miten jaksaa, kun työpari on oikeasti tyhmä? olen niin väsynyt.
oikeasti, olen saanut työparikseni ihmisen, joka on tyhmä kuin vasemman jalan saapas. en ole ennen tavannut noin hölmöä ihmistä, joka ei osaa, ei ymmärrä, ei tajua.
ja hänet annettiin minulle työparikseni, jotta voimme palvella asiakkaita paremmin, ja jaksaisin...
ainut vaihtoehto kai etsiä uusi työpaikka. se vie niin mehut, kun joutuu olemaan vastuussa toisesta, joka on hölmö.
esimerkkinä voin kertoa: asiakas halusi ostaa 2kpl geishaa---työtoverini otti geishan täydestä geishalaatikosta, ja alkoi tyhmänä ihmettelemään, että mistähän hänyt nyt sen toisen sitten löytäisi...... EN VAAN JAKSA, SAATANA!!!! VOISIN HUUTAA JOKA PÄIVÄ TUSKAANI!!!!!!!!!!!!
Kommentit (147)
AP:n tapaiset ihmiset ovat pahin pelkoni tyttäreni puolesta. Hän on älyllisesti heikkolahjainen ja lähestyy sitä ikää, kun ammattia pitäisi valita. Koko elämänsä ajan ollaan yritetty kannustaa ja saada aikaiseksi hyvä itsetunto, mutta tuollaiset ap:n ja muutaman tähän ketjuun vastanneen kaltaiset ovat uhkana romuttaa vuosien työ tylyttämällä heikompaa.
Tiedättekö, ei se "tyhmä" tahallaan ärsytä. Sen sijaan te, jotka pidätte itseänne parempana kuin muut ja lyötte sanallisesti heikompaanne, te teette sen tahallanne. Hävetkää ihmishirviöt!
minä ainakin saan sen kuvan että ap nimenomaan ei haluais sanoa pahasti ettei sille tyhmälle tule "paha mieli". sen takia ap onkin täällä palstalla valittamassa eikä suoraan sille tyhmälle.
itselläni samanlainen työkaveri, tai alainen, ihan onneton, perusasioitakaan ei opi millään. mutta herttainen ihminen muuten, enkä halua pahoittaa hänen mieltään eikä se mun duuni olekaan kun olen hänen esimiehensä. mutta kyllä se harmittaa kun se vaikuttaa omaan työtaakkaan, silti pitää vaan hymyillä vaikka tyyppi kysyisi miten tyhmiä. enkä voi antaa potkuja. ja joo, musta se olis moraalisesti ihan ok, jos nyt jätetään nimittelyt sikseen niin jos henkilö ei pärjää työssään syystä tai toisesta, oli se sit laiskuus tai tyhmyys tai paska asenne, ja tekee virheitä, hidastaa muiden töitä jne jne..niin joo kyllä sellaisesta pitäs hankkiutuu eroon. ettis paremmin itselleen sopivan homman jostain. ei työpaikat oo mitään hyysäyslaitoksia.
ja erityisesti 36:lle. En ole paaponut tyttöä liikaa. Olen yrittänyt sulauttaa häntä yhteiskuntaan välillä jopa ihan vaan "heittämällä susien joukkoon". Surullisena tyttö on monesti tullut kotiin ja kertonut muiden kiusaavan. Ja ne kiusaajat ovat AINA oleet niitä tavallisia lapsia/aikuisia. Älyllisesti heikkolahjaisia kun ei hyväksytä osaksi tätä yhteiskuntaa MISSÄÄN. Ei ole asiaa esim tavallisien lasten tanssitunnille, kun ei pysy mukana. Heikkolahjaisille ei ole omaa harrastustoimintaa ainakaan täällä meillä päin.
Heikkolahjaiset eivät ole tervetulleita työelämään, kuten tämä ketjukin antaa ymmärtää. Jos jäävät työelämän ulkopuolelle, heitä haukutaan luusereiksi ja lusmuiksi, yhteiskunnan eläteiksi. Parisuhde ja siitä seuraavat mahdolliset jälkeläiset ovat myös kauhistus. Eihän se nyt passaa, että tyhmä ihminen lapsia hankkii, sossut nyt ainakin pitää laittaa huostaamaan lapsiparat.Kertokaa hyvät ihmiset, minne ne heikkolahjaiset saa mennä ja mitä tehdä. Kertokaa työpaikka, minne tyhmäkin saa mennä töihin.
Niin ja vielä yksi asia. Vaikka et ap olekaan vielä kilahtanut työkaverillesi, se päivä tulee vielä. Ja voi olla, että työkaverisi on jo huomannut tuskaisen olosi ihan vain aistimalla.
jossa PÄRJÄÄ. Ei meistä normaalilahjaisistakaan kukaan saa mennä ihan mihin vaan vaikkei pärjäisi ollenkaan. Yksinkertaista, eikö? Kuntouttavia työkeskuksia on ympäri Suomen...
Meillä on töissä nuori nainen, jota en todellakaan kutsuisi heikkolahjaiseksi, mutta jokin hänen persoonassaan saa aikaan sen, että mitään hän ei pysty soveltamaan tai maalaisjärjellä ajattelemaan. Kaikki sujuu hyvin niin kauan kuin mennään jonkin eksaktin ohjeen mukaan. Henkilö itse vielä kehittelee uusia (usein toisten silmissä järjettömiä) rutiineja, tekee listoja vailla mitään tarkoitusta ja kirjaa moneen paikkaan samaa tietoa.
Kun hänelle on annettu ohje, että taloon tulevilta kysytään ketä he ovat tulossa tapaamaan tms. niin hänhän kysyy vaikka tulija olisi presidentti. Tai käänteisesti, jos joku känninen saapastelee vahingossa sisään, niin häneltä selvitetään samoja asioita, vaikka kuka tahansa muu käännyttäisi tällaisen tapauksen takaisin ulos (ystävällisesti tietenkin). Kaikki oma harkinta puuttuu, eikä kokemus muuta tapaa toimia. Rutiineissa hän on kyllä hyvä, mutta mitään muuta ei pysty tekemään.
Ainoa ratkaisu ap:lle varmasti on puhua pomon kanssa. Eihän tuollaisesta mitään tule jos toinen ei edes ala-astetasoisesta matematiikasta hommassa jossa ilmeisesti pitää toimia rahan kanssa.
Kyse ei siis ole mistään hitaudesta vaan siitä että ei vain yksinkertaisesti selviä hommasta. Itsekin olen kerran työskennellyt henkilön kanssa joka oli aiemmin ollut vuosia ihan kunnon hommissa. Omasta halustaan sitten vaihtoi toisiin töihin ja niistä ei vain yksinkertaisesti selvinnyt. Uuden työn ei pitänyt olla yhtään sen hankalampaa kuin vanhankaan mutta en tiedä missä oli vika. Henkilölle annettiin normaalia pidempi perehdytys ja annettiin siis aikaa mutta kun homma ei sujunut niin eipä häntä voinut siellä pitää töissä.
Ja sille heikkolahjaisen äidille voisi kai sanoa, että kyllä Suomessa heikkolahjaisetkin voivat mennä töihin, mutta ei heitä voi laittaa ns. tavallisiin töihin mikäli eivät siellä pärjää. Pääsevät tuettuihin töihin.
On sillä sikäli väliä, että jos ei ehdi työpäivän aikana saada hommaa valmiiksi (esim toimiston siivoaminen) ja seuraavana päivänä pitää olla toisessa kohteessa, niin on se vähän huono juttu.
Tai jos joku ohjelmoityö on asiakkaalle myyty 3päivän työllä ja siihen meneekin 3 viikkoa, niin eipä ole työnantajalle kovin kannattavaa.
Tai että grillikioskilla asiakkaat hermostuu kun kestää niin kauan.
ala-aste tasoisetkin laskut onnistuvat keneltä vain?
Eli ei pitäisi olla ongelmaa ainakaan laskutoimituksissa.
On sillä sikäli väliä, jos joku ohjelmoityö on asiakkaalle myyty 3päivän työllä ja siihen meneekin 3 viikkoa, niin eipä ole työnantajalle kovin kannattavaa.
Todennäköisemmin 3 päivän työ on täynnä virheitä, ja sitä pitää korjata vuoden päivät jatkossa.
Mutta teenkin muuta työtä kuin myyn geishapatukoita :)
Joten on hiukan enemmän koulutusta, elämänkokemusta ja laajenpi sydän.
Halit minultakin sinne. Minulla on ollut työparina pari kertaa työllisestettynä tyttösi kaltaisia työpareja ja olen saanut heiltä aivan valtavan paljon oppia ihmisyydestä.
AP:n tapaiset ihmiset ovat pahin pelkoni tyttäreni puolesta. Hän on älyllisesti heikkolahjainen ja lähestyy sitä ikää, kun ammattia pitäisi valita. Koko elämänsä ajan ollaan yritetty kannustaa ja saada aikaiseksi hyvä itsetunto, mutta tuollaiset ap:n ja muutaman tähän ketjuun vastanneen kaltaiset ovat uhkana romuttaa vuosien työ tylyttämällä heikompaa. Tiedättekö, ei se "tyhmä" tahallaan ärsytä. Sen sijaan te, jotka pidätte itseänne parempana kuin muut ja lyötte sanallisesti heikompaanne, te teette sen tahallanne. Hävetkää ihmishirviöt!
Ketään ei saa irtisanoa tyhmyyden takia. Tyhmää pitää kouluttaa, näin sanoo AY-laki ja se kouluttaja on yleensä lähin työtoveri.
Kaikille tulee maksaa samaa palkkaa samasta työstä riippumatta tuloksista. Jos heikkolahjainen haluaa normaalitöihin on hänellekin maksettava 2500 EUR/kk kun kerran muillekin. Silti heikkolahjainen ei pysty välttämättä edes puoleen siitä vaatimustasosta kuin mitä muilla on.Näin kukaan ei yleensä palkkaa heikkolahjaista.
Ennen sai heikkolahjaisen palkata töihin pienemmällä plkalla ja tehdä ns. räätälöity työsuunnitelma.Tämä oli 50-60 luvulla. Sitten alkoivat liitot rellästää ja kielsivät touhun ala-arvoisena ja syrjivänä.Nyt on heikkolahjaiset eristetty kätevästi yhteiskunnan ulkopuolelle koska AY-väki ei halua joustoja.
Löydät sieltäkin ihmisen, joka ahdistaa sinua. Sinunkaltaisille käy aina näin.
se on minun seuraajani murhe. sain uuden työpaikan, kiitän ja kumarran ja poistun "normaaleiden" seuraan tekemään töitä. kävin jo paikan päällä ja porukka esiteltiin minulle. on niin hyvä mieli. ap
joka tyhmyytensä lisäksi oli lähes täysin luku- ja kirjoitustaidoton. Ei auttanut koskaan jättää mitään viestiä lapulla ja sitten kun hän yritti tehdä puutelistoja, niin ei tiennyt itkeäkö vai nauraa. Pahinta kuitenkin oli se, että mies oli ahdistavan ihastunut minuun ja kyttäsi vapaa-ajallakin.
Mä kirjoittaisin kaikki tämän työntekijän virheet päivittäin ylös, samoin esimerkit miten tämän henkilön auttaminen hankaloittaa mun työtä. Tekisin omat työt ja jos omilta töiltä jäisi aikaa niin neuvoisin. Tämälle hitaalle työkaverille kertoisin rajat: "rakas Maija, minä en ehdi neuvomaan sinua kun minun pitää tehdä omia töitä. Teen ensin oman työni ja sitten autan sinua." Kirjoittaisin kaiken ylös ja kertoisin nämä asiat esimiehelle, ensin kasvotusten ja sitten lähettäisin sähköpostilla esimerkit ja kysyisin ohjeistusta miten toimia ongelmatilanteissa. Jos esimieheltä ei tulee järkevää apua/ohjeistusta niin ottaisin yhteyttä henkilöstöosastolle ja kertoisin tilanteesta (taas esimerkein). Vaatisin että esimies tulisi yhdeksi päiväksi paikalle seuraamaan kyseisen henkilön työskentelyä.
Mä kirjoittaisin kaikki tämän työntekijän virheet päivittäin ylös, samoin esimerkit miten tämän henkilön auttaminen hankaloittaa mun työtä. Tekisin omat työt ja jos omilta töiltä jäisi aikaa niin neuvoisin. Tämälle hitaalle työkaverille kertoisin rajat: "rakas Maija, minä en ehdi neuvomaan sinua kun minun pitää tehdä omia töitä. Teen ensin oman työni ja sitten autan sinua." Kirjoittaisin kaiken ylös ja kertoisin nämä asiat esimiehelle, ensin kasvotusten ja sitten lähettäisin sähköpostilla esimerkit ja kysyisin ohjeistusta miten toimia ongelmatilanteissa. Jos esimieheltä ei tulee järkevää apua/ohjeistusta niin ottaisin yhteyttä henkilöstöosastolle ja kertoisin tilanteesta (taas esimerkein). Vaatisin että esimies tulisi yhdeksi päiväksi paikalle seuraamaan kyseisen henkilön työskentelyä.
monikohan työpaikkakiusaaminen johtuu siitä, että joku ei kestä tumpeloa, tai joku tumpelo kuvittelee neuvomisen ja raportoinnin eteenpäin kiusaamiseksi?
Jos työntekijä ei saa omia töitään tehtyä ja haittaa muita kyselemällä jatkuvasti. Tai pahimmillaan teettää omat työnsä muilla.
Itse kirjaisin ylös tapahtumat ja ottaisin esille esimiehen kanssa.
Meillä esimerkiksi oli samaa nauhaa kahdessa paikassa: rullalla 50 metriä ja eräässä rasiassa 50 sentin pätkä, jonka tämä harjoittelija oli hieman aiemmin leikannut. Pyysin häntä leikkaamaan siitä nauhasta 4 metrin pätkän. Hän tarvitsi apua sen päättämiseen, kannattaisiko tuo 4 mteriä leikata siitä rullasta, vaiko siitä rasiassa olevasta 50 sentin pätkästä.
Ja tosiaankin vastaavia juttuja tuli eteen monta kertaa päivässä, niin usein että en ollut saada omia töitäni tehtyä ollenkaan.
Tämä henkilö oli ystävällinen, ahkera ja hyväntahtoinen, mutta en missään tapauksessa voinut palkata häntä meille harkoittelun jälkeen töihin. Oli vähällä etten irtisanonut kesken harjoittelun.
Silloin pohdin, että mihin tällainen henkilö oikein voisi työllistyä.
Minusta sinun täytyy kertoa pomollesi, millainen tuo työparisi on, koska se aivan takuulla hidastaa omaakin työskentelyäsi. Pomollasi on oikeus tietää.
Onko tämä joku palkkatuella työllistetty vai harjoittelija?
Onko tämä joku palkkatuella työllistetty vai harjoittelija?
Kerro pomolle asiasta. Sitten vastuu on hänen. Nauti työkaverisi tyhmyydestä. Kerää parhaat muistiin vihkoon tms.
Ensin valituksia esimiehelle, ettei uusi pari opi asioita ja joudut tekemään hänen työnsä. Anna konkreettisia esimerkkejä, että tyhmyyden taso paljastuu!
Jos esimies ei ota opiksi, sitten vaan haet saikkua työuupumuksesta. Eiköhän ala selviämään asian laita sillä välin...
olimme yhtä aikaa työharjoittelussa. Hän valmistumassa merkonomiksi, minä työmarkkinatukiharjoittelussa. Enkä haluaisi puhua pahaa toisesta ihmisestä, mutta se oli todella raskasta aikaa.. Tältä ihmiseltä ei esimerkiksi onnistunut edes paperien rei´ittäminen ja mappiin laittaminen. Erään kerran sai tietokoneen hajotettua, kun oli saanut sen jotenkin juntattua ja yritti itse korjata tilanteen. Tietysti työnantajan vika kun oli antanut itsevarman harjoittelijan itse yrittää koneen saamista kuntoon, mutta kyllä säälitti.. Ja ihmettelin tuolloin, että miten ihmeessä hän saa töitä valmistumisensa jälkeen. Tuollaista tunarointia eivät työnantajat kauaa katso, sillä' pidemmän päälle tulee kalliiksi kun joku toinen joutuu tekemään samat työt mitä heikkolahjainen on yrittänyt väkertää.