Mistä ihmiset ostavat paremmat ruokaostokset paikkakunnilla joissa ei ole Stockaa?
Siis edes tyyliin tunnin ajomatkan päässä. keskiverto-CM:stä ei oikein löydy vastaavaa valikoimaa Prismasta nyt puhumattakaan.
Kommentit (152)
Sen parempia antimia yhtä edullisesti ei saa mistään: sieniä, hirveä, poroa, marjoja,kalaa jne.
Eli siellä Lapissa ei syödä mitään tuoretuotteita? Ok.
ja sen jälkeen varastossa kypsytetty hedelmä tuoretuote? Se on ihan yhtä tuore kuin vaikka vesipuolukat.
Mä haen Stockalta, Hakaniemen hallista tai joskus Mustasta pekasta mm seuraavia asioita:
- tuore karitsa, mieluiten kare
- naudan marmorifile
- muutamat muut "erikoisemmiksi" laskettavat naudan tai karitsan osat (Esim flank steak, makurasvafilee, lapa jne)
- äyriäiset, mm kampasimpukka, jättikatkaravut, mustekala,joskus harvoin hummeri ja osterit
- tuore kala, esim nieriä, kuha
- Stockan oma kala-äyriäissekoitus on mun herkkuani
- leikkeleitä, mm tuoretta parmankinkkua (ei vakuumeissa)
- bufalamozzarellaa
- muita juustoja, mm suomalaisten pientuottajien juustoja ja kunnon vuohenjuustoa
- Hannen jogurtteja
Paljon saan kyllä Cittaristakin, mutta jos haluan olla varma valikoimasta, menen Stockalle. Sen sijaan mökkipaikkakunnallani ei ole 40 km säteellä kauppaa, josta saisi pakkaamatonta lihaa.
Sen sijaan meidän pienessä Cittarissa oli.
Haen aina maa-artisokat juuri stockalta jos on tarve, vaikka sittaristakin löytyy.
laajat valikoimat? Minä käyn nimenomaan siellä Wiklundilla, koska Turun Stockan valikoimat eivät tyydytä ja Herkku on ahdistavan sokkeloinen ja pieni tyrmä.
Me asustelemme Turussa, ja ei täällä ainakaan ole mitään muita ruokakauppoja, joissa olisi laajat valikoimat. Wiklund on surkea S-market nykyisin, kauppahalli ja muutamat erikoisliikkeet ovat tietysi olemassa.
että suuri osa suomalaisista, yllätys yllätys, selviää ilman kengurua, karitsaa, kampasimpukoita, hummereita jne. Enkä tiedä onko tuo nyt niin huono asia. Tykkään itsekin mm. kampasimpukoista, erikoisjuustoista jne, mutta eipä niitä silti oikeastaan ostettua. Tykkään myös mm. hyvästä kaalilaatikosta, joten ihan ilman tuskaa pärjään vaikken ostaisi vuosiin mitään mitä ei S-marketista saa.
Haen aina maa-artisokat juuri stockalta jos on tarve, vaikka sittaristakin löytyy.
Ei huvittanut alkaa selvittää, kun tarvitsi niitä sokkia nyt eikä 15. päivä.
ja kyl mulle ainakin kelpaa perus cittarit, supermarketit, alepatkin ja pikkupuoditkin. jos sulle ei, ole hyvä ja muuta alueelle jossa on stocka. itseleläni on alle 5 km päässä lähin, mut eipä kiinnosta!
kaikki haki ne hienommat ja erikoisemmat ruoat Super Wexistä eikä Stockalta, siellä oli lauantaisin käsittämätön määrä porukkaa. Lieneekö sittemmin lopettanut.
Taso Sellossa ei ole yhtään sama kuin Suoper-Vexissä Mankkaalla aikoinaan.
Ihan relevantti kysymys ap:lla.
Viime aikoina olen ihmetellyt esim. miksi mistään muualta kuin Stockalta ei enää saa yrtti/valkosipulimarinoituja oliiveja IRTOmyynnistä. Niinkin tavallinen tuote, mutta kiven alla pk-seudulla. Halleissa en käy, niistä ehkä saisi?
On kunnon liha- ja kalatiskit, sekä hyvä juustovalikoima. Useimmissa marketeissa on ns. "tavalliset juustot" hylly, ja sitten "erikoisjuustohylly" erikseen.
Lihaa saa myös tilattua, jos haluaa tietyn tuotteen ja haluaa olla 100% varma että saa sen, kannattaa tilata etukäteen.
Samoin kengurua ym. löytyy, tosin pakasteena, en tiedä on Stokalla tuoremyynnissä?
Joskus aiemmin tuoretta tonnikalaa sai lähinnä Stokalta, nykyään se kuuluu jo useimpien markettien perusvalikoimiin ihan siinä missä kuha ym. suomalaiset kalat ovat aina kuuluneet.
Havaintojeni mukaan, marketeissa on paremmat tuoreyrtti valikoimat. Samoin monia muitakin tuotteita on hevi-osastolla enemmän, esim. erikoisempia hedelmiä ym. Noin ei aina ollut, ehkä ap:n "marketti ajoista" on niin pitkä aika ettei tiedä mikä tilanne nyt on?
Ja yksi syy voi olla sekin, että kun tottuu käymään kaupassa X ja meneekin outoon kauppaan Y ei löydä mitään kun on niin tottunut siihen kauppaan X.
Pyydän kovasti anteeksi että en nyt millään muista, mikä kauppa se oli, josta olisin voinut ostaa vaikka kengurua tai karhua. Pakasteena tosin molemmat, mikä lienee miinusta stokkaan verrattuna.
Mutta tunturirautu oli pyyntituoretta, kuningasrapu ei ehkä sittenkään siinä samassa kaupassa ollut vaan jossakin muualla.
Paikallista marjaa on saanut kesällä tuoreenakin, talvella pakasteena.
Mutta siitä olen aivan varma, että se paikka oli napapiirin paremmalla puolella, eikä missään tapauksessa Stocka kun en ole ikinä siellä käynytkään.
Jos muuta "parempaa ruokaa " ei stockalla ole kuin karhua ja kengurua, niin eipä sitten kannata matkustaa sinne asti ruokaostoksille.
ainakin meillä citymarketissa on kohtuu hyvä valikoima erikoisempiakin herkkuja. Mulla stockallekin kohtuullinen matka, mutta en kyllä keksi mitään mitä erikseen täytyisi käydä Herkusta hakemassa (mitä ei siis sais muualtakin).
Utelias tiedustelee ap:ltä: Mitä ne "paremmat" ruokaostokset sitten ovat (joita perusmarketista ei löydy)?
Tulihan se parempien ruokien sieltä viimein. Minä tulen kyllä vallan mainiosti toimeen ilman äyriäissekoituksia ja yrtti-valkosipulimarinoituja oliiveja.
Meillä täällä Lapissa on äyriäisten ja oliivien sijasta arkiruokaa mm. riekko, taimenet, hillat, poro. Tänä vuonna tosin niin riekot kuin hillat ovat vähissä, mutta onneksi lähikaupasta saa broileria. Ja muita marjoja löytyy. Kalakin on käynyt pyydykseen harvinaisen huonosti, mutta kukapa sitä niitäkään joka päivä söisi.
Tuoreita vihanneksia täällä saa ympäri vuoden Suomen, vai oliko se peräti maailman pohjoisimmasta lidlistä, paikallinen Kauppias tilaa mitä pyydetään, ja toisestakin kaupasta tavallisia "herkkuja" löytyy.
Jos joku sattuu saamaan karhun, sitä voi olla tuoreenakin.
Tietenkin kauppiaan kannattaa ottaa huomioon paikalliset markkinat. Utsjoen kauppias joutuu lähelle konkurssia, jos pitää ostaa tonneittain tarjousmaksalaatikkoa, jota hänen asiakkaansa eivät syötä edes koiralleen.
Tulihan se parempien ruokien sieltä viimein. Minä tulen kyllä vallan mainiosti toimeen ilman äyriäissekoituksia ja yrtti-valkosipulimarinoituja oliiveja. Meillä täällä Lapissa on äyriäisten ja oliivien sijasta arkiruokaa mm. riekko, taimenet, hillat, poro. Tänä vuonna tosin niin riekot kuin hillat ovat vähissä, mutta onneksi lähikaupasta saa broileria. Ja muita marjoja löytyy. Kalakin on käynyt pyydykseen harvinaisen huonosti, mutta kukapa sitä niitäkään joka päivä söisi. Tuoreita vihanneksia täällä saa ympäri vuoden Suomen, vai oliko se peräti maailman pohjoisimmasta lidlistä, paikallinen Kauppias tilaa mitä pyydetään, ja toisestakin kaupasta tavallisia "herkkuja" löytyy. Jos joku sattuu saamaan karhun, sitä voi olla tuoreenakin. Tietenkin kauppiaan kannattaa ottaa huomioon paikalliset markkinat. Utsjoen kauppias joutuu lähelle konkurssia, jos pitää ostaa tonneittain tarjousmaksalaatikkoa, jota hänen asiakkaansa eivät syötä edes koiralleen.
parempaa kuin mikään muu :)
Niitä on sellasia pieniä erikoiskauppoja.
Lisäksi stockalla ei ole yksinoikeutta kaikkeen hyvään tavaraa.
Vaikka sieltä nyt saa yhdestä paikkaa nopeesti koko setit.
Monessa pikkulähikaupassa on ihan laadukasta tavaraa, riippuu kauppiaasta täysin.
Meillä täällä napapiirin huonommalla puolella pärjätään myös mainiosti ilman teidän ainutlaatuisten ihmisten "herkkuja", tosin lakat ovat ihan hyviä. Taitaa niitä saada tuoreena myös Stockalta.
p.s En tunne ketään kaupunkilaista joka söisi maksalaatikkoa. Ehkä sen tuotteen markkinat ovat tässä pk-seudun ja napapiirin välissä?
Mielummin käyn missä tahansa muualla ruokaostoksilla kuin Jumbon Stockalla. Tuoretiskin ruoka ei houkuttele (limaisia salaatteja/hometta), ruuissa parasta ennen päiväys parin päivän päästä, irtokarkit niin järkyttävässä kunnossa että ihmittelen että koko kauppa on vielä pystyssä.
mä oon ihan Cittarista löytänyt tarvittavat...
Tuoretta, lähialueella kasvatettua lammasta ja vasikkaa saan tuosta lähikaupasta. Kuten myös nautaa ja posrasta. Luomuna tai tavalisena. Kuten myös erilaisia makkaroita, pateeta ja leikkeleitä, jotka on tuotettu 150km sisällä.
Luomu (lähialueella tuotettua) tomaattia, kurkkua, perunaa, vihanneksia - lähikaupasta!
Samana päivänä kalastettua kuhaa, ahventa, siikaa - suraa kalastajien tukusta.
Tuoreita marjoja ja hedelmiä -takapihalta :)
Juustoja luomuna, kotimaista, ulkolaista- lähikaupasta
Meidän lähikauppias on kulinaristin unelma!
Eli sivuilta voi aika hyvin tsekata mitä sieltä saa. Ostan kyllä itsekin toisinaan Herkusta, sieltä saa ehkä enemmän sesongin ulkopuolisia herkkuja.
Parhaan aterian olen itse saanut maaseudulla, täysin metsän keskellä, ja itse tuotettuna. Mielestäni nykyaikana ruoan ostamisessa painottuu lähiruoka ja kasvisruokavalio, mikä on todella hyvä kehitys.
t. kokki