Miten saada itsekuria säästämiseen
Kun rahareikiä on riittämiin ja itselle on helppo perustella että se ja se täytyy nyt maksaa/ostaa.
Olen velkajärjestelyssä, jonka JÄLKEEN maksan 10 kk velkaa, joka jäi vahingossa järjestelyn ulkopuolelle mutta jonka selvittäjä esitti minun voivan maksaa velkajärjestelyn jälkeen kymmenessä kuukaudessa. Nuorin lapsi tulee tässä vaiheessa täysi-ikäiseksi, joten 250 € kk maksun sijaan maksu muuttuu 650€/kk. Tähän on nyt reilu vuosi aikaa.
Haluaisin säästää ennakkoon itselleni osan tuosta summasta säästöön, että tuo ajanjakso menisi kivemmin, eikä tulotasoni romahtaisi. Porkkanaa säästämiselle siis on.
Kuitenkin nykyäänkin elämä on pennin venyttämistä ja säästäminen tuntuu työläältä. Tsemppiä siis kaivataan.
Miten te muut onnistutte säästämisessä kun tiukkaa on entuudestaan?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi maksaa velkaa nopeammin pois?
Kysyin tätä velkaneuvojalta, en voi. Tai voin, mutta siinä tapauksessa katsotaan, että maksuvarani on todellisuudessa suurempi koska maksan ylimääräistä ennakkoon.
En säästä. Sijoitan. Paljon kannattavampaa ja motivoivampaa kun tilille tulee ylimääräinen tonni kuukausittain rahaa.
Kaiken a ja o on tieto, mihin raha menee. Sitä varten pitää olla kuluseuranta. Itse käytän Marttojen sivuilta lataamani exceliä, mutta ihan ruutuvihkokin käy. Itse laitan aina ensin tietyn summan säästöön ja elän lopuilla rahoilla.
Hah. Sitä joko on tai ei. Sama laihduttamisessa. Ei onnistu ellei ole itsekuria. Mutta pieni edistyminen aina motivoi yrittämään enemmän.
Eikös nämä velkajärjestelyssä olevat ole kusessa nyt kun inflaatio on syönyt ostovoiman?
Tee ruokaa kahdeksi viikoksi pakastimeen. Yritän aina säästää vähintään 50 e /kk. Tilillä yhden kauppareissun verran rahaa kuun viimeisenä pv.
Hiukan määräaikaiselle talletustilille, sekin vähä tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä velkajärjestelyssä olevat ole kusessa nyt kun inflaatio on syönyt ostovoiman?
Kaikki on kusessa.
Nosta käteiseksi kotiin niin ei tule käytettyä.
Säästötili. Leikkaa kortti kahtia.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken a ja o on tieto, mihin raha menee. Sitä varten pitää olla kuluseuranta. Itse käytän Marttojen sivuilta lataamani exceliä, mutta ihan ruutuvihkokin käy. Itse laitan aina ensin tietyn summan säästöön ja elän lopuilla rahoilla.
Itse myös pidän kirjaa ihan ruutupaperille tuloista ja menoista. Ruokaan on budjetti jonka yli ei saa mennä. Ja jos jossain kuussa menee esimerkiksi vapaa-ajan viettoihin reilummin rahaa, niin nipistän sen takaisin seuraavassa kuussa.
Heti palkan tultua tilille laitan sivuun säästöön. Säästösumma on itselleni samanlainen kuluerä kuin asuminen tai puhelinlasku. Se on noin 15% nettotuloistani. Matalasta tuloista säästäminen vaatii kärsivällisyyttä. Mutta siitä kannattaa tehdä kuukausittainen tapa samalla tavalla kuin asumisen maksamisesta.
Kannattaa muistaa sääntö:
-maksa ensin itsellesi, sitten muille, lopuilla eletään.
Näin saa itselle mukavasti puskuria tulevaisuuden varalle. Minulla on sijoittamisaste 70% nettotuloista tänä vuonna.
Laita suoraveloituksella menemään kortittomalle säästötilille.
Siirrä säästösumma tilille, josta voi nostaa vain pankin luvalla.
Käteistä kauppaan tietty summa ja sen mukaan ostaa. Korttia käyttää liian helposti turhiin ostoksiin.
Alat vaan säästää, et käy kuin lähikaupassa ja varot nettikauppoja.
Kokeile eri säästämiskonsteja. Jokin niistä voi toimia.
Etkö voi maksaa velkaa nopeammin pois?