikka Särkisalossa.
[/quote]
Tämä on todella hyvin sanottu!