Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada itsekuria säästämiseen

Vierailija
21.05.2023 |

Kun rahareikiä on riittämiin ja itselle on helppo perustella että se ja se täytyy nyt maksaa/ostaa.

Olen velkajärjestelyssä, jonka JÄLKEEN maksan 10 kk velkaa, joka jäi vahingossa järjestelyn ulkopuolelle mutta jonka selvittäjä esitti minun voivan maksaa velkajärjestelyn jälkeen kymmenessä kuukaudessa. Nuorin lapsi tulee tässä vaiheessa täysi-ikäiseksi, joten 250 € kk maksun sijaan maksu muuttuu 650€/kk. Tähän on nyt reilu vuosi aikaa.
Haluaisin säästää ennakkoon itselleni osan tuosta summasta säästöön, että tuo ajanjakso menisi kivemmin, eikä tulotasoni romahtaisi. Porkkanaa säästämiselle siis on.
Kuitenkin nykyäänkin elämä on pennin venyttämistä ja säästäminen tuntuu työläältä. Tsemppiä siis kaivataan.
Miten te muut onnistutte säästämisessä kun tiukkaa on entuudestaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi maksaa velkaa nopeammin pois?

Vierailija
2/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi maksaa velkaa nopeammin pois?

Kysyin tätä velkaneuvojalta, en voi. Tai voin, mutta siinä tapauksessa katsotaan, että maksuvarani on todellisuudessa suurempi koska maksan ylimääräistä ennakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Sijoitan. Paljon kannattavampaa ja motivoivampaa kun tilille tulee ylimääräinen tonni kuukausittain rahaa.

Vierailija
4/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken a ja o on tieto, mihin raha menee. Sitä varten pitää olla kuluseuranta. Itse käytän Marttojen sivuilta lataamani exceliä, mutta ihan ruutuvihkokin käy. Itse laitan aina ensin tietyn summan säästöön ja elän lopuilla rahoilla.

Vierailija
5/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Sitä joko on tai ei. Sama laihduttamisessa. Ei onnistu ellei ole itsekuria. Mutta pieni edistyminen aina motivoi yrittämään enemmän.

Vierailija
6/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä velkajärjestelyssä olevat ole kusessa nyt kun inflaatio on syönyt ostovoiman?

Vierailija
7/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruokaa kahdeksi viikoksi pakastimeen.  Yritän aina säästää vähintään 50 e /kk.  Tilillä yhden kauppareissun verran rahaa kuun viimeisenä pv.

Hiukan määräaikaiselle talletustilille, sekin vähä tarpeeseen.

Vierailija
8/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nämä velkajärjestelyssä olevat ole kusessa nyt kun inflaatio on syönyt ostovoiman?

Kaikki on kusessa.

Vierailija
9/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta käteiseksi kotiin niin ei tule käytettyä.

Vierailija
10/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötili. Leikkaa kortti kahtia.

Vierailija
11/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken a ja o on tieto, mihin raha menee. Sitä varten pitää olla kuluseuranta. Itse käytän Marttojen sivuilta lataamani exceliä, mutta ihan ruutuvihkokin käy. Itse laitan aina ensin tietyn summan säästöön ja elän lopuilla rahoilla.

Itse myös pidän kirjaa ihan ruutupaperille tuloista ja menoista. Ruokaan on budjetti jonka yli ei saa mennä. Ja jos jossain kuussa menee esimerkiksi vapaa-ajan viettoihin reilummin rahaa, niin nipistän sen takaisin seuraavassa kuussa.

Heti palkan tultua tilille laitan sivuun säästöön. Säästösumma on itselleni samanlainen kuluerä kuin asuminen tai puhelinlasku. Se on noin 15% nettotuloistani. Matalasta tuloista säästäminen vaatii kärsivällisyyttä. Mutta siitä kannattaa tehdä kuukausittainen tapa samalla tavalla kuin asumisen maksamisesta.

Vierailija
12/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa sääntö:

-maksa ensin itsellesi, sitten muille, lopuilla eletään.

Näin saa itselle mukavasti puskuria tulevaisuuden varalle. Minulla on sijoittamisaste 70% nettotuloista tänä vuonna.

Vierailija
13/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita suoraveloituksella menemään kortittomalle säästötilille.

Vierailija
14/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vahingossa".

Tuossa jo kosahti.

Vierailija
15/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä säästösumma tilille, josta voi nostaa vain pankin luvalla.

Vierailija
16/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä kauppaan tietty summa ja sen mukaan ostaa. Korttia käyttää liian helposti turhiin ostoksiin.

Vierailija
17/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vaan säästää, et käy kuin lähikaupassa ja varot nettikauppoja.

Vierailija
18/18 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile eri säästämiskonsteja. Jokin niistä voi toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi